Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-04, 20:30
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag förstår inte vad du tror att dina moralkakor ska få för effekt. Om något så sporras man ju att bli ännu mer rebellisk.

Vilket då bara ännu mer visar att det jag skrev var rätt, och att du egentligen inte har förstått förpliktelserna med ett körkort som du är förpliktad att följa.

Förstå mig rätt nu. Jag gillar fart och bilar jag med, och har kört många tusen mil på t ex autobahn i stundom mycket höga hastigheter, det är ju lagligt där. Men jag är inte så korkad att jag inte förstår riskerna med denna fria fart, och att det finns mycket starka säkerhetsmässiga argument för att ha hastighets gränser även på autobahn/motorvägar.

Har man sen brandmän och ambulanspersonal i bekantskapskretsen, som jag har, samt själv kommit som första bil till trafikolyckor med dödlig utgång 3 gånger, så inser man att hastigheten är en synnerligen påverkande faktor för utgången vid en olycka.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-11-04 kl. 20:33.
Citera
2017-11-06, 20:45
  #254
Medlem
Ducken11s avatar
Frågan är ju huruvida en individ framför ett fordon. Jag skiter fullständigt i om personen har körkort eller inte, de helt irrelevant. Kör personen fram bilen på ett relativt säkert sätt och verkar uppmärksam på sin omgivning samt följer trafikreglerna så ser jag ingen anledning att anmäla.

Samtidigt måste man förstå att hastighetsbegränsingarna är anpassade för att även halvblinda Gunilla på 88år ska kunna framföra sin 70 tals VW bubbla i värsta snöstormen relativt säkert.

Som ungkarl med gamingreflexer och en modern sportbil så går de alltså att lika säkert framföra fordon i 200+km/h även på svenska vägar en fin sommardag.

Alltid säkrare att framföra bilen med kunskaper utan körkort, än utan kunskaper med körkort.
__________________
Senast redigerad av Ducken11 2017-11-06 kl. 20:52.
Citera
2017-11-07, 01:22
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Frågan är ju huruvida en individ framför ett fordon. Jag skiter fullständigt i om personen har körkort eller inte, de helt irrelevant. Kör personen fram bilen på ett relativt säkert sätt och verkar uppmärksam på sin omgivning samt följer trafikreglerna så ser jag ingen anledning att anmäla.

Samtidigt måste man förstå att hastighetsbegränsingarna är anpassade för att även halvblinda Gunilla på 88år ska kunna framföra sin 70 tals VW bubbla i värsta snöstormen relativt säkert.

Som ungkarl med gamingreflexer och en modern sportbil så går de alltså att lika säkert framföra fordon i 200+km/h även på svenska vägar en fin sommardag.

Alltid säkrare att framföra bilen med kunskaper utan körkort, än utan kunskaper med körkort.
Många kommer tycka du är en idiot nu, jag också skulle hellre krocka med nån som har körkort pga att det kan bli enorma problem med försäkring och sånt annars.

Orkar man inte ens ta körkort fast man är bra på att köra ja då vet jag inte, en sån person skulle jag nog kunna anmäla bara för att jävlas finns tillräckligt med lata personer som inte gör rätt för sig på jobbet ska man behöva ha dem i trafiken också?

Skillnad om det är nödfall, men om du bara är lat då hoppas jag det går dåligt för dig
Citera
2017-11-10, 23:57
  #256
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Frågan är ju huruvida en individ framför ett fordon. Jag skiter fullständigt i om personen har körkort eller inte, de helt irrelevant. Kör personen fram bilen på ett relativt säkert sätt och verkar uppmärksam på sin omgivning samt följer trafikreglerna så ser jag ingen anledning att anmäla.

Samtidigt måste man förstå att hastighetsbegränsingarna är anpassade för att även halvblinda Gunilla på 88år ska kunna framföra sin 70 tals VW bubbla i värsta snöstormen relativt säkert.

Som ungkarl med gamingreflexer och en modern sportbil så går de alltså att lika säkert framföra fordon i 200+km/h även på svenska vägar en fin sommardag.

Alltid säkrare att framföra bilen med kunskaper utan körkort, än utan kunskaper med körkort.
Haha, "gamingreflexer". Och ungkarl dessutom. Dubbelt så bra...tror jag.
Men hörru, slutklämmen på ditt resonemang håller inte alls. Har man körkort så har man en gång för alla redan bevisat att man har kunskapen. När den färska kunskapen minskar tar rutinen och erfarenheten över tills det är dags att sluta köra bil. Men det är en annan diskussion.
Citera
2017-11-13, 21:14
  #257
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Haha, "gamingreflexer". Och ungkarl dessutom. Dubbelt så bra...tror jag.
Men hörru, slutklämmen på ditt resonemang håller inte alls. Har man körkort så har man en gång för alla redan bevisat att man har kunskapen. När den färska kunskapen minskar tar rutinen och erfarenheten över tills det är dags att sluta köra bil. Men det är en annan diskussion.

Kraven för körkort ändras genom åren. Vad gäller A-behörighet var ju en klassiker förr att man kunde ljuga sig till den när man tog B-behörigheten, trots att det är en enorm skillnad på att köra bil och att köra motorcykel. Jag känner folk som har A-behörighet utan att någonsin ha suttit på en motorcykel eller på sin höjd ha varit passagerare på en.
Citera
2017-11-13, 22:32
  #258
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Kraven för körkort ändras genom åren. Vad gäller A-behörighet var ju en klassiker förr att man kunde ljuga sig till den när man tog B-behörigheten, trots att det är en enorm skillnad på att köra bil och att köra motorcykel. Jag känner folk som har A-behörighet utan att någonsin ha suttit på en motorcykel eller på sin höjd ha varit passagerare på en.
Vadå ljuga sig till A-behörigheten?
Alla som tog B-kort före 1976 fick A-behörighet på köpet. De födda 1957 var de sista som fick det.
Utan att behöva ljuga.
Citera
2017-11-13, 22:36
  #259
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Vadå ljuga sig till A-behörigheten?
Alla som tog B-kort före 1976 fick A-behörighet på köpet. De födda 1957 var de sista som fick det.
Utan att behöva ljuga.

Om jag minns rätt var det så att man skulle intyga att man redan hade A-behörighet, när man tog B-behörigheten.

I vilket fall är det ju löjeväckande att tro att den där lappen bevisar något annat än vad man kunde när man tog den.
Citera
2017-11-14, 00:19
  #260
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Om jag minns rätt var det så att man skulle intyga att man redan hade A-behörighet, när man tog B-behörigheten.

I vilket fall är det ju löjeväckande att tro att den där lappen bevisar något annat än vad man kunde när man tog den.
Du minns fel, lyssna på Skrik & Panik.
Däremot kunde man intyga att man kört x antal timmar med tungt fordon så fick man automatisk C utan uppkörning.
Citera
2017-11-14, 00:22
  #261
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultima81
En fråga till er som vet eller varit med om något liknade..

Har nyss sett en bekant ute på vägarna, någon jag vet inte har körkort..

Vi säger att nästa gång jag ser detta inträffa, är det då värt att anmäla, tänkte på att man kanske behöver bevis för att människan inte har körkort, om man får till svar "hur kan jag veta det" å sen också om detta e något som polisen prioriterar?

Vill du anmäla för att du tror att han är en farlig bilist, för att du vill jävlas med dina bekanta, eller för att du vill jävlas med de som inte följer lagen?

Det KAN ju vara så att han är en farlig bilist, men det låter ju som att du utgår från att han är farlig bilist bara för att han inte har körkort.

Faktum är att de som kör utan körkort säkert kör försiktigare än de som har körkort (för att minimera risken att bli stoppad, om inte annat).
Citera
2017-11-14, 03:27
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vill du anmäla för att du tror att han är en farlig bilist, för att du vill jävlas med dina bekanta, eller för att du vill jävlas med de som inte följer lagen?

Det KAN ju vara så att han är en farlig bilist, men det låter ju som att du utgår från att han är farlig bilist bara för att han inte har körkort.

Faktum är att de som kör utan körkort säkert kör försiktigare än de som har körkort (för att minimera risken att bli stoppad, om inte annat).


Nej, har man inget körkort så beror det på att man antingen inte lärt sig köra eller att man har blivit av med det för samhällets bästa. Att säga att någon som antingen aldrig fått körkor eller har förlorat sitt körkort skulle vara säker på vägen är rent efterblivet.
Citera
2017-11-14, 05:34
  #263
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin


Nej, har man inget körkort så beror det på att man antingen inte lärt sig köra eller att man har blivit av med det för samhällets bästa.

Man kan bli av med körkortet för att ha gjort saker som i den aktuella kontexten inte varit farliga, för att lagarna är pragmatiskt skrivna. Till och med många poliser kan intyga att så är fallet. Exempelvis fortkörning. Att köra i 300 km/h på en rak motorväg som är tom på andra bilar, det utsätter inte per automatik någon medtrafikant för någon betydande fara, men det är ändå något man kan bli av med körkortet för om staten får reda på att det gjorts.

Citat:
Att säga att någon som antingen aldrig fått körkor eller har förlorat sitt körkort skulle vara säker på vägen är rent efterblivet.

Nej det är du som är efterbliven som tänker allt för dikotomiskt. Sannolikt asperbers. Även om det oftare är så att de som kör bra har körkort och de som inte har körkort kör farligare, så finns det massor av osäkra förare som har körkort, och massor av säkra förare som inte har körkort. #självklarheter
Citera
2017-11-14, 06:24
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Man kan bli av med körkortet för att ha gjort saker som i den aktuella kontexten inte varit farliga, för att lagarna är pragmatiskt skrivna. Till och med många poliser kan intyga att så är fallet. Exempelvis fortkörning. Att köra i 300 km/h på en rak motorväg som är tom på andra bilar, det utsätter inte per automatik någon medtrafikant för någon betydande fara, men det är ändå något man kan bli av med körkortet för om staten får reda på att det gjorts.



Nej det är du som är efterbliven som tänker allt för dikotomiskt. Sannolikt asperbers. Även om det oftare är så att de som kör bra har körkort och de som inte har körkort kör farligare, så finns det massor av osäkra förare som har körkort, och massor av säkra förare som inte har körkort. #självklarheter
Har man förlorat körkortet så har man förlorat det för att man begått ett grovt trafiklagbrott. Man måste lida av grov dumhet för att inte fatta detta. Självklart ska någon som inte har ett körkort vara på vägarna, vad fan tror du syftet med ett körkort är?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback