• 15 664 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 816 848 inlägg
  • 3
  • 4
2017-11-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Ja men om vi ska köra den logiken är det ju fullt möjligt att enbart göra vinsttrades oavsett, men osannolikt. Precis som exakt alla andra grejer där det är fullt möjligt oavsett hur långt man drar det, men osannolikt.

Ja det är ett gott tips! Det svåra är, enligt mig, att hitta någon som fyller mina kriterier. Är som sagt enbart inne på forex intradag och upplever det mycket mer ljusskyggt än tex aktiehandel. Men som sagt tror helt klart på ödmjukhet och en viss underkastelse

Att nivån är låg på FB råder det nog ingen tvivel om, men detta har ingen med statistik att göra. Statistik som visar på att majoriteten suger? Det behöver man inget underlag på för att förstå, och det gäller för alla områden där det tar en jävla massa tid och engagemang för att ens få huvudet över ytan

Rent nonsens att det skulle vara kört för daytraders, varför skulle det vara det? Det enda argument som har kommit fram är att börsens rörelser är slumpmässiga, vilket inte kunde bli mer fel.

Allt inom finans är stokastiska processer och därmed hur man hanterar slumpen. Bara för att jag säger att det är slumpen så betyder det inte att man inte kan fixa positivt väntevärde, bara att det är jävligt svårt i långa loppet att göra det i instrument som har 50/50 chans att gå upp eller ner.

Du vet att de finns, då måste du ju också kunna peka ut någon och därmed kan du emaila/tweeta/skicka brev eller vad som helst för att få kontakt.
Citera
2017-11-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Det skulle vara intressant ifall du kunde delge en förenklad version av hur du bygger en portföljstrategi med utgångspunkt i statistisk signifikans.
Hur ser din modell ut?

Personligen anser jag dock att riskhantering är oerhört viktigt.
Ifall du är av en annan åsikt så rekomenderar jag dokumentären "The Midas Formula" som handlar om nobelpristagare i ekonomi som försöker bygga en perfekt handelsstrategi, som dock visar sig ha en icke optimal riskhantering.
https://vimeo.com/28554862

Ekonomer ska man inte lita på. Black-scholes-merton formulan för prissättning av derivat används enbart inom akademin för att lära elever att göra skoluppgifter. Algoritmerna som används för att hitta expected value finns inte i någon textbok för det hade varit idiotiskt för om man vet exakt värde på papprena så är det som att ha en egen sedelpress och den vill man inte ge bort.

En sak som dock har fungerat ypperligt att agera sedelpress har varit att sälja calls eller vida callspreads i VIX.
Citera
2017-11-16, 08:39
Medlem
Hej TS

Skulle rekommendera dig att titta igenom denna föreläsning med Anton Kreil. Den är två timmar lång och passar utmärkt att cromecasta under fredagsmyset med tacos. Eller samla ihop grabbgänget som alla går i samma tankar sig dig. Köp några öl och någon chipspåse. Kolla på föreläsningen och diskutera sedan vad Anton tar upp och om det stämmer.

(Jag vet att två timmar är långt men det kan vara dina bästa två timmar någonsin som kan spara dig massor av pengar, massor av tid och inte minst stress och frustration)

https://www.youtube.com/watch?v=L7G0OfJUON8&t=33s

// CC
Senast redigerad av CC75 2017-11-16 kl. 08:45.
Citera
2017-11-16, 09:15
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej TS

Skulle rekommendera dig att titta igenom denna föreläsning med Anton Kreil. Den är två timmar lång och passar utmärkt att cromecasta under fredagsmyset med tacos. Eller samla ihop grabbgänget som alla går i samma tankar sig dig. Köp några öl och någon chipspåse. Kolla på föreläsningen och diskutera sedan vad Anton tar upp och om det stämmer.

(Jag vet att två timmar är långt men det kan vara dina bästa två timmar någonsin som kan spara dig massor av pengar, massor av tid och inte minst stress och frustration)

// CC
Kan bara instämma.

En otroligt intresant och lärande föreläsning.
Citera
2017-11-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk

Ja det är ett gott tips! Det svåra är, enligt mig, att hitta någon som fyller mina kriterier. Är som sagt enbart inne på forex intradag och upplever det mycket mer ljusskyggt än tex aktiehandel. Men som sagt tror helt klart på ödmjukhet och en viss underkastelse

Angående Forex. Kolla in av mig postad länk ovan. Tid 15:00 och framåt.

// CC
Citera
2017-11-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej TS

// CC

Ganska bra föreläsning faktiskt. En del som är fel eller fake news, i varje fall när det gäller optioner/terminer, men överlag så belyser han problemet när man handlar OTC mot sin egen mäklare istället för att ha en oberoende clearing.
Citera
2017-11-19, 12:29
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonaSvisa
[...]
Du kan bedriva din handel på allehanda sätt men om du skall lyckas PÅ RIKTIGT, så måste du lära dig en enda sak ordentligt och det är två ord: STATISTISK SIGNIFIKANS!
Där har du nyckeln till lyckad eller misslyckad handel med penninginstrument. Om du kan räkna ut den statistiska signifikansen till att du skall få 1000% utdelning på 10 år genom handel så är du på väg.
[...]

Citat:
Ursprungligen postat av MonaSvisa
Lyckad aktie- el penninghandel har ingenting att göra med riskhantering. Det har bara att göra med statistisk signifikans. Det går alldeles utmärkt att räkna ut hur och vad du skall handla på börsen med en hög statistisk signifikans. Idag finns det handlare och företag som har en otroligt hög statistisk signifikans i sin handel. Då menar jag över 90 % sannolikhet för lönande affär.

Att kasta krona o klave har en statistisk signifikans om 50% sannolikhet att det blir krona eller klave.
De som bara kör på känsla eller tyckande eller andra hemsnickrade modeller när de handlar på börsen är snart ute och har förlorat mer än det smakat. Det är dessa som förlorar pengar till proffsen

Förklara vad du tror att "statistisk signifikans" betyder, jag vet inte om jag missförstår dig men jag får inte riktigt ihop vad det är du menar...
Citera
2017-11-19, 12:40
Medlem
För att bli en bra daytrader tror jag att man måste vara väldigt kunnig och ha väldigt mycket pengar, kontakter är heller inte fel. Jobbar man tillräckligt mycket så brukar tur infinna sig.

T ex den som leker med 100 000 och gör en vinst på 2 procent gör en vinst på 2000

Den som leker med 10 000 000 och gör en vinst på 0.2 procent gör en vinst på 20 000

Kunskap och belopp är allt den som har ett stort kapital att köpa för behöver inte ta stora risker.
Citera
2017-11-19, 13:12
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
För att bli en bra daytrader tror jag att man måste vara väldigt kunnig och ha väldigt mycket pengar, kontakter är heller inte fel. Jobbar man tillräckligt mycket så brukar tur infinna sig.

T ex den som leker med 100 000 och gör en vinst på 2 procent gör en vinst på 2000

Den som leker med 10 000 000 och gör en vinst på 0.2 procent gör en vinst på 20 000

Kunskap och belopp är allt den som har ett stort kapital att köpa för behöver inte ta stora risker.

Riktigt så fungerar det ju inte. Har man 10 000 000 och är nöjd med avkastningen som små risker ger finns det ingen anledning att ägna sig åt daytrading, om man kan få samma eller bättre avkastning genom mer passiva investeringar.
Citera
2017-11-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Riktigt så fungerar det ju inte. Har man 10 000 000 och är nöjd med avkastningen som små risker ger finns det ingen anledning att ägna sig åt daytrading, om man kan få samma eller bättre avkastning genom mer passiva investeringar.

Vad är det som inte fungerar? Större belopp in liten värdestegring liten risk stort belopp ut! Om du inte har något direkt kapital att satsa så måste du ta större risker om du vill satsa på ett större belopp i vinst!

Vad är det som inte fungerar?
Citera
2017-11-19, 18:29
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Vad är det som inte fungerar? Större belopp in liten värdestegring liten risk stort belopp ut! Om du inte har något direkt kapital att satsa så måste du ta större risker om du vill satsa på ett större belopp i vinst!

Vad är det som inte fungerar?

Att man kontinuerligt skulle minska risken i takt med att kapitalet växer. Då skulle man alltså sträva mot en riskbild och ett resultat som steg för steg närmar sig det från t.ex passiva indexnära investeringar, där man inte behöver lyfta ett finger. Men jag kanske övertolkar ditt inlägg, men jag förstod det som att du menar att ju duktigare och mer förmögen en daytrader blir, desto lägre risk strävar man efter.
Citera
2017-11-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Att man kontinuerligt skulle minska risken i takt med att kapitalet växer. Då skulle man alltså sträva mot en riskbild och ett resultat som steg för steg närmar sig det från t.ex passiva indexnära investeringar, där man inte behöver lyfta ett finger. Men jag kanske övertolkar ditt inlägg, men jag förstod det som att du menar att ju duktigare och mer förmögen en daytrader blir, desto lägre risk strävar man efter.

Nej så menar jag inte. Det jag menar är att den som har ett större belopp att investera eller att spela med välj vilket du vill behöver inte ta speciellt stora risker för att hämta hem ett hyffsat belopp som vinst utan att ta stora risker.

Den som däremot har ett litet belopp att satsa tar hem ett ganska litet belopp i vinst även om hen skulle ta en stor risk som går hem.

Det är nog lättare att tjäna en hacka på aktier under tid genom att dela in det belopp man vill investera och kan avvara genom att dela in beloppet i 3 delar och lägga en del i "säkra" aktier en del i medelrisk aktier och slutligen en tredjedel i högriskaktier eller skall vi kalla högriskaktierna för " lotter"
Citera
  • 3
  • 4