Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 15:41
  #1
Medlem
Jag vet inte vad denna är gjord för men hittade den i lekparken nära där jag bor och undrar nu vad den kan använts till. Bor i ett litet samhälle som faktiskt trots det plågats av diverse droganvändning och ett flertal dödsfall genom åren. Kan ha använts till något oskyldigt och ofarligt men jag vill gärna veta och här kan vara rätta platsen att få klokt svar.

Det är en Red-Bull med avskuren topp.

En liten bit från botten är det ett hål uppskuret i fingerstorlek och där är en pappersservett intryckt från utsidan.

Vad kan den använts till?

(Jag vet att det finns droger som innan användning kokas i aluminiumsked och att en aluminiumburk kan användas för samma ändamål. Den där servetten kan fungera som ett fukt och salivfilter om man skall blåsa in luft.)

Det är typ högstadieungdomar + ev flyktingbarn + ungdomar från ett behandlingshem som kan tänkas (OBS kan tänkas för jag vet inte) vara i parken kvällstid och den ligger undanskymt och är mycket litet frekventerad även dagtid.
Citera
2017-10-09, 10:47
  #2
Medlem
Fick inget svar på detta. Inte ens någon som vill kalla mig idiot som går och privatspanar i lekparken. :-)

Ingen som ens kan gissa? Kom igen nu bland 499 drogintresserade borde det väl i alla fall någon som gillar att spekulera.

En Red-Bull aluminiumburk avskuren på toppen.

Några centimeter över botten är ett litet hål gjort där en pappersservett är inskjuten utifrån. Ser ut att kunna vara för att man skall kunna blåsa in luft för att få ventilation.



(För tio år sedan hittade jag en massa doftspray + plastpåsar där nära och hanterade det fel.)
Citera
2017-10-09, 10:59
  #3
Medlem
Hupats avatar
Posta bild? Vet att vi brukade bygga pipor med hjälp av aluminiumburkar men din beskrivning låter inte som en standard aluminiumburkspipa.
Citera
2017-10-11, 09:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Posta bild? Vet att vi brukade bygga pipor med hjälp av aluminiumburkar men din beskrivning låter inte som en standard aluminiumburkspipa.

Ska försöka fixa till en bild. Och tack för svaret.

Nej, du har helt rätt det är inte en slabang. Vad det kallas nu vet jag inte. :-)

(Hade en kompis från Rågsved, då bodde jag i Stockholm, Leif hette han och hade nordiskt efternamn och var född i början av 1950-talet. Han berättade för mig att han och hans kompisar som brukade hänga på slänten Rågsved var först i Sverige med denna tingest. Han försvann sedan från min åsyn i 20 år och träffade honom någon gång i mitten av 90-talet på en perrong på T-centralen. Han hade varit på Långbro många många år och ville säga förlåt för att han frågat mig om att trippa och hur bra det var. Den drogen hade sedan förstört hans liv. Jag trodde jag hade lånat en LP av honom och ville lämna tillbaka den men han menade att jag köpt den för 10 kronor.(Iron Butterfly: In a gada da vida.) Vi stod där och pratade om högt och lågt som vi setts igår. Han gav mig sitt nummer och bad mig höra av mig. Jag gjorde aldrig det och det gick väl för honom som så många andra som skrevs ut den tiden. Han finns inte på Ratsit. Ett av mina dåliga samveten jag aldrig blir av med och inte nu heller.)
__________________
Senast redigerad av hannes.muller 2017-10-11 kl. 09:08.
Citera
2017-11-22, 13:04
  #5
Medlem
Har nu lagt ut bilder på min facebook. En från sidan och en ovanifrån.

https://www.facebook.com/hannes.mull...34?pnref=story

Kolla bilderna så kanske någon vet. Tacksam för spekulationer!

Skriv gärna här men där går förstås bra det med.
__________________
Senast redigerad av hannes.muller 2017-11-22 kl. 13:06.
Citera
2017-11-23, 22:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Har nu lagt ut bilder på min facebook. En från sidan och en ovanifrån.

https://www.facebook.com/hannes.mull...34?pnref=story

Kolla bilderna så kanske någon vet. Tacksam för spekulationer!

