Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-22, 12:34
  #13657
Medlem
A new dawn av John Jackson Miller. Boken är en prequel till serien Star Wars Rebels.
Citera
2017-11-22, 17:24
  #13658
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag läser I stålstormen av Ernst Jünger. Den är bra och ger en ganska detaljerad skildring av skyttegravskriget. Jünger verkar tycka att kriget var hemst och fasansfullt, men också lite småtrevligt och förbrödrande. Inte konstigt att farbror Adolf var så förtjust i denna krigskildring.
Citera
2017-11-22, 20:16
  #13659
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Har precis läst Zadie Smiths "Swing time". En kronologiskt förvirrande historia som ändå lyckas hålla en rak linje. Kvinnor i alla ledande "roller". Rekommenderas för feminister och antifeminister.

"I stålstormen" är en måstebok. Läser nu "Psykonauterna" av Jünger.
Citera
2017-11-22, 21:21
  #13660
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag läser I stålstormen av Ernst Jünger. Den är bra och ger en ganska detaljerad skildring av skyttegravskriget. Jünger verkar tycka att kriget var hemst och fasansfullt, men också lite småtrevligt och förbrödrande. Inte konstigt att farbror Adolf var så förtjust i denna krigskildring.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBluesheart
"I stålstormen" är en måstebok. Läser nu "Psykonauterna" av Jünger.
Måstebok vet jag väl ändå inte. Hade höga förväntningar men blev ganska besviken ärligt talat. Tycker att det var för lite "story" och för mycket rabblande av detaljer. Var intressant till en början men efter typ 30 sidor blir det bara tröttsamt att läsa detaljerade beskrivningar av skyttevärn.
Citera
2017-11-22, 22:25
  #13661
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBluesheart
Har precis läst Zadie Smiths "Swing time". En kronologiskt förvirrande historia som ändå lyckas hålla en rak linje. Kvinnor i alla ledande "roller". Rekommenderas för feminister och antifeminister.

"I stålstormen" är en måstebok. Läser nu "Psykonauterna" av Jünger.

Psykonauterna ska jag läsa någong gång också.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Måstebok vet jag väl ändå inte. Hade höga förväntningar men blev ganska besviken ärligt talat. Tycker att det var för lite "story" och för mycket rabblande av detaljer. Var intressant till en början men efter typ 30 sidor blir det bara tröttsamt att läsa detaljerade beskrivningar av skyttevärn.

Jag kan hålla med dig om att det kan bli lite för detaljerat så att det blir på gränsen till lite långrandigt. Jag kommer på mig själv med att tänka på annat medan jag läser nu och då. På västfronten intet nytt är nog nästan bättre än I stålstomen, mindre detaljer och mer story, som jag minns den. Men är man intresserad av första världskriget är naturligtvis I stålstormen en väldigt tacksam bok.
Citera
2017-11-24, 16:00
  #13662
Medlem
Eremiten var helt ok.
Nu när jag ändå tycks vara i omläsartagen tror jag bestämt jag ska ge mig på Fight Club
älskade den lika mycket som filmen.
Citera
2017-11-24, 18:28
  #13663
Medlem
NoTruces avatar
Wolves of the Calla. Del fem i Stephen Kings fantasyepos The Dark Tower. Nästan klar, och det är synd. Den hade gärna fått vara längre, och då är den ändå ungefär 750 sidor. Bara två delar i serien kvar.
Citera
2017-11-28, 09:58
  #13664
Medlem
Högra handen och andra noveller av Alexander Solsjenitsyn.

Jag har, lite halvt om halvt, en sådan där bucket-list: att läsa ett verk av varje nobelpristagare. Det här får bli Solsjenitsyns bidrag.


Har precis börjat och snart läst klart den första novellen Ett möte på Kretjetovka-stationen.

Delvis är den typiskt "tungt, ryskt" men den handlar om arbetet på en järnvägsstation i Ryssland under 2:a världskriget så den ger en intressant bild av en del av dessa små vardagliga detaljer som också var kriget - fångtransporter, hemvärnsmän, förstörda laster, blanketter och logistik (20000 infettade spadar i fyra vagnar som varit på väg i två veckor) istället för hjältemods-skildringar från slagfälten.

Solsjenitsyn var ju själv officer i ryska armén så en del är nog hans egna erfarenheter.
Citera
2017-11-28, 12:08
  #13665
Medlem
Jag läser "Harry Potter och de vises sten". Jag har faktiskt aldrig läst Harry Potter böckerna förut och tänkte "Bättre sent än aldrig". Har läst ungefär halva och tycker det är en väldigt bra bok hittills.
Citera
2017-11-28, 22:16
  #13666
Medlem
Neofytens avatar
Evil Sisters: The Threat of Female Sexuality in Twentieth-Century Culture av Bram Dijkstra.

Just nu handlar det om hur stora tänkare och forskare i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet ansåg att det fanns ett direkt samband mellan återhållsamhet med att spilla sin säd och personlig ekonomisk framgång. Onani skulle man absolut inte syssla med och tömma sig i kvinnan skulle ske ytterst sparsamt annars riskerade man att dräneras på livskraft. Man skulle helt enkelt hushålla med den livsviktiga säden, s.k. seminal ekonomi.

Ptja, varför inte? Jag är varken förmögen eller framgångsrik, snarare fattig och ja jag har runkat alldeles för mycket i mina dar, helvete också!
Citera
2017-11-29, 02:44
  #13667
Medlem
RetniskEnsnings avatar
Jag har nu i veckan utan vidare erfarenheter eller förväntningar tagit mig an Kafkas roman Processen. Jag har aldrig tidigare läst Kafka men man har ju hört en hel del om honom och tänkte att man någon gång skulle pröva att läsa något av hans verk.

Det blev alltså Processen och jag är i nuläget färdig med tredje kapitlet. Än så länge tycker jag att den har varit mycket intressant och själva handlingen bara fortsätter att öka i spänning. Huvudkaraktären har man inte fått veta så mycket om än men han är minst sagt en intressant figur som jag gärna vill veta mer om och lära känna bättre. Jag gillar även själva språkbruket och sättet den är skriven på, den är mycket lättläst men språket känns ändå sofistikerat. Kort sagt har Processen gjort ett bra intryck hos mig och det ska bli ett nöja att fortsätta på nästkommande kapitel.
Citera
2017-11-29, 08:23
  #13668
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Måstebok vet jag väl ändå inte. Hade höga förväntningar men blev ganska besviken ärligt talat. Tycker att det var för lite "story" och för mycket rabblande av detaljer. Var intressant till en början men efter typ 30 sidor blir det bara tröttsamt att läsa detaljerade beskrivningar av skyttevärn.

Boken måste ha vissa litterära kvaliteter eftersom den är så högt ansedd. För min del har jag dock samma upplevelse. Den fungerar bra om man tar en episod åt gången men jag tröttnar också när jag försöker sträckläsa den. Detaljerade beskrivningar av skyttevärn är inte min grej.

Vad gäller Jünger finner jag nog Eumeswil som den mest intressanta boken. Den är fiktiv men skrevs egentligen enbart för att framhäva Jüngers egna filosofiska resonemang kring individens frihet och hur denne ska förhålla sig till nihilismen. Det finns knappt någon handling och det mesta är inre dialog som huvudpersonen Venator ägnar sig åt. Huvudtesen är antagligen begreppet Anark och vad det innebära både praktiskt och teoretiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback