Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-15, 08:17
  #2389
Medlem
Bokföring av försäljning via Payson

Hej!

Jag ska börja använda Payson, och undrar hur man bokför försäljningen som sker därigenom. Jag tror att det fungerar på följande vis, men rätta mig gärna om jag har fel.

Försäljning av produktför 1000 kr.

3010 försäljning kredit 1000 kr
2611 utg moms kredit 250 kr
1950 "Payson" debet 750 kr

Min största fundering är vilket datum jag ska bokföra på. Är det datumet då ordern registrerades eller datumet då pengarna kommer in på Payson-kontot (Inte mitt företagskonto alltså) för just den ordern? För det kan nämligen ta rätt lång tid för pengarna att komma in på Payson. Se följande exempel: Kund beställer en produkt 1/1 för 1000 kr, produkten tillverkas och skickas den 10/1. Den 10/1 markerar jag ordern som skickad i Payson. Ca 10 dagar senare, 20/1, får jag pengarna för den ordern till mitt Payson-konto.

Ska jag bokföra den 1/1 eller 20/1?

Min andra fundering: när jag överför pengar från Payson till mitt företagskonto krediterar jag 1950 och debiterar 1930 (väl?). Vilket datum ska detta göras på, är det när pengarna lämnar Payson eller är det när pengarna kommer in på mitt företagskonto? Eftersom det kan ta någon dag ibland.


Kontantmetoden används.
Citera
2017-11-15, 09:04
  #2390
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Tack för de vänliga orden. Så här ligger det till. Jag utförde arbete hos en kund som ville ha rutavdrag. Kunden ville även ha en dvd-läsare som kostade 400 kr inkl moms. För arbetet ville jag ha 800 kr inkl moms. Hur bokför jag det här? Jag har fått tillbaka 240 kr från Skatteverket.

I mitt bokföringsprogram anges posterna med + och - och inte som Kredit och Debet.

Vill någon vänlig själ hjälpa mig?
Blir lite olika beroende på om du har faktura- eller kontantmetoden. Om det inte redan finns, bör du skapa särskilda konton för RUT-försäljning, exempelvis 3012 för arbete och 3013 för material, och ett konto för fordran på Skatteverket, exempelvis 1512.

Fakturametoden

3012 -640
3013 -320
2611 -240
1510 +960
1512 +240

När du får betalt av kunden bokar du 1510 -960 mot 1930 +960 och Skatteverket 1512 -240 mot 1630 +240.

Kör du kontantmetoden, hoppar du över 15-kontona och bokför försäljningen direkt mot bank- respektive skattekontot, när du får betalt.
Citera
2017-11-15, 11:51
  #2391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hingst1
Bokföring av försäljning via Payson

Hej!

Jag ska börja använda Payson, och undrar hur man bokför försäljningen som sker därigenom. Jag tror att det fungerar på följande vis, men rätta mig gärna om jag har fel.

Försäljning av produktför 1000 kr.

3010 försäljning kredit 1000 kr
2611 utg moms kredit 250 kr
1950 "Payson" debet 750 kr

Min största fundering är vilket datum jag ska bokföra på. Är det datumet då ordern registrerades eller datumet då pengarna kommer in på Payson-kontot (Inte mitt företagskonto alltså) för just den ordern? För det kan nämligen ta rätt lång tid för pengarna att komma in på Payson. Se följande exempel: Kund beställer en produkt 1/1 för 1000 kr, produkten tillverkas och skickas den 10/1. Den 10/1 markerar jag ordern som skickad i Payson. Ca 10 dagar senare, 20/1, får jag pengarna för den ordern till mitt Payson-konto.

Ska jag bokföra den 1/1 eller 20/1?

Min andra fundering: när jag överför pengar från Payson till mitt företagskonto krediterar jag 1950 och debiterar 1930 (väl?). Vilket datum ska detta göras på, är det när pengarna lämnar Payson eller är det när pengarna kommer in på mitt företagskonto? Eftersom det kan ta någon dag ibland.


Kontantmetoden används.

Du kan uppenbarligen alldeles för lite om bokföring för att göra det själv.
Anlita en redovisningskonsult för din egen skull.
Citera
2017-11-15, 12:13
  #2392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Du kan uppenbarligen alldeles för lite om bokföring för att göra det själv.
Anlita en redovisningskonsult för din egen skull.

Hej

Tack för att du ändå tog dig tid att läsa min post.

Jag hade varit evigt tacksam, om du har möjlighet att hjälpa mig genom att svara på min bokföringsfråga. Jag vill, på riktigt, tack dig om du ville göra mig den tjänsten.

Jag vet om att jag har saker att lära mig gällande bokföringen, men jag känner att jag har rett ut saker och ting väl hittills. Jag har fastnat lite nu.

Tack igen.

EDIT: Följer ditt råd och börjar med kontakt med Speedledger, de erbjuder bokföringshjälp. Tack igen.
__________________
Senast redigerad av Hingst1 2017-11-15 kl. 12:32.
Citera
2017-11-15, 17:43
  #2393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hingst1
Hej

Tack för att du ändå tog dig tid att läsa min post.

