• 29 557 online
  • 1 135 497 medlemmar
  • 58 851 750 inlägg
  • 3
  • 4
2017-11-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du blir inte lycklig av pengarna utan vad du kan köpa / göra för pengarna. Vara fri och kunna göra det du vill handlar allt om. Inte behöva vara någon slav och jobba etc.

Man kan aldrig ha förmycket pengar dock finns ju en gräns man inte ens skulle klara spendera avkastningen.

Sedan finns det ju dom som mer besatta av antingen sitt jobb eller pengarna det ger, men skulle se det meningslöst dra in 100 mille per år och jobbat 10-12 timmar om dagar 5-6 dagar i veckan. Pengarna blir rätt värdelösa om man aldrig tid spendera dom.

100 miljoner är inga pengar alls. Räcker inte ens till en god middag. Bara boskapsklass i arabländer som ens pratar om såna summor
Citera
2017-11-14, 12:01
Medlem
Intressant att läsa om andras livshistoria och vägar mot ett bättre ekonomiskt liv. Själv växte jag upp i en familj som inte hade de bästa ekonomiska förutsättningarna. Inte fattiga men heller inte långt därifrån. Den värsta känslan för mig som jag kommer ihåg det var att konstant behöva ursäkta varför jag fick ärva kusinerna kläder, inte åka på utlandssemester etc. Dessutom tog det väldigt hårt på mig av föräldrarna överdrev hur illa situationen var och sade att de inte hade råd med julklappar för att de var tvungen att byta blandare etc. Sedan fick vi julklappar ändå vilket gav en form av ångest. Kanske något att tänka på för alla vuxna att barn faktiskt kan ta åt sig ganska hårt när ni slänger ut en kommentar i affekt.

Hur som gav min uppväxt mig en vilja och ambition att när jag väl är vuxen inte behöva vända på varje enskild krona för att kunna klara av det nödvändiga. Målet var att kunna känna mig rik istället för fattig.

Utbildning, jobb och ett sparsamt leverne även efter studietiden där jag sparade ihop till kontantinsats och senare amortering på min lägenhet lade grunden. Nästa steg var att köpa hus och egentligen göra samma resa ännu en gång, något som sedan blev en tredje gång. Varje gång med en liten vinst på mitt tidigare boende som egentligen inte är av betydelse jämfört med att jag konstant kring varje löning såg till att amortera och investera en hel del av pengarna jag fick in och därmed välja att bara leva för en del av min lön. Efter några år med högre löner och högre amorteringstakt var jag plötsligt helt skuldfri och kunde därefter sätta av hela mitt sparbelopp för framtiden. Har byggt upp en rejäl buffert för oväntade händelser och framtiden. Målet är att denna buffert skall ge mig frihet och möjlighet att göra som jag själv vill. De senaste åren sparar jag ungefär hälften av min nettolön för framtiden. Jag väljer att spendera pengar inom områden som är viktiga för mig medan jag är sparsam inom andra områden där det inte får så stor konsekvens för mitt leverne. Det har krävt och kräver en viss disciplin men jag känner definitivt att det varit värt det då min ekonomiska plattform idag är på en nivå som jag inte ens kunde fantisera om som ung vuxen.

Min känsla under hela denna omvandling är att mitt val har gett mig ett lugn och en trygghet. Eftersom jag har kvar mycket av de pengar jag tjänat in har jag fortfarande alla möjligheter att välja hur jag vill spendera dessa. Nytt boende, sabbatsår, eget företag, tidig pension, lyxig bil? Jag har friheten att välja en eller flera av dessa och just denna möjligheten är värd mer för mig än att faktiskt leva ut den. Jag har valmöjligheten.

Tidigare när jag inte hade pengar kunde jag vara avundsjuk på andra som kunde spendera pengar på diverse saker. I takt med att jag själv gav mig den ekonomiska möjligheten så släppte denna avundsjuka som ju inte är speciellt produktiv utan snarare destruktiv för ens välmående. Istället kunde jag bli inspirerad och ta in viktig information som gav bränsle till min dedikation i mitt sparande vilket steg för steg gjorde att jag numera hade samma eller ännu bättre möjlighet att spendera. Få eller nästan ingen människa i min närhet vet om min ekonomiska status då jag inte har något behov av att ventilera kring den men det ger mig en inre frid och stolthet samt en känsla av frihet. Något som ju var vuxenmålet från början. Det jag framför allt jobbar med nu är att hitta en lämplig balans mellan nutid och framtid. Det är inte helt lätt att gå från spargris till slösa när mitt belöningssystem så här långt belönat mitt sparsamma leverne.
Citera
  • 3
  • 4