Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-14, 15:30
  #1
Medlem
halechales avatar
Hej,

Jag såg nu att jag var inloggad på mitt Google konto på min jobbdator. Jag märkte då att den gav historik förslag när man skrev vissa bokstäver. Jag har även massa orelevant historik och bokmärken som synkas.

Jag har dock aldrig gått in på något privat på jobbet.

Frågan är då: kan arbetsgivaren/it avdelningen se någon information om vad som finns där eller är det fortfarande hemligt så länge jag inte gått in på något av det på jobbdatorn?

Tänkte om till exempel historiken synkas och detta ser ut som jag surfat på det på jobbdatorn eller hur funkar det?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2017-11-14, 15:37
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halechale
Hej,

Jag såg nu att jag var inloggad på mitt Google konto på min jobbdator. Jag märkte då att den gav historik förslag när man skrev vissa bokstäver. Jag har även massa orelevant historik och bokmärken som synkas.

Jag har dock aldrig gått in på något privat på jobbet.

Frågan är då: kan arbetsgivaren/it avdelningen se någon information om vad som finns där eller är det fortfarande hemligt så länge jag inte gått in på något av det på jobbdatorn?

Tänkte om till exempel historiken synkas och detta ser ut som jag surfat på det på jobbdatorn eller hur funkar det?

Mycket tacksam för svar!

Beror helt på hur dom satt upp saker och ting, omöjligt att svara på utan att veta det.
Citera
2017-11-14, 15:43
  #3
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halechale
Hej,

Jag såg nu att jag var inloggad på mitt Google konto på min jobbdator. Jag märkte då att den gav historik förslag när man skrev vissa bokstäver. Jag har även massa orelevant historik och bokmärken som synkas.

Jag har dock aldrig gått in på något privat på jobbet.

Frågan är då: kan arbetsgivaren/it avdelningen se någon information om vad som finns där eller är det fortfarande hemligt så länge jag inte gått in på något av det på jobbdatorn?

Tänkte om till exempel historiken synkas och detta ser ut som jag surfat på det på jobbdatorn eller hur funkar det?

Mycket tacksam för svar!
Är det typ det här den föreslår eller liknande?
"Teen get banged by 3 black guys in all holes"

Logga inte in med dit google onto på jobbdatorn. Arbetsgivaren kan se vad du söker på och vilka sajter du går in på ändå troligtvis men ännu lättare om du använder ditt google.
Citera
2017-11-14, 15:45
  #4
Medlem
Bästa tipset jag kan ge dig, och det funkar felfritt, är att ha en separat webbläsare för sådant du bara vill hålla för dig själv. Använder du Chrome på jobbet och hemma i vanliga fall, välj Opera eller kanske Firefox för det andra. Helst någon som har bra block för reklam och ev. annat som vill infektera datorn.
Citera
2017-11-14, 15:46
  #5
Medlem
halechales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Är det typ det här den föreslår eller liknande?
"Teen get banged by 3 black guys in all holes"

Logga inte in med dit google onto på jobbdatorn. Arbetsgivaren kan se vad du söker på och vilka sajter du går in på ändå troligtvis men ännu lättare om du använder ditt google.

Ja men till exempel porr och vad som helst.
Det borde väl inte gå att se om jag inte besökt det på jobbdatorn menar jag?

Bara att det finns på mitt Google konto men aldrig skickats ut som rena besök från jobbdatorn? Borde inte Google skilja på enheter?

Historik vet jag att de ser direkt om de vill. Men det kan ju inte vara så att när jag googlar saker hemma så skickas det även till IT avdelningens center?! Det vore ju sjukt om Google inte skiljde på enheter och internet anslutning?
__________________
Senast redigerad av halechale 2017-11-14 kl. 15:49.
Citera
2017-11-14, 16:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halechale
Borde inte Google skilja på enheter?

Logga aldrig in på ditt Google-konto på jobbdatorn är mitt tips.
__________________
Senast redigerad av MsFantasy 2017-11-14 kl. 16:07.
Citera
2017-11-14, 16:19
  #7
Medlem
halechales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsFantasy
Logga aldrig in på ditt Google-konto på jobbdatorn är mitt tips.

Ja i fortsättningen.
Men undrar fortfarande frågan om de verkligen uppfattas som det jag surfat på hemma visas som att jag har surfat på jobbdatorn?

Det borde ju verkligen skilja sig mellan att sitta på jobbdatorn och googla som skickas direkt till IT avdelningen och att vara hemma och surfa? Hm

Bara att det jag surfat på hemma finns lagrat på mitt Google konto, men att det borde inte synas som aktiva sökningar via jobbdatorn?
Citera
2017-11-14, 17:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halechale
Ja i fortsättningen.
Men undrar fortfarande frågan om de verkligen uppfattas som det jag surfat på hemma visas som att jag har surfat på jobbdatorn?

Det borde ju verkligen skilja sig mellan att sitta på jobbdatorn och googla som skickas direkt till IT avdelningen och att vara hemma och surfa? Hm

Bara att det jag surfat på hemma finns lagrat på mitt Google konto, men att det borde inte synas som aktiva sökningar via jobbdatorn?


Beror lite på vad.

Jag vet att google chrome har den där funktionen att den börjar ladda hemsidor innan du har tryckt på internet.

så om du öppnar chrome, skriver in "fac" så kommer den rekomendera facebook, men samtidigt börja ladda facebook så när du väl trycker på enter så kommer sidan nästan vara färdigladdad.

Så risken finns väll att de kan se det, men så länge det är krypterade sidor (dvs som flashback med HTTPS) så kan de ej se vilken exakt hemsida det är vad jag tror, de kan dock se vilken server du kopplar dig till vilket gör det möjligt för dem i teorin att lista ut vilken hemsida du besökte.

Skulle själv inte oroa mig för mycket, beror nog på hur stenhårda företaget är de flesta företag kollar nog inte vad du gör på deras datorer.

Någon lär rätta mig om jag har fel, men det här är iaf så jag har förstått det
Citera
2017-11-14, 22:25
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halechale
Hej,

Jag såg nu att jag var inloggad på mitt Google konto på min jobbdator. Jag märkte då att den gav historik förslag när man skrev vissa bokstäver. Jag har även massa orelevant historik och bokmärken som synkas.

Jag har dock aldrig gått in på något privat på jobbet.

Frågan är då: kan arbetsgivaren/it avdelningen se någon information om vad som finns där eller är det fortfarande hemligt så länge jag inte gått in på något av det på jobbdatorn?

Tänkte om till exempel historiken synkas och detta ser ut som jag surfat på det på jobbdatorn eller hur funkar det?

Mycket tacksam för svar!

Lägger du medvetet in Googles single sign on och cookies genom att logga in på deras tjänster så följer viss historik med.

Har ni BYOD eller jobbdatorer/mobiler så kan IT avdelningen se allt du gör både under och efter arbetstid.
Citera
2017-11-15, 00:17
  #10
Medlem
halechales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Lägger du medvetet in Googles single sign on och cookies genom att logga in på deras tjänster så följer viss historik med.

Har ni BYOD eller jobbdatorer/mobiler så kan IT avdelningen se allt du gör både under och efter arbetstid.

Förklara lite mer utförligt är du snäll 😅

Jag tycker det låter extremt märkligt om information skickas via företagets nätverk/server/IP whatever, när jag är hemma på min privata dator bara för att jag råkade vara inloggad på Google på jobbdatorn och på min privata dator här hemma. Och när jag surfar så ska företagets it avdelning se detta pågrund av anledningen ovan?

Ponera att jag är hemma en kväll och surfar på min privata dator och råkar vara inloggad på Google kontot. Skulle detta då kunna spåras eller ses på ett mycket enkelt sätt av IT avdelningen bara för att min jobbdator också var inloggad på samma Google konto. Datorn på jobbet var dessutom avstängd/vilad om det har någon betydelse.
Citera
2017-11-15, 04:12
  #11
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halechale
Hej,

Jag såg nu att jag var inloggad på mitt Google konto på min jobbdator. Jag märkte då att den gav historik förslag när man skrev vissa bokstäver. Jag har även massa orelevant historik och bokmärken som synkas.

Jag har dock aldrig gått in på något privat på jobbet.

Frågan är då: kan arbetsgivaren/it avdelningen se någon information om vad som finns där eller är det fortfarande hemligt så länge jag inte gått in på något av det på jobbdatorn?

Tänkte om till exempel historiken synkas och detta ser ut som jag surfat på det på jobbdatorn eller hur funkar det?

Mycket tacksam för svar!

Om dom startar och tittar i din dator rent fysiskt kan dom det om du är inloggad. Annars så är all trafik från och till google krypterad så dom kan inte på nätverksnivå se någonting.
Citera
2017-11-15, 05:08
  #12
Medlem
Du får vara mer noggrann att radera historik. Både på hemdatorn och jobbet. Speciellt on du är på ej passande sidor. Och logga aldrig in dig på Google med jobbdatorn utan använd i såfall privata mobilen.
Om du absolut måste logga in dig på Google på jobbdatorn så använd inprivate mode... Så det inte råkar sparas historik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback