Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-15, 13:08
  #13
Avstängd
capodasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag har åkt Vasaloppet och styrketränat. Helt bortkastad tid på träningsvärk, packa sportbagar, duscha med snuskiga människor, få fotsvamp osv. Jag mår mycket bättre sen jag slutade träna.

Totalt slöseri med tid att utföra fysisk aktivitet bara för att... Räcker med en promenad, lite trädgårdsarbete eller en cykeltur för att hålla sig i form.

Varför "måste" alla träna när man mår mycket bättre utan?

Du har helt rätt-Jag tror det drog i gång med tv o radio folk kunde bli något genom träning Det uppstod med idoliseringen kom på 40 50 talet med idolbilder-innan det var kroppsarbete fult.
Citera
2017-11-15, 13:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag har åkt Vasaloppet och styrketränat. Helt bortkastad tid på träningsvärk, packa sportbagar, duscha med snuskiga människor, få fotsvamp osv. Jag mår mycket bättre sen jag slutade träna.

Totalt slöseri med tid att utföra fysisk aktivitet bara för att... Räcker med en promenad, lite trädgårdsarbete eller en cykeltur för att hålla sig i form.

Varför "måste" alla träna när man mår mycket bättre utan?

Alla är olika. Du mår bättre av att avstå träning, jag blir självmordsbenägen om jag inte tränar regelbundet. Inte för att jag hetsar över kroppsideal eller något sånt utan för att det stillar mitt sinne.
Citera
2017-11-15, 16:11
  #15
Medlem
Jag hatar att träna, men måste eftersom jag är överrörlig. Om jag skippar styrketräning i mer än tre dagar så får jag så förbannat ont i lederna.
Citera
2017-11-17, 00:44
  #16
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
den enda anledningen är att attrahera honor med muskler. Patetiskt och primitivt beteende.

Det har du rätt i, det handlar oftast inte om att "må bra"!
Citera
2017-11-17, 00:49
  #17
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag träffade två ambulanssjuksköterskor på gymmet i går. Jag brukar prata med den äldre av dem, för hon är pratsam och trevlig.

De frågade mig om en övning och vi diskuterade den.

Jag såg hur de lyfte och hade sig och insåg att de definitivt behöver styrketräningen för att orka med sina arbeten. Tanten tränade knäböj med typ 15 kg, jag som körde samma övning, striktare, med 5-6 ggr mer vikt och fler repetitioner tycker att det är ganska tungt att bära en bår.

I övrigt läste frun en artikel om att äldre kvinnors största rörlighetsproblem är avsaknad av styrka i lår och sätesmuskulatur, denna avsaknad leder till alla möjliga problem med balans, olyckor, klantighet osv som man ser hos gamla tanter.

Om kvinnor tränar dessa muskler i yngre år har de med den välgörande effekten på sin ålders höst.

Ok, där ger jag dig rätt! För vissa specifika tunga arbetsuppgifter kan det såklart vara bra att förbereda sig genom riktad träning. Jag tänkte mer i allmänhet på träningstvång och träningshets...
Citera
2017-11-17, 11:43
  #18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Ok, där ger jag dig rätt! För vissa specifika tunga arbetsuppgifter kan det såklart vara bra att förbereda sig genom riktad träning. Jag tänkte mer i allmänhet på träningstvång och träningshets...

Upplever man det som tvång och hets kan man ju göra något annat som du påpekar.

En liten kuriositet ,eller vad man ska kalla det, med fysisk träning är att man tenderar att träna på det man är bra på.

Män gillar att lyfta tungt, för det är ju kuligt, medan kvinnor gärna tränar rörlighet. Egentligen skulle man nog sprida lite på det där.
Citera
2017-11-19, 17:07
  #19
Medlem
Tja varför slösar alla tid på meningslösa jobb som de egentligen hatar? Så skulle man också kunna undra. Bättre då att folk motionerar för nån motion får de ju inte på sina tråkiga jobb den saken är klar.

Sen räcker det inte med en promenad och lite trädgårdsarbete för att hålla sig stark och uthållig om du tror det, krävs betydligt mer än så om du inte vill bli ännu en post i fallolyckehistoriken när du blir gammal.
Citera
2017-11-19, 17:50
  #20
Medlem
Triremers avatar
Jag håller med dig TS. Det roliga är att ständigt snackas det om olika lopp, träning osv men ändå är majoriteten av svenskarna överviktiga. Även bland de som tränar är det väldigt få som faktiskt är i bra form trots allt prat om nyttig mat, träning osv. Det verkar som att många som tränar inte tränar utan snarare motionerar och då kan de lika bra gå en promenad.

Tränar man 3-5 gånger i veckan vecka ut och vecka in så ska man bannemig vara i god form annars gör man någonting fel eller saknar genetiken för att det ska var lönt att lägga så mycket tid på träningen om man inte verkligen tycker om det.
Citera
2017-11-19, 18:07
  #21
Medlem
Bombaysapphires avatar
Vill man hamna på ett äldreboende när man är 66 eller ha hemtjänsten springandes hos en för att hjälpa en ur sängen, så visst, ligg på sofflocket dygnet runt då.

Att faktiskt använda kroppen är en ganska så bra garanti för att den ska fungera längre. Att gå och träna en timme varannan dag är inte så jävla jobbigt och det kommer göra åldrandet betydligt enklare.
Citera
2017-11-24, 01:54
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Vill man hamna på ett äldreboende när man är 66 eller ha hemtjänsten springandes hos en för att hjälpa en ur sängen, så visst, ligg på sofflocket dygnet runt då.

Att faktiskt använda kroppen är en ganska så bra garanti för att den ska fungera längre. Att gå och träna en timme varannan dag är inte så jävla jobbigt och det kommer göra åldrandet betydligt enklare.

Ah du det undrar jag allt.....min farfar rörde sig inte i onödan även om han naturligtvis jobbade hela livet och tog en promenad med tipskupongen ibland. Han blev 90. Utan hemhjälp.
Farsan har nog aldrig sprungit ett steg i hela sitt liv än mindre tagit ordet sport eller idrott i sin mun och han pushar 72 nu. Utan hemhjälp men med ny ung fru.

Så det undrar jag allt....
Citera
2017-11-24, 16:23
  #23
Medlem
Jellohs avatar
Det är en status- och klassmarkör. Man springer inte marathon för att "må bra" eller "hitta sig själv" utan för att berätta det för nån. Den verkliga utmaningen skulle väl vara att springa en dubbelmara och inte brerätta det för nån alls.
Citera
2017-12-07, 10:44
  #24
Medlem
mastejags avatar
Läs hjärnstark av Anders Hansen och kom sedan tillbaka med samma frågeställning. Om man inte begriper efter det så behöver man sannerligen börja träna...

Att sedan dra några slutsatser av att en farfar och pappa inte tränat och levt länge är ju ganska icke tillförande i det stora hela. Det är tämligen bevisat genom forskning vilka fördelar rörelse har på kroppen. Vi är gjorda för att röra på oss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback