Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsKonung
Jisses vad mycket gissningar det är här! Jobbade ifrån tonåren upp till högskolestudierna inom snabbmatssvängen. Mer än åtta år. Så kan förklara.
Att det skulle handla om lathet är befängt. På de stora matkedjorna (Burger King Mcdonalds osv) så är en vanlig milkshake bland det snabbaste man kan göra. I stort sätt lättare än att hälla upp en pommes eller en läsk. Har inte jobbar på Max, men de där lyxshaken ser ju för djävlig ut. Så där kan det kanske är annorlunda.
Men nu varför ni får höra att maskinen är sönder:
1. Rengöringen. Varje dygn måste maskinen rengöras. När den rengörs sätts ett program igång som tar flera timmar. På t.ex en 24/7 restaurang gör man ofta det på nätterna. På restauranger som stänger så sätter personalen ibland på det innan stängning så att de kan gå hem tidigare. Det finns också en viss brandrisk kopplat till denna rengöringen. Maskinen blir väldigt varm. Och jag har jobbat på restauranger som inte vill att rengöring pågår utan folk på plats.
Varför säger då personalen att maskinen är sönder? Den rengörs ju bara? Svaret är enkelt: dryga kunder. Säger man att vi rengör den: "Jaha, varför då!! Ni har ju öppet!?! Jävla f*tthora!" (Faktiskt ett riktigt citat.) Säger man att den är trasig kan man inte säga emot med så mycket. Tyvärr. Otrevliga kunder sätter upp vilka rutiner men använder sig av. Man orkar helt enkelt inte få skäl av ytterligare en medelålders småbarnspappa son ska bila till Italien och har nerverna utanpå.
2. Den går sönder. Många av de maskinerna som gör klassiska milkshakes (inte frappe å smoothie) är riktigt gamla. Och de är slitna. De går faktiskt sönder väldigt ofta.
Det beror också på att de ska plockas ner del för del ett par gånger i månaden och det är ca 1000 delar. De minsta är stora som legobitar. Tappar du bort en tar det sjuuukt lång tid innan du får en ny del. Lagren i Sverige är slut sen länge. De kommer ofta direkt ifrån USA eller Asien, beroende på vilken maskin du har. Ibland strular också bara maskinen. Endel av dem liksom 15 år gamla. De är dyra att köpa in och ägarna till dessa restauranger är ofta riktigt riktigt riktigt snåla. Så länge de anställda får ta skiten ifrån arga kunder och pengarna rullar in så bryr de sig inte.
Summa summarum är att detta med milkshake ett djävla helvete. Och personalen har inget med bristen på denna dryck att göra.
Tack. Jag har arbetat på Burger King i mina yngre dagar och där var glassmaskinen ett riktigt jävla helvete och har noterat att även McDonalds har samma maskin. Varannan vecka skulle den rengöras från grunden, och det är just under dessa timmar just den dagen alla griniga medelåldersfarsor kom och gnällde över att glassmaskinen minsann aldrig funkar blablabla TROTS att vi vänligt förklarade att den måste rengöras, annars serveras dålig glass/shake och bakterierna i dessa är inte att leka med. Många accepterade inte det svaret utan kom med massa följdfrågor, vilket gjorde att vi istället började säga att den var trasig för att få tyst på dom.
Kan även tillägga att vi aldrig sa att maskinen var trasig av lathet, var den ”trasig” fanns det inget att servera. Att göra en shake/glass tar tre sekunder. Brist på glassmix var det aldrig heller. Dock fanns det enstaka tillfällen då den ballade ur totalt.
Glassmaskinerna är helt enkelt ett helvete att underhålla och majoriteten är risiga och slitna. Efter min tid på BK insåg jag att glassmaskinen aldrig är personalens fel, det är inte dom ni ska skälla ut. Det är inte ens restaurangchefens fel, utan dom ni ska snacka med är franchisetagarna som äger restaurangerna. Dom går med massor i vinst och varje år snålar dom med personalbudgeten så att medarbetarna får slita som djur under rusch för att restaurangerna inte får ha fler instämplade. Det är deras ansvar för inköp av nya maskiner till sina restauranger.