Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-17, 21:06
  #3817
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Var det inte överväldigande?

Jag har stora förhoppningar kring detta, nästan som att det är pusselbiten som ska lösa allt, ty jag vet om att jag personligen måste hjälpa mig själv också.

När jag gjorde alla testerna så kom psykologen fram till att jag var "långsam", och nu ska alla tester rättas. Det vore ju konstigt om man klarade alla testerna "bra" också för då skulle man ju aldrig sökt dit från första början?

Jag skulle inte säga att det var överväldigande för egen del. Misstankarna har ju varit där länge så det kändes mer som en bekräftelse på något som man redan var säker på.
En bra beskrivning på hur jag ser på medicinen är att livet med ADHD är som en stormande hav som man är skeppsbruten i och medicinen blir som en livboj för att kunna hålla sig flytande bland all kaos.

De som har fått leva med symptomen under uppväxten och inte kunna få rätt stöd har inneburit att man skapar egna metoder för att kunna hantera vardagen och omgivningen.
Jag känner igen det där att vara långsam. Det var en bra metod en gång i tiden för att kunna hinna reagera på sina egna infall och impulser.
Så det borde den psykologen ta i beaktande att det kanske finns en anledning till att man agerar långsammare än andra.

Men min rekommendation är att vara ärlig i svaren och under de andra testerna man får göra för att få "bra" och "rätt" resultat.
Citera
2017-11-23, 18:01
  #3818
Medlem
Någon här som vet hur det är med behandling av ADHD i Sverige ifall man fått diagnosen utomlands? Har alltså redan fått medicin utrskriven etc., men läkaren i Finland ansåg att det vore lättare för mig att få hjälp i landet där jag studerar och arbetar så han skrev ett utlåtande för vidarebehandling i Sverige (kunde inte direkt skicka remiss). Lämnade in läkarens utlåtande ca tre månader sedan (diagnosen ställd på neuropsyikiatriska kliniken för vuxna vid Helsingfors Universitetssjukhus, så inte av någon privat lurendrejare) och fick idag kallelse till undersökning och till min stora förvåning stod det i brevet att jag ska få träffa en psykolog. Betyder det att jag måste göra om allting (tog över ett år sist)? Förstår ej riktigt vad poängen med att göra om hela utredningen är då den tar extremt lång tid och köerna sjukligt långa då jag redan har färdigt ställd diagnos och ätit medicin redan länge. Ska det verkligen vara så svårt att få ett recept? Verkar extremt korkat helt ärligt. Skulle förstås ringa dem direkt och fråga vad poängen är, men de svarar inte just nu och tänkte ifall någon här hade mer kunskap gällande saken (1177 har ingen närmare information heller).
Citera
2017-11-23, 22:55
  #3819
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toss3
Någon här som vet hur det är med behandling av ADHD i Sverige ifall man fått diagnosen utomlands? Har alltså redan fått medicin utrskriven etc., men läkaren i Finland ansåg att det vore lättare för mig att få hjälp i landet där jag studerar och arbetar så han skrev ett utlåtande för vidarebehandling i Sverige (kunde inte direkt skicka remiss). Lämnade in läkarens utlåtande ca tre månader sedan (diagnosen ställd på neuropsyikiatriska kliniken för vuxna vid Helsingfors Universitetssjukhus, så inte av någon privat lurendrejare) och fick idag kallelse till undersökning och till min stora förvåning stod det i brevet att jag ska få träffa en psykolog. Betyder det att jag måste göra om allting (tog över ett år sist)? Förstår ej riktigt vad poängen med att göra om hela utredningen är då den tar extremt lång tid och köerna sjukligt långa då jag redan har färdigt ställd diagnos och ätit medicin redan länge. Ska det verkligen vara så svårt att få ett recept? Verkar extremt korkat helt ärligt. Skulle förstås ringa dem direkt och fråga vad poängen är, men de svarar inte just nu och tänkte ifall någon här hade mer kunskap gällande saken (1177 har ingen närmare information heller).

Vart du lämnade du in utlåtandet?

Skolsköterska?
Vårdcentral?
Allmän psykiatrimottagning?
Privat psykiatrimottagning?
Citera
2017-11-24, 17:15
  #3820
Medlem
Alltså nu vill jag ha svar på detta: Jag lider av OCD ( psykisk ocd, jag behöver inte stänga av o på kranen 10ggr ex, ångest, ältande, omotivation, osv, förmodligen depression. Hjälper ADD medicin mot allt detta?? eller borde jag äta antidepp som läkare säger?

och sen en till fråga, det är så satans jävla svårt att få pröva om någon sådan medicin hjälper, vore det ett alternativ att självmedicinera med amfetamin och microdosera? vad är det stora skillnaden ens?
Citera
2017-11-24, 17:18
  #3821
Medlem
undrar även vilken medicin som är bäst mot add/adhd, Ritalin/concerta/elvanse?
Citera
2017-11-25, 16:13
  #3822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Vart du lämnade du in utlåtandet?

Skolsköterska?
Vårdcentral?
Allmän psykiatrimottagning?
Privat psykiatrimottagning?

Till allmänna vuxenpsykiatrin i Uppsala. Dumt då det helt tydligt inte ens läst det/inte brytt sig om det (talade med dem per telefon tidigare och då bad de mig skicka med intyg på tidigare diagnos/er). Kanske bättre att vända sig till den privata sidan för att slippa 1-2 års väntetid?
Citera
2017-11-26, 09:55
  #3823
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
Alltså nu vill jag ha svar på detta: Jag lider av OCD ( psykisk ocd, jag behöver inte stänga av o på kranen 10ggr ex, ångest, ältande, omotivation, osv, förmodligen depression. Hjälper ADD medicin mot allt detta?? eller borde jag äta antidepp som läkare säger?

och sen en till fråga, det är så satans jävla svårt att få pröva om någon sådan medicin hjälper, vore det ett alternativ att självmedicinera med amfetamin och microdosera? vad är det stora skillnaden ens?

I en del fall så räcker det med behandling av AND/SÖT/CDD-symptomen så blir man med tiden fri från tvångstankarna, då dessa är en felaktig försvarsmekanism för att överleva som AND-are.

När symptomen som gör så man måste dubbelkolla allt eftersom man så lätt glömmer, försvinner, så blir man så klart bättre.

Det funkar dock inte alltid så...

Föreslår att du kör på en antidepressiv också, åtminstone i början, eftersom insättningen av adhd-mediciner kan vara smått traumatisk och orsaka värre besvär under lång tid.

Är du add-are så kan det ta lång tid att finna rätt medicinkombination och dos också, så då är det extra viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
undrar även vilken medicin som är bäst mot add/adhd, Ritalin/concerta/elvanse?

ADD och adhd är inte alltid samma sak - detta gör att svaret skiljer sig...

Om du stämmer in på denna föreslagna forskningsdiagnos:

SCT - Sluggish Cognitive Tempo
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCT

Så är svaret.. INGEN av dom ovan!

Är du mer av en sann adhd-are så kommer nog Attentin fungera bäst. (direktverkande Elvanse, alltså Dexamfetamin)

En SCT-ares sjukdom har mer med signalsubstansen norepinefrin att göra, än med den centrala signalsubstansen i adhd - dopamin. Stimulanter, dom vanliga adhd medicinerna fokuserar alla på Dopamin - därav varför dom har bevisat dåligt resultat på SCT-symptom.

Själv står jag just nu på följande mix av droger:

Atomoxetin (strattera) 30 mg*
Guanfacin (intuniv) 1 mg**
Dextroamfetamin (attentin) 3,75 mg

Således låga doser av alla, men det är det enda som fungerat ens halvdant. Notera även hur majoriteten av drogerna modulerar norepinefrinerg aktivitet - det finns även bevis på att stimulanter påverkar norepinefrin mer vid låga doser, så därför är den låga dosen logisk.

Råder andra med SCT-symptom att kolla in en liknande behandling.


*jag har en förändring i enzymer som bryter ner ATX - detta gör att detta är den högsta dosen jag kan ta utan förjävliga bieffekter.

**ska möjligen höja denna, har kört högre dos med bra resultat tidigare, vid annan kombination.
Citera
2017-11-26, 09:59
  #3824
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toss3
Till allmänna vuxenpsykiatrin i Uppsala. Dumt då det helt tydligt inte ens läst det/inte brytt sig om det (talade med dem per telefon tidigare och då bad de mig skicka med intyg på tidigare diagnos/er). Kanske bättre att vända sig till den privata sidan för att slippa 1-2 års väntetid?

Lämna in ännu en kopia till Psykologen du ska träffa, men vänd dig även till privat psykiatriker. Tar ju ett tag innan man får träffa sådan också, så bra med backup-plan. Ordnar det sig på psykologmötet så är det bara att avboka det privata.
Citera
2017-11-26, 13:59
  #3825
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
undrar även vilken medicin som är bäst mot add/adhd, Ritalin/concerta/elvanse?

Vilken medicin som fungerar bäst varierar från person till person.
En bekant har ADHD, men han klarade inte av Concerta. Elvanse däremot var perfekt för hans del.
För mig är Concerta "The shit". Detta trots bieffekterna. Just nu ligger jag åter på 72 mg.
Elvanse stannade i kroppen bara ett par timmar trots att den ska vara långtidsverkande. Dosen låg då på 70 mg.
Attentin gav mig inte ens effekt efter ett par dagars användning på 20 mg.
Citera
2017-11-26, 16:45
  #3826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
I en del fall så räcker det med behandling av AND/SÖT/CDD-symptomen så blir man med tiden fri från tvångstankarna, då dessa är en felaktig försvarsmekanism för att överleva som AND-are.

När symptomen som gör så man måste dubbelkolla allt eftersom man så lätt glömmer, försvinner, så blir man så klart bättre.

Det funkar dock inte alltid så...

Föreslår att du kör på en antidepressiv också, åtminstone i början, eftersom insättningen av adhd-mediciner kan vara smått traumatisk och orsaka värre besvär under lång tid.

Är du add-are så kan det ta lång tid att finna rätt medicinkombination och dos också, så då är det extra viktigt.



ADD och adhd är inte alltid samma sak - detta gör att svaret skiljer sig...

Om du stämmer in på denna föreslagna forskningsdiagnos:

SCT - Sluggish Cognitive Tempo
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SCT

Så är svaret.. INGEN av dom ovan!

Är du mer av en sann adhd-are så kommer nog Attentin fungera bäst. (direktverkande Elvanse, alltså Dexamfetamin)

En SCT-ares sjukdom har mer med signalsubstansen norepinefrin att göra, än med den centrala signalsubstansen i adhd - dopamin. Stimulanter, dom vanliga adhd medicinerna fokuserar alla på Dopamin - därav varför dom har bevisat dåligt resultat på SCT-symptom.

Själv står jag just nu på följande mix av droger:

Atomoxetin (strattera) 30 mg*
Guanfacin (intuniv) 1 mg**
Dextroamfetamin (attentin) 3,75 mg

Således låga doser av alla, men det är det enda som fungerat ens halvdant. Notera även hur majoriteten av drogerna modulerar norepinefrinerg aktivitet - det finns även bevis på att stimulanter påverkar norepinefrin mer vid låga doser, så därför är den låga dosen logisk.

Råder andra med SCT-symptom att kolla in en liknande behandling.


*jag har en förändring i enzymer som bryter ner ATX - detta gör att detta är den högsta dosen jag kan ta utan förjävliga bieffekter.

**ska möjligen höja denna, har kört högre dos med bra resultat tidigare, vid annan kombination.
Vilken medicin tycker du jag ska äta? Lite "bred" fråga men det som talar för att jag borde äta SSRI är att min mor har lidit av tvångstankar, hon blir hjälpt av SSRI.

Det som talar för någon dopamin höjande är att jag lider av alla typiska ADD symtom, och OCDn kanske beror på det.

Jag är väldigt tveksam och orolig att välja en medicin och det är förmodligen en del av min sjukdom har jag fått lära mig - jag litat helt enkelt inte på mina egna upplevelser och överanalyserar allt in i minsta detalj.

Hoppas nån kan hjälpa mej att lugna ner min kaoshjärna! Är så låst i mig själv just nu och jag vill börja leva.
Citera
2017-11-26, 16:46
  #3827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Vilken medicin som fungerar bäst varierar från person till person.
En bekant har ADHD, men han klarade inte av Concerta. Elvanse däremot var perfekt för hans del.
För mig är Concerta "The shit". Detta trots bieffekterna. Just nu ligger jag åter på 72 mg.
Elvanse stannade i kroppen bara ett par timmar trots att den ska vara långtidsverkande. Dosen låg då på 70 mg.
Attentin gav mig inte ens effekt efter ett par dagars användning på 20 mg.
Ja vi får se, just nu verkar det länge kvar tills jag får nån medicin utskriven, mycket möjligt att jag införskaffar den på "smutsigt" vis istället.
Citera
2017-11-27, 09:10
  #3828
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
Vilken medicin tycker du jag ska äta? Lite "bred" fråga men det som talar för att jag borde äta SSRI är att min mor har lidit av tvångstankar, hon blir hjälpt av SSRI.

Det som talar för någon dopamin höjande är att jag lider av alla typiska ADD symtom, och OCDn kanske beror på det.

Jag är väldigt tveksam och orolig att välja en medicin och det är förmodligen en del av min sjukdom har jag fått lära mig - jag litat helt enkelt inte på mina egna upplevelser och överanalyserar allt in i minsta detalj.

Hoppas nån kan hjälpa mej att lugna ner min kaoshjärna! Är så låst i mig själv just nu och jag vill börja leva.

Du svarade dock inte på om du identifierar dig med diagnosen SCT eller ej... Som tidigare har nämnts så är det hyfsat individuellt, även om det finns statistik som stödjer vissa mediciner mer - om du är ADHD-are eller SCT-are ger en liten fingervisning om vilken medicin som är troligare att fungera - annars, fråga din läkare.

Hon känner dig bättre och kan förhoppningsvis bedöma dina symptom i jämförelse med andra patienter och skriva ut medicin därefter.

Men visst, jag ger min åsikt:

adhd: Dexamfetamin (attentin)
SCT: Atomoxetin (strattera)

Om din mamma har ocd och blir hjälpt av SSRI bör nog du också gå på en sådan - ibland finns det interaktion mellan adhd-medicin och SSRI så det påverkar lite vilken man kan använda - det kommer din läkare ha koll på dock - det finns ingen större skillnad i effekt mellan SSRI-er på ocd.
Citera
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback