Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-11, 20:10
  #1
Medlem
La-Habanas avatar
Jo

finns det någon som har jämför skivspelare och rullband, gärna på samma artist eller album? kan ni berätta era erfarenheter då, är nyfiken hur skivspelare står emot rullbandet eftersom det sägs att skivspelare är också en komprimerat version av "the original master tapes"

ps. det enda jämförelse jag har hört är denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=c4YK4PJcNFM

och även när man kan inte riktig jämföra via youtube så tycker jag rullbandet låter mera öppet och mera originell på videon

hej hej
Citera
2017-11-12, 14:13
  #2
Medlem
Det var en lite lustig fråga - trettio år försent eller så?

Jag vet att det finns personer som föredrar LP före CD-skivor (det är ju en helt annan diskussion), men jag har aldrig hört om någon som föredrar rullband.

Var menar du att ljudet/musiken på rullbandet skulle komma ifrån? Direkt från studion? En master tape alltså? Ja, någon sådan lär du nog aldrig få se.

Man kunde i början av 1960-talet köpa rullband med inspelad musik, alltså en motsvarighet till lp-skivan, men de blev aldrig någon succé. Sedan kom kassettbanden och tog hand om hela den marknaden.

Vi andra som var med på den tiden spelade över kompisarnas lp-skivor på band, eller spelade in från radio (tio-i-topp t.ex.) och då var det ju alltid andrahandsinspelningar.

Den enda gång man kunde få riktigt bra ljud var när man spelade in några direktsända konserter. Sen fanns det ju folk som gjorde egna inspelningar på fältet, men det gavs ju sällan ut på skiva.

Jo, får man tag på ett tillräckligt bra rullband, som inte har skadats av tidens förvaring, så skulle det nog kunna låta bättre än en lp-skiva.
Citera
2017-11-12, 15:26
  #3
Medlem
La-Habanas avatar
det finns faktisk rullband remastered direkt from the master tapes men dem är mycket dyra, man läser om det på engelska:


"The original analogue master tape is copied, in real time, from a Studer A807 or A80R (depending on the original tape format) to a small bank of just eight finely-tuned Studer top-of-range A80R master recorders."

https://www.horchhouse.com/new-page/

"And then what does the Horch House team do to these recordings, many of which are very old indeed? The answer is ‘absolutely nothing’: there’s no clean-up, remixing or processing involved, so what you’re getting with one of the company’s releases is quite possibly as close as you’re going to get to the original recording, played back on an optimally set-up machine."

https://andreweverard.com/2015/12/23...-to-reel-tape/


angående vinyl så vet alla att precis som med rullband så blir ljudet lite mindre och mindre nedsliten med tiden, men där emot så låter mera äkta för mig att man kopierar från rullband till rullband, vinyl och rullband är 2 olika tekniker även när dem är analoga;

ps. det bästa vore att ta originella master tapes och lägga dem i 16bit 44khz online direkt from rullbandet till servern utan mix, men det är en annan diskussion tror jag.

vi hörs
__________________
Senast redigerad av La-Habana 2017-11-12 kl. 15:30.
Citera
2017-11-13, 11:29
  #4
Medlem
Rullband är överlägset när det kommer till ex. återgivning av bas framför vinyl, men jag skulle väl säga att du ska upp till minst 10 000 kr klassen och Revox eller Studer. Sedan är det ju nya band för några hundra kronor som gäller och av bra kvalite om du nu verkligen ska ha det bästa som det verkar som du är ute efter. Själv har jag dock inte lyssnat på rullband på närmare 20 år av riktigt bra kvalite, men då var det också uppkopplat till en stereo för 300 000 kr. Problemet du har med rullband är att de avmagnetiseras med åren, vilket du inte har med vinyl. Du kan väl räkna med 10-20 år i hållbarhet med godtagbar ljudkvalite och beroende på själva hanteringen av rullbandet.

En liknande rullbandare lyssnade jag på då.
http://img.canuckaudiomart.com/uploa...phile-mint.jpg
Citera
2017-11-14, 02:03
  #5
Medlem
La-Habanas avatar
hej bra att veta den där med att rullband har bättre bas än vinyl

ps. jag letar ej efter rullband eller dyrt vinyl jag vill bara veta era erfarenheter
Citera
2017-11-14, 02:15
  #6
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Min erfarenhet är att rullband är överlägset om man vill uppnå det fullaste och varmaste ljud. Tänk bara på alla gamla, klassiska plattor som spelades in på rullband. Analogt kommer alltid att slå digitalt med hästlängder, varesig man väljer att se eller blunda. Har tillgång till en gammal rullbandare hos en polare som jag då och då använder. Helt klart kanon!
Citera
2017-11-14, 02:16
  #7
Medlem
La-Habanas avatar
kanon;

dessa gamla klassiker lyssnade du på jazz eller klassisk, låter alla genre bra eller finns någon sorts musik still som låter lite bättre en annan, på rullband?

man borde kopiera master tapes till nya rullband i så fall kvaliteten blir sämre med åren
Citera
2017-11-15, 02:38
  #8
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Mest musik från 60 och 70-tal, progg, rock, symfonirock och jazz för min del. Vad jag erfar låter det mesta av detta riktigt lysande på rullband.
Citera
2017-11-19, 21:55
  #9
Medlem
La-Habanas avatar
tack för informationen
Citera
2017-11-23, 23:08
  #10
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
finns det någon som har jämför skivspelare och rullband, gärna på samma artist eller album? kan ni berätta era erfarenheter då, är nyfiken hur skivspelare står emot rullbandet eftersom det sägs att skivspelare är också en komprimerat version av "the original master tapes"

1/4" rullband är klart bättre än vinyl, men kanske något brusigare om bandet spelats in i 3 3/4 IPS istället för 7½ IPS.
När det kommer till bas-respons så är det ingen större skillnad mellan LP-skivor och rullband. LP har dock en ganska hög bruströskel vid lägre frekvenser som skapar ett taskigt fenomen kallat "rumble".

Tänkte du spela in egna band, eller köpa färdiginspelade?

Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
men jag skulle väl säga att du ska upp till minst 10 000 kr klassen och Revox eller Studer.

Det behöver inte vara så dyrt, jag pröjsade 5000kr för en fin Akai.
Nya band är dock relativt dyra. 400kr för RTM SM911 exkl. frakt.

Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Du kan väl räkna med 10-20 år i hållbarhet med godtagbar ljudkvalite och beroende på själva hanteringen av rullbandet.

Minst 30år skulle jag säga, såvida banden inte förvaras vid sidan om en transformator.
Citera
2017-11-23, 23:10
  #11
Medlem
La-Habanas avatar
hur mycket khz finns i rullband? eller vinyl?
Citera
2017-11-25, 18:58
  #12
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
hur mycket khz finns i rullband? eller vinyl?

Det varierar, men det brukar oftast gå att söka upp.

https://www.hifiengine.com/manual_li...scam/34b.shtml
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback