Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-14, 16:45
  #13
Medlem
kekkens avatar
Har plockat fram en gammal Amiga 500 och sitter och leker lite. Hittade även ett extraminne som verkar funka. Dock sitter det ett batteri på extraminnet som läcker. Vitt o kletigt. Går det bra att bara plocka bort det och rengöra försiktigt eller måste man även sätta dit ett nytt för att det skall fungera?

Sitter det även batteri i själva datorn?
Citera
2014-07-30, 10:32
  #14
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Har plockat fram en gammal Amiga 500 och sitter och leker lite. Hittade även ett extraminne som verkar funka. Dock sitter det ett batteri på extraminnet som läcker. Vitt o kletigt. Går det bra att bara plocka bort det och rengöra försiktigt eller måste man även sätta dit ett nytt för att det skall fungera?

Sitter det även batteri i själva datorn?
Sitter inget batteri i datorn. Däremot så gör batteriet på minnet att man kan spara sin position i de spel som stödjer gamesave. Så rengör och skaffa ett nytt batteri.
Citera
2014-07-30, 10:35
  #15
Medlem
r_o_ns avatar
Är det något värde i en gammal dator jag sparat?
Var, på nätet, är den enklast att sälja?

En Commodore Amiga A600HD, två joysticks de fyra originaldisketterna, två externa diskdrivar, rgb--> scartsladd allt fullt fungerande, två lådor med disketter med spel som är kopierade (undrar om det är preskriberat?) se bilder.
Startade upp den och den bara hoppade igång, förra gången den var igång var 1992 Programmet jag startade med grafikinställningar är det som heter DeLuxe paint III
(skärmen säljer jag inte)

Bilder ligger i en liknande frågetråd på Zatzy
http://www.zatzy.com/forum/showthrea...disk%29-v%E4rd
Citera
2014-08-01, 16:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Är det något värde i en gammal dator jag sparat?
Var, på nätet, är den enklast att sälja?

En Commodore Amiga A600HD, två joysticks de fyra originaldisketterna, två externa diskdrivar, rgb--> scartsladd allt fullt fungerande, två lådor med disketter med spel som är kopierade (undrar om det är preskriberat?) se bilder.
Startade upp den och den bara hoppade igång, förra gången den var igång var 1992 Programmet jag startade med grafikinställningar är det som heter DeLuxe paint III
(skärmen säljer jag inte)

Bilder ligger i en liknande frågetråd på Zatzy
http://www.zatzy.com/forum/showthrea...disk%29-v%E4rd
Det är inga jättesummor vi pratar om, även om du kanske kan få några kronor till pga att den är försedd med hårddisk. Skulle tro att det som bäst landar någonstans runt 1500 kr. Det är mer ovanliga modeller som 2000, 3000 och 4000 man kan få mer för.

edit: hittade en avslutad aktion på tradera på en Amiga 600HD, denna gick för strax över 1500, den var dock i mycket bra skick av bilderna att döma... http://gamla.tradera.com/item/340855...1mb-extraminne
__________________
Senast redigerad av pf10 2014-08-01 kl. 16:47.
Citera
2017-09-11, 12:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Har plockat fram en gammal Amiga 500 och sitter och leker lite. Hittade även ett extraminne som verkar funka. Dock sitter det ett batteri på extraminnet som läcker. Vitt o kletigt. Går det bra att bara plocka bort det och rengöra försiktigt eller måste man även sätta dit ett nytt för att det skall fungera?

Sitter det även batteri i själva datorn?

Kan finnas batteri i datorn också, men det är om det är en Amiga 500+ i så fall.
Citera
2017-09-11, 14:57
  #18
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Kan finnas batteri i datorn också, men det är om det är en Amiga 500+ i så fall.
Det stämmer bra!

På extraminnena är det bara att löda bort skiten i alla fall! Det är bara till klockan ändå. På 500+ vet jag inte om det behövs men gissar på att det är bara att ta bort det där med
Citera
2017-11-17, 04:52
  #19
Medlem
Buffedbygods avatar
Köpte en amiga själv för nostalgins skull. Fick med en drös disketter som var både gamla och nyladdade. Disketter håller inte bra med tiden och nästan ingen funkar nu. Svårt att få igång och spela ert helt spel ens.

Värt att tänka på.
Citera
2017-11-26, 13:18
  #20
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Köpte en amiga själv för nostalgins skull. Fick med en drös disketter som var både gamla och nyladdade. Disketter håller inte bra med tiden och nästan ingen funkar nu. Svårt att få igång och spela ert helt spel ens.

Värt att tänka på.

Vilken Amiga köpte du?

Tanka ner spel odyl. här http://www.lemonamiga.com/?game_id=633
och bygg sedan en Nollmodem kabel, så kan du föra över filer till Amigan
Citera
2018-08-08, 17:34
  #21
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacHeath
Själv hade jag en Amiga en gång i tiden och den var jag väldigt nöjd med kommer jag ihåg. Rätt lätt att använda och så fanns det ju en del sköna spel till om jag inte minns fel. By the way, nån som vet var man kan hitta en sådan för en billig peng idag?

Jag minns att min kompis hade Atari 1200 med extra bandstation. Det blev många timmar med Zelda, Bubble Bobble 2 och Silkworm. Kassetterna hyrde vi på Pressbyrån, de hade även DOS-spel till Super SNES och Wonderswan. Det var långt innan Internets dagar :-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback