Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 13:20
  #1
Medlem
coexs avatar
Hur länge får man stå på en gata vars enda skyltar ser ut såhär?
https://screenshots.firefox.com/bnKB.../www.google.se

Staden är Örebro och jag kan inte hitta någon info på internet från kommunen om regler som rör hur länge man får stå på en sådan gata innan man måste ut och flytta på bilen. Är det 24 timmar eller längre?
Citera
2017-11-14, 13:29
  #2
Medlem
Soluss avatar
Hur kan du inte hitta någon information kring detta? Finns inget annat angett så gäller 24 h.
Citera
2017-11-14, 14:25
  #3
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coex
Hur länge får man stå på en gata vars enda skyltar ser ut såhär?
https://screenshots.firefox.com/bnKB.../www.google.se

Staden är Örebro och jag kan inte hitta någon info på internet från kommunen om regler som rör hur länge man får stå på en sådan gata innan man måste ut och flytta på bilen. Är det 24 timmar eller längre?

Tog bokstavligt talat 4 sekunder att ta reda på det.

http://www.orebro.se/bygga-bo--trafi...parkering.html

"Inom centrala Väster, Norr, Öster, Eyra- och Örnsro-området gäller parkeringsförbud vissa dygn, dagar eller nätter, det innebär att vi under den tiden vill ha den delen av gatan fri från fordon för att kunna sköta städning och vägunderhåll som exempelvis snöröjning och sand-/löv-sopning.
I de mest centrala delarna av staden är det parkeringsförbud liknande datumparkering. Mer information om var och när du får parkera hittar du på respektive parkeringsskylt.
Utanför de områdena och fram till gränsen för tätbebyggt område gäller regeln om längsta uppställningstid på 24 timmar, utom dag före söndag och helgdag. Denna regel är inte uppskyltad."
Citera
2017-11-14, 15:18
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coex
Hur länge får man stå på en gata vars enda skyltar ser ut såhär?
https://screenshots.firefox.com/bnKB.../www.google.se

Staden är Örebro och jag kan inte hitta någon info på internet från kommunen om regler som rör hur länge man får stå på en sådan gata innan man måste ut och flytta på bilen. Är det 24 timmar eller längre?
Är det bara jag som kan läsa en skyltning eller är det bara jag som inte kan det?
För mig är detta självklart.
Parkeringsförbud gäller Torsdagar kl 00.00-06.00.

O jag får mig gärna en läxa om jag nu råkar ha fel då jag inte tänker sätta en större summa på att jag har rätt.
Citera
2017-11-14, 15:55
  #5
Medlem
coexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Tog bokstavligt talat 4 sekunder att ta reda på det.

http://www.orebro.se/bygga-bo--trafi...parkering.html

"Inom centrala Väster, Norr, Öster, Eyra- och Örnsro-området gäller parkeringsförbud vissa dygn, dagar eller nätter, det innebär att vi under den tiden vill ha den delen av gatan fri från fordon för att kunna sköta städning och vägunderhåll som exempelvis snöröjning och sand-/löv-sopning.
I de mest centrala delarna av staden är det parkeringsförbud liknande datumparkering. Mer information om var och när du får parkera hittar du på respektive parkeringsskylt.
Utanför de områdena och fram till gränsen för tätbebyggt område gäller regeln om längsta uppställningstid på 24 timmar, utom dag före söndag och helgdag. Denna regel är inte uppskyltad."
Frågeställningen röde just tätbebyggt område och det finns ingen parkeringsskylt med mer information på.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är det bara jag som kan läsa en skyltning eller är det bara jag som inte kan det?
För mig är detta självklart.
Parkeringsförbud gäller Torsdagar kl 00.00-06.00.

O jag får mig gärna en läxa om jag nu råkar ha fel då jag inte tänker sätta en större summa på att jag har rätt.
Så långt är jag också med. Frågan är hur länge man får stå i sträck när parkeringsförbudet inte gäller.
Citera
2017-11-14, 17:03
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coex
Frågeställningen röde just tätbebyggt område och det finns ingen parkeringsskylt med mer information på.


Så långt är jag också med. Frågan är hur länge man får stå i sträck när parkeringsförbudet inte gäller.
Jadu. Nu svarar jag bara för att du citerade mig.
Övrig tid bör gälla ortens regler som står vid infarterna om inte skyltar anger annat.
Jag är faktiskt skitdålig på detta o kan bara skriva hir jag gör.
Är jag osäker så väljer jag en annan plats. Är inte det lämpligt så parkerar jag utifrån förnuft o räknar med en dyr P-avgift om förnuftet hade fel😄
Citera
2017-11-14, 17:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coex
Frågeställningen röde just tätbebyggt område och det finns ingen parkeringsskylt med mer information på.


Så långt är jag också med. Frågan är hur länge man får stå i sträck när parkeringsförbudet inte gäller.

Så här står det i Trafikförordningen :

"49 a § /Upphör att gälla U:2017-12-01/ På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Om särskilda villkor för parkering gäller på en plats som avses i första stycket gäller följande.
1. Avgift skall betalas på det sätt som anges på platsen och enligt angiven taxa.
2. Om en parkeringsbiljett eller motsvarande används skall denna placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet. Detta gäller oavsett om avgift skall betalas för parkeringen eller inte. Tidsangivelser eller andra uppgifter om att villkoren för parkeringen är uppfyllda skall vara väl synliga och läsbara utifrån.
3. Om en parkeringsskiva eller motsvarande används skall tiden på denna ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades. Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning börjar skall klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar efter denna tidpunkt. Skivan skall placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Parkeringsskiva eller motsvarande behöver inte användas om fordonet endast är parkerat under tid då tidsbegränsning inte råder. Förordning (2007:447).


Jag tolkar det som att det är 24 timmar som gäller. Rätta mig gärna.
Citera
2017-11-14, 22:39
  #8
Medlem
gersmans avatar
Finns inga skyltar ska du inte parkera. Du kanske får men bör inte göra det. Enligt svensk lag ska du i varje görande vara medveten om gällande lagstiftning.
Okunskap gäller aldrig i känd lagstiftning.
Citera
2017-11-15, 15:07
  #9
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Finns inga skyltar ska du inte parkera. Du kanske får men bör inte göra det. Enligt svensk lag ska du i varje görande vara medveten om gällande lagstiftning.
Okunskap gäller aldrig i känd lagstiftning.

Kolla bilden, finns en skylt. Tolkar det som vanlig städgateskyltning, d.v.s. du får stå där hur länge du vill utom torsdagar 00-06.
Citera
2017-11-15, 21:54
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Kolla bilden, finns en skylt. Tolkar det som vanlig städgateskyltning, d.v.s. du får stå där hur länge du vill utom torsdagar 00-06.
Rätt angående städningen men om du inte har 100% pejl på att kommunen har andra regler kan du räkna med max 24 timmar mån-fre (brukar vara standard på de flesta ställen).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback