• 36 390 online
  • 1 134 305 medlemmar
  • 58 812 126 inlägg
  • 1
  • 2
Idag, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetr0tter
Tack för svaret!
Jag tror mig förstå att det inte är så lätt att lämna sverige som att bo utomlands 6 månader om året ändå, att man måste "klippa banden" typ sälja huset! Jag har lite svårt att tro att det ska vara så dock, man bör ju få äga ett hus i ett land utan att vara skatteskyldig?!
Vad räknas som återinvestera i det fallet, räcker det att bara inte ta ut vinst? Kan man ändå ta ut aktieutdelning, vet du det?
Tack för hjälpen!

Du har rätt äga ”fritidshus” om inte inrett för året om bruk. Dock är inte svensk lag alltid förenlig mer EU rätten och den fria rörligheten.

Men oavsett om du äger bostad i Sverige och är i Sverige närmare 6 månader per år kommer du ändå vara körd. Är du i Sverige 1 månad per år och äger en bostad lär du vinna i högre instans om inte finns andra anknytningar ta hänsyns till.

Du kan inte ta ut någon utdelning eller något då blir det beskattning. Enda fördel är om du vill behålla pengar i företaget och investera i saker den vägen.
Citera
Idag, 10:06
Medlem
Du kan ta ut en aktieutdelning enligt schablonregeln som ligger på 163075:- då blir skatten 22% bolagsskatt och 20% kapitalskatt. Över det blir det inkomst av tjänst.
Alternativet är som sagt att lämna Sverige.....
Citera
  • 1
  • 2