• 12 462 online
  • 1 135 278 medlemmar
  • 58 843 338 inlägg
2017-11-11, 01:38
Avstängd
Kan körkortet någonsin bli återkallat för evigt? Hur länge kan det bli återkallat som absolut längst?
Citera
2017-11-14, 23:14
Medlem
Hejsan gott folk!!

I juli så torskade jag o några kompisar i skogen när vi rökte lite ganja o tog lite lustgas. Hade precis tänt en spliff o sen helt plötsligt så kommer två poliser o en hund från ingenstans. Dom fråga va vi gjorde osv o vi sa att vi rökte på typ.😅
Dom sa att de inte e bra för oss o bla bla bla.
Jag kunde inte pissa framför dom så tog blod o torskade på de.

Nu för typ 2 månader sen så åkte jag min bil till jobbet o möter polisen på vägen de vänder omedelbart efter dom ser mig o kör efter mig. Blinkar in mig o frågar om jag e bäng osv. De vill att jag ska pissa men kan inte pissa säger jag o de tar in mig på blod. De tog mitt körkort samtidigt o säger att jag får tillbaks de om mitt blod blir rent.
Nekar allt när dom ”förhör” mig o säger att jag aldrig har rört cannabis sen den dagen jag torska.
Fick tillbaks mitt blodprov o de visade på 0,0004 ug/g och jag nekade fortfarande detta o har rättegång om några dagar.

Vill verkligen inte förlora mitt körkort, vad kan jag säga i rätten som kan rädda mitt körkort?
Citera
2017-11-16, 10:08
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Kan körkortet någonsin bli återkallat för evigt? Hur länge kan det bli återkallat som absolut längst?
36 månader är längsta spärrtid.

Däremot kan du anses permanent olämplig att inneha körkort, exempelvis vid demens.
Citat:
Ursprungligen postat av InproD
Hejsan gott folk!!

I juli så torskade jag o några kompisar i skogen när vi rökte lite ganja o tog lite lustgas. Hade precis tänt en spliff o sen helt plötsligt så kommer två poliser o en hund från ingenstans. Dom fråga va vi gjorde osv o vi sa att vi rökte på typ.😅
Dom sa att de inte e bra för oss o bla bla bla.
Jag kunde inte pissa framför dom så tog blod o torskade på de.

Nu för typ 2 månader sen så åkte jag min bil till jobbet o möter polisen på vägen de vänder omedelbart efter dom ser mig o kör efter mig. Blinkar in mig o frågar om jag e bäng osv. De vill att jag ska pissa men kan inte pissa säger jag o de tar in mig på blod. De tog mitt körkort samtidigt o säger att jag får tillbaks de om mitt blod blir rent.
Nekar allt när dom ”förhör” mig o säger att jag aldrig har rört cannabis sen den dagen jag torska.
Fick tillbaks mitt blodprov o de visade på 0,0004 ug/g och jag nekade fortfarande detta o har rättegång om några dagar.

Vill verkligen inte förlora mitt körkort, vad kan jag säga i rätten som kan rädda mitt körkort?
Beror på vad de 0,0004 mcg/g bestod av, är det THC-syra klarar du dig från drograttfylla. Troligtvis döms du dock för ringa narkotikabrott, såvida det inte kan anses härstamma från skogsbananen i juli.

Är det däremot THC, eller annan narkotikaklassad metabolit, kommer du att dömas för rattfylleri och körkortet ryka i minst 12 månader.
Senast redigerad av Justitiemord 2017-11-16 kl. 10:10. Anledning: tillägg
Citera
2017-11-20, 20:03
Medlem
Hej!
36 Månaders spärrtid pga drograttfylla. Varför det blev 36 månader var för att jag blev tagen 3 ggr samma månad. Dom drog inte körkortet på plats med tanke på att dom ej kunde se ifall jag har rökt cannabis eller inte pga blodprov och seg analys. Min fråga är Kan Transportstyrelsen skjuta upp ytterligare månader eller kommer dom bara att kräva nykterhetstest? Tacksam för svar.
Citera
2017-11-21, 10:49
Medlem
Hej!*

För att göra en long story short så blev jag tagen av polisen när jag var ute och rökte cannabis. Detta skedde ca 6månader sedan och blev dömd till ringa narkotikabrott tillsammans med en bot.

Har aldrig blivit dömd innan och är överlag en skötsam person med mycket driv, pluggar bla två olika högskolekurser samtidigt och jobbar som personlig assistent på sidan om.

Nyligen fick jag ett brev från socialen där dem kallar mig till möte, med syftet att yttra mig angående mitt körkortstillstånd.*

Har såklart läst omkring detta och kommit fram till att dem förmodligen även ber om en/några referenspersoner som kan styrka min sunda levnadsstil. Bör man tänka på nåt speciellt angående vilka personer man bör uppge? Såklart förstår jag att man uppger en person med ett tomt belastningsregister, men något utöver detta att tänka på så som ålder, yrke etc?

Hur ska jag hantera situationen ifall urinprov kommer på tal, är detta något obligatoriskt eller går det att undvika utan några konsekvenser, samt hur?*

Sammanfattningsvis undrar jag hur man lindrigast kommer undan, vad man ska tänka på när man pratar med dem och hur man undviker urinprovet och vad för referenspersoner man bör uppge.

Är tacksam för snabba svar då tiden till mötet är knapp.

Tack på förhand.
Citera