Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 18:01
  #13
Medlem
Tack för bra input och förslag, se kommentarer nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Wirstrom
Hej!

Jag tycker du har fått ihop en vettig portfölj, om än lite för defensiv för mitt tycke när tidshorisonten ändå är såpass lång. Men vill du ha en defensiv, passiv förvaltning så tycker jag den är bra. Annars finns det många spännande ETF:er man kan titta på om det är någon särskild sektor, land eller metod du vill investera i där du ser tydliga positiva trender. Exempel på detta kan vara förnyelsebar energi, växande medelklass i Asien, växande åldrande befolkning i Europa, robotar och automation mm..

Om du ändå vill köra på med de fonderna skulle jag justerat mer i Asien, gärna Japan där jag ser många signaler för bra kommande börsår. Vad gäller övriga Sverigefonder hade jag valt Odin Sverige framför Avanza Zero, främst då jag gillar deras investeringsfilosofi och deras fonder har presterat mycket bra historiskt.

Gällande din andra fråga huruvida börsen är högt värderad kan jag rekommendera denna videon som jag tycker tar med alla parametrar. https://www.youtube.com/watch?v=9CW12AqM2Rc
Läget kring bostadsmarknaden är för tidigt att utsäga sig kring då det fortfarande är mycket oro som svävar i luften trots de otroligt ekonomiskt gynnsamma förutsättningarna som är idag.

Ett alternativ är också att gå in med hälften nu, för att investera resten till lägre pris efter eventuell "krasch". Du riskerar hälften och har pengar till att fynda när börsen är på rea.

Hur du än gör, så lycka till!

Tack för input, som du säger tänker jag mig framförallt passiva indexfonder med låga avgifter. Har dock faktiskt funderat på att ta 6 % av de 24 % jag har i Sverigefonder och placera dem i antingen Odin Sverige eller Didner & Gerge Aktiefond som aktiva komplement trots de högre avgifterna. Vad tror du om det?

Efter att ha sett klippet du länkade blir jag tyvärr inte så säker på att jag vågar gå in med hela klumpsumman nu, trots att det statistiskt sätt är bäst. Hur resonerar du, baserat på klippet, samt andra artiklar som tar upp ämnet kring börsens värdering? Eftersom det är i princip omöjligt att tima börsen känns det inte heller lätt att vänta in en eventuell krasch som kanske inte ens kommer.

Hur stor del hade du flyttat från Globalfonderna till Asienfonden?

Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
De två globalfonderna korrelerar väldigt mycket så det finns liten poäng i att ha båda, sätt allt i Länsförsäkringar då istället, 0.1% billigare.

De två sista är i nuläget åtminstone väldigt korrelerade då Asien gått väldigt starkt. Vet inte hur de kommer se ut i framtiden dock.

Tycker ändå det ser bra ut, globalfonderna har en ganska stor andel (50-60%) placerad i USA vilket är bra, men kan ändå vara värt att se över att placera i en separat USA-fond.

Jag hade nog dragit ner på globalfonderna, lagt in en USA fond, ökat Asien och tillväxtmarknader något.

Tack för tipsen, syftar du på att dra ner på procentsatsen jag har i Globalfonder och istället placera motsvarande procentsats i de två fonderna jag föreslagit i min lista för Tillväxtfonder respektive Asienfonder?

Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det absolut bästa sättet att bli av med sina besparingar är att satsa ALLT, nu..
Alltså, vänta på en krasch, SEN går du in med allt.

Självklart är det optimalt att vänta på en krasch och köpa billigt. Problemet, som jag ser det, är att det är svårt att veta om och när den kommer och risken blir att man står utanför och väntar.

[quote=sistaforsoket..|62437757]
Citat:
Ursprungligen postat av nollfantasi
Hej,
jag har läst en hel del här samt på diverse bloggar med syftet att påbörja ett långsiktigt sparande med en tidshorisont på 10-15 år. Känner mig relativt redo men har ett par funderingar vilka jag skulle vilja diskutera.

..

[/QUOTE

DCA är bara bra om du inte klarar se dina pengar halveras utan att sälja. Annars finns det ingen fördel med det.

Din portfölj ser bra ut in med allt och vänta helst MINST 10 år, gärna 15.

Börsen SKA stå högt, hur många dagar har det varit ATH genom tiderna?

Lycka till

Hur resonerar du när du skriver att börsen SKA stå högt och att det har funnits många all time high tidigare? Har du sett klippet som länkades högre upp?
Citera
2017-11-26, 18:11
  #14
Medlem
trailblasers avatar
Personligen så skulle jag parkera pengarna på ett räntekonto och sedan för över ca 75.000-100.000 var månad till allt är inne.
Sen så skulle jag även ha en del i Swedbank Ny Teknik.
Apropå Asienfonderna. De båda du nämner korrelerar kraftigt. Varför inte välja Öhman Emerging markets istället för någon av de andra? Den har gått bättre på senare tid.
__________________
Senast redigerad av trailblaser 2017-11-26 kl. 18:15.
Citera
2017-11-26, 18:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Personligen så skulle jag parkera pengarna på ett räntekonto och sedan för över ca 75.000-100.000 var månad till allt är inne.
Sen så skulle jag även ha en del i Swedbank Ny Teknik.
Apropå Asienfonderna. De båda du nämner korrelerar kraftigt. Varför inte välja Öhman Emerging markets istället för någon av de andra? Den har gått bättre på senare tid.

Med den strategi du föreslår tar det 5-7 månader till dess att alla pengarna är inne, hur resonerar du kring månadsbeloppets storlek och därmed tiden det tar att få in alla pengarna i portföljen?

Anledningen till att jag har så pass många indexfonder är att de har låga avgifter samt att jag läst en hel del artiklar som tyder på att de allra flesta aktivt förvaltade fonder, på lång sikt, misslyckas med att slå sina jämförelseindex. Ser dock att både Swedbank Ny Teknik och Öhman Emerging markets, precis som du säger, gått riktigt bra. Ska ha dem i åtanke!
Citera
2017-11-26, 19:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Hoppas att du trollar. Jag tror att bitcoin kommer att illegaliseras gradvis och det kan mycket väl hända att bitcoin i framtiden (kanske om sisådär 10-15 år) enkom kan användas till det som svarta pengar kan användas till idag, om ens det. Varför tror jag att bitcoin kommer illegaliseras? Eftersom bitcoin gynnar kriminalitet, dels är det möjligt för kriminella att tvätta sina pengar via bitcoin, dels är det möjligt för kriminella att hyfsat enkelt och riskfritt utpressa folk via bitcoins i stor skala (jämfört med det förhistoriska alternativet som var att antingen tvinga den utpressade att lämna fysiska pengar någonstans som man sedan gick och hämtade eller skicka till något bankkonto i ett land som för närvarande inte samarbetar med aktuellt rättsväsende och be en bön om att det förblir så tills brottet preskriberats).

Om du vill investera riskfyllt så bör du inte lägga alla äggen i samma korg, även om du verkligen tror på det du investerar i så kommer du nästan garanterat ha fel någon gång inom loppet av 15 år så att du förlorar varenda krona (eller nästan varenda).

Och hur tror du att sådan valuta skall illegaliseras? Förbjuda redigering av filer på datorer som ej tillhör en? Förbjuda tillskrivning av värde på saker? Förbjuda byteshandel? Finns måååånga saker som gynnar kriminalitet men som fortfarande är lagliga.
Citera
2017-11-26, 19:30
  #17
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollfantasi
Med den strategi du föreslår tar det 5-7 månader till dess att alla pengarna är inne, hur resonerar du kring månadsbeloppets storlek och därmed tiden det tar att få in alla pengarna i portföljen?

Anledningen till att jag har så pass många indexfonder är att de har låga avgifter samt att jag läst en hel del artiklar som tyder på att de allra flesta aktivt förvaltade fonder, på lång sikt, misslyckas med att slå sina jämförelseindex. Ser dock att både Swedbank Ny Teknik och Öhman Emerging markets, precis som du säger, gått riktigt bra. Ska ha dem i åtanke!

Jag tänker att man måste kompromissa på ett eller annat sätt. Jag skulle nog inte heller känna mig helt bekväm med att gå all in på en gång. 75.000 till 100.000 är den siffran som jag skulle känna mig bekväm med, tror jag.
Att "tajma" marknaden är ju inte lätt, men jag skulle ha bra koll på börsen och inte fästa mig exakt vid den 25:e varje månad. Jag skulle försöka sätta in vid dipparna, Asien ligger ju högt just nu och har rört sig runt 7% bara den senaste månaden. 7% med den summan du rör dig med är ju avsevärda pengar.
Sverige o andra sidan ligger lägre just nu.
Det är ingen lätt nöt att knäcka detta
PS. Öhman-fonden är en Indexfond men följer ett annat index. Emerging Markets 50.
Citera
2017-11-26, 22:11
  #18
Medlem
blobben!!!s avatar
"Illegalisera".

