• 8 431 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 817 230 inlägg
Idag, 00:43
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
20+ är standard i storstäderna i dagsläget. Kortfattat så tror jag, med relativt god koll, att vi ligger närmare 45-50. Har hittat exempel på närmare 80tk/kvm. Detta är nästa kris vi har i Sverige. Det byggs bara bostadsrätter, vilka ägs av pensionsfonder och försäkringsbolag genom MBS/ABS-obligationer.
Det är helt jävla kört då en hyresrätt i samma kvarter kostar 11k/månad, om räntor stiger med 2-3 ynka %.

Har försökt leta vidare om hur man kan korta svenska bostadsobligationer, men de ägs av pensionsfonder och försäkringsbolag och det finns få swaps på marknaden. Detta kommer gå åt helvete.

Skulle du vilja förklara lite mer ingående, eller alternativt om du har någon blogg eller liknande? Intressanta saker du tar upp som helt gått mig förbi och jag sitter inte på kunskapen att hänga med helt heller.

Edit: menar just det sista stycket du skrev.
Senast redigerad av sebno1 Idag kl. 01:08.
Citera
Idag, 00:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Stora lägenheter inte i Sthlms city började hacka prismässigt redan i maj/juni. De tidigare budkrigen började utebli och priststegringarna blev modesta från utgångspris.

Redan hösten 2016 så såg man rätt klart vart det var påväg och nyproduktionen var akilleshälen, glad att man paniksålde i maj men där marknaden fortfarande bar sig själv så att allt var klappat och klart på en vecka med ett pris över förväntan.
Citera
Idag, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
En liten chock var dock statistiken att barnafödandet i länet under första halvåret i år var 4% lägre än ifjol.

Fruktsamhetstalen ökar i en hel del kommuner, i Stockholm har det gått från 1,42 år 2000 till 1,72 år 2016.

Det skall väl nämnas att det inte alltid ger en perfekt bild av var barnen föds eller var liggandet sker, då statistiken baseras på moderns folkbokföringsadress, dvs barnverkstaden kan ha skett i en annan kommun, det finns en demografisk peak som är i samma storleksordning som den på 90-talet, där den absoluta toppen i många kommuner var år 2010.

Invandring kanske många skulle hävda påverkar, och det gör det ju, men trenden är genomgående oberoende av den etniska demografin i kommunerna. Tar man t ex Öckerö som är en kommun där andelen invandrare är väldigt låg(näst lägst i landet), så har fruktsamhetstalet gått från 1,67 år 2000 till 1,97 2016, med peaken 2010 på 2,50.
Senast redigerad av Eaglesandshit Idag kl. 01:59.
Citera
Idag, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
20+ är standard i storstäderna i dagsläget. Kortfattat så tror jag, med relativt god koll, att vi ligger närmare 45-50. Har hittat exempel på närmare 80tk/kvm. Detta är nästa kris vi har i Sverige. Det byggs bara bostadsrätter, vilka ägs av pensionsfonder och försäkringsbolag genom MBS/ABS-obligationer.
Det är helt jävla kört då en hyresrätt i samma kvarter kostar 11k/månad, om räntor stiger med 2-3 ynka %.

Har försökt leta vidare om hur man kan korta svenska bostadsobligationer, men de ägs av pensionsfonder och försäkringsbolag och det finns få swaps på marknaden. Detta kommer gå åt helvete.

Standard för vad? I min förening är skulden under 2000 per m2. Standard är nog runt 5000-6000. 20 000 per m2 känns som en rejäl överdrift, speciellt att det skulle vara någon sorts standard.
Citera
Idag, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hur kommer Stockholmsmarknaden utvecklas närmaste månaderna?

Först: Vad har vi för olika aktörer att ta hänsyn till?
...
5) Potentiella köpare som äger sitt nuvarande boende och skall köpa nytt men inte måste sälja
Lyssnar troligen på mäklarna och säljer nuvarande bostad innan de köper nytt. Kommer inte vilja gå ner i pris och förlora på transaktionen och många av dessa kommer därför inte sälja förrän priserna stabiliserats på en ny nivå.

6) Potentiella köpare som är nya på marknaden och som vill köpa en mindre lägenhet för 4,5-5 * bruttolönen
För dessa köpare spelar det utökade amorteringskravet naturligtvis roll och många kommer, om det går igenom, försöka köpa före 1 mars för att förekomma det. Deras ekonomi hade troligen gynnats av att vänta några månader men många unga tänker inte så långt. Vi får väl hoppas att mamsen och pappsen som skall låna ut handpeningen tänker litet längre.

7) Kapitalstarka opportunistiska köpare som inte behöver sälja för att kunna köpa. Dessa sätter en undre gräns för hur lågt priserna kan gå
...

Jag lägger till några kommentarer som svar till Runningonempty

Grupp 5 kommer, precis som du skriver, inte stressa ut på marknaden. Det är här den stora massan finns och de sitter stilla i båten. Problemet är att grupp 1 och grupp 2 måste sälja innan brygglånen förfaller, men vem skall köpa när grupp 5 insett att marknaden vänt och att man helt saknar vett om man köper utan att först ha sålt uppe på toppen av alla bostadsbubblors moder?

Grupp 6 som är nya på marknaden är inte tillräckligt kapitalstarka för att det skall finnas - en finansierad - efterfråga som räcker för dagens utbud och det ökade utbudet som kommer 2018. Tack studentnissen för att du påpekade att utbudet från grupp 2 kommer öka nästa år.

Grupp 7 då? Är inte de räddningen? Nja, de är ju hajar som simmar runt och söker efter blödande offer ur grupp 1 och 2. Jag tror de kommer förhålla sig passiva till dess priserna sjunkit betydligt mer. Som jag sagt flera gånger, när priserna är nere på samma nivå som årsskiftet 2013/2014 kommer marknaden plana ut. Under förutsättning att inte fallet då leder till en total ekonomisk kollaps. Då fortsätter raset.

Sedan hade jag glömt grupp 9, bostadsutvecklare med osålda lägenheter i produktion. Ja där blir det Black Friday Sale ända till jul, Boxing Day Sale till påsk, Mother's Day Bonanza i maj och sedan börjar Summer Sale.
Senast redigerad av Tullius Idag kl. 02:47.
Citera
Idag, 03:33
Medlem
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Då har folk fullkomlig gått i baklås. Jag är tvärtom en av de stora tillväxtförespråkarna. Och det innebär stigande reallöner.
Det är tillväxthämmande att låta folk gå sysslolösa och beskatta produktiva och dela ut till detta som bidrag. För att få tillväxt och stigande reallöner måste detta bort....

Du är för den ökade inflationen! Dina älskade banker trycker upp de nya pengarna som förstör värdet på de gamla, driver på tillgångspriserna, motiverar spekulation i desamma istället för investeringar i en ekonomi som utvecklas.

Du står aldrig för tillväxt utan för bubbelekonomi, som du givetvis förnekar att den finns/ljuger om! Den svenska ekonomin befinner sig dessutom sedan 2012 i det motsatta läget. Inflationen överträffar utvecklingen i BNP. Mycket allvarligt men intet förvånande. Dessutom helt enligt den politiska maktelitens plan och du är en medlöpare till de sk borgerliga i Sverige. Vilken planen är, det framgår tydligt. Det är bara att studera Agenda 2030. Jämlikheten mellan världens länder ska öka och då måste Sveriges välstånd ned och den utvecklingen pågår för fullt.

Är Alpha själv produktiv eller en parasit snarare? Man är inte produktiv bara för att man har ett jobb
Citera
Idag, 05:09
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Vet inte om man kan prata om volatilitet på samma sätt bland bostäder då variationerna i priser mycket beror på att det är olika objekt som säljs. Jag menar, priset på hus A och hus B kan ju ha lika mycket gemensamt som en Volvo-aktie och en Scania-aktie. De är båda aktier i en lastbilstillverkare.
HOX kompenserar ju för detta, och visar ändå volatilitet.
Citera