Skriv gärna här men där går förstås bra det med.

Ser inte ut som någonting för droger.
Ser ut som dom lekt och eldat lite kanske.

Anonymitet verkar ej spela roll för dig, tänk bara vad du skliver här på flashback nu när ditt konto inte är anonymt längre =)

Mvh
Citera
2017-12-09, 10:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIll
Ser inte ut som någonting för droger.
Ser ut som dom lekt och eldat lite kanske.

Anonymitet verkar ej spela roll för dig, tänk bara vad du skliver här på flashback nu när ditt konto inte är anonymt längre =)

Mvh

Tror för min del att den här burken kan ha använts till rökheroin - det var min gissning. Men jag har ännu inte fått en bra gissning.

Det finns hazarer som umgås med andra ungdomar som ibland har träffats i den parken.

Jag är bland dem som är mycket rädda för den drogen. Den har enligt gotlandspolisen efter denna fråga här blivit bekräftad att nu finnas på Gotland.
Citera
2017-12-09, 20:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Tror för min del att den här burken kan ha använts till rökheroin - det var min gissning. Men jag har ännu inte fått en bra gissning.

Det finns hazarer som umgås med andra ungdomar som ibland har träffats i den parken.

Jag är bland dem som är mycket rädda för den drogen. Den har enligt gotlandspolisen efter denna fråga här blivit bekräftad att nu finnas på Gotland.

Har det inte alltid funnits på gotland menar du?
Citera
2017-12-09, 20:33
  #9
Medlem
[quote=host.|62563097]Har det inte alltid funnits på gotland menar du?[/QUOT

Rökheroin har jag aldrig hört talas om på Gotland men däremot både heroin och metadon.

Har du tidigare hört om folk som hållit på med rökheroin på Gotland?
Citera
2017-12-09, 20:39
  #10
Medlem
[quote=hannes.muller|62563217]
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Har det inte alltid funnits på gotland menar du?[/QUOT

Rökheroin har jag aldrig hört talas om på Gotland men däremot både heroin och metadon.

Har du tidigare hört om folk som hållit på med rökheroin på Gotland?

Tänker bara att det lär väl finnas typ överallt, trodde dock mer du menade h överlag o inte just rök
Citera
2017-12-10, 08:06
  #11
Medlem
[quote=hannes.muller|62563217]
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Har det inte alltid funnits på gotland menar du?[/QUOT

Rökheroin har jag aldrig hört talas om på Gotland men däremot både heroin och metadon.

Har du tidigare hört om folk som hållit på med rökheroin på Gotland?


Jag har aldrig hört nån som rökt heroin i en burk, folie är standard att röka sitt heroin på och man gör de inomhus/trapp m.m, det blåser för mycket ute.

Sen finns det inget "rök" heroin, det finns brunt heroin(den vanligaste sorten) man kan röka men det är lika vanligt om inte vanligare att injicera det.

Så som den ser ut så kan jag inte alls tänka mig vad dom skulle använt den till men kan nästan garantera det inte är till droger.
Citera
2017-12-13, 08:43
  #12
Medlem
[quote=streetsmart|62566523]
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller


Jag har aldrig hört nån som rökt heroin i en burk, folie är standard att röka sitt heroin på och man gör de inomhus/trapp m.m, det blåser för mycket ute.

Sen finns det inget "rök" heroin, det finns brunt heroin(den vanligaste sorten) man kan röka men det är lika vanligt om inte vanligare att injicera det.

Så som den ser ut så kan jag inte alls tänka mig vad dom skulle använt den till men kan nästan garantera det inte är till droger.

Ja, det är väl sättet att använda det på som skiljer.

Men borde det inte funka med en sådan här burk? Om man är utomhus och inte har tillgång till folie. Med ett "munstycke" in i hålet eller munnen vid det och en hand vid toppen för att reglera lufttillförseln?

Alltså: Jag är själv inte det minsta intresserad av droger. Har tyvärr sett dessa förstöra eller hålla på att förstöra människors liv i min omgivning genom livet däremot. Människor jag tyckt mycket om. Själva handhavandet, rent praktiskt och tekniskt, är jag okunnig om.

Trevligt av dig att svara och tack för det!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback