2017-11-25, 02:09
Medlem
Jag har funderat lite på om skolan, den grundskola jag gick i, inte riktigt vågade berätta varför Hitler valde ut just judarna.

Jag fick lära mig att judarna valdes ut som syndabockar för första världskriget för att de var lätta att urskilja, de gick till egna kyrkor bland annat.

Men precis som i USA är judendomen en religion som uppmuntrar pengar (att tjäna dem på ett lagligt sätt alltså) och att pengarna helst ska stanna inom "det judiska samhället", dvs judiska butiker, judiska klädaffärer osv. Judar gör bättre ifrån sig i skolan än övriga befolkningen osv.

Det är först nu jag insett att Hitler kände sig djupt hotad av judarna, han kände att de "tog över" genom att plugga så disciplinerat och jobba så hårt (som jag beskrev USA).

Instämmer ni med det jag diskuterar?
Vad lärde era skolor ut till er om detta?
Och var är ni nu i eran uppfattning?
Citera
2017-11-25, 02:14
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Dom tillhörde väl dessutom samhällets överklass typ bankmän, advokater osv...
Lätta att peka ut som eventuellt skyldiga skurkar därav.
Citera
2017-11-25, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wag1fromDerInit
Dom tillhörde väl dessutom samhällets överklass typ bankmän, advokater osv...
Lätta att peka ut som eventuellt skyldiga skurkar därav.
Ja, maktpositioner det var det jag menade. Hitler kände sig hotade att hälften av alla högutbildade var judar
Citera
2017-11-25, 02:26
Medlem
BewilderedHulders avatar
Min skola?

För att han var dum!

Det var inget tal om att tyskarna knappt kunde äta sig mätta och judarna helt enligt kristendomens regler fick ta ut ockerräntor i årtusenden, och att det skapade en samhällsklass som levde på ränta-på-ränta eftersom de tillhörde ett annat folk.
Citera
2017-11-25, 02:31
Medlem
Fladdermasks avatar
Ja för han var trött på skiten och skyllde allt på judarna typ..
Citera
2017-11-25, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Min skola?

För att han var dum!

Det var inget tal om att tyskarna knappt kunde äta sig mätta och judarna helt enligt kristendomens regler fick ta ut ockerräntor i årtusenden, och att det skapade en samhällsklass som levde på ränta-på-ränta eftersom de tillhörde ett annat folk.
kan du utveckla ränta-på-ränta?
Citera
2017-11-25, 02:41
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
kan du utveckla ränta-på-ränta?

Kristna fick inte ta ränta av sina medtroende. Vilket var Folket.
Citera
2017-11-25, 02:42
Medlem
Citat:
Kristna fick inte ta ränta av sina medtroende.
Och när du säger tyskarna och menar du inte judarna... vilket medborgarskap hade judarna då?
Citera
2017-11-25, 02:43
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Och när du säger tyskarna och menar du inte judarna... vilket medborgarskap hade judarna då?

Du får väl läsa bibeln?!

Förövrigt så skapades nationalstaterna kring tron som en liten hint.
Senast redigerad av BewilderedHulder 2017-11-25 kl. 02:48.
Citera
2017-11-25, 02:46
Medlem
franges avatar
Vad du snarare kan fundera på - är ju varför judarna är avskydda utav alla över hela världen som haft att göra med dem.

Det var liksom inte så att Hitler vaknade en morgon och kom på att "Nähe, om vi inte skulle ta och hata lite judar idag? Vi hatade ju slaverna igår - så lite judeutrotning som omväxling idag? Ja - det låter bra! Bäst jag ringer Goebbles direkt så får han koka ihop någonting bra!".

Judar är ju heller inte särskilt omtyckta i den muslimska världen heller. Och - om någon eller några lyckas bli avskydda utav alla - överallt - så finns det antagligen anledningar. Då är det med största sannolikhet det som den personen/personerna gör om dagarna, som får folk att ogilla dem.
Citera
2017-11-25, 02:53
Medlem
Citat:
Du får väl läsa bibeln?!

Förövrigt så skapades nationalstaterna kring tron som en liten hint.
jaha, och vilken psalm?
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad du snarare kan fundera på - är ju varför judarna är avskydda utav alla över hela världen som haft att göra med dem.

Det var liksom inte så att Hitler vaknade en morgon och kom på att "Nähe, om vi inte skulle ta och hata lite judar idag? Vi hatade ju slaverna igår - så lite judeutrotning som omväxling idag? Ja - det låter bra! Bäst jag ringer Goebbles direkt så får han koka ihop någonting bra!".

Judar är ju heller inte särskilt omtyckta i den muslimska världen heller. Och - om någon eller några lyckas bli avskydda utav alla - överallt - så finns det antagligen anledningar. Då är det med största sannolikhet det som den personen/personerna gör om dagarna, som får folk att ogilla dem.
kristna hatar judar för att de mördade Jesus, men det känns som att Hitler inte riktigt använde just det argumentet. Här i Sverige upplever jag inte något judehat alls faktiskt bara mot ensamkommade såkallade skäggbarn och det är inte samma sak som judar va?
Citera
2017-11-25, 03:14
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
jaha, och vilken psalm?

kristna hatar judar för att de mördade Jesus, men det känns som att Hitler inte riktigt använde just det argumentet. Här i Sverige upplever jag inte något judehat alls faktiskt bara mot ensamkommade såkallade skäggbarn och det är inte samma sak som judar va?

Du kan läsa kapitel 3 i Mein Kampf så berättar han varför han han inte gillade Judar, specifikt det som idag kallas Globalister.

Eller så kan du köra på "för att han var bög/liten kuk/avundsjuk" spåret som ärke Juden Freud myntade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in