Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-12, 19:41
  #1
Medlem
Hej,

Ska köpa mig en suv eller vad det nu kallas.

Har tänkt mig någon av följande märken/modeller men tar gärna emot tips eller råd från andra som kanske har/haft någon av modellerna.

Toyota Rav4 laddhybrid - har provkört den, känns bra både vad gäller utrymme och prisklass men väldigt "plastig" invändigt.

Lexus NX300 laddhybrid - provkört. Gillar den skarpt både interiören och utseendet. Känns dock lite dyr (cirka 440K)

Funderar även på testa en Nissan Qaisqai, Volvo XC60 och eventuellt någon Audi A4 avant eller A6.

Några andra modeller eller märken ni kan rekommendera mig att testa?

Är egentligen inte så bilintresserad men vill ha en bil jag tycker är snygg till modellen och inte så "plastig" invändigt. Tycker faktiskt Toyota va rätt snygg utvändigt och typ 100K billigare än Lexus men den känns som sagt väldigt plastig invändigt.

Gärna ett bra lastutrymme (behöver inte vara överdrivet stort men vill iaf slippa pussla för att få in en vagn + liggdel)

Plus om det finns Isofix fram men verkar som att de flesta modeller (utom Audi A6) har dessa bak.

Blir det verkligen så mycket billigare med laddhybrid kontra "vanlig" bil när det gäller förmånsvärdet?

Budget 10 pbb efter rabatt (cirka 450k alltså) ska ha den som personalbil.

Om bilen känns rätt får den gärna vara lika billig som Nissan Qaisqai men går givetvis bra om den har samma prisklass som en Lexus (440K) så kom gärna med egna erfarenheter vad man absolut inte bör köpa och vad ni själv köpt och tex blivit positivt överraskad av.

Hoppas jag var tillräckligt informativ annars är det bara att ställa frågor då jag själv kan väldigt lite om bilar och således säkert glömt nämna viktiga egenskaper i min text.

Mvh
Citera
2017-11-12, 19:56
  #2
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag ska bara ge dig ETT tips o det är att ge fan i att köpa en i morgon.
Har du inte kommit längre i dina tankar om bilköp kommer du bara ha bonntur om du köper en du är nöjd med om en månad.
Citera
2017-11-12, 20:09
  #3
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag ska bara ge dig ETT tips o det är att ge fan i att köpa en i morgon.
Har du inte kommit längre i dina tankar om bilköp kommer du bara ha bonntur om du köper en du är nöjd med om en månad.
+1

@TS
Tänk ett par rundor till. Alternativt kan du ju alltid Ta två dagar en helg och provköra två olika modeller på lördagen och 2 på söndagen. Sen välj mellan de två du tyckte bäst om efter att ha provkört dem igen och funderat lite.

Jag skulle vilja tipsa om nya Volkswagen Tiguan. Tycker den är väldigt trevlig.
Citera
2017-11-12, 20:29
  #4
Medlem
Finns inga val.

Lexus.
Citera
2017-11-12, 20:30
  #5
Medlem
Xc60 är ett väldigt bra val. Har själv en xc90 och kan rekommendera en sån annars. Lycka till
Citera
2017-11-12, 20:54
  #6
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
En vanlig kombi ur storbilsklassen (v70, a6, bmw 5-serie etc) har större utrymmen och bättre komfort än småsuvar som rav4, xc60 etc.
Citera
2017-11-12, 21:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag ska bara ge dig ETT tips o det är att ge fan i att köpa en i morgon.
Har du inte kommit längre i dina tankar om bilköp kommer du bara ha bonntur om du köper en du är nöjd med om en månad.

Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
+1

@TS
Tänk ett par rundor till. Alternativt kan du ju alltid Ta två dagar en helg och provköra två olika modeller på lördagen och 2 på söndagen. Sen välj mellan de två du tyckte bäst om efter att ha provkört dem igen och funderat lite.

Jag skulle vilja tipsa om nya Volkswagen Tiguan. Tycker den är väldigt trevlig.

Tack för svaren. Sorry menade mer imorgon som ett uttryck men ska iaf köpa en ny bil omgående.

Därav mina frågor och önskemål om tips då jag tänkte prova några till under veckan eller närmaste veckorna.

Får tyvärr inte välja Tiguanen (för firman) och Volkswagen måste man ha laddstation om man vill ha deras hybrider så jag har även testat deras Volkswagen passat men den känns så jäkla tråkig pga att typ alla har den.

Visst hade den kostat 280K hade jag säkert köpt den men nu får jag den i det utförande jag önskar för 360K och det känns ovärt.

Har någon av er erfarenhet av Nissan Qaisqai? Förstår att jag troligtvis inte kommer gilla den men den kostar ju typ 250k inklusive allt. Standardutförande kostar den 195K och i min värld är det så sjukt billigt.

Kanske säger emot mig själv nu men 360k eller 440k för min Lexus då kan jag lika gärna köpa en Lexus eftersom prisskillnaden för mig netto inte blir så saftig.

Tack för svaren uppskattas
Citera
2017-11-12, 21:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Xc60 är ett väldigt bra val. Har själv en xc90 och kan rekommendera en sån annars. Lycka till

Mm har du koll på XC60 vad den kostar (nya modellen) ungefär? Finns de som "vanliga" och laddhybrid.

Har kollat på deras hemsida men fan är ju en vetenskap med allt man ska bygga till osv. Vill bara veta om den kostar 300,350,400 eller 450K i normalstandard?

Är man en idiot om man köper gamla modellen? då jag inte är särskilt intresserad av mer än det mest normala som värmare, backkamera, rattvärme, möjligen parkeringskamera och okej lastutrymme samt att den är stabil och snygg (vilket jag tycker xc60 är)

XC90 får jag inte köpa för familjen då de tycker den är för stor 😊 Tack för ditt svar
Citera
2017-11-12, 21:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
En vanlig kombi ur storbilsklassen (v70, a6, bmw 5-serie etc) har större utrymmen och bättre komfort än småsuvar som rav4, xc60 etc.

Mm har börjat förstå det också men om man är så okunnig som mig och rätt ointresserad av bilar så blir det en djungel med alla olika typer.

känns dessutom som alla bilhandlare rent krasst skulle kunna lura i mig vilket pris som helst. Därför har jag med en lista med de saker jag verkligen vill att bilen ska innehålla. Ingår det inte i paketet så lägger jag på det osv..

A4 avant ser rätt rymlig ut också eller.? Och känns betydligt billigare än A6 eller har jag fel?
Citera
2017-11-12, 21:30
  #10
Medlem
sfrges avatar
Varför köper man en suv om man bortser från det uppenbara med att man vill kasta bort pengar?
Vad har man en sån till?
Citera
2017-11-12, 21:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Mm har du koll på XC60 vad den kostar (nya modellen) ungefär? Finns de som "vanliga" och laddhybrid.

Har kollat på deras hemsida men fan är ju en vetenskap med allt man ska bygga till osv. Vill bara veta om den kostar 300,350,400 eller 450K i normalstandard?

Är man en idiot om man köper gamla modellen? då jag inte är särskilt intresserad av mer än det mest normala som värmare, backkamera, rattvärme, möjligen parkeringskamera och okej lastutrymme samt att den är stabil och snygg (vilket jag tycker xc60 är)

XC90 får jag inte köpa för familjen då de tycker den är för stor 😊 Tack för ditt svar

Ja en xc60 års modell 16-17 kan du nog få en begagnad 2000-3000mil för runt 300 lite mer om du vill ha R-designen vilket är jäkligt snyggt.

Års modell 18 får du räkna med runt 500 +-.
Citera
2017-11-12, 21:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Ja en xc60 års modell 16-17 kan du nog få en begagnad 2000-3000mil för runt 300 lite mer om du vill ha R-designen vilket är jäkligt snyggt.

Års modell 18 får du räkna med runt 500 +-.

Menade såklart 15-16 och nya 17 i års modeller 🙄
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback