Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 13:13
  #265
Medlem
Om du gillar fart och tryck i en motorcykel så ska du köpa en Aprilia RS 125a (2 taktare)
Gör 200km/h på någon sekund (urpluggad) men du behöver bara köpa en, besikta den och sen plugga ur den så har du en lättklassad motorcykel som går som en A2 klassad!

Annars får du nog kolla på en Yamaha YZF 125 (4 taktare)
Dom är pålitliga och går relativt snabbt och med ganska bra axx.

Och innan du köper den tycker jag att du ska kolla på vad
Citat:
killawife
har skrivit!

Lycka till med kortet och körandet
Citera
2017-11-21, 22:01
  #266
Medlem
Har tänkt skaffa MC nu till våren. Har tänkt i alla fall börja med någon lite snällare modell. Min dröm är att åka på långa turer och bo i tält mm. Har därför siktat in mig på touringmodeller. Av de jag pratat med så har många rekommenderat BMWs modeller, bara hört gott om dessa.

Min budget är 20-30 k, kan ev. sträcka mig till 35.
De modeller jag kikat på är BMW F650GS och BMW r850r. Som jag förstått det så är r850r mer svårmanövrerad, pga tyngden i och med boxermotor och sådär. Vilken hoj tror ni är bäst för det jag tänker göra med den, dvs pendla till och från jobb men även längre turer?

En annan fråga gällande F650GS, den finns ju även i dakarmodell som ska vara mer anpassat för gruskörning. Är det något som märks av även vid körning på landsväg och motorväg?

En annan fråga är gällande kläder och utrustning. Klarar man sig på 10 k för hjälm, kläder, skydd och lås? Har tänkt köpa så mycket som möjligt begagnat, med undantag för hjälm som jag tänker köpa ny.

Tacksam för svar!
Citera
2017-11-22, 08:09
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Har tänkt skaffa MC nu till våren. Har tänkt i alla fall börja med någon lite snällare modell. Min dröm är att åka på långa turer och bo i tält mm. Har därför siktat in mig på touringmodeller. Av de jag pratat med så har många rekommenderat BMWs modeller, bara hört gott om dessa.

Min budget är 20-30 k, kan ev. sträcka mig till 35.
De modeller jag kikat på är BMW F650GS och BMW r850r. Som jag förstått det så är r850r mer svårmanövrerad, pga tyngden i och med boxermotor och sådär. Vilken hoj tror ni är bäst för det jag tänker göra med den, dvs pendla till och från jobb men även längre turer?

En annan fråga gällande F650GS, den finns ju även i dakarmodell som ska vara mer anpassat för gruskörning. Är det något som märks av även vid körning på landsväg och motorväg?

En annan fråga är gällande kläder och utrustning. Klarar man sig på 10 k för hjälm, kläder, skydd och lås? Har tänkt köpa så mycket som möjligt begagnat, med undantag för hjälm som jag tänker köpa ny.

Tacksam för svar!
Den enda skillnaden mellan den vanliga F650GS och Dakarmodellen är lite längre (20 mm om jag minns rätt) fjädringsväg på den senare och lacken. Ingen av dem ska längre ut i skogen än små grusvägar och ev ett snällt traktorspår med rätt däck på, och det är verkligen däcken som avgör. Fundera på fördelningen mellan mängden asfalt och grus du tänker köra (och inte hur du skulle vilja att den var) och välj däck utgående från det.

Om du tänkte köra långt med packning kan du ev tycka att stånkan i F650-serien är lite för svag, framför allt om du har passagerare. Jag körde nästan 8000 mil med min, och det märktes att den inte riktigt trivdes under högre belastning. De börjar bli lite till åren nu dessutom, så fundera på om inte en F700 (eller F800, samma motor, olika effekt) skulle vara ett bättre val. Det finns många i ditt prisintervall.

Boxermotorn har en väldigt låg tyngdpunkt, så kilona märks väldigt lite på R850-serien. Det är ett ganska stort hopp mellan en F650GS och en R850R i design och körställning. Hur kom du fram till just dessa två? Jag skulle rekommendera att du även tittar på mc med parallell-twinmotorn från BMW om du fastnat för just det märket. Du får en motor som trivs betydligt mer med långkörningar med lite mer effekt, men som håller precis som alla andra BMW utan att kosta skjortan. Min F800GS passerade 10 000 mil i somras och ser ut som ny i motorn och växellåda.
Citera
2017-11-22, 20:57
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Den enda skillnaden mellan den vanliga F650GS och Dakarmodellen är lite längre (20 mm om jag minns rätt) fjädringsväg på den senare och lacken. Ingen av dem ska längre ut i skogen än små grusvägar och ev ett snällt traktorspår med rätt däck på, och det är verkligen däcken som avgör. Fundera på fördelningen mellan mängden asfalt och grus du tänker köra (och inte hur du skulle vilja att den var) och välj däck utgående från det.

Om du tänkte köra långt med packning kan du ev tycka att stånkan i F650-serien är lite för svag, framför allt om du har passagerare. Jag körde nästan 8000 mil med min, och det märktes att den inte riktigt trivdes under högre belastning. De börjar bli lite till åren nu dessutom, så fundera på om inte en F700 (eller F800, samma motor, olika effekt) skulle vara ett bättre val. Det finns många i ditt prisintervall.

Boxermotorn har en väldigt låg tyngdpunkt, så kilona märks väldigt lite på R850-serien. Det är ett ganska stort hopp mellan en F650GS och en R850R i design och körställning. Hur kom du fram till just dessa två? Jag skulle rekommendera att du även tittar på mc med parallell-twinmotorn från BMW om du fastnat för just det märket. Du får en motor som trivs betydligt mer med långkörningar med lite mer effekt, men som håller precis som alla andra BMW utan att kosta skjortan. Min F800GS passerade 10 000 mil i somras och ser ut som ny i motorn och växellåda.
Anledningen till att jag nämner just dessa två är att jag velat ha en "naken" hoj, tittade först på typ Honda cb650 hornet. Efter tid har jag dock mer och mer gått mot hojar med lite annorlunda körställning, och F650GS har jag som sagt mest hört gott om. Det lutar mer åt en sådan än r850r ska jag säga.

Skulle helst vilja ha just en F800GS som du nämner, men de är en prisklass högre. Förstår inte riktigt vad du menar med att de finns i min prisklass (25-30000)? Den billigaste GS modellen ligger just nu på 50000 på blocket. F800ST ligger billigaste på 35000, och jag gillar utseendet och så på den. Men jag tror att den mer "upprätta" körstilen passar bättre för en nybörjare eller om man ska åka långt. Har jag fel där?

Tack för ett bra svar annars!
Citera
2017-11-22, 22:19
  #269
Medlem
Smaken varierar ju något oerhört vad det gäller mc, både i hur man ska sitta och hur fort det ska gå, men jag själv gillar den mer upprätta körställningen på t.ex. en GS. Varken ryggen eller svanskotan tar stryk, man ser bra i trafiken och man behöver inte köra fort bara för att avlasta armarna. Men du ska ju prova så många olika typer du kan, gärna så länge så kroppen hinner tröttna, innan du slår till tycker jag.

Det gör mig väldigt glad att du vikt pengar för ordentlig utrustning. Se till att köpa saker med godkänd märkning så når du upp till en bra grundnivå. Över det börjar du betala mer för komfort, finesser och namn. Men om du kör mycket och i dåligt väder kan den komforten vara guld värd, men det kommer senare. Det är viktigare att du klär dig klokt från topp till tå, och framför allt (tycker jag) att du inte blir en ska-bara-förare.

Det är väldigt få som säljer just nu så du hittar i princip bara handlare som vill tömma lagren på nya hyllvärmare i väntan på 2018-modellerna. Priserna ser annorlunda ut precis före och efter normalsäsongen.
Citera
2018-02-11, 14:41
  #270
Medlem
noyellowhatss avatar
Honda Varadero 1000 XL, vilka råd och dåd och övrigt bra att veta har ni om en sådan hoj? Svagheter? Vissa årsmodeller att föredra eller passa sig för?

Jag kommer att skaffa mc-kort till våren tillsammans med dottern och jag söker efter en hoj som klarar av mina 196 cm i längd och 100 kilo och som jag sitter schysst på. Jag kommer uteslutande att köra asfalt och den blir en pendlingsmaskin vid finväder och för en o annan längre helgtur. Inget "extremt" användningsområde alls, alltså.
Varadero anses väl som tung men kan inte vara värre att "ratta runt" än min snöskoter som väger 305 kilo.

Pris max 50´

(BMW har jag också ögnat på, då dom sägs fixa långa förare, men dom tilltalar mig inte riktigt, utan att jag vet varför.)
__________________
Senast redigerad av noyellowhats 2018-02-11 kl. 14:47.
Citera
2018-02-15, 15:40
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Vill veta om någon har erfarenhet från Kawasaki ER-6N?

Är den rolig/tråkig att köra?
Bra första-motorcykel?
Hur mycket kostar trafikförsäkringen för ett halvår?

Har ni några övriga intressanta synpunkter på den?
En bra mc men som första mc skulle jag rekommendera en r6 Yamaha
Citera
2018-02-15, 16:38
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Honda Varadero 1000 XL, vilka råd och dåd och övrigt bra att veta har ni om en sådan hoj? Svagheter? Vissa årsmodeller att föredra eller passa sig för?

Jag kommer att skaffa mc-kort till våren tillsammans med dottern och jag söker efter en hoj som klarar av mina 196 cm i längd och 100 kilo och som jag sitter schysst på. Jag kommer uteslutande att köra asfalt och den blir en pendlingsmaskin vid finväder och för en o annan längre helgtur. Inget "extremt" användningsområde alls, alltså.
Varadero anses väl som tung men kan inte vara värre att "ratta runt" än min snöskoter som väger 305 kilo.

Pris max 50´

(BMW har jag också ögnat på, då dom sägs fixa långa förare, men dom tilltalar mig inte riktigt, utan att jag vet varför.)

Finns ju även Suzuki GSF1250 (bandit)
Yamaha fjr1300
Suzuki V-strom

Den där typen av hojar brukar inte krångla, kör och serva.
Sen finns ju även customhojar om man gillar det.

Bästa tipset jag kan ge är: åk runt till några handlare och provsitt.
Man är så olika i kroppsbyggnad så det är omöjligt att säga vilken modell som du sitter bäst på.
T.ex så har jag inga problem att åka på europasemester på min GSXR1000 men en polare orkar bara 40-50 mil på min hoj innan han har ont lite överallt och det skiljer bara 1 cm i längd på oss två.
Citera
2018-02-22, 01:29
  #273
Medlem
Aberidiuss avatar
Pålitlig säljare?

Tja.

Tog körkortet för tung MC förra året och har tänkt mig att köpa en motorcykel framåt våren men är jävligt tveksam på vilka man ska köpa ifrån. Ska förklara varför.

För cirka 2 år sedan köpte jag min första bil, några månader efter jag tog körkortet. Köpte en Volvo S60 för 60.000 kr. Jag kunde ju inte se vad som var dåligt på insidan så när vi var på verkstaden så slutade alla reparationer på 30.000 kr. Detta var från en firma som drevs av turkiska / arabiska personer. Nu när jag ska köpa MC:n så vill jag gärna undvika att bli blåst på alla pengarna.

Vart kan jag köpa en motorcykel till ett rimligt pris i Stockholm? Helst begagnad.

Tack i förhand!
Citera
2018-02-22, 18:43
  #274
Medlem
dannekerrors avatar
Vilken prisklass har du tänkt?
Har inte så bra koll på stockholm men du har väl yamaha center där?
Citera
2018-02-22, 20:25
  #275
Medlem
skytraxs avatar
Jag håller på att kolla på MC och väger nu mellan 2 stycken vill gärna ha lite input

1. https://www.blocket.se/stockholm/Yam...=11&w=1&last=1

2. https://www.blocket.se/stockholm/Yam....htm?ca=11&w=1


kej! Så här är mina tankar...

