Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-26, 21:30
  #2941
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vilka maträtter ska man helst äta för att undvika så lite magsjuka som möjligt? Jag antar att äta vegetarisk är rätt safe till att börja med, men jag tänkte mer på namn av olika rätter.
Undvik all mat som är fattiga på kryddor. Klimatet kräver stora mängder starka kryddor. Ät vad alla andra äter. Dagens thali är alltid bäst.
Citera
2017-08-26, 21:34
  #2942
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Funkar det med "svenska" elkontakter i Indien, eller behöver jag en adapter?
Det funkar oftast med svenska kontakter. Tyvärr är det ofta ont om kontakter varför det är bra att ha med en fördelardosa så du samtidigt kan ladda datorn, telefonen, högtalaren, tandborsten och låta hotellets sänglampa lysa.
Citera
2017-11-16, 19:09
  #2943
Medlem
Tandvård i kochi/kerala/varkala?
Någon som vart där och har erfarenhet av det eller rekommendation?
Vill eventuellt fylla i min glugg
Citera
2017-11-18, 22:43
  #2944
Medlem
Busstations avatar
Någon som vet om man kan landa i Varanasi med E-visum? När jag kollat runt på nätet har jag hittat olika källor som säger olika saker.
Citera
2017-11-18, 23:51
  #2945
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Någon som vet om man kan landa i Varanasi med E-visum? När jag kollat runt på nätet har jag hittat olika källor som säger olika saker.
Du kan flyga till indien med e-visa till följande städer: Ahmedabad, Amritsar, Bagdogra, Bengaluru, Calicut, Chennai, Chandigarh,Cochin, Coimbatore, Delhi, Gaya, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jaipur, Kolkata, Lucknow, Mangalore, Mumbai, Nagpur, Pune, Tiruchirapalli, Trivandrum och Varanasi.

Den enda internationella flygturen som landar i Varanasi är från Kathmandu.
Citera
2017-11-19, 11:12
  #2946
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Du kan flyga till indien med e-visa till följande städer: Ahmedabad, Amritsar, Bagdogra, Bengaluru, Calicut, Chennai, Chandigarh,Cochin, Coimbatore, Delhi, Gaya, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jaipur, Kolkata, Lucknow, Mangalore, Mumbai, Nagpur, Pune, Tiruchirapalli, Trivandrum och Varanasi.

Den enda internationella flygturen som landar i Varanasi är från Kathmandu.

Tack!

Det jag hade i planerna var att börja med att ta mig till Varanasi direkt från Stockholm (så här ungefär: https://www.flygresor.se/showresult.php?id=351838121), då blir det ju mellanlandning i Delhi innan, men antar att man inte går genom passkontroll och så innan Varansi ändå?

Planen var att ta sig till Varanasi och sedan ta sig runt i Indien i 2.5-3 veckor innan jag flyger hem från Delhi. Funderade på något i stil med: Varanasi - Agra - Jaipur - Bikaner - Delhi - Hem. Låter det vettigt eller har du några andra tips? Skulle vilja se Varanasi och Taj mahal, annars är jag öppen för alla förslag!

Har hört att det kan vara bökigt och svårt med tåg i Indien så funderar på om jag skulle försöka boka hemifrån då jag inte har så mycket tid i Indien och skulle vilja slippa krångel. Hittade indcen, som verkar sälja biljetter, har du några erfarenheter av dom? http://indcen.se/resor/tagbiljetter-indien/

Många frågor, men skulle vara grymt om du kunde ta dig tid och hjälpa en nyfiken förstagångsresenär till Indien
Citera
2017-11-19, 14:29
  #2947
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
… mellanlandning i Delhi innan, men antar att man inte går genom passkontroll och så innan Varansi ändå?
Du går troligtvis genom tullen och passkontrollen i Delhi och måste sedan checka in bagaget på nytt i inrikesavdelningen. Air India flyger inrikes från samma terminal som utrikes. Delhis flygplats är en av världens största flygplatser och avstånden är enorma så dina fem timmar mellan flygen är ganska lagom med tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Planen var att ta sig till Varanasi och sedan ta sig runt i Indien i 2.5-3 veckor innan jag flyger hem från Delhi. Funderade på något i stil med: Varanasi - Agra - Jaipur - Bikaner - Delhi - Hem. Låter det vettigt eller har du några andra tips? Skulle vilja se Varanasi och Taj mahal, annars är jag öppen för alla förslag!
Tre veckor är kort om tid för så många platser men inte omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Har hört att det kan vara bökigt och svårt med tåg i Indien så funderar på om jag skulle försöka boka hemifrån då jag inte har så mycket tid i Indien och skulle vilja slippa krångel. Hittade indcen, som verkar sälja biljetter, har du några erfarenheter av dom?
Det är enkelt att köpa tågbiljetter till indiska tåg. Du kan köpa biljetter långt innan du planerar att resa. Tågbiljetter köper du från cleartrip.com/trains. Innan du kan köpa biljetter måste du registrera ett konto hos irctc.co.in och synka det med ditt konto hos cleartrip.com. Då du troligtvis saknar indiskt telefonnummer så måste en del av detta ske via mail care@irctc.co.in men det är inte komplicerat, bara lite bökigt. När kontona väl är registrerade är det mycket enkelt att köpa biljetter. Ladda hem cleartrip-appen till telefonen så kan du boka inrikes flygbiljetter och tågbiljetter på några sekunder.

Tänk på att om du skall åka tåg fram Varanasi till Agra så avgår tågen från Mughal Serai [MGS] och kommer fram till Agra Fort [AF]. Söker du biljetter från Varanasi [BSB] till Agra [AGC] så hittar du inga bra tåg.

Shubh Yatra!
Citera
2017-11-19, 15:54
  #2948
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Du går troligtvis genom tullen och passkontrollen i Delhi och måste sedan checka in bagaget på nytt i inrikesavdelningen. Air India flyger inrikes från samma terminal som utrikes. Delhis flygplats är en av världens största flygplatser och avstånden är enorma så dina fem timmar mellan flygen är ganska lagom med tid.

Hittade en Air Indiaflygning som var likadan som den jag länkade tidigare men som bara har 3,5 timmars väntetid i Delhi. Är det dumt att ta den då istället menar du? Skulle vara skönt att spara ett par timmar om det går på en så lång resa. Är inte flygen i princip tvingade att se till att jag kommer med mitt nästa flyg om jag bokar hela vägen via dom? Har för mig att jag läst det, men blir lite osäker när du säger så där...

Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Tre veckor är kort om tid för så många platser men inte omöjligt.

Kanske tar bort någon plats då, får fundera lite på vad som jag tycker verkar mest intressant

Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Det är enkelt att köpa tågbiljetter till indiska tåg. Du kan köpa biljetter långt innan du planerar att resa. Tågbiljetter köper du från cleartrip.com/trains. Innan du kan köpa biljetter måste du registrera ett konto hos irctc.co.in och synka det med ditt konto hos cleartrip.com. Då du troligtvis saknar indiskt telefonnummer så måste en del av detta ske via mail care@irctc.co.in men det är inte komplicerat, bara lite bökigt. När kontona väl är registrerade är det mycket enkelt att köpa biljetter. Ladda hem cleartrip-appen till telefonen så kan du boka inrikes flygbiljetter och tågbiljetter på några sekunder.

Tänk på att om du skall åka tåg fram Varanasi till Agra så avgår tågen från Mughal Serai [MGS] och kommer fram till Agra Fort [AF]. Söker du biljetter från Varanasi [BSB] till Agra [AGC] så hittar du inga bra tåg.

Verkar ändå lite småbökigt även fast du beskriver det bra. Får se om jag får tid att sätta mig in i det, har rätt begränsat med tid just nu tyvärr. Hur långt i förväg tror du man bör boka biljetterna? Slutet av Januari var det tänkt att jag ska försöka komma iväg.

Stort tack för all hjälp Matsism du är en klippa!
Citera
2017-11-19, 16:43
  #2949
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Hittade en Air Indiaflygning som var likadan som den jag länkade tidigare men som bara har 3,5 timmars väntetid i Delhi. Är det dumt att ta den då istället menar du? Skulle vara skönt att spara ett par timmar om det går på en så lång resa. Är inte flygen i princip tvingade att se till att jag kommer med mitt nästa flyg om jag bokar hela vägen via dom? Har för mig att jag läst det, men blir lite osäker när du säger så där...

Enkelt uttryckt är den som sålde biljetten ansvarig. Så har du köpt biljetten av Aur India så ska de fixa ny transport om det behövs. Har du köpt biljetten av Lelles resor och bilservice i Mjölby så får du kontakta Lelle så fixar han allt.
Citera
2017-11-19, 16:48
  #2950
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Enkelt uttryckt är den som sålde biljetten ansvarig. Så har du köpt biljetten av Aur India så ska de fixa ny transport om det behövs. Har du köpt biljetten av Lelles resor och bilservice i Mjölby så får du kontakta Lelle så fixar han allt.

Jo men precis. Just i det här fallet var det via Air India och då bör ju dom bli ansvariga för att jag kommer med flyget, om jag inte gör det får ju dom leta fram ett nytt flyg till mig isf. Känns inte som att dom borde sälja sådana biljetter om man inte bör hinna med flyget i fråga, blir ju massa bök och extrakostnader för dom.
Citera
2017-11-20, 00:40
  #2951
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Hittade en Air Indiaflygning som var likadan som den jag länkade tidigare men som bara har 3,5 timmars väntetid i Delhi. Är det dumt att ta den då istället menar du? Skulle vara skönt att spara ett par timmar om det går på en så lång resa. Är inte flygen i princip tvingade att se till att jag kommer med mitt nästa flyg om jag bokar hela vägen via dom? Har för mig att jag läst det, men blir lite osäker när du säger så där...

Du kan klara dig med 3,5 timmar också men väldigt stressigt och små marginaler. Själv skulle jag välja att ha mer tid mellan flygen.

Kommer du inte med flyget brukar Air India ge en plats på nästa flyg med ledig plats på (stand by). Ofta blir det då inte nästa flyg utan ett flyg dagen efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Stort tack för all hjälp Matsism du är en klippa!
TACK! :-)
Citera
2017-11-20, 20:22
  #2952
Medlem
cupofchais avatar
När jag var i Nepal tidigare i år pratades och ryktades det bland gamla bekanta och återkommande resenärer till Indien om det nya 5 års turistvisum som lanserats. Då var detaljerna kring reglerna ganska oklara, och jag har helt enkelt inte tänkt på det igen förrän nu. Gick in på på Cox & Kings och ser att det går att söka men informationen vad det innebär framgår ej.

Är det någon här som sökt och fått det beviljat och besitter lite info? Skulle vara skönt att slippa "indisk byråkrati" och att söka nytt varje gång man vill eller "behöver" besöka detta oslagbart underbara skithål till subkontinent. Innebär det att man behöver sticka över till Nepal eller Sri Lanka var 90:e dag kan man ju lika gärna skita i det dock...

Boom bolenath
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f556344

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback