• 8 136 online
  • 1 135 278 medlemmar
  • 58 843 550 inlägg
  • 1
  • 2
2017-11-14, 14:53
Medlem
Jag uppdaterade svaret ovan.

Kräver de att få se dina Bitcoins så har du så klart tappat bort lappen med din wallet, och gör de inte en total husrannsakan kan de inte bevisa annat. Är du skiträdd skriver du din nyckel på en lapp och ger till din mamma, byter hårddisk och skrotar den gamla.
Senast redigerad av Dreten 2017-11-14 kl. 15:01.
Citera
2017-11-14, 14:58
Medlem
Tack för svaren! Uppskattas!

Är en smula oklar på nån detalj fortfarande bara.

Måste jag kunna redogöra för vad jag har gjort med mina bitcoins? Kan någon komma att komma och fråga mig vad jag gjort med de bitcoins som jag köpte vid nån punkt i livet?

Om vi snackar på nivå med småpengar i första hand, är det nånting som kan komma att kontrolleras på något sätt?

Mvh

edit. jag insåg nu när jag funderade lite, att det ju faktiskt är så att bitcoins är en faktisk valuta, och att du kan köpa för dem lite varsomhän. Så den där funderingen om kontrollen om vad jag gjort med mina bitcoins, den kanske inte är så rimlig?
Senast redigerad av Jorgen300 2017-11-14 kl. 15:01.
Citera
2017-11-14, 15:00
Medlem
Ja, det blev lite oreda i meddelandena. Läs ovan än en gång.

Men nej, de tekniska möjligheterna för dem att följa ett par tusenlappar i BTC som någon försöker tvätta är i stort sett obetydliga, de kommer bara att bry sig när pengarna kommer tillbaks när du säljer dina BTC emot SEK igen. Visst, de kan säkert se att dina pengar har lämnat kontot för Localbitcoins en gång, och de kan säkert koppla ihop det med dina 20g hasch femhundringen ger dig om de snubblar över haschet i tullen som är adresserat till dig. Jag tror dock knappast att de lägger mer resurser än ett hembesök och en bot om det handlar om så små mängder.
Men vad som hänt där emellan är omöjligt att bevisa.
Senast redigerad av Dreten 2017-11-14 kl. 15:06.
Citera
2017-11-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Ja, det blev lite oreda i meddelandena. Läs ovan än en gång.
Haha, gjorde också en edit i meddelandet ovan^^

Intressant, och snurrigt, mycket att plocka in på en gång när man är ovan.

Är det många sidor överlag som handlar med bitcoins? För då kan man ju annars alltid säga att man bara köpte upp dem, och att de är slut, typ
Citera
2017-11-14, 15:18
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Haha, gjorde också en edit i meddelandet ovan^^

Intressant, och snurrigt, mycket att plocka in på en gång när man är ovan.

Är det många sidor överlag som handlar med bitcoins? För då kan man ju annars alltid säga att man bara köpte upp dem, och att de är slut, typ

webhallen är väl en av få här i sverige. Men det lär ju inte funka, för dom lär ju spara all kunddata och finns det inget p dig så ser ju staten/polisen eller vem det nu är som jagar dig att du ljuger.

Du kan ju säga att du råka skicka till fel adress och har aldrig sett dom sen dess... Då lär det ju inte vara så enkelt att följa upp
Citera
2017-11-15, 01:02
Medlem
Men alltså, jag fattar inte riktigt.

Det är ju många som håller på med det här, och handlar på darknet t.ex. med bitcoins. Hurpass säker är man, om man inte hållit på och flytta runt det en massa gånger? Hur mycket säkerhetstänk måste man lägga in i detta, liksom? Köparna måste ju kunna vara hyfsat säkra ändå med tanke på att det är såpass stort inom de områdena, men hur kan de vara det om saker kan spåras såpass "enkelt"?

Finns det mer info om detta som man kan läsa om nånstans? Just med säkerheten, dvs.
Citera
2017-11-15, 02:39
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Men alltså, jag fattar inte riktigt.

Det är ju många som håller på med det här, och handlar på darknet t.ex. med bitcoins. Hurpass säker är man, om man inte hållit på och flytta runt det en massa gånger? Hur mycket säkerhetstänk måste man lägga in i detta, liksom? Köparna måste ju kunna vara hyfsat säkra ändå med tanke på att det är såpass stort inom de områdena, men hur kan de vara det om saker kan spåras såpass "enkelt"?

Finns det mer info om detta som man kan läsa om nånstans? Just med säkerheten, dvs.

https://bitcoin.org/en/protect-your-privacy
Citera
2017-11-15, 14:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
kan man få frågan varför man köpt detta nån gång, av nån anledning?
"Ska väl du skita i", är då ett rimligt svar.

Och, jo, jag vet att stater kan köra över sådant. Men det är i sådana fall ett separat problem eftersom det innebär att du bor i en regim med vidrig människosyn. Så leker vi nu med tanken att det ska bli så i Sverige ska problemet vara formulerat kring hur du ska fly och till vilket land, snarare än vad någon ska fråga.
Citera
2017-11-15, 16:56
Medlem
Skaffa en cold wallet (USB-minne t ex) och spara det på ett ställe där polisen inte kommer att göra husrannsakan, så går du säker. Men ja, det vi beskriver är ett domedagsscenario om du blir insyltad i traffickingnätverk som handlar med kryptos och polisen ger sig fan på att lägga alla resurser på just dig, "det ska väl du skita i" borde som sagt funka i ditt fall.
Citera
  • 1
  • 2