Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 23:29
  #1
Medlem
Hej på er!

Var tidigare i dag och köpte en ny MacBook Air - den bättre varianten av Air. Kostade 13k på Elgiganten.
Funkar skitbra, för det mesta. Men när jag startar Football Manager så låter datorn så in i satan högt. Hur är det ens möjligt? Inte ett spel som är speciellt tungt att spela.

Är som att fläkten ballar ur. Inställningsfråga, dålig dator generellt, fel på just min dator, eller kräver FM så mycket?

Tacksam för svar, ha det fint
Citera
2017-11-13, 00:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peckaper
Hej på er!

Var tidigare i dag och köpte en ny MacBook Air - den bättre varianten av Air. Kostade 13k på Elgiganten.
Funkar skitbra, för det mesta. Men när jag startar Football Manager så låter datorn så in i satan högt. Hur är det ens möjligt? Inte ett spel som är speciellt tungt att spela.

Är som att fläkten ballar ur. Inställningsfråga, dålig dator generellt, fel på just min dator, eller kräver FM så mycket?

Tacksam för svar, ha det fint

Hur ser det ut med CPUen? Klicka på "applications", sen "utilities", sen "activity monitor".

Har ett par MBP 13 inch, och de är normalt tysta som fan. Men sen finns det vissa grejer -- fulstream, nått fjantigt online-spel med flash, och dylikt -- som suger CPU som fan, och då går fläkten igång. Vilket låter lite som ditt fall.

Och Airen är ju lite svagare, så.

Tillägg: är ingen datornisse, så kan bara gissa, men om jag skulle göra det skulle jag tippa att det är spelet. "Fel på just din dator" tycker jag låter osannolikt. Vad gäller "inställningar" kollade jag lite på "energy saver" på "system preferences", men det var inte mycket man kunde göra där.

Finns lite info här om det där spelet på mac. Kanske lite gammalt, men vem vet:

https://community.sigames.com/topic/...eating-on-mac/
__________________
Senast redigerad av fryskyl 2017-11-13 kl. 00:40.
Citera
2017-11-13, 01:07
  #3
Medlem
SvampDamp.s avatar
Taken som slog mig var att fläkten i MacBooken kan ha varit dammfyld. Dock tror jag inte detta är fallet om du precis har varit och köpt den. Däremot är det värt att ta en titt om det finns något där.

Om inte problemet löser sig så kan du gå in på Apple.se/support för att få mer information om just problem med fläkten på MacBook.

Hoppas att jag bidrog med något iallafall.
Citera
2017-11-14, 22:34
  #4
Medlem
Googla på "Football Manager high cpu mac" så får du upp några fler med liknande problem, så mest troligtvis är det spelet som ställer till det.

Ska du spela på din dator kan jag rekommendera att installera Boot Camp (Windows) då spel rent allmänt fungerar bättre på Windows. Se instruktioner https://support.apple.com/sv-se/HT201468

Du använder då Windows när du ska spela, och kan sedan enkelt gå tillbaka till macOS för allt annat du gör med din dator.

Det enda du behöver är en licensnyckel till Windows som du kan hitta för runt hundralappen, t.e.x https://www.hrkgame.com/en/games/pro...oem-pc-cd-key/
Citera
2017-11-15, 12:19
  #5
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckaper
Men när jag startar Football Manager så låter datorn så in i satan högt. Hur är det ens möjligt? Inte ett spel som är speciellt tungt att spela.

Football Manager är väldigt CPU-tungt. Troligtvis är det förklaringen.
Citera
2017-11-16, 07:28
  #6
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckaper
Varför låter min MacBook Air högt som satan


Men när jag startar Football Manager så låter datorn så in i satan högt.


Peckaper, Hornper vet du tagit nummerlapp. Hen kommer hjälpa dig i turordning. D bar å softa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback