• 16 693 online
  • 1 134 498 medlemmar
  • 58 816 826 inlägg
2017-11-14, 20:24
Medlem
Hej som rubriken lyder har jag en läckande varmvatten beredare.
Ström anslutning är i botten under en kåpa som de droppar vatten ifrån och det sprakar och blir små gnistor... Är de jätte farligt att ha igång den eller är de bäst jag slår av automatsäkringen?
MVH
Citera
2017-11-14, 20:32
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvejshejhej
Ström anslutning är i botten under en kåpa som de droppar vatten ifrån och det sprakar och blir små gnistor... Är de jätte farligt att ha igång den eller är de bäst jag slår av automatsäkringen?
MVH

Vad tycker du själv Vatten och el är ingen bra kombo borde räcka med att veta det.
Citera
2017-11-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Vad tycker du själv Vatten och el är ingen bra kombo borde räcka med att veta det.

jo vet mycket väl att de inte är bra.. men! hela beredarn är ju isolerad och säkringen ligger på 6amp sen finns de inget brännbart i området så tänkte höra mig för om de liksom slår i från eller om jag kommer få ström i mig i duschen?

Jaja får väl ta och koka vatten tills man sparat lite pengar
Citera
2017-11-14, 22:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
jo vet mycket väl att de inte är bra.. men! hela beredarn är ju isolerad och säkringen ligger på 6amp sen finns de inget brännbart i området så tänkte höra mig för om de liksom slår i från eller om jag kommer få ström i mig i duschen?

Jaja får väl ta och koka vatten tills man sparat lite pengar
Självklart måste du slå ifrån strömmen till beredaren omedelbums. Säkringar skyddar inte från farliga stötar, inte det minsta.

När du är helt djävla bombsäker på att ingen spänning finns till beredaren (t ex uttagen säkring och kontrollmätt spänningen på beredarens inkommande anslutning) så kan du ju prova att tömma den och se om det går att täta. Det är kanske bara en packning som spruckit som du kan ersätta för några kronor.

När min värmepanna betedde sig så så var det en inbyggd pump som hade börjat läcka. Den var ju mycket lättare och billigare att byta än att byta hela pannan.
Citera
2017-11-14, 22:23
Medlem
cacas avatar
Laga läckan med plastic padding och problemet löst!
Citera
2017-11-15, 08:30
Medlem
Varför tar du inte kontakt med en vvs firma 😂😂😂? dom är proffs på detta.
Citera
2017-11-15, 20:33
Moderator
hazzos avatar
Särskrivning justerad för ökad sökbarhet. / Mod
Citera
2017-11-15, 21:19
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
MVH

Gnistor och vatten=Farligt och nära döden!
Jag hade stängt av huvudströmbrytaren och felsökt men eftersom du kan inte något om el så ska du stänga av allt som har med den att göra och fort ringa någon som kan laga eller byta ut din VV-beredare.
Citera