Den gråa:
Den är ju det "smartare" köpet ur ett säkerhetsperspektiv utan tvekan då den kommer med 18 månaders garanti och har full service bok samt gott 2000 mil mindre.
Dock är den inte i närheten av lika snygg och de är ändå lite viktigt, samt att den har 77hk modellen medans den andra är 98hk modellen.
Samt att den är ju också 8k dyrare än den andra....

Den Orange:
Den är galet mycket snyggare, och har bättre motor så man kommer ju garanterat kunna ha lite roligare med den också.
Samt att den kostar ju också 8k mindre, så skulle de uppstå några mindre fel kan man ju kanske åtgärda det för dom pengarna i sådant fall!
Sen hur långt går en hoj när den har gått för långt? Är Yamaha så pass bra att de bara går och går och går.... så denna lite snyggare kanske inte är en så dålig affär en då trots att den saknar Servicebok och gått lite längre? Den är ju i alla fall genomsökt på bilfirmans verkstad efter de köpte in den!

Men som sagt de som gör mest att jag vill köpa den orangea är ju att den är mycket mycket snyggare, den är lite billigare och har lite bättre motor!

Och de som gör att jag vill köpa den gråa är ju att de är ett tryggare och säkrare köp och jag kan känna mig lugn över att den håller och ja kan ha den e tag!

Kom gärna med eran input
Citera
2018-02-22, 21:32
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytrax
Jag håller på att kolla på MC och väger nu mellan 2 stycken vill gärna ha lite input

1. https://www.blocket.se/stockholm/Yam...=11&w=1&last=1

2. https://www.blocket.se/stockholm/Yam....htm?ca=11&w=1


kej! Så här är mina tankar...

Den gråa:
Den är ju det "smartare" köpet ur ett säkerhetsperspektiv utan tvekan då den kommer med 18 månaders garanti och har full service bok samt gott 2000 mil mindre.
Dock är den inte i närheten av lika snygg och de är ändå lite viktigt, samt att den har 77hk modellen medans den andra är 98hk modellen.
Samt att den är ju också 8k dyrare än den andra....

Den Orange:
Den är galet mycket snyggare, och har bättre motor så man kommer ju garanterat kunna ha lite roligare med den också.
Samt att den kostar ju också 8k mindre, så skulle de uppstå några mindre fel kan man ju kanske åtgärda det för dom pengarna i sådant fall!
Sen hur långt går en hoj när den har gått för långt? Är Yamaha så pass bra att de bara går och går och går.... så denna lite snyggare kanske inte är en så dålig affär en då trots att den saknar Servicebok och gått lite längre? Den är ju i alla fall genomsökt på bilfirmans verkstad efter de köpte in den!

Men som sagt de som gör mest att jag vill köpa den orangea är ju att den är mycket mycket snyggare, den är lite billigare och har lite bättre motor!

Och de som gör att jag vill köpa den gråa är ju att de är ett tryggare och säkrare köp och jag kan känna mig lugn över att den håller och ja kan ha den e tag!

Kom gärna med eran input
Vad som är snyggt är en smaksak, såklart, och samma sak med hur många hk man tycker sig behöva. Jag har ägt hojar från 12 hk till 130 hk och hur kul de varit har haft ganska lite med effekten att göra.

Hur hårt milen har gått åt hojen beror oerhört mycket på hur de körts. Finkörts soliga sommardagar och vårdats ömt eller rejsats mellan rödljusen varje natt? Har de körts så tidig vår eller sen höst att det har varit salt på vägarna? Har de varit omkull? Har motorerna gått många korta sträckor utan att bli riktigt varma eller har de körts lugna långturer? Det enda sättet att veta är att känna och lyssna noga och få en gedigen känsla för skicket.

Det är ytterst få (av de som sköter sina hojar) som lyckas slita ut dem. De tål oftast betydligt fler mil än de flesta kör. Min nuvarande har gått en bra bit över 10 000 mil och har bara behövt ett styrlager och packboxar utöver vanlig service och slitdelar. Ser ut som ny i motorn. Min förra hade gått nästan 8000 utan några som helst problem när jag sålde.

Stirra inte för mycket på milen. Testa båda riktigt noga och skaffa en känsla för hur de mår är mitt tips.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback