• 27 600 online
  • 1 135 497 medlemmar
  • 58 851 807 inlägg
2017-11-12, 18:44
Medlem
FurirRevaers avatar
Precis. 😆 Men det hade kanske sett konstigt ut om han helt plötsligt blivit kapten... Dåtida regler gjorde ju att vpl off kunde "gå över" som RO. Krävdes dock att det var av stor vikt för FM. Och det stämmer ju på Åke... Han blev ju t o m kommissarie på RPS! 😮
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Reservlöjtnant vid 60.... herregud det var ju när man var typ 23 man blev RO Löjtnant? Mao ingen höjdare direkt
Citera
2017-11-12, 19:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Reservlöjtnant vid 60.... herregud det var ju när man var typ 23 man blev RO Löjtnant? Mao ingen höjdare direkt
Om du menar JÖ så är han 81 idag och omnämns i Bratts bok som löjtnant i reserven 1972. I mitten på 60-talet var han byråchef på RPS och Holmérs överordnade. Han har också varit byråchef på Försvarets materialverk. Allt enligt Bratt.

Det blev något missförstånd, men detta om Jan Östberg.
Senast redigerad av iesho 2017-11-12 kl. 19:47.
Citera
2017-11-20, 09:34
Medlem
ieshos avatar
Här är alltså DF:s nya version:
Donald Forsberg berättar för Inblick att han satt på en restaurang tillsammans med en man och planerade för hur de skulle sätta dit en kvinna som hade uppvaktat mannen i syfte att få ut hemlig information.
– När vi senare på kvällen gick förbi Kungsträdgården mötte vi människor som delade ut lappar som beskrev hur Palme var död. I samma veva såg jag även två personer som jobbade för Barbro Sagnell, en Stay Behind-grupp med inriktning på radiokommunikation.
– När jag fick klart för mig att Olof Palme hade mördats kontaktade jag omgående mina överordnade och undrade om jag skulle ställa in mig.
När Donald Forsberg fick klart för sig att det inte var en militär statskupp och att det inte fanns några sovjetiska u-båtar inne i Stockholms skärgård, förstod han att detta i första hand var ett ärende för den ordinära polisen.

http://www.inblick.se/nyheter/2017/1...a-palme-forhor
Citera
2017-11-20, 10:12
Medlem
ieshos avatar
Kan denna medalj ha med Stay-behind att göra?

http://oi64.tinypic.com/1zl9cgw.jpg
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=1...9#.WhKcwhZrw8o (reservlänk)

Den har diskuterats i huvudtråden.
Senast redigerad av iesho 2017-11-20 kl. 10:14.
Citera
2017-11-21, 11:22
Medlem
ieshos avatar
Den förre IB-agenten Donald Forsberg har uppgivit att Stay-behind, Barbrogruppen och #FMN brukade träna samband tillsammans och att han såg folk därifrån som han kände med WT i City samma natt både före och efter mordet på Olof Palme. Så jag har kartlagt FMN på Kungliga Bibliotekets sökfunktion:

http://tidningar.kb.se/?q=%22f%C3%B6...ka%22&sort=asc
1968 FMN bildades, Fryksgården i Kil + Råcksta församlingsgård
1969 regeringen beviljar anordningsbidrag, kamp mot langare
1970 Rut Bonell ordf o Mary Gomér sekr, FMN uppvaktar OP, Tage E skrev på FMN-manifest
1971 FMN kontor på Tegnérgatan 12 4tr
1972 Ålderdomshemmet i Harg förvärvades av FMN
1972-12-07 DN: FMN stöder Narconon
1977 FMN får Landstingsbidrag
1978 FMN informerar kriminalinspektör Göran ...
1979 FMNs Leif Bigander läxar upp politiker
1980 Gunnel Gomér ordf FMN, Gander
1981 Leif Bigander riksordf, Håkansson (Bygander?)
1982 Harriet Hagström, FMN anmäler program till Radionämnden
1983 Karin Lindgren ordf, kontor Kungsgatan 66, Inger Barret
1983 Katarina Cnattingius, närradioprogram för FMN Täbygruppen, Har på kort tid etablerat lokalavd i 19 städer
1984 Britt Hansen, Leif Bigander ordf, Fred Johansson, FMN i Huddinge bildat, Leif Andersson

1984-12-16 Expr: "att se framtidsminister Ingvar Carlsson och SAP hoppa med på knarkliberalernas tåg. Att kriminalisera all icke medicinsk befattning med narkotika är en av grundstenarna i kampen mot narkotika. ★ Enda vägen Den andra grundstenen i kampen mot missbruket är vårdlagarna. Skrota omgående pekoralerna LVM och LVU. Ersätt dessa med Alternativutredningens förslag LBM. Då först har vi fått en bas att stå på om vi skall stoppa missbruket Leif Andersson, medlem i Föräldraföreningen mot narkotika"

1984-12-19 SvD: "Regeringen vill jnte ha en förändring något som de borgerliga däremot krävt bland annat med stöd av Föräldraföreningen mot narkotika och Riksförbundet narkotikafritt samhälle — Det är inkonsekvent att straffbelägga innehav men inte missbruket sade folkpartisten Hans Petersson i Röstånga Föräldraföreningen mot narkotika och på åhörarplats fanns bland annat knarkåklagaren Jerry Martinger Foto ragnhild haarstad Cnattingius och Leif Birgander från föräldraföreningen mot narkotika På tisdagen"

1985-03-18 DN: "Paul Heinemann, radiodoktor och medlem i Föräldraföreningen mot narkotika, Björn"

1985-03-25 AB: "mot narkotika (FMN Peter Paul Heinemann i en intervju i tidskriften Socialt bevakar socialarbetarna sa radiodoktorn och företrädaren för Föräldraföreningen"

1985-04-16 SvD: "Föräldraföreningen mot narkotika. Föreningen gör just nu en videofilm som"

1985-04-18 DN: "Forsa kollektivet är en stiftelse som drivs av Föräldraföreningen Mot Narkotika"

1985 Lars Erik och Lena Larsson
1986 Närradiosändningar FMN tablå februari-mars: 4 6 11 13 18 - 4 6 enligt programtablåerna sedan inga sändningar förrän 1987-03-26
Anmärkningsvärt är att Katarina Cnattingius bedrev närradiosändningar för FMN-Täby ett flertal gånger per månad från 1983 och fram till mordet på Olof Palme den 28 februari 1986. Två sändningar var tablålagda efter mordet, den 4 och 6 mars men jag vet inte om de blev av. Därefter inga närvarosändningar under ett års tid!

Som jag ser det, KC var indragen i aktioner mot Olof Palme men förstod inte att det skulle sluta i ett mord. Hon blev chockad och kunde inte fortsätta med sändningarna.
Senast redigerad av iesho 2017-11-21 kl. 12:09.
Citera
2017-11-21, 13:58
Medlem
ieshos avatar
Enligt https://proveniens.ifokus.se/discuss...tierna-edquist tycks Katarina Cnattingius haft en morbror Carl Göran Edquist Borgenstierna.
Senast redigerad av iesho 2017-11-21 kl. 14:02.
Citera
Igår, 03:02
Medlem
ieshos avatar
Början till en skiss över sambandet mellan misstänkta aktörer på Sveavägen.

Kod:
    ÅJE-RPS-SB
    |        |
CP-CGB-FMN-BARBRO-IK
 |  |        |
 OXEN       IB
ÅJE = Åke J Ek
RPS = Rikspolisstyrelsen
SB = Stay-behind
CGB = Carl-Göran Borgenstierna
FMN = Föräldraföreningen mot narkotika
Citera