Jag hade varit evigt tacksam, om du har möjlighet att hjälpa mig genom att svara på min bokföringsfråga. Jag vill, på riktigt, tack dig om du ville göra mig den tjänsten.

Jag vet om att jag har saker att lära mig gällande bokföringen, men jag känner att jag har rett ut saker och ting väl hittills. Jag har fastnat lite nu.

Tack igen.

EDIT: Följer ditt råd och börjar med kontakt med Speedledger, de erbjuder bokföringshjälp. Tack igen.

Du bokför intäkten på precis samma sätt som alla andra intäkter. Skillnaden är att man lämpligen lägger upp ett likvidkonto som heter payson, 19XX. (xX=lämpligt nummer i kontoplanen).
Sedan bokför du som du alltid har gjort med byter ut det likviditetskonto du använt tidigare 1930, 1910 eller vad du nu använt mot 19XX.

När du för pengar från payson till banken krediterar du 19XX och debiterar 1930 (eller vad ditt bankkonto heter i kontoplanen).

I och med att du tydligen använder kontantmetoden, men inte har den minsta aning om vad det innebär bokför du transaktionen när du får pengarna, den 20/1. Hade du använt dig av faktureringsmetoden hade bokfört den 1/10 när varan skickas. Orderdatum är fullkomligt ointressant bokföringsmässigt.
Citera
2017-11-15, 22:24
  #2394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Blir lite olika beroende på om du har faktura- eller kontantmetoden. Om det inte redan finns, bör du skapa särskilda konton för RUT-försäljning, exempelvis 3012 för arbete och 3013 för material, och ett konto för fordran på Skatteverket, exempelvis 1512.

Fakturametoden

3012 -640
3013 -320
2611 -240
1510 +960
1512 +240

När du får betalt av kunden bokar du 1510 -960 mot 1930 +960 och Skatteverket 1512 -240 mot 1630 +240.

Kör du kontantmetoden, hoppar du över 15-kontona och bokför försäljningen direkt mot bank- respektive skattekontot, när du får betalt.
Jag kör kontantmetoden och gjorde precis som du sa, och nu stämmer 1930 bankkonto. Du ska ha ett stort tack.
Citera
2017-11-16, 11:21
  #2395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Du bokför intäkten på precis samma sätt som alla andra intäkter. Skillnaden är att man lämpligen lägger upp ett likvidkonto som heter payson, 19XX. (xX=lämpligt nummer i kontoplanen).
Sedan bokför du som du alltid har gjort med byter ut det likviditetskonto du använt tidigare 1930, 1910 eller vad du nu använt mot 19XX.

När du för pengar från payson till banken krediterar du 19XX och debiterar 1930 (eller vad ditt bankkonto heter i kontoplanen).

I och med att du tydligen använder kontantmetoden, men inte har den minsta aning om vad det innebär bokför du transaktionen när du får pengarna, den 20/1. Hade du använt dig av faktureringsmetoden hade bokfört den 1/10 när varan skickas. Orderdatum är fullkomligt ointressant bokföringsmässigt.

Hej!

Stort, stort tack. Yes, i mitt exempel var konto 1950 det nyskapta likvidkontot.

Tack igen.
Citera
2017-12-07, 21:41
  #2396
Medlem
Tror Du har helt rätt!!
Citera
2017-12-07, 23:53
  #2397
Medlem
JustZlatans avatar
Skatten som ska betalas in senast 12 feb, måste man betala allting på en gång? Jag räknar med att det överstiger 30k med råge och så mycket pengar lär jag inte ha över när det ska betalas. Går jag i konkurs då eller man måste väl kunna få betala av under en tid?

Eller vänta nu. Om jag ska betala 30k i skatt så ska jag ha gjort 100k i vinst? Det är inte alls säkert att jag har gjort det. Hur ser man hur mycket man har gjort i vinst? Går det att se på momsdeklarationen?
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2017-12-08 kl. 00:23.
Citera
2017-12-08, 02:16
  #2398
Medlem
JustZlatans avatar
Jag kan inte sova för jag tänker på det här. Om jag räknar ihop alla fakturor och räkningar jag har betalat och kvittar det med det jag har kört in - minus 25% som Uber tar vilket borde vara en kostnad - så borde det vara vinsten, sen 30% av det är skatt. Tänker jag rätt då?

Ska jag räkna med momsen på kostnaderna?
Citera
2017-12-08, 07:55
  #2399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag kan inte sova för jag tänker på det här. Om jag räknar ihop alla fakturor och räkningar jag har betalat och kvittar det med det jag har kört in - minus 25% som Uber tar vilket borde vara en kostnad - så borde det vara vinsten, sen 30% av det är skatt. Tänker jag rätt då?

Ska jag räkna med momsen på kostnaderna?

Du ska aldrig räkna med moms när du räknar på resultatet i din momspliktiga verksamhet.
Citera
2017-12-08, 11:18
  #2400
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Du ska aldrig räkna med moms när du räknar på resultatet i din momspliktiga verksamhet.

För enkelhetens skull räknade jag lite slarvigt ihop alla kostnader och tog minus 25% moms. Det kvittade jag med inkomsten och fick ihop 115k.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback