Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-10, 11:55
  #1
Medlem
Tja!
Har fått grönt ljus från jobbet att semestra några veckor under jan/feb och nu planerar jag för fullt.
Har rest en del tidigare men då alla mina kompisar antingen jobbar eller studerar så blir detta första resan alldeles ensam. Jag siktar på att vara borta ca 5 veckor.

Jag har aldrig varit till Centralamerika och har därför blivit lite förtjust i tanken att åka dit nu. Jag är 21 år och definierar mig som en man. Tycker om alla äventyr som t.ex. dykning, bergsvandring, surfning mm. Inte bara en solsemester som jag är ute efter alltså.

Jag är bara i planeringsstadiet ännu så ingenting är bestämt men jag tänkte flyga till Mexiko för att börja där! I Mexiko känner jag ingen oro alls men hur är det att resa själv i länder som Belize, Guatemala, Honduras och Nicaragua? Finns det mycket att göra för en sån som mig? Är det enkelt att träffa andra som reser?

Bomba mig gärna med tips, idéer och egna erfarenheter då det börjar vara ont om tid för att boka!

Ha en bra jävla fredag!
MVH
Citera
2017-11-11, 02:12
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Weissmuller kan ge dig bra tips eftersom han har bott manga ar i Mexiko. Jag befinner mig just nu i Veracruz och tanker sticka till Cancun/Playa del carmen osv runt nyàr. Sen sticka vidare till Belize, Guatemala och Honduras. I Honduras ska jag bara hanga pa on Roatan, sen tillbaka till Mexiko igen (landvagen).

I januari tog jag en bat fran Chetumal till Belize, San Pedro. Javligt bra dykning men jag tycker att priserna var sjukt hoga, skitiga hotell till ockerpriser som 50 US dollar per natt. Tjejen och jag ska bara besoka Belize igen for hennes skull, hon gillar ocksa dykning.

I Guatemala aer vaegarna riktigt daliga. Att ta en buss tex fran Flores till Guatemala city tar over 8 timmar, kostade runt 300 kr. Ett flyg kostar ca 1000 kronor.

I Monterrico pa Guatemalas vastkust haengde jag en vecka, traffade en del likasinnade kul folk fran olika Europeiska lander, men havet aer ganska starkt. Pa kvallen slaepper dom i sma skoldpaddor fran stranden som tar sig till havet, ser kul ut forsta gangen.

Thomas Cook har billiga flyg till Cancun, du mellanlandar i antingen Manchester eller Munchen. Dom har bra erbjudanden pa Airshoppen om att kopa 3 liter sprit och fà en extra liter gratis. Problemet om du reser ensam aer att det aer nya inreseregler till Cancun. Du far bara ta in 3 liter....
Billigt flyg som sagt med Thomas Cook, 11 timmar tog resan fran Manchester till Cancun och det gar inte att skjuta bak satet. Underhallningssystemen var under all kritik, du kan se tre filmer gratis och lyssna pa musik, inga spel. Vill du betala 5GBP extra sa kan du fa se fler filmer. Du far en flaska vatten, lite skitmat samt kaffe och te. Ett annat alternativ om du vill halla din resebudget nere aer ett flyg med Norwegian till USA och sen sticka till Mexiko med USAs motsvarighet till Ryanair, Spirit airlines.

Hoppas du far en bra resa.
__________________
Senast redigerad av Lacerda 2017-11-11 kl. 02:22.
Citera
2017-11-11, 20:27
  #3
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Förlåt att jag lånar tråden lite, men hur är vädret i Mexiko (Oaxaca samt Mecixo City) under jan-mar? Samt hur mår Mexico City efter jordbävningen häromsistens?
Citera
2017-11-13, 15:52
  #4
Medlem
hfyyrs avatar
Tjenare,

Du skrev att du gillar dykning och då måste du åka till Cozumel och dyka där. Dyningen där är bland den bästa i hela världen med sikt upp till 35+(meter). Sen rekommenderar jag dig verkligen att åka till Tulum och göra ett cenote-dyk. Själv så dök jag i en cenote som heter Dos Ojos(kolla klippa på Youtube)

Men på Cozumel har du en stor variation på dyk, med att från grund rev, till fantastiska väggdyk och ett vrakdyk.

Sen så här du även möjlighet att dyka med tjurhajar i Playa del Carmen(finns reportage om det på Youtube).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2888996

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback