Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-17, 20:35
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Jag är uppriktigt nyfiken på vilken arbetsplats du har arbetat på?
Städa en maskin?
Vad är det för hittepåspråk?
Ja, det var så det hette. Det betydde i det här fallet att man torkade av glass/milkshakemaskinen och diskade "spilltråget".
Citera
2017-11-17, 21:20
Medlem
SkogsKonungs avatar
Jisses vad mycket gissningar det är här! Jobbade ifrån tonåren upp till högskolestudierna inom snabbmatssvängen. Mer än åtta år. Så kan förklara.

Att det skulle handla om lathet är befängt. På de stora matkedjorna (Burger King Mcdonalds osv) så är en vanlig milkshake bland det snabbaste man kan göra. I stort sätt lättare än att hälla upp en pommes eller en läsk. Har inte jobbar på Max, men de där lyxshaken ser ju för djävlig ut. Så där kan det kanske är annorlunda.

Men nu varför ni får höra att maskinen är sönder:

1. Rengöringen. Varje dygn måste maskinen rengöras. När den rengörs sätts ett program igång som tar flera timmar. På t.ex en 24/7 restaurang gör man ofta det på nätterna. På restauranger som stänger så sätter personalen ibland på det innan stängning så att de kan gå hem tidigare. Det finns också en viss brandrisk kopplat till denna rengöringen. Maskinen blir väldigt varm. Och jag har jobbat på restauranger som inte vill att rengöring pågår utan folk på plats.

Varför säger då personalen att maskinen är sönder? Den rengörs ju bara? Svaret är enkelt: dryga kunder. Säger man att vi rengör den: "Jaha, varför då!! Ni har ju öppet!?! Jävla f*tthora!" (Faktiskt ett riktigt citat.) Säger man att den är trasig kan man inte säga emot med så mycket. Tyvärr. Otrevliga kunder sätter upp vilka rutiner men använder sig av. Man orkar helt enkelt inte få skäl av ytterligare en medelålders småbarnspappa son ska bila till Italien och har nerverna utanpå.

2. Den går sönder. Många av de maskinerna som gör klassiska milkshakes (inte frappe å smoothie) är riktigt gamla. Och de är slitna. De går faktiskt sönder väldigt ofta.

Det beror också på att de ska plockas ner del för del ett par gånger i månaden och det är ca 1000 delar. De minsta är stora som legobitar. Tappar du bort en tar det sjuuukt lång tid innan du får en ny del. Lagren i Sverige är slut sen länge. De kommer ofta direkt ifrån USA eller Asien, beroende på vilken maskin du har. Ibland strular också bara maskinen. Endel av dem liksom 15 år gamla. De är dyra att köpa in och ägarna till dessa restauranger är ofta riktigt riktigt riktigt snåla. Så länge de anställda får ta skiten ifrån arga kunder och pengarna rullar in så bryr de sig inte.

Summa summarum är att detta med milkshake ett djävla helvete. Och personalen har inget med bristen på denna dryck att göra.
Senast redigerad av SkogsKonung 2017-11-17 kl. 21:41.
Citera
2017-11-17, 21:28
Medlem
RCI856645964s avatar
Kan bekräfta detta. Har upplevt det i tjugo år. Således inte en vandringssägen... :-)

Min gissning har dock alltid varit att det är en typ av maskin som lätt kleggar igen, och att personalen tycker det är jobbigt att rengöra den.

Ser fram emot någon som sitter inne med verklig fakta i detta fall. Äntligen en intressant tråd på Flashback.
Citera
2017-11-17, 22:43
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RCI856645964
Kan bekräfta detta. Har upplevt det i tjugo år. Således inte en vandringssägen... :-)

Min gissning har dock alltid varit att det är en typ av maskin som lätt kleggar igen, och att personalen tycker det är jobbigt att rengöra den.

Ser fram emot någon som sitter inne med verklig fakta i detta fall. Äntligen en intressant tråd på Flashback.

Som dig så har jag upplevt detta under en väldigt lång tid. Anledningen att gå till McDonald´s är deras milkshake. Väldigt ofta så påstås det att maskinen är trasig. Min gissning har också varit något med rengöring av maskinen. Jag borde ha frågat en kompis lillebror när han arbetade där under studenttiden.

Nu har jag läst att dagens maskiner själva håller reda på när den ska rengöras. De moderna glassmaskinerna har en obligatorisk värmebehandlingscykel som tar minst 3 timmar att slutföra (mycket längre om maskinerna inte är förberedda för detta). Maskinen måste sedan plockas isär för rengöring var 14:e dag och om detta inte sker så slutar maskinen att leverera glass.
Citera
2017-11-17, 22:54
Medlem
Vad är det för sunkiga ställen ni har tillgång till? Har alltid under alla år kunnat ta mig en glass eller milkshake utan problem på Donken.
Citera
2017-11-17, 23:27
Medlem
Mysquos avatar
Åker ofta samma vägsträcka, och har gett upp BK stället utmed vägen. De har aldrig shakes och vad sjutton de gör med sitt blaskkaffe som smakar skit vill jag inte veta. BK är uselt helt enkelt.
Citera
2017-11-17, 23:43
Medlem
trailblasers avatar
Jag vill och försöker verkligen känna en viss empati för anställda som känner att de måste prioritera och kanske ibland drar en vit lögn om att maskinen för tillfället inte är i funktion.
Men fan, finns det på menyn och maskinen inte är trasig, då ska man fan servera det, även om kön är 100 meter och man sliter som aldrig förr.

Detta har hänt flera gånger på MCD där jag bor, glad att jag fann denna tråd. Nästa gång så ska jag vara en riktigt jävla jobbig kund och ifrågasätta.
Citera
2017-11-17, 23:55
Medlem
Phenom82s avatar
Som många redan nämnt så är det pastöriseringen som är boven, den går på inställt schema, oftast nattetid. Men sen kommer combo spec veckovis som man behöver göra mer manuellt. Den funktionen kan dock tjuvkopplas förbi (med flat skruvmejsel eller en brygga) iaf på de gamla taylor maskinerna, vet inte med de nya för de har jag aldrig rört.

Men sen är det också så att de gamla med vita kyldörrar gick sönder väldigt ofta. Vet inte om de nya har samma problem. Många gånger var det själva pastöriserings programmet som inte nådde rätt temperaturer så man var tvungen att starta om det alternativt tömma och rengöra.

Men alla restauranger som har en classisc combo ska inte kunna skylla på att det tar tid då man kan sätta fast muggen, dra ned spaken och sedan göra annat medans den gör shaken. Max lyxshake kan jag dock tänka mig är lite omständlig.

Trots att jag jobbade över 10 år i branschen så stör det mig ofantligt mycket att den är trasig, för det är fan alltid när man är sugen på en shake den inte fungerar.
Citera
2017-11-18, 01:10
Medlem
Jag kan få ett enormt milkshake sug på morgonen. Irriterade när man bestämt sig för en milkshake och maskinen rengörs på varenda ställe. Har alltid ett ärligt svar att maskinen rengörs.

Dagtid har jag alltid blivit serverad. Inga problem.
Citera
2017-11-18, 01:12
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Jag kan bekräfta av egen erfarenhet, då jag själv jobbat inom snabbmats-branschen att man ibland säger till kunden att "den" eller "det" inte fungerar på grund av arbetspress. Vem fan orkar göra en milkshake till en vuxen person när det är en kö på 30 pers som vill beställa mat? Ibland måste man helt enkelt prioritera, särskilt under hård tid/arbetspress. De som inte jobbat inom snabbmatsbranschen kan ju naturligtvis inte förstå detta, men det är sanningen. Det är en jävla stress ska ni veta, att maten är topnotch är av största vikt då man i högsta möjliga mån vill undvika klagomål, då skalar man bort sånt som är mindre viktigt under arbetstiden: Typ då, göra milkshake's till vuxna män..

Som kund brukar jag alltid skanna av kö-läget när jag bestämmer mig för att unna mig t.ex. en milkshake på snabbmatställen, det är ren vett och etikett. Jag beställer aldrig en milkshake när jag ser att personal har fullt göra och många kunder. Nu kommer dock folk häva ur sig: Kunden har alltid rätt! och det är arbetspersonalen's jobb att tillfredsställa kunden, visst, men det är ibland helt omöjligt när man samtidigt ska tillfredsställa de 30 andra som väntar på sin mat. Man måste ju tänka så också.

Dom ska väl jobba fram tills det dom slutar!? Ovs vad du beställer och hur mycket man beställer ska man få skiten, ovs KÖ. Ditt inlägg är så sjukt korkat att jag inte vet vad.

''Skanna av kön'' herregud så rädd. Har jag stått i kö en längre stund skulle jag aldrig ta bort något från det jag skulle beställa, har man inte tid att stå i kö så kan man vända direkt när man kommer in i butiken.
Citera
2017-11-18, 01:13
Medlem
flugbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Jisses vad mycket gissningar det är här! Jobbade ifrån tonåren upp till högskolestudierna inom snabbmatssvängen. Mer än åtta år. Så kan förklara.

Att det skulle handla om lathet är befängt. På de stora matkedjorna (Burger King Mcdonalds osv) så är en vanlig milkshake bland det snabbaste man kan göra. I stort sätt lättare än att hälla upp en pommes eller en läsk. Har inte jobbar på Max, men de där lyxshaken ser ju för djävlig ut. Så där kan det kanske är annorlunda.

Men nu varför ni får höra att maskinen är sönder:

1. Rengöringen. Varje dygn måste maskinen rengöras. När den rengörs sätts ett program igång som tar flera timmar. På t.ex en 24/7 restaurang gör man ofta det på nätterna. På restauranger som stänger så sätter personalen ibland på det innan stängning så att de kan gå hem tidigare. Det finns också en viss brandrisk kopplat till denna rengöringen. Maskinen blir väldigt varm. Och jag har jobbat på restauranger som inte vill att rengöring pågår utan folk på plats.

Varför säger då personalen att maskinen är sönder? Den rengörs ju bara? Svaret är enkelt: dryga kunder. Säger man att vi rengör den: "Jaha, varför då!! Ni har ju öppet!?! Jävla f*tthora!" (Faktiskt ett riktigt citat.) Säger man att den är trasig kan man inte säga emot med så mycket. Tyvärr. Otrevliga kunder sätter upp vilka rutiner men använder sig av. Man orkar helt enkelt inte få skäl av ytterligare en medelålders småbarnspappa son ska bila till Italien och har nerverna utanpå.

2. Den går sönder. Många av de maskinerna som gör klassiska milkshakes (inte frappe å smoothie) är riktigt gamla. Och de är slitna. De går faktiskt sönder väldigt ofta.

Det beror också på att de ska plockas ner del för del ett par gånger i månaden och det är ca 1000 delar. De minsta är stora som legobitar. Tappar du bort en tar det sjuuukt lång tid innan du får en ny del. Lagren i Sverige är slut sen länge. De kommer ofta direkt ifrån USA eller Asien, beroende på vilken maskin du har. Ibland strular också bara maskinen. Endel av dem liksom 15 år gamla. De är dyra att köpa in och ägarna till dessa restauranger är ofta riktigt riktigt riktigt snåla. Så länge de anställda får ta skiten ifrån arga kunder och pengarna rullar in så bryr de sig inte.

Summa summarum är att detta med milkshake ett djävla helvete. Och personalen har inget med bristen på denna dryck att göra.

Tack. Jag har arbetat på Burger King i mina yngre dagar och där var glassmaskinen ett riktigt jävla helvete och har noterat att även McDonalds har samma maskin. Varannan vecka skulle den rengöras från grunden, och det är just under dessa timmar just den dagen alla griniga medelåldersfarsor kom och gnällde över att glassmaskinen minsann aldrig funkar blablabla TROTS att vi vänligt förklarade att den måste rengöras, annars serveras dålig glass/shake och bakterierna i dessa är inte att leka med. Många accepterade inte det svaret utan kom med massa följdfrågor, vilket gjorde att vi istället började säga att den var trasig för att få tyst på dom.

Kan även tillägga att vi aldrig sa att maskinen var trasig av lathet, var den ”trasig” fanns det inget att servera. Att göra en shake/glass tar tre sekunder. Brist på glassmix var det aldrig heller. Dock fanns det enstaka tillfällen då den ballade ur totalt.

Glassmaskinerna är helt enkelt ett helvete att underhålla och majoriteten är risiga och slitna. Efter min tid på BK insåg jag att glassmaskinen aldrig är personalens fel, det är inte dom ni ska skälla ut. Det är inte ens restaurangchefens fel, utan dom ni ska snacka med är franchisetagarna som äger restaurangerna. Dom går med massor i vinst och varje år snålar dom med personalbudgeten så att medarbetarna får slita som djur under rusch för att restaurangerna inte får ha fler instämplade. Det är deras ansvar för inköp av nya maskiner till sina restauranger.
Citera
2017-11-18, 09:14
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag vill och försöker verkligen känna en viss empati för anställda som känner att de måste prioritera och kanske ibland drar en vit lögn om att maskinen för tillfället inte är i funktion.
Men fan, finns det på menyn och maskinen inte är trasig, då ska man fan servera det, även om kön är 100 meter och man sliter som aldrig förr.

Detta har hänt flera gånger på MCD där jag bor, glad att jag fann denna tråd. Nästa gång så ska jag vara en riktigt jävla jobbig kund och ifrågasätta.

Gör du det. Men om du läser mitt inlägg så borde tom du fatta att om maskinen rengörs eller är trasig kommer du inte kunna få någon milkshake. Sen får du bli hur kränkt du vill över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in