Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 15:16
  #85
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
citat:
Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer.
- Thomas Watson, IBMs styrelseordföranden 1943
640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst.
- Bill Gates
Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner
- Utvecklingschef på Facit
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1.5 ton.
- Popular Mechanics, 1949
Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem.
- Ken Olsen, Digital, 1977
Jag har rest över hela landet och har pratat med de bästa i branschen, och jag försäkra er att datorn är en modefluga som kommer att vara över innan året är slut.
- Utgivare för affärsböcker på bokförlaget Prentice Hall, 1957
Vem behöver en IBM PC? – När det finns en ABC800.
- Reklamslogan från Luxor

Kanske är jag en av de kända som kan kläcka ur sej saker som de ovan gjort. Men jag tror jag har mer på fötterna än de du citerat.
(Bill Gates är en skröna som inte är sann, förresten.)
(Popular Mechanics hade rätt för övrigt.)
(Vi vet båda att reklam är inte alltid sanning, ABC-80 var bättre än den första PCn med DOS ver 1.0)

Men tror du verkligen vi vill ha den kryo-utrustning som krävs för en kvant-dator i vårt hemmakontor?
Tror du verkligen du vill slabba med DNA-vätskor hemma , som tar en vecka att preparera och en vecka att analysera resultatet, medan skälva 'kalkylen' kräver skvalputrustning för att den rätta svaret ska uppenbara sej?
Jag tror det inte. Kisel-datorer är vad vi behöver och vad vi har råd med. Nu och förmodligen i framtiden också.

Fråga mej om 30 år om jag hade rätt eller fel...
Citera
2017-11-14, 15:32
  #86
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Kanske är jag en av de kända som kan kläcka ur sej saker som de ovan gjort. Men jag tror jag har mer på fötterna än de du citerat.
(Bill Gates är en skröna som inte är sann, förresten.)
(Popular Mechanics hade rätt för övrigt.)
(Vi vet båda att reklam är inte alltid sanning, ABC-80 var bättre än den första PCn med DOS ver 1.0)

Men tror du verkligen vi vill ha den kryo-utrustning som krävs för en kvant-dator i vårt hemmakontor?
Tror du verkligen du vill slabba med DNA-vätskor hemma , som tar en vecka att preparera och en vecka att analysera resultatet, medan skälva 'kalkylen' kräver skvalputrustning för att den rätta svaret ska uppenbara sej?
Jag tror det inte. Kisel-datorer är vad vi behöver och vad vi har råd med. Nu och förmodligen i framtiden också.

Fråga mej om 30 år om jag hade rätt eller fel...
Har du fortfarande kvar din fax då ?
Citera
2017-11-14, 16:01
  #87
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du fortfarande kvar din fax då ?

Jajamensan. Den behövs vid företagskontakter med USA. Dom har nämligen slutat med Telex.
Citera
2017-11-14, 19:14
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En iPhone som alla idag har i fickan är snabbare än den snabbaste datorn för 30 år sedan (Cray-1), eller jämför med en dator för 70 år sedan (Zuses Z1) och tänk sedan motsvarande utveckling framåt i tiden så... Så ja alla dagens chiffer är knäckbara om 25-30 år...

Överskådlig forntid... https://www.extremetech.com/wp-conte...ld-640x487.jpg
Överskådlig framtid... http://www.manchester.ac.uk/discover...s-it-computes/
För att få lite perspektiv på vad vi pratar om.

RSA-1024 beräknas kräva ungefär 2⁸⁰ operationer att faktorisera och är jämförbart med 80-bitars AES.

Allt sedan tävlingen RSA Factoring Challenge utlystes 1991 har forskare och olika grupper försökt att faktorisera ett antal givna primtalspar av stigande storlek. Till dags dato har man systematiskt lyckats faktorisera upp till 768-bitars RSA, vilket torde motsvara runt 64-bitars AES.

Om vi enligt Moores lag antar att datorkraften fördubblas vartannat år så skulle det ta 128 år innan det går att lösa AES-128, 392 år innan det går att lösa AES-256 och 896 år innan det går att lösa AES-512.

Att säga att det tar 25-30 år är därför i underkant även om man är okritiskt optimistisk.

Nu anses dock Moores lag redan falsifierad då halvledartillverkarna inte klarar att hålla uppe tempot. Naturlagarna sätter helt enkelt stopp. Atomstorlek, Heisenbergs osäkerhetsprincip och dylika komplikationer gör det i princip omöjligt att fortsätta utvecklingen hur långt som helst.
Citera
2017-11-14, 19:28
  #89
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
För att få lite perspektiv på vad vi pratar om.

RSA-1024 beräknas kräva ungefär 2⁸⁰ operationer att faktorisera och är jämförbart med 80-bitars AES.

Allt sedan tävlingen RSA Factoring Challenge utlystes 1991 har forskare och olika grupper försökt att faktorisera ett antal givna primtalspar av stigande storlek. Till dags dato har man systematiskt lyckats faktorisera upp till 768-bitars RSA, vilket torde motsvara runt 64-bitars AES.

Om vi enligt Moores lag antar att datorkraften fördubblas vartannat år så skulle det ta 128 år innan det går att lösa AES-128, 392 år innan det går att lösa AES-256 och 896 år innan det går att lösa AES-512.

Att säga att det tar 25-30 år är därför i underkant även om man är okritiskt optimistisk.

Nu anses dock Moores lag redan falsifierad då halvledartillverkarna inte klarar att hålla uppe tempot. Naturlagarna sätter helt enkelt stopp. Atomstorlek, Heisenbergs osäkerhetsprincip och dylika komplikationer gör det i princip omöjligt att fortsätta utvecklingen hur långt som helst.
Ja det är ju det jag säger Moores lag gäller bara med dagens halvledarteknik när den generationen ersätts med t.ex. DNA datorer där en dator har samma kapacitet som idag alla datorer i världen kombinerade och som inte har begränsningen att bara kunna lösa ett problem i taget utan skapar en ny processor för varje och bearbetar beräkningar exponentiellt parallellt så fördubblar vi inte kapaciteten vartannat år utan vi gör då ett Moorehopp på 100 miljoner gånger på en gång...

http://www.manchester.ac.uk/discover...s-it-computes/
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-11-14 kl. 19:31.
Citera
2017-11-14, 20:17
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det är ju det jag säger Moores lag gäller bara med dagens halvledarteknik när den generationen ersätts med t.ex. DNA datorer där en dator har samma kapacitet som idag alla datorer i världen kombinerade och som inte har begränsningen att bara kunna lösa ett problem i taget utan skapar en ny processor för varje och bearbetar beräkningar exponentiellt parallellt så fördubblar vi inte kapaciteten vartannat år utan vi gör då ett Moorehopp på 100 miljoner gånger på en gång...

http://www.manchester.ac.uk/discover...s-it-computes/
Stora hopp är bara möjliga när man utgår från omogen teknik och där är vi inte längre. Det finns teoretiska modeller både för vanliga datorer och för framtida kvantdatorer som sätter teoretiska gränser för vad som är möjligt. Grovers algoritm visar t.ex. att det inte alls går att knäcka AES med kvantdatorer, vilket många okritiskt kläcker ur sig för att väcka uppmärksamhet.

Tar det 1 ms att kryptera ett meddelande med AES-512 på en mobiltelefon, så kan vi inte använda hela solsystemets materia till att bygga en dator som skall avkryptera det. Inga framtida generationer kommer tycka att det är värt prislappen.
Citera
2017-11-14, 20:43
  #91
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
citat:
Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer.
- Thomas Watson, IBMs styrelseordföranden 1943
640 kB borde vara tillräckligt för vem som helst.
- Bill Gates
Aldrig någonsin kan en elektronisk räknemaskin ersätta Facits högkvalitativa mekaniska räknemaskiner
- Utvecklingschef på Facit
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1.5 ton.
- Popular Mechanics, 1949
Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem.
- Ken Olsen, Digital, 1977
Jag har rest över hela landet och har pratat med de bästa i branschen, och jag försäkra er att datorn är en modefluga som kommer att vara över innan året är slut.
- Utgivare för affärsböcker på bokförlaget Prentice Hall, 1957
Vem behöver en IBM PC? – När det finns en ABC800.
- Reklamslogan från Luxor

Att lista påståenden som i efterhand visat sig vara överskattningar, utgör inte bevis på att ingen överskattning är fel. Det finns många fall där framtidsutvecklingen överskattats också, exempel när det gäller bilar. I varenda TV-program om framtiden från 1960-talet trodde man att folk skulle ha flygande bilar som i Jetsons redan år 2000.
Citera
2017-11-14, 20:49
  #92
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Du vill gärna tro att det inte finns några programmeringsfel trots att det är människor som programmerar.

Det KAN alltid finnas fel som okunniga, stressade, okoncentrerade eller illvilliga människor eller annat okontrollerbart orsakar, men genom att använda säkerhetsrutiner och metoder kan man göra att de fel som kan finnas inte gör systemet sårbart. Detta kallas "failsafe design".

Citat:
Men om det inte funnits några programmeringsfel,

Vem är det som sagt att det inte finns några programmeringsfel? Ännu en som inte läst tråden innan han kommenterar utan bara skriver i tangentens riktning?

Citat:
Varför finns det ens säkerhetsexperter, dom behövs ju inte eftersom systemen är failsafe.

Uppenbarligen vet du inte vad ordet failsafe betyder. Ingen här har påstått att alla system som nånsin gjorts är perfekta, eller liknande. Tvärtom.

Citat:
Den här diskussionen roar mej inte längre. Du tvingar mej att upprepa, upprepa, upprepa. Bara jobbigt.
Jag lämnar diskussionen...

Bra, trolla vidare nån annanstans.
Citera
2017-11-14, 20:51
  #93
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu94
Det betyder att allt kan saxas ner till ettor och nollor sen kan man plocka ut information utifrån det.
Det systemet jag pratar om är till för övervakning av kärnkraft verk och är väldigt speciellt.
För att det existerar inget där egentligen.
Amerikanska. för att jag är ordentlig av mig.

Jag förstår fortfarande inte ditt språk.
Citera
2017-11-15, 17:14
  #94
Avstängd
Pu94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jag förstår fortfarande inte ditt språk.

DMT SPEGLADE LASERSTRÅLAR, SOM SNUDDAR ÖGATSKANT, Annars pratar jag svenska.
Citera
2017-11-20, 15:54
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jag förstår fortfarande inte ditt språk.

Citat:
Ursprungligen postat av Pu94
DMT SPEGLADE LASERSTRÅLAR, SOM SNUDDAR ÖGATSKANT, Annars pratar jag svenska.

Alltså, han är kosmonaut. Han svamlar. Försök inte förstå, du är på fel existentiellt plan
Citera
2017-11-21, 17:48
  #96
Medlem
Luxuss avatar
Hur är det med https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvantkryptering

Kvantkryptering? Den ska ju inte gå att observera för utomstående utan att man förstör innehållet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback