Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-14, 12:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Jag har gjort den sträckan med motorbåt, från Smygehuk över till Tyskland (och vidare in i kanalerna).

Med en hyfsat rejäl båt är det inga problem, men jag vill inte vara där ute i en mindre båt om det blir dåligt väder.

Roligt att höra. Den tänkta resan skulle gått från Landskrona. Betydligt lugnare vatten. Smygehuk och vattnen utanför har jag fått stor respekt för..
Citera
2017-11-14, 12:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Roligt att höra. Den tänkta resan skulle gått från Landskrona. Betydligt lugnare vatten. Smygehuk och vattnen utanför har jag fått stor respekt för..

Var/vad är målet?
Citera
2017-11-14, 12:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Var/vad är målet?

Berlin
men att åka omkring på kanalerna och upptäcka små orter i Europa, precis som lyxlirarna i sina husbilar, men från sjösidan istället..
Citera
2017-11-14, 21:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Hur långt vill du ta dig? Det är lite skillnad om din långsegling är Stockholm-Helsingfors eller om din långsegling är tre varv runt jorden.

Mitt enda tips är att du letar efter en segelbåt som passar dina speciella behov, för att du kommer att bli pank flera gånger om ifall du envisas med en motorbåt. En motorbåt som är billig i drift drar runt en liter per sjömil. Omräknat till biltermer är det nästan fem liter per landmil. Mät (i landmil) hur långt du vill ta dig och multiplicera med 50 så får du veta (väldigt grovt) den minsta tänkbara kostnaden för resan. Glöm bara inte att du säkert lär vilja komma hem igen, det är inte bara sträckan till målet som måste mätas.

Tar vi http://www.kadeykrogen.com/yachts/krogen-55-expedition/ som räknexempel så har den dieseltank för 1880 US gallons, 7116 liter. Räckvidd 4300 Nautical Miles, 795 landmil. Ungefär 9 liter diesel per landmil. Ungefär 130 kr per mil om man ska tanka till ordinarie sjömackspris.

Men om man skulle kunna tanka skattefritt till exempel, så kostar det kanske 30 - 40 kr per mil - eller?

Det var därför jag startade tråden, för att få veta mer om hur man hittar man billig soppa - med eller utan egen firma/rederi/skeppsregistrering - runt om i världen.
Citera
2017-11-14, 22:21
  #17
Medlem
Nu börjar det likna något:

"Porto Montenegro offers tax and duty-free fuel to private and commercial vessels at a cost approximately 45% less than the standard retail price."
https://www.portomontenegro.com/en/m...duty-free-fuel
Citera
2017-11-20, 16:49
  #18
Medlem
Har man rejäla tankar ska man nog kunna trixa sig runt. Problemet är väl om man tvingas tanka fullt redan i Sverige för att komma till första lågpris-landet:

https://palmarina.com.tr/marina
http://www.superyachtnews.com/busine...gnet-for-fuel-
http://www.christopheharbour.com/marina/marina-services
Citera
2017-11-20, 17:45
  #19
Medlem
På Helgoland är dieseln tullfri
http://www.rickmers-online.de/gas-station

men inte förfärlig billig
Citera
2017-11-20, 21:18
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
På Helgoland är dieseln tullfri
http://www.rickmers-online.de/gas-station

men inte förfärlig billig
Tack för tipset. Lite billigare iaf.


Vad betalar man förresten i Sverige per liter diesel om man tankar över 1000 liter?
Citera
2017-11-21, 07:37
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Tack för tipset. Lite billigare iaf.


Vad betalar man förresten i Sverige per liter diesel om man tankar över 1000 liter?

Jag är inte själv så insatt men vet att det finns något man kallar för "fartygsdiesel" som köps betydligt billigare även här hemma i sverige.

Det borde väl gå att få reda på vilka regler som gäller och se vad man kan hitta för kryphål.

Annars får du väl kolla tråden "Vad gör alla araber med matoljan" och se var du kan köpa billig rapsolja och köra på det. Har själv sett för 9:90/Liter.

Om du tar dig till Finland kanske du kan köpa oskattad diesel där, som alla smugglare gör.

Ska du köpa 1000Liter diesel billigt annars skulle jag nog rekomendera dig att försöka hitta någon grävmaskinfirma, borrföretag eller annan verksamhet där man kör mycket stationära dieselmotorer.

Är det säkert att det är till båten du ska dieseln och inte till gam-mercan
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2017-11-21 kl. 07:41.
Citera
2017-11-21, 08:39
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är det säkert att det är till båten du ska dieseln och inte till gam-mercan
Ha ha, nej då, den går på bensin. (Helst 98 oktan.)
Citera
2018-07-12, 23:34
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag är inte själv så insatt men vet att det finns något man kallar för "fartygsdiesel" som köps betydligt billigare även här hemma i sverige.

Det borde väl gå att få reda på vilka regler som gäller och se vad man kan hitta för kryphål.

Annars får du väl kolla tråden "Vad gör alla araber med matoljan" och se var du kan köpa billig rapsolja och köra på det. Har själv sett för 9:90/Liter.

Om du tar dig till Finland kanske du kan köpa oskattad diesel där, som alla smugglare gör.

Ska du köpa 1000Liter diesel billigt annars skulle jag nog rekomendera dig att försöka hitta någon grävmaskinfirma, borrföretag eller annan verksamhet där man kör mycket stationära dieselmotorer.

Är det säkert att det är till båten du ska dieseln och inte till gam-mercan

Bumpar denna tråd. Det går fint att köpa färgad diesel, eller sk eldningsolja. Färgad produkt som är något mer miljöovänlig men mycket billigare. Inte helt lagligt men funkar fint. Samma som sk fartygsdiesel. Är du inte registrerad som rederi kommer du inte undan lika mycket skatt som dem men en hel del bara genom att köpa det som ”eldningsolja”/färgad diesel. Å vem fan har råkat ut för en kontroll?
Sen beror det såklart på hur stor tank/påfyllningshål du har om du kan beställa från tankbil via nån lokal diesel distributör eller om du får ordna det via nån annans tank med sådant bränsle.

Passa er för å dumsnåla med att tanka vanlig diesel i landmackar utan attt veta vad de ät är i bara då de flesta(alla?) land mackar har RME i dieseln nu efter att det kom nya miljöregler nyligen. Färgad produkt brukar dock vars fri från det. Kolla dock alltid!
Citera
2018-07-23, 09:30
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Hur långt vill du ta dig? Det är lite skillnad om din långsegling är Stockholm-Helsingfors eller om din långsegling är tre varv runt jorden.

Mitt enda tips är att du letar efter en segelbåt som passar dina speciella behov, för att du kommer att bli pank flera gånger om ifall du envisas med en motorbåt. En motorbåt som är billig i drift drar runt en liter per sjömil. Omräknat till biltermer är det nästan fem liter per landmil. Mät (i landmil) hur långt du vill ta dig och multiplicera med 50 så får du veta (väldigt grovt) den minsta tänkbara kostnaden för resan. Glöm bara inte att du säkert lär vilja komma hem igen, det är inte bara sträckan till målet som måste mätas.

--------

Jag fick höra av en bekant som skulle tanka sin segelbåt om en engelsk motorbåt som var ute på långfärd. Detta var någonstans längs Höga Kusten, så det är svenska priser. Hur som helst hade bekanten hamnat bakom engelsmännen i kön till dieselpumpen. När bekanten till slut fått tanka sina 15-20 liter så gick han till kassan för att betala. Personalen bakom disken berättade att den engelska motorbåten före honom i kön hade tankat upp "en årslön" (ordagrant citat från min bekant). De har alltså hällt ner minst 250K i diesel i sina tankar, och lär behöva tanka minst en gång till innan de är hemma i England...

Måste va en jävla motorbåt som kan ta 16 tusen liter bränsle ombord.

Alla som säger det är svindyrt snackar skit ocj endast skit.

Klart man inte behöver en stor jävla färja för att ta sig långa sträckor. Speciellt inte om man åker längs kusten genom europa tex.

Helst vill man ju inte ha en liten 4 meters båt men man behöver heller ingen jättestor. En 7-10 m beroende på modell. Sen en liten diesel inombordare på en 10 -15hk och bara puttra på.

Vill man åka fort får man såklart tanka mer men vad är grejen med att åka fort egentligen om man nu ska va borta flera månader? Att köra längs näsyan hela skånes kust på en dag i sakta mak tycker jag själv var en av de finare resorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback