• 8 074 online
  • 1 135 278 medlemmar
  • 58 843 531 inlägg
Igår, 12:28
Medlem
Ja, håller helt med. I synnerhet för ett så ringa brott. Jag är emot fildelning MEN med handen på hjärtat, om Svensson laddar ner en skitfilm så Cell är det MAX värt 50 kr i inkomstförslust för bolaget. Att lämna ut IP addresser för ett så ringa brott är som att begära husransakan för att ta fast snattare.
Citera
Igår, 16:04
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Vid en eventuell domstolsförhandling så tror jag INTE att man skall försöka hävda att posten slarvat bort brevet, OM det inte är sant så klart, vilket kan hända. Men det faktum att de inte skickar rek vittnar om att de INTE planerar dra folk inför domstol, i alla fall inte i så stor omfattning.

Det kommer inte bli nån domstolsförhandling för dessa brev är bara bluff-de hoppas på att ett antal ska bli lurade och betala. En mer sofistikerad variant av nigeriabrev är vad detta är.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Är så förbannad på att Telia inte berättar vilka uppgifter dom har lämnat ut. Inte nog med att dom skickar uppgifter till tredje part, dessutom håller dom personen det faktiskt berör helt ovetande och utanför. Har därför avslutat mitt engagemang med Telia till förmån för Bahnhof. Tekniskt har jag varit väldigt nöjd med Telia men det är också allt. Hoppas att porteringen fungerar smärtfritt och att Bahnhof kan matcha Telia rent tekniskt.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Det kommer inte bli nån domstolsförhandling för dessa brev är bara bluff-de hoppas på att ett antal ska bli lurade och betala. En mer sofistikerad variant av nigeriabrev är vad detta är.

Är du säker?
Det har framgått enligt datainspektionen och en advokatfirma som jag frågat att de faktiskt fått igenom ett domstolsbeslut /vunnit i rätten att telia med fler måste lämna ut uppgifter och varför skall de gå igenom en sådan process?
Det är ett existerande filmbolag och en existerande film men det är skrämsel, hot och utpressning på orimliga grunder, hög kostnad för en enda film och dessutom till folk som inte ens vet vad det är för film bland annat mig själv..
Citera
Igår, 18:02
Medlem
Heckmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahkdorom
Är du säker?
Det har framgått enligt datainspektionen och en advokatfirma som jag frågat att de faktiskt fått igenom ett domstolsbeslut /vunnit i rätten att telia med fler måste lämna ut uppgifter och varför skall de gå igenom en sådan process?
Det är ett existerande filmbolag och en existerande film men det är skrämsel, hot och utpressning på orimliga grunder, hög kostnad för en enda film och dessutom till folk som inte ens vet vad det är för film bland annat mig själv..

Källa på det?
Citera
Igår, 20:52
Medlem
Citat:
Är du säker?

Dom har fått igenom stämningen mot Telia och vissa ISP ja. Däremot är det ett stort steg att gå från det till att gå emot en privatperson i rätten.
Att ta sej an Telia gav dom enormt medialt genomslag vilket var exakt vad dom ville. Det gav dom tyngd bakom hoten. Det i sej gör att flera är beredda att betala.

Att däremot ta risken att ge sej på en privatperson och riskera att förlora i rätten är en helt annan sak. Förlorar dom där försvinner hela hotbilden.

Det dom tjänar pengar på nu är att många inte vågar chansa. Med andra ord har dom allt att vinna på att fortsätta som dom gör. Inget att vinna på att ta upp någon i rätten.
Citera
Igår, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Ja, håller helt med. I synnerhet för ett så ringa brott. Jag är emot fildelning MEN med handen på hjärtat, om Svensson laddar ner en skitfilm så Cell är det MAX värt 50 kr i inkomstförslust för bolaget. Att lämna ut IP addresser för ett så ringa brott är som att begära husransakan för att ta fast snattare.

Nu har ju iofs EU släppt en rapport som visar att det inte är en förlust affär för filmbolagen utan att nedladdning går +- noll i slutändan.
Citera
Igår, 20:53
Medlem
Citat:
Är du säker?

du har förstått att det är olagligt att skicka kravbrev utan speciella tillstånd från myndigheterna..?
tidningen i danmark (lr om det nu va norge) har tom gått ut med att det är bara att riva fakturorna om man får någon. eftersom dem saknar krav att skicka "kravbrev".

alltså skrämselteknik som ovan har nämnt
Citera
Idag, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaffen
du har förstått att det är olagligt att skicka kravbrev utan speciella tillstånd från myndigheterna..?
tidningen i danmark (lr om det nu va norge) har tom gått ut med att det är bara att riva fakturorna om man får någon. eftersom dem saknar krav att skicka "kravbrev".

alltså skrämselteknik som ovan har nämnt
Oj. Jo jag är inte juridiskt kunnig och ringde därför runt till advokatbyråer, datainspektionen, patent och registreringsverket samt läste runt på nätet. Men de får alltså inte driva en sådan här verksamhet genom kravbrev?
Tack!
Senast redigerad av Ahkdorom Idag kl. 00:50.
Citera
Idag, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heckmann
Källa på det?
Har ingen källa tyvärr. Det stod på en hemsida och de sa det när jag ringde och samtalade med en advokatfirma marlaw.
Mvh
Citera
Idag, 01:26
Medlem
Japp, oavsett vad bör du byta till Bahnhof.
Citera