När någon pratar om att bitcoin är någon sorts dödsknarkpeng så skriker det verkligen okunskap. Blockchain protokollet är oändligt mycket säkrare och mer transparent än någon annan valuta i dagens läge.

Om Bitcoin vore ett företag så skulle det vara en av USAs största företag sett till börsvärde. Akta er för Apple, det är en "pump and dump"!


Investera i alla fall hälfen i BTC så kommer du må bra. BTC kommer nog ersättas sätt över en längre tid, men vad jag vet har ingen annan marknad samma värde en sådan god utveckling under så lång tid som Bitcoin har.

SEK tappar ofantligt och äts dessutom upp av inflation. BTC ökar mot allt och är av sin natur immun mot inflation. När alla insatta (speciellt de som har råd att investera) har köpt in sig kommer fiatvalutorna snabbt försvinna och kvar står Svensson med skulder för livet som inte kan betalas med "gammal" valuta.
Citera
2017-11-26, 22:53
  #19
Medlem
RonHowards avatar
Jag tänker på två saker..


1) Sprid dina köp över en period
Om du har 550 000 kr totalt nu och vill investera så hade jag valt att sprida dina inköp en aningen, kanske över en period om 5-6 månader. Det är tufft om det smäller till i t.ex. Januari 2016 då OMXS30 föll rätt kraftigt. Nu har du visserligen en lång sparhorisont men du blir kanske en aningen mindre påverkad av ett plötsligt fall.

2) Aktier
Fonder är trevligt om man vill vara passiv, men de kostar som bekant oftast en avgift. Att köpa aktier kostar också, courtage, men det långsiktiga sparandet inkluderar utdelningar samt att man slipper ränta-på-ränta effekten av fondens avgifter. Här vill jag rekommendera att köpa in dig i investmentbolag eftersom att du kan få en rätt trevlig spridning på din investering då bolagen ofta själva satsar i flera olika branscher/bolag. Historiskt så har de också väldigt god avkastning och som sagt noll avgifter.
Citera
2017-11-27, 00:01
  #20
Medlem
Om du har 550 000 tycker jag du ska lägga in åtminstone en liten del av den i bitcoin. Typ 10 000 eller nåt. Det är ju rätt litet i sammanhanget men bitcoin har ju enorm tillväxtpotential, så du skulle kunna tjäna mer på bara den investering än vad dina övriga 540 000 generar över t ex en tioårs-period.

Lyssna inte på alla okunniga människor, folk som dem har skrikit att bitcoin ska krasha i nio år nu och ändå tågar det på lika bra.
Citera
2017-11-27, 09:06
  #21
Medlem
Köp varje månad och inte allt på en gång.
Citera
2017-11-27, 09:19
  #22
Medlem
johanjosefssons avatar
Vad händer om du får cancer halvvägs genom din lilla ekonomiska resa?

Förlåt om jag är jobbig med min fråga. Det är lätt att man hamnar i en.... bubbla... när det kommer till drömmar.
Citera
2017-11-27, 09:46
  #23
Medlem
Egentligen tror jag inte på fonder som något annat än att tjäna pengar för fondens ägare, dvs banken, men det finns undantag.
Beroende på om du vill vara aktiv som sparare eller inte kan man välja lite olika.

För ett passivt sparande där du inte behöver bry dig skulle jag säga indexfond utan avgift, kryddat med lite enskilda aktier med bra utdelning i branscher du tror på.
Köp lite allt eftersom, helst i nergång.
Citera
2017-11-27, 10:25
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollfantasi
....

Anledningen till att jag har så pass många indexfonder är att de har låga avgifter samt att jag läst en hel del artiklar som tyder på att de allra flesta aktivt förvaltade fonder, på lång sikt, misslyckas med att slå sina jämförelseindex.......

Strunta i avgiften, jag förstår inte varför så många hakar upp sig på detta. Det är avkastning som räknas och den inkluderar avgiften. En fond som går upp 10% på ett år är bättre än en som går upp 9% på ett år, även om den förra skulle ha 50% i avgift och den senare 0.1% i avgift.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback