Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-11, 07:13
  #2881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det är ju exakt det jag menar Det ropas "CE" hit och dit, men själva kategorin måste ju vara djupare än så.

si04 länkade ju till en pdf från MSB som jag ska kika på när jag orkar. Det jag försöker komma fram till är att det ju måste finnas intressanta tårtor som man visst får ha i Sverige, men som inte saluförs i Sverige, men frågan är var avsnoppningen går? Speciellt i samband med den nya lagen. Skulle man 'se igenom fingrarna' på en posttransport med en "laglig" tårta? Och speciellt nu när den nya lagen kommit?

Betraktar vi Shock Wave från Linders tex så beskriver man själva denna som en "tårta med titaniumsaluteffekter". CE-märkt förstås. Kategori står mig veterligen inte på den? Men det finns ju massvis med tårtor som har Ti-saluter att köpa på shopparna. Vad är det för kategori som gör att man får införa en sån? Eller rättare sagt; får man ens det med posten? Eller är den här biten ett luddigt slagfält precis som smällarna var för 10 dagar sedan?

Eller är det helt enkelt bara spekulationer i denna biten tills vidare?

Klart det är luddigt, det är tolkning av många olika lagstiftningar och en marknad med lagom doser av fulspel. (Typ shockwave som är en gåta hur den blivit godkänd)

Men det är ju just det här som både jag och pyronostalgi försöker berätta! Jag med hänvisning till dokumenten och hänvisning till aktuella stycken som reglerar frågan, pyronostalgi i klartext.

I dagsläget förefaller det vara så att en tårta du kan köpa regelrätt på svenska marknaden, får du också köpa online. Se svaren folk citerar från tullverket!

Frakten går inte under denna förordning, ADR gäller. Att frakta explosiv vara är farligt gods transport som gäller, punkt. Att frakta farligt gods omärkt och okänt för speditören är inte lagligt. I Sverige förefaller det vara som så att perspektivet är att det är avsändaren som ansvarar för att godset transporteras rätt. (Vilket vi också skrivit många gånger i tråden nu).

Alla olika myndigheter i Sverige ser till sitt område, ingen ser på helheten. Tullen skiter i hur paketet fraktas (läs tullverkets svar tidigare i tråden), posten skiter i om lille Hans spränger sönder nyllet i steg tre, bara paketet transporteras korrekt osv osv...

Men vad som är ok att använda utan tillstånd i Sverige hittar man i dokumentet jag länkade till.

Ti saluter som exempel tillhör riskgrp 1.1 vilket medför att kraven på tillstånd, frakt och hantering blir mkt hårdare. Jag får lov att hantera ti-saluter pga utb och tillstånd, men i mitt tillstånd får jag inte förvara dem då förvaringen för riskgrp 1.1 ställer högre krav som jag valt att inte försöka uppfylla, men även kanske inte kan. Avstånd till skyddsobjekt, skolor och grannar måste vara längre...

Ti-saluter ”gömda” i vanliga konsumenttårtor är en gråzon. Bondens monster var riskgrp 1.3 G alt 1.4. G. Medan det eg borde vara så att monster kanske skulle klassas som 1.1 pga ti-saluter i. Importörerna är nog inte helt tydliga mot MSB vad varje skott innebär/innehåller och således kommer de även in på svenska marknaden. Jag tror man slinker emellan reglementet med att redovisa att det inte är knall som främsta effekt i tårtan.

*edit
Du kommer inte hitta ett dokument som säger: det här får du privatimportera via utländska webshopar. Utan man hänvisar till vad som är ok att hantera och förvara utan tillstånd i Sverige.
__________________
Senast redigerad av si04 2017-11-11 kl. 07:25. Anledning: Tillägg
Citera
2017-11-11, 13:51
  #2882
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av si04
Klart det är luddigt, det är tolkning av många olika lagstiftningar och en marknad med lagom doser av fulspel. (Typ shockwave som är en gåta hur den blivit godkänd)

Men det är ju just det här som både jag och pyronostalgi försöker berätta! Jag med hänvisning till dokumenten och hänvisning till aktuella stycken som reglerar frågan, pyronostalgi i klartext.

I dagsläget förefaller det vara så att en tårta du kan köpa regelrätt på svenska marknaden, får du också köpa online. Se svaren folk citerar från tullverket!

Frakten går inte under denna förordning, ADR gäller. Att frakta explosiv vara är farligt gods transport som gäller, punkt. Att frakta farligt gods omärkt och okänt för speditören är inte lagligt. I Sverige förefaller det vara som så att perspektivet är att det är avsändaren som ansvarar för att godset transporteras rätt. (Vilket vi också skrivit många gånger i tråden nu).

Alla olika myndigheter i Sverige ser till sitt område, ingen ser på helheten. Tullen skiter i hur paketet fraktas (läs tullverkets svar tidigare i tråden), posten skiter i om lille Hans spränger sönder nyllet i steg tre, bara paketet transporteras korrekt osv osv...

Men vad som är ok att använda utan tillstånd i Sverige hittar man i dokumentet jag länkade till.

Ti saluter som exempel tillhör riskgrp 1.1 vilket medför att kraven på tillstånd, frakt och hantering blir mkt hårdare. Jag får lov att hantera ti-saluter pga utb och tillstånd, men i mitt tillstånd får jag inte förvara dem då förvaringen för riskgrp 1.1 ställer högre krav som jag valt att inte försöka uppfylla, men även kanske inte kan. Avstånd till skyddsobjekt, skolor och grannar måste vara längre...

Ti-saluter ”gömda” i vanliga konsumenttårtor är en gråzon. Bondens monster var riskgrp 1.3 G alt 1.4. G. Medan det eg borde vara så att monster kanske skulle klassas som 1.1 pga ti-saluter i. Importörerna är nog inte helt tydliga mot MSB vad varje skott innebär/innehåller och således kommer de även in på svenska marknaden. Jag tror man slinker emellan reglementet med att redovisa att det inte är knall som främsta effekt i tårtan.

*edit
Du kommer inte hitta ett dokument som säger: det här får du privatimportera via utländska webshopar. Utan man hänvisar till vad som är ok att hantera och förvara utan tillstånd i Sverige.

Och det är det jag också försöker trycka på; att allting inte alltid är så svart på vitt inom denna branschen. Därför kan man heller inte ropa "allt CE-märkt är lagligt" till höger och vänster eftersom vi i Sverige har ett internt regelverk för pyroteknik.
Citera
2017-11-14, 13:06
  #2883
Medlem
Någon som vet vad bomba menar med sitt nya säkra fraktsätt.?
Citera
2017-11-14, 14:37
  #2884
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toka82
Någon som vet vad bomba menar med sitt nya säkra fraktsätt.?

Men snälla det är väl bättre att fråga företaget istället. Dom har nog bättre koll på sitt fraktsätt än vad flashbackeliten har!
Citera
2017-11-14, 15:14
  #2885
Medlem
Legionariis avatar
Antar att ingen har läst något om några leveranser blivit tagna? Tänkte dra en beställning snart, massor av nya, roliga saker

På tal om det, någon som provat de nya Italienska treorna alternativt Horror 3"? Är det något vissel med eller är det bara en regelrätt salut?

Verkar också som det inte längre finns någon begränsning för hur lite man kan beställa?
__________________
Senast redigerad av Legionarii 2017-11-14 kl. 15:20.
Citera
2017-11-14, 17:59
  #2886
Medlem
Ockles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Antar att ingen har läst något om några leveranser blivit tagna? Tänkte dra en beställning snart, massor av nya, roliga saker

På tal om det, någon som provat de nya Italienska treorna alternativt Horror 3"? Är det något vissel med eller är det bara en regelrätt salut?

Verkar också som det inte längre finns någon begränsning för hur lite man kan beställa?
Går du tillbaka 1-2 sidor så ser du att paket blivit beslagtagna.
Citera
2017-11-14, 18:18
  #2887
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockle
Går du tillbaka 1-2 sidor så ser du att paket blivit beslagtagna.

Vad jag förstodd av det var att paketet skickades "För ett par månader sedan" och öppnades, konfiskerades inte eller så. Eller menar du något annat?
Citera
2017-11-14, 19:07
  #2888
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Vad jag förstodd av det var att paketet skickades "För ett par månader sedan" och öppnades, konfiskerades inte eller så. Eller menar du något annat?

Nä alltså två öppnades 1:e november som kom för att dom hade en hund. Sen var det typ sex paket den 6:e eller något sånt. Om det finns mörkertal vet jag inte.
Citera
2017-11-14, 20:35
  #2889
Medlem
AzideFoxs avatar
Tjenare allihopa! Har varit här och snokat runt på forumet ett tag men jag måste bara berätta det som nyss hände tar allt från början, Jag gjorde en liten beställning från BS tidigare i oktober (första gången jag köpte utländska smällare) och det kom in utan problem så jag tänkte att man kan väl lägga en ny beställning på en gång innan dom nya reglerna tas i kraft. Så jag la en lite större beställning på ca 12kg (paketets totalvikt, inte NEC) 20st 2" titansaluter, 200st DumBum P6A11 och 400st Triplex TXP859. Jag fick orderbekräftelsen där det står när dom tänker skicka ut paketet plus all annan fraktinformation. Datumet som dom skulle skicka paketet på var så sent att den nya lagen skulla träda i kraft innan paketet kunde komma in i Sverige så jag skrev till dom och frågade om dom skulle kunna skicka det tidigare, och det gick bra. Den här gången gick det också utan problem att få hem paketet.

två dagar efter att jag hade fått hem den sista beställningen så skickar BS ut en till orderbekräftelse (utan att jag har lagt en till order eller betalat dom) med exakt samma ordernummer som sista beställningen och all annan information är också identiskt med förra mailet förutom att dom har uppdaterat det med ett ny fraktbolag, spårningsnummer och utskickningsdatum. Det tyckte jag va lit konstigt men jag tänkt inte så mycket på det men några dagar senare får jag ett mail från fraktbolaget om att jag har ett paket som är på väg till mig. Det kom in i Sverige utan problem och jag plockade upp det i måndags. Jo som jag hade börjat misstänka så har BS på något vis lyckats skicka ut en identisk order (värde ~3700kr med frakt) utan att jag har beställt det eller jag jag fick betala för det. Så tror ni jag kommer få hem någon slags faktura eller något eller borde jag gå och köpa en trisslott? Tänk på att ordernummeret bara blev uppdaterat och dom inte skapade en separat order så det står ju faktiskt att den är betald.
Citera
2017-11-14, 20:36
  #2890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Men snälla det är väl bättre att fråga företaget istället. Dom har nog bättre koll på sitt fraktsätt än vad flashbackeliten har!

Känner mig ganska snäll.
Men är kanske inte upp till mig att avgöra...

Tanken va mera att inte störa dom nu när det är så fullt upp för dom och hoppades även på ett snabbare svar här.
Elakt av mig.
Förlåt
Citera
2017-11-14, 20:52
  #2891
Medlem
Frågade Bombashop angående bilden. Förklarade att tullen i Sverige sedan första november har börjat leta efter paket och frågade om dom hade gjort något för att minska risken att paketen blir tagna.
"Hi,
We have now safe way"

Någon som gör en beställning nu i november får gärna meddela vad det skulle kunna vara.
Citera
2017-11-14, 22:24
  #2892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yesw
Frågade Bombashop angående bilden. Förklarade att tullen i Sverige sedan första november har börjat leta efter paket och frågade om dom hade gjort något för att minska risken att paketen blir tagna.
"Hi,
We have now safe way"

Någon som gör en beställning nu i november får gärna meddela vad det skulle kunna vara.

Enligt deras fb så ger dom tom 10% rabatt så dom känner nog sig säkra på att det ska funka eller vad tror ni. ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback