• 29 944 online
  • 1 135 497 medlemmar
  • 58 851 746 inlägg
2017-11-20, 14:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst, men visst rör det sig om en felparkeringsavgift och inte en kontrollavgift?

Vad är skillnaden? Det är en lång gul lapp.
Citera
2017-11-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad är skillnaden? Det är en lång gul lapp.
Det är numera oftast en kvittoliknande remsa oavsett om det är kontrollavgift eller felparkeringsavgift. Det senare är den typ av avgift som påföres parkör som bryter mot reglerna på allmän mark, där skall som jag också skrivit tidigare, överklaga städse ställas till polisen oavsett vem som utfärdat avgiftsfakturan ifråga. Kontrollavgift är istället då reglerna på tomtmark överträtts. Överklagan av kontrollavgift skall ske till det bolag som utfärdat den eller till annan som detta bolag hänvisat till.
Citera
2017-11-20, 15:48
Medlem
BalleAnkas avatar
Hur funkar det med taxi och fortkörning?

Jag har flera gånger åkt med taxiförare som kör klart mer än 30 km/h över gällande hastighetsbegränsning på motorvägen. Det borde ju innebära att de riskerar körkortsindragning om polisen ser dem, och därmed förlorad försörjning.

Är detta en risk som taxiförare tar normalt sett? Brukar polisen se mellan fingrarna?
Citera
2017-11-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Kör dagtid då, och personbil. Färdtjänst är dåligt betalt och förnedrande drängjobb.
Färdtjänst på landsort är något helt annat än i storstäderna. Jag har jobbat med båda. På mindre orter (<50 000) är drygt 90 % av resorna samhällsbetalda, även för personbilarna. Så alla kör färdtjänst, sjukresa och skolskjuts.
Citera
2017-11-20, 19:41
Medlem
JustZlatans avatar
Ja hopp, snart är man arbetslös. http://robotnyheter.se/2017/11/20/ub...ilar-av-volvo/

Bäst att man leta efter ett annat sätt att tjäna pengar på, asap.
Citera
2017-11-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Hur funkar det med taxi och fortkörning?

Jag har flera gånger åkt med taxiförare som kör klart mer än 30 km/h över gällande hastighetsbegränsning på motorvägen. Det borde ju innebära att de riskerar körkortsindragning om polisen ser dem, och därmed förlorad försörjning.

Är detta en risk som taxiförare tar normalt sett? Brukar polisen se mellan fingrarna?

1. Finns knappt några poliser ute på vägarna

2. Vanliga bilister kör hela tiden i bussfiler, varför? Se 1

3. Blir vi av med körkortet skriver vi till transportstyrelsen och säger att vi behöver de i jobbet och får tillbaka det efter 1 månad (om det inte är grovt)

4. Även om man riskerar böter så kommer jag på 1 år tjäna på att köra fort eftersom ja jobbar på procentlön (framförallt på tex Arland körningar) eller fasta priser
Dvs ja kan tänka mig att ta en o annan fortkörningsbot

5. De finns inga poliser

6. Se 1
Citera
2017-11-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ja hopp, snart är man arbetslös. http://robotnyheter.se/2017/11/20/ub...ilar-av-volvo/

Absolut Ska du tänka framåt
Fixa en utbildning du kan gå mesans du kan köra taxi på sidan nu

Men ja tror 2021 är lite väl optimistiskt
Bilarna fattar inte oväder o kamerorna klarar inte av det än heller.

Sen har vi all juridik kring det hela

Ja menar vi har liksom fortfarande inte ställt om till elbilar helt än bara början på det.

Det är inte bara vi taxiförare som förlorar på detta

Det är i längden
Biltillverkarna själva som gräver sin grav
Däckindustrin
Service/mekanik industrin
Staten i förlorade skatteintäkter
Körskolor

Reservdelstillverkare
Etc etc

Största problemet för de självkörande bilarna kommer va bilar med mänskliga förare

För skulle de dyka upp så tidigt som 2021 så skulle vanliga bilar finnas på vägarna

Eventuellt att de finns självkörande bilar som går vissa fasta sträckor

Men som sagt
Tänk på framtiden redan nu, förbered dig
Citera
2017-11-20, 22:42
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Färdtjänsten kommer fortsättningsvis kräva chaufförer. Öppna dörrar, hjälpa till med knäppa bälten och lyfta in väskor/rullator kan inte robotar göra.

Någon måste också damsuga/städa de där 24 000 självkörande taxibilarna. Kan tänka mig att folk kommer skräpa ner enormt mycket mer i bilarna när ingen chaufför är där och har koll på dem.
Citera
2017-11-21, 01:00
Medlem
Saitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Färdtjänsten kommer fortsättningsvis kräva chaufförer. Öppna dörrar, hjälpa till med knäppa bälten och lyfta in väskor/rullator kan inte robotar göra.

Någon måste också damsuga/städa de där 24 000 självkörande taxibilarna. Kan tänka mig att folk kommer skräpa ner enormt mycket mer i bilarna när ingen chaufför är där och har koll på dem.

Robotar kommer att kunna göra allt det där. Du är inte uppdaterad.
Citera
2017-11-21, 01:50
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Robotar kommer att kunna göra allt det där. Du är inte uppdaterad.

Inte om tre år.
Citera
2017-11-21, 11:49
Medlem
Saitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Inte om tre år.

Nej absolut inte om tre år.
Citera