Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-30, 14:03
  #1
Medlem
Hittade en stor spricka i min 4 år gamla Ockelbo B16AL. Båten tog in stora mängder vatten. Vi hade tur som inte sjönk. Någon som vet mer om detta. Är det vanligt på Ockelbos aluminiumbåtar? Sprickan satt vid vattenlinjen, strax ovanför svetsen vid styrpulpeten.
Citera
2017-11-14, 20:05
  #2
Medlem
idiamindadas avatar
Aj. Uppstod sprickan under drift, har den gått mycket, har du ”rätt” motorstorlek på?

Jag försökte själv köpa en slik, men backade då de inte gick att köpa utan en eländig evinrude..
Citera
2017-11-22, 16:34
  #3
Medlem
Sprickan uppstod efter ganska lång tids körning. Jag pratade med en kompis som är bra på metaller och han säger att det måste vara någonting med utmattning och att båten är för klent konstruerad. Jag pratade med en kille som sålt båten, men det verkar som om de som gör båtarna är antingen helt ointresserade eller också okunniga.
Citera
2017-11-29, 22:31
  #4
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven78
Sprickan uppstod efter ganska lång tids körning. Jag pratade med en kompis som är bra på metaller och han säger att det måste vara någonting med utmattning och att båten är för klent konstruerad. Jag pratade med en kille som sålt båten, men det verkar som om de som gör båtarna är antingen helt ointresserade eller också okunniga.
Kan du lägga upp bilder? Detta är intressant. En storsäljare med dessa brister..
Citera
2017-12-05, 10:20
  #5
Medlem
Så här ser den ut.

http://forumbilder.se/GAF7T/img-0577

Det är någonting skumt med detta. När jag läser manualen på Ockelbos hemsida så står det att båten är gjord i 3 mm plåt. När jag frågar en handlare i Strömma så säger de att det är 4 mm. Vi har mätt på min båt, och det är 3 mm.
Citera
2017-12-05, 15:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven78
Så här ser den ut.

http://forumbilder.se/GAF7T/img-0577

Det är någonting skumt med detta. När jag läser manualen på Ockelbos hemsida så står det att båten är gjord i 3 mm plåt. När jag frågar en handlare i Strömma så säger de att det är 4 mm. Vi har mätt på min båt, och det är 3 mm.

Du har inte gått på något hårt? Det där ser ut som en stresskada invid svetsen. Svetsen är den strakaste delen och då spricker den svagare metallen bredvid. Kanske båten har lyfts felaktigt och knäckts? Konstig skada i vilket fall. Min AL körs ju allt som oftast upp direkt på land. Och jag har alltid förundrats över att det håller.
Citera
2017-12-06, 15:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du har inte gått på något hårt? Det där ser ut som en stresskada invid svetsen. Svetsen är den strakaste delen och då spricker den svagare metallen bredvid. Kanske båten har lyfts felaktigt och knäckts? Konstig skada i vilket fall. Min AL körs ju allt som oftast upp direkt på land. Och jag har alltid förundrats över att det håller.

Jag har inte gått på någonting. Däremot har jag kört rätt mycket i grov sjö. Killen som hade båten före mig pendlade mycket mellan sitt sommarställe och fastlandet. Jag ska kolla med en kille som är duktig på svets, om vad som hänt.
Citera
2017-12-10, 00:34
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven78
Så här ser den ut.

http://forumbilder.se/GAF7T/img-0577

Det är någonting skumt med detta. När jag läser manualen på Ockelbos hemsida så står det att båten är gjord i 3 mm plåt. När jag frågar en handlare i Strömma så säger de att det är 4 mm. Vi har mätt på min båt, och det är 3 mm.
Har du kontaktat tillverkaren? Detta borde intressera dem mycket.
Citera
2017-12-10, 13:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Har du kontaktat tillverkaren? Detta borde intressera dem mycket.

Jag har pratat med en återförsäljare och han skulle prata med den som bestämmer. Jag har inte hört något fast det gått över en månad. Jag ska prova igen.
Citera
2017-12-10, 13:58
  #10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven78
Jag har pratat med en återförsäljare och han skulle prata med den som bestämmer. Jag har inte hört något fast det gått över en månad. Jag ska prova igen.
Skit i dem, gå på tillverkaren direkt så det händer något.
Citera
2017-12-10, 14:47
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven78
Jag har pratat med en återförsäljare och han skulle prata med den som bestämmer. Jag har inte hört något fast det gått över en månad. Jag ska prova igen.
Tråkigt att se att dessa båtar inte håller högre kvalitet än så. En ockelbo fanns med som framtida köp för mig, när man kunde kasta i Edvin Rud som bojsänke och sätta på en riktig motor. Detta kastar ju en även en skugga över Anytec-båtarna som tillverkas i samma fabrik i Lettland. Du ska inte gå till återförsäljare med detta, utan gå direkt på Anytec.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback