Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-13, 11:44
  #1
Medlem
Om man nu ska ge sig iväg i en motorbåt så kommer man göra av med enorma mängder diesel. Hur bär man sig åt för att tanka så billigt som möjligt runt om i världen? Att ta sig jorden runt med svenska dieselpriser går på åtskilliga hundra tusen kr.

Säg att man har en 15-meters båt, är det någon ide att få den skeppsregistrerad, och/eller drivas som företag? Kan man tanka ett par kubikmeter diesel i frihamnar skattefritt?
Citera
2017-11-13, 12:02
  #2
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Om man nu ska ge sig iväg i en motorbåt så kommer man göra av med enorma mängder diesel. Hur bär man sig åt för att tanka så billigt som möjligt runt om i världen? Att ta sig jorden runt med svenska dieselpriser går på åtskilliga hundra tusen kr.

Säg att man har en 15-meters båt, är det någon ide att få den skeppsregistrerad, och/eller drivas som företag? Kan man tanka ett par kubikmeter diesel i frihamnar skattefritt?

Man åker inte på riktiga långresor med motorbåt utan man har segelbåt! Undantaget superrika och deras lyxyachter.
Citera
2017-11-13, 13:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man åker inte på riktiga långresor med motorbåt utan man har segelbåt! Undantaget superrika och deras lyxyachter.
Jag vet att segelbåt är betydligt förståndigare (i de allra flesta fall). Men jag har lite speciella förutsättningar som måste tillgodoses - därav motorbåt.

Är tyvärr inte superrik, så därför funderar jag på hur man gör det på billigaste sätt.
Citera
2017-11-13, 14:11
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Jag vet att segelbåt är betydligt förståndigare (i de allra flesta fall). Men jag har lite speciella förutsättningar som måste tillgodoses - därav motorbåt.

Är tyvärr inte superrik, så därför funderar jag på hur man gör det på billigaste sätt.

Det är ju, som du antyder i TS, väldigt dyrt att köra motorbåt långt. Så segelbåt är det enda möjliga alternativet, inte bara förståndiga.

Inte ens med skattefria bulkpriser skulle det vara ekonomiskt möjligt för de flesta.

Varför saknar du förutsättningar för segelbåt?
Citera
2017-11-13, 14:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför saknar du förutsättningar för segelbåt?
Knäskada som gör att jag inte kan klättra upp/ner utan stora problem. Blir också svårt med lutningen i en segelbåt. Katamaran skulle kanske fungera, men jag har aldrig seglat en sådan så där känner jag mig osäker.

En motorbåt är mer i ett plan. Samt lutar mindre.
Citera
2017-11-13, 17:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Knäskada som gör att jag inte kan klättra upp/ner utan stora problem. Blir också svårt med lutningen i en segelbåt. Katamaran skulle kanske fungera, men jag har aldrig seglat en sådan så där känner jag mig osäker.

En motorbåt är mer i ett plan. Samt lutar mindre.

Motorseglare ? Då har du både motor och vindkraft,,,,välj och vraka,,,så slipper du baka.
Citera
2017-11-13, 18:12
  #7
Medlem
Hur långt vill du ta dig? Det är lite skillnad om din långsegling är Stockholm-Helsingfors eller om din långsegling är tre varv runt jorden.

Mitt enda tips är att du letar efter en segelbåt som passar dina speciella behov, för att du kommer att bli pank flera gånger om ifall du envisas med en motorbåt. En motorbåt som är billig i drift drar runt en liter per sjömil. Omräknat till biltermer är det nästan fem liter per landmil. Mät (i landmil) hur långt du vill ta dig och multiplicera med 50 så får du veta (väldigt grovt) den minsta tänkbara kostnaden för resan. Glöm bara inte att du säkert lär vilja komma hem igen, det är inte bara sträckan till målet som måste mätas.

--------

Jag fick höra av en bekant som skulle tanka sin segelbåt om en engelsk motorbåt som var ute på långfärd. Detta var någonstans längs Höga Kusten, så det är svenska priser. Hur som helst hade bekanten hamnat bakom engelsmännen i kön till dieselpumpen. När bekanten till slut fått tanka sina 15-20 liter så gick han till kassan för att betala. Personalen bakom disken berättade att den engelska motorbåten före honom i kön hade tankat upp "en årslön" (ordagrant citat från min bekant). De har alltså hällt ner minst 250K i diesel i sina tankar, och lär behöva tanka minst en gång till innan de är hemma i England...
Citera
2017-11-13, 20:56
  #8
Medlem
Det var visst inte så lätt att ta reda på. Jag antar att du kan registrera ett litet rederi. Då kan du ha rätt flagg och så vidare. Och antar att du kan köpa i frihamnen.
Citera
2017-11-14, 10:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suck
Motorseglare ? Då har du både motor och vindkraft,,,,välj och vraka,,,så slipper du baka.
Jag har funderat på motorseglare, men inte hittat någon lämplig.

Antingen är det för mycket "segelbåt" över dem, dvs man måste klättra stege så fort man ska in/ut ur båten. Eller så är de bara B-klassificerade. Jag vill nog ha A för att våga mig ut på längre sträckor till havs. Tar man till exempel finska Nauticat så är deras segelbåtar A-klassade, medan deras motorseglare är B-klassade. (http://www.nauticat.com/yachts/traditional_motorsailors)
Citera
2017-11-14, 10:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det var visst inte så lätt att ta reda på. Jag antar att du kan registrera ett litet rederi. Då kan du ha rätt flagg och så vidare. Och antar att du kan köpa i frihamnen.
Ja! Det var precis det jag hoppades på!
Citera
2017-11-14, 11:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
Ja! Det var precis det jag hoppades på!

Ja lycka till med det.

(inom parentes: för ett par år sen var det en kille som ville ge mig sin båt. Den bara låg i vattnet året om till ingen nytta. Jag åkte dit såklart och kollade och insåg att man bara skulle slänga ut motorn som var en hopplös pjäs. Så skulle det bli tillräckligt med plats. Man fick ju ha en utombordare istället Om jag inte knäckt ett revben så kanske jag hade tagit den. Just då såg jag en intressant resa. Skulle ha tagit mig över Öresund och sedan vidare ner mot Tyska kusten och in i Europas kanalsystem)..
Citera
2017-11-14, 12:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Just då såg jag en intressant resa. Skulle ha tagit mig över Öresund och sedan vidare ner mot Tyska kusten och in i Europas kanalsystem)..
Jag har gjort den sträckan med motorbåt, från Smygehuk över till Tyskland (och vidare in i kanalerna).

Med en hyfsat rejäl båt är det inga problem, men jag vill inte vara där ute i en mindre båt om det blir dåligt väder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback