Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 00:00
  #25
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
I exemplet är det färglagda foton. Om du kikar på hennes Instagram så blir det extra tydligt då hennes tillkortakommanden i fråga om realism, blir tydliga i de exempel där hon skippat fotot och försökt sig på att jobba helt på fri hand. Då ser det rätt amatörmässigt ut.


Nej.

Man kan ju göra allt annat bättre idag med finare material och, enligt logiken, större kunskap än förr.
Citera
2017-10-20, 01:24
  #26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Man kan ju göra allt annat bättre idag med finare material och, enligt logiken, större kunskap än förr.

Ja, teknologin är mer avancerad idag.
Du kan bygga bättre, snabbare och säkrare bilar än förr. Du kan t o m fota och lägga upp bilder på Instagram, du behöver inte gå till en konstnär som ägnar timtal åt att måla din selfie som på Rembrandts tid. Sant. Men just därför har det rena hantverket också gått förlorat.

Industrialismen och modernismen gjorde hantverkskonsten mindre viktig och eftersom måleri är ett hantverk så gick det som det gick.
I dag är de gamla mästarnas metoder nästan bortglömda.
Citera
2017-10-20, 10:24
  #27
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Hahahah skrattade högt åt hennes "arbetsprocess"
Citera
2017-10-20, 15:04
  #28
Medlem
Batis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
I dag är de gamla mästarnas metoder nästan bortglömda.

Jag kan trösta dig med att så inte är fallet. Konsten idag är mycket bredare och intressantare än det nånsin varit och inrymmer så många olika stilar och tekniker så alla kan hitta något som de gillar. Om man gillar gamla mästares metoder så har vi i Sverige en hel konstskola för det,
ta en titt på Swedish Academy of Realistic Art. Om man går utomlands så är den traditionella konsten ännu större än här. Jag håller helt med om att konsten i den länk som trådskaparen postade är av låg kvalitet. Men det är idag precis som för hundra år sedan, för varje mästare finns det minst tusen simpla byamålare.
Citera
2017-11-08, 17:40
  #29
Medlem
chibibottos avatar
De flesta av hennes landskaps och djurbilder är från stock photos eller wallpappers

Den här
Med en man som går på en regnig promenad med palmer
https://instagram.com/p/BFgwUXHwbEX/

Är tagen från en av de mest omtyckta bilderna på Flickr
https://flic.kr/p/qPdheW

Hade jag målat av den hade jag iaf tagit bort huvudet på mannen till höger i bilden. Och gett credit till fotografen.
Citera
2017-11-09, 16:30
  #30
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibibotto
De flesta av hennes landskaps och djurbilder är från stock photos eller wallpappers

Den här
Med en man som går på en regnig promenad med palmer
https://instagram.com/p/BFgwUXHwbEX/

Är tagen från en av de mest omtyckta bilderna på Flickr
https://flic.kr/p/qPdheW

Hade jag målat av den hade jag iaf tagit bort huvudet på mannen till höger i bilden. Och gett credit till fotografen.

Så där får man inte använda någon annans foto som förlaga till teckning eller målning.
Fotografen skulle lugnt kunna stämma henne. Finns många sådana fall.

https://www.fotosidan.se/cldoc/lagoc...otografier.htm
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2017-11-09 kl. 16:32.
Citera
2017-11-09, 21:53
  #31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Så där får man inte använda någon annans foto som förlaga till teckning eller målning.
Fotografen skulle lugnt kunna stämma henne. Finns många sådana fall.

https://www.fotosidan.se/cldoc/lagoc...otografier.htm

Det går att köpa royaltyfria bilder som du kan använda som du vill efter att ha betalat för dem.
Citera
2022-06-30, 05:31
  #32
Medlem
LeCastles avatar
Otroligt fake. Ingen skam i kroppen.

De som sysslar med hyperrealism överlags är småpsykopter. Mänsklig kopieringsmaskin är bisarrt. Och vem köper skiten?
Citera
2022-06-30, 05:43
  #33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Otroligt fake. Ingen skam i kroppen.

De som sysslar med hyperrealism överlags är småpsykopter. Mänsklig kopieringsmaskin är bisarrt. Och vem köper skiten?

Fan vet.
Var populärt på det sena 1800-talet att beställa fotorealistiska målningar av "duktiga konstnärer". Var före vi hade "bra" kameror som kunde ta färgbilder. Sedan försvann modet.

Själv har jag tagit fram en metod, som jag gärna delar med mig här:
Ta vilket foto som helst, skriv ut på bläckstråleskrivare.
Använd akvarellpapper! (Inte vanligt kopieringspapper)

När fotot är utskrivet, så ta en akvarellpensel eller två. ("Vattenfärgspensel" heter typen bland barn och idioter).
Doppa penseln lite försiktigt i vatten, och "pensla lite vatten på utskriften".

Fotot kommer se ut som en målning! Tar typ fem minuter att fixa!
(Ge till kompis eller släkting, inramat, som present!)
Ramen kostar typ 30 spänn på Klas Olsson/IKEA etc.
Citera
2022-06-30, 15:56
  #34
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Fan vet.
Var populärt på det sena 1800-talet att beställa fotorealistiska målningar av "duktiga konstnärer". Var före vi hade "bra" kameror som kunde ta färgbilder. Sedan försvann modet.

Själv har jag tagit fram en metod, som jag gärna delar med mig här:
Ta vilket foto som helst, skriv ut på bläckstråleskrivare.
Använd akvarellpapper! (Inte vanligt kopieringspapper)

När fotot är utskrivet, så ta en akvarellpensel eller två. ("Vattenfärgspensel" heter typen bland barn och idioter).
Doppa penseln lite försiktigt i vatten, och "pensla lite vatten på utskriften".

Fotot kommer se ut som en målning! Tar typ fem minuter att fixa!
(Ge till kompis eller släkting, inramat, som present!)
Ramen kostar typ 30 spänn på Klas Olsson/IKEA etc.

Så kan man jobba, men det borde vara enkelt att upptäcka att det är fake.
Om man sedan jobbar med att sälja konst och påstå att man har gjort det (när man inte har det) borde vara olagligt.

Det finns människor som kan måla exakt vad de ser (med hjälp av andra medel) men det är fan inte normalt. Föreställ dig hur lång tid det tar. Sen när allt är klart så har man inte åstadkommit nånting nytt. Då kan man lika gärna köpa fotot.

Det finns ingen människa som är perfekt, men om nån skapar nånting som är det så har de nån form av psykopati. Död världsbild. Allt är imitation och kopior.
Citera
2022-07-01, 20:44
  #35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Så kan man jobba, men det borde vara enkelt att upptäcka att det är fake.
Om man sedan jobbar med att sälja konst och påstå att man har gjort det (när man inte har det) borde vara olagligt.

Det finns människor som kan måla exakt vad de ser (med hjälp av andra medel) men det är fan inte normalt. Föreställ dig hur lång tid det tar. Sen när allt är klart så har man inte åstadkommit nånting nytt. Då kan man lika gärna köpa fotot.

Det finns ingen människa som är perfekt, men om nån skapar nånting som är det så har de nån form av psykopati. Död världsbild. Allt är imitation och kopior.

Tror inte det räknas som "fake", om man "målar med vattenfärgspenslar". Lagligt sett torde detta uppnått "verkshöjd".

-Dock är jag ingen kroknäsig jurist!
Citera
2022-07-01, 22:05
  #36
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tror inte det räknas som "fake", om man "målar med vattenfärgspenslar". Lagligt sett torde detta uppnått "verkshöjd".

-Dock är jag ingen kroknäsig jurist!

Målar på en färdig bild alltså.
Man kan göra det lagligt, förmodligen?
Men det är fan skamlöst!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback