Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-06, 17:31
  #625
Medlem
longbow4ys avatar
Lite mer info om ammo och intresset.

Citat:
Det nya tornet innehåller två 120 mm granatkastare som kan skjuta 16 projektiler per minut – som snabbast fyra granater på åtta sekunder.

Tornets bakdel rymmer ett 50-tal granater, beroende på typen, men känslig ammunition kan fraktas i sitt emballage i transportutrymmet.
...
Nu är förhoppningen att fler arméer ska nappa på Mjölner, och uppmärksamheten kring projektet verkar lovande.

– Vi ser ett stort intresse från internationella kunder för systemet. Flera länder har varit nyfikna och frågat hur det går, så efter Sverige ser jag en stor exportpotential. Mjölner är väldigt lättanvänd, robust och effektiv. Och vad andra länder vill ha är ett granatkastarsystem som snabbt går att implementera på olika plattformar,
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-gi...anader-6881483
Med lite bilder. Värt att läsa kommentarerna.
Citera
2017-11-06, 17:56
  #626
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Lite mer info om ammo och intresset.


https://www.nyteknik.se/fordon/sa-gi...anader-6881483
Med lite bilder. Värt att läsa kommentarerna.

Jag skrev att jag skulle bli förvånad och det blev jag. "Tornet roteras med handkraft", står det. Varför undrar jag då, för det är ju så lätt att montera en motor som drar runt tornet.

Jag antar, tillsvidare, att Försvarsmakten/FMV vill visa att man är kostnadsmedveten och att det sedan kommer en beställning på uppgraderingar där allt som kan automatiseras blir automatiserat. Men man kan ju ändå notera att man ligger på plan och att systemet kommer att få, som det ser ut, tillräckligt goda prestanda.

Då borde det finnas möjlighet till fyrskotts MLSI, som en början.
Citera
2017-11-06, 18:53
  #627
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag skrev att jag skulle bli förvånad och det blev jag. "Tornet roteras med handkraft", står det. Varför undrar jag då, för det är ju så lätt att montera en motor som drar runt tornet.

Jag antar, tillsvidare, att Försvarsmakten/FMV vill visa att man är kostnadsmedveten och att det sedan kommer en beställning på uppgraderingar där allt som kan automatiseras blir automatiserat. Men man kan ju ändå notera att man ligger på plan och att systemet kommer att få, som det ser ut, tillräckligt goda prestanda.

Då borde det finnas möjlighet till fyrskotts MLSI, som en början.

Det påpekades ju att manöverservon var enkelt att uppgradera med.
Men jag håller med, Varför man inte har det från början är ju litet märkligt.
Citera
2017-11-06, 20:45
  #628
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det påpekades ju att manöverservon var enkelt att uppgradera med.
Men jag håller med, Varför man inte har det från början är ju litet märkligt.

Vet man hur det fungerar inom svensk försvarsindustri så tycker man inte att det är så märkligt. Budgetar ska hållas, punkt. Inte minst regeringen Reinfeldt har piskat in detta i underställda myndigheter.

Så då har man pressat kostnaderna så mycket som någonsin går och samtidigt tagit in offerter på uppgraderingspaket, monterat och klart. De paketen syns inte uppåt. När det sedan börjar bli dags för leverans så gäller en ny budget och uppgraderingspaketen är inkluderade i leveransen. Självklart hade det blivit billigare att inkludera rubbet från början, men inte mycket billigare.

Intressant ändå med det internationella intresset. Om man får drömma lite så kan man tänka sig en Mjölner med ett enklare magasin och monterat på en kärra. Ammunitionen transporteras i magasinet. Allt är automatiskt, även omläggningen, och övervakas inne i dragfordonet. När man har skjutit sin salva så sticker man direkt till en säkrare plats och laddar om magasinet.
Citera
2017-11-06, 23:37
  #629
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Intressant ändå med det internationella intresset. Om man får drömma lite så kan man tänka sig en Mjölner med ett enklare magasin och monterat på en kärra. Ammunitionen transporteras i magasinet. Allt är automatiskt, även omläggningen, och övervakas inne i dragfordonet. När man har skjutit sin salva så sticker man direkt till en säkrare plats och laddar om magasinet.

I kommentarerna till den länkade artikeln fanns det uppgifter att ett hjulbaserat fordon inte var en tillräcklig stabil plattform. Därav CV90 som plattform.

Jag tänker då på Amos och Archer....... och andra länders nyliga val av bandbaserat artilleri.

Men är det så viktigt med stabil plattform med självsökande granater? Typ Bonus. Och som ett brev på posten:
Citat:
Idag tecknade FMV avtal med BAE Systems Bofors AB om köp av granater av typen Bonus.

BONUS är en 155 mm artillerigranat med två verkansdelar. Den är avsedd att användas för att bekämpa fientliga stridsfordon.
...
Bonus är en så kallad intelligent granat som när den närmar sig målområdet aktiverar en målsökare som börjar avsöka marken efter värmekällor som matchar signaturen av ett stridsfordon.
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...ranaten-Bonus/

Och sedan tidigare finns den GPS styrda Excalibur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/XM982_Excalibur

KAn det vara så att för precisionsstyrd ammunition behövs inte en lika stabil plattform som för vanliga granater?
För att bekämpa pansaransamlingar på långt håll med ex Bonus kan det till och med finnas fördel med viss spridning. Helt perfekt med en långskjutande hjulburen kanon med ett mindre magasin för att kunna ge eld och avvika. Det passar precis in på Archer som en stridsfordonsdödare på långt håll.

För vanliga granater i större volymer mott trupp gör sig däremot en dubbelpipig bandgående och splitterskyddad GRK-vagn med stort magasin sig väldigt bra för att säkerställa träff i målet. Det då räckvidden är kortare och de behöver kunna följa med enheten de stödjer. Stabil bandgående och terränggående plattform, stor eldhastighet, stort magasin och skyddad. Det är CV90 och Mjölner.

Vi gör alltså precis tvärtemot finnarna som har hjulgående GRK och nu skaffar sig bandgående artilleri.

Andra länders val av bandgående volymartilleri är kanske baserat på bristen på bandgående GRK?
Därav det stora intresset för en väl fungerande Mjölner som ändrar förutsättningarna och kraven på vanliga artilleriet.
Utan bandgående GRK måste artilleriet kanske grupperas närmare, dvs närmare fronten och de understödda förbanden och dessutom kunna följa ned dem oavsett terräng. Dvs en sådan lösning måste nästan vara bandgående.

Att det finns målsökande GRK granater också gör inte saken sämre för bandgående GRK.
__________________
Senast redigerad av longbow4y 2017-11-06 kl. 23:40.
Citera
2017-11-07, 14:19
  #630
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
I kommentarerna till den länkade artikeln fanns det uppgifter att ett hjulbaserat fordon inte var en tillräcklig stabil plattform. Därav CV90 som plattform.

Jag tänker då på Amos och Archer....... och andra länders nyliga val av bandbaserat artilleri.

Men är det så viktigt med stabil plattform med självsökande granater? Typ Bonus. Och som ett brev på posten:

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...ranaten-Bonus/

Och sedan tidigare finns den GPS styrda Excalibur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/XM982_Excalibur

KAn det vara så att för precisionsstyrd ammunition behövs inte en lika stabil plattform som för vanliga granater?
För att bekämpa pansaransamlingar på långt håll med ex Bonus kan det till och med finnas fördel med viss spridning. Helt perfekt med en långskjutande hjulburen kanon med ett mindre magasin för att kunna ge eld och avvika. Det passar precis in på Archer som en stridsfordonsdödare på långt håll.

För vanliga granater i större volymer mott trupp gör sig däremot en dubbelpipig bandgående och splitterskyddad GRK-vagn med stort magasin sig väldigt bra för att säkerställa träff i målet. Det då räckvidden är kortare och de behöver kunna följa med enheten de stödjer. Stabil bandgående och terränggående plattform, stor eldhastighet, stort magasin och skyddad. Det är CV90 och Mjölner.

Vi gör alltså precis tvärtemot finnarna som har hjulgående GRK och nu skaffar sig bandgående artilleri.

Andra länders val av bandgående volymartilleri är kanske baserat på bristen på bandgående GRK?
Därav det stora intresset för en väl fungerande Mjölner som ändrar förutsättningarna och kraven på vanliga artilleriet.
Utan bandgående GRK måste artilleriet kanske grupperas närmare, dvs närmare fronten och de understödda förbanden och dessutom kunna följa ned dem oavsett terräng. Dvs en sådan lösning måste nästan vara bandgående.

Att det finns målsökande GRK granater också gör inte saken sämre för bandgående GRK.

Att man har kärra förutsätter "omläggning". D v s att man lyfter hjulen, eller motsvarande, och låter pjäsen vila på svansplattan eller på särskilda stödben. (Nu pratar jag kanske mera tungt artilleri i o f s).

Och nej, för CV 90 räcker det att låsa fjädringen så har man ett stabilt underlag. Men på lättare fordon/hjulfordon så måste pjäsen "läggas om" eller stödben eller liknande måste fällas ut från fordonet.
Citera
2017-11-07, 16:23
  #631
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
I kommentarerna till den länkade artikeln fanns det uppgifter att ett hjulbaserat fordon inte var en tillräcklig stabil plattform. Därav CV90 som plattform.

Jag tänker då på Amos och Archer....... och andra länders nyliga val av bandbaserat artilleri.

Men är det så viktigt med stabil plattform med självsökande granater? Typ Bonus. Och som ett brev på posten:

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-pre...ranaten-Bonus/

Och sedan tidigare finns den GPS styrda Excalibur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/XM982_Excalibur

KAn det vara så att för precisionsstyrd ammunition behövs inte en lika stabil plattform som för vanliga granater?
För att bekämpa pansaransamlingar på långt håll med ex Bonus kan det till och med finnas fördel med viss spridning. Helt perfekt med en långskjutande hjulburen kanon med ett mindre magasin för att kunna ge eld och avvika. Det passar precis in på Archer som en stridsfordonsdödare på långt håll.

För vanliga granater i större volymer mott trupp gör sig däremot en dubbelpipig bandgående och splitterskyddad GRK-vagn med stort magasin sig väldigt bra för att säkerställa träff i målet. Det då räckvidden är kortare och de behöver kunna följa med enheten de stödjer. Stabil bandgående och terränggående plattform, stor eldhastighet, stort magasin och skyddad. Det är CV90 och Mjölner.

Vi gör alltså precis tvärtemot finnarna som har hjulgående GRK och nu skaffar sig bandgående artilleri.

Andra länders val av bandgående volymartilleri är kanske baserat på bristen på bandgående GRK?
Därav det stora intresset för en väl fungerande Mjölner som ändrar förutsättningarna och kraven på vanliga artilleriet.
Utan bandgående GRK måste artilleriet kanske grupperas närmare, dvs närmare fronten och de understödda förbanden och dessutom kunna följa ned dem oavsett terräng. Dvs en sådan lösning måste nästan vara bandgående.

Att det finns målsökande GRK granater också gör inte saken sämre för bandgående GRK.
Archer har fjädrande eldrör och står på två stödben bak.
Sen fanns chassie redan klara då de redan var beställda och betalda till amos.
Regeringen Reinfeldt med “ försvarsvännen” Allan Widman var med och yxade amos för att tjäna småpengar.
Citera
2017-11-07, 17:14
  #632
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Archer har fjädrande eldrör och står på två stödben bak.
Sen fanns chassie redan klara då de redan var beställda och betalda till amos.
Regeringen Reinfeldt med “ försvarsvännen” Allan Widman var med och yxade amos för att tjäna småpengar.

Den klassiska 40 mm lvakanen, i sin rörliga version, lyfter ju hjulen och ställer sig på stödben som kan justeras så att pjäsen står horisontellt. Den tyska 88an fungerade enligt samma princip, man plockade väl t o m av hjulaxlarna.

Så Mjölner på en kärra tillsammans med magasin, ammunition och kanske en laddautomat borde kunna automatiseras för fjärrstyrd omläggning och dito riktning. Personalen kan sitta i ett splitterskyddat fordon, t ex i en Galt eller i en Patria. Väger kärran, med last, några ton så borde 120 mm grk kunna stå stabilt. Denna anordning kan ju även placeras i containrar eller i redan utdaterade pansarfordon med band som M113 eller pbv302.

120 mm grk har ju kortare räckvidd än 155 mm haubits men som bataljonsartilleri är det nog minst lika bra. Några Mjölner har ju en fruktansvärd eldkraft och de kan även skjuta styrda granater med banmotor som t ex Strix.
Citera
2017-11-07, 23:15
  #633
Medlem
longbow4ys avatar
Norrmännen har provskjutit sin GRK version för CV90 här i dagarna:

Citat:
Skarpe skudd for den nye CV90 bombekastervognen på Rena
...
Fire CV90 bombekastere sto klare. Alle fyrte av fem granater hver i retning av målet som befant seg mellom to til tre kilometer unna. Mortar Weapon Systems (MWS) er navnet på bombekastersystemet i vognen. Den store forskjellen fra eldre bombekastervogner er at innrettingen i CV90 er automatisk, MSW vet hvor det selv er og i hvilken retning det peker. MSW kommer dermed mye raskere til skudd etter at vognen er kjørt i stilling.
https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...r-p%C3%A5-rena

De placerar ett GRKrör i transportutrymmet under luckor. Verkar som de vänder rumpan till målet på bilderna i länken.

Edit: 81 mm GRK tydligen: https://www.tu.no/artikler/her-er-no...servogn/222995
Edit 2: 16 vagnar totalt: https://forsvaretsforum.no/ny-bombek...til-h%C3%A6ren
__________________
Senast redigerad av longbow4y 2017-11-07 kl. 23:24.
Citera
2017-11-08, 01:59
  #634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Norrmännen har provskjutit sin GRK version för CV90 här i dagarna:


https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...r-p%C3%A5-rena

De placerar ett GRKrör i transportutrymmet under luckor. Verkar som de vänder rumpan till målet på bilderna i länken.

Edit: 81 mm GRK tydligen: https://www.tu.no/artikler/her-er-no...servogn/222995
Edit 2: 16 vagnar totalt: https://forsvaretsforum.no/ny-bombek...til-h%C3%A6ren
De är väl vana att visa rumpan eftersom de har haft den lösningen på M113. Tillsammans med flera andra länder. Men för det tycker jag det är en intressant lösning med multivagn som vi gått kunde ta efter.

Vi tänkte aldrig ha Amos på hjulförsedda fordon. De CV 90 som nu blir Mjölner var avsedda för Amos. Men på vår stridsbåt 90 gick den inte att ha då båten började gunga så mycket efter skott. Finnarna beställde ny båt till Amos och vi skulle bygga det men sedan återkallades allt med Amos. Däremot är Nemo intressant som ett komplement till Amos eller Mjölner.

Med allt från CV 90, AMV och båtutförande till Bv 309/310 och hel eller halvcontainer modell som kan sättas lite var som helst som exempelvis landbacken, båtar eller på lastväxlarflak.
Citera
2017-11-09, 11:15
  #635
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag skrev att jag skulle bli förvånad och det blev jag. "Tornet roteras med handkraft", står det. Varför undrar jag då, för det är ju så lätt att montera en motor som drar runt tornet.

Jag antar, tillsvidare, att Försvarsmakten/FMV vill visa att man är kostnadsmedveten och att det sedan kommer en beställning på uppgraderingar där allt som kan automatiseras blir automatiserat. Men man kan ju ändå notera att man ligger på plan och att systemet kommer att få, som det ser ut, tillräckligt goda prestanda.

Då borde det finnas möjlighet till fyrskotts MLSI, som en början.

En tanke här är att det kan bli pyssligt att koppla samman automatik med pjäsen. Det kan ju möjligen vara så att manuell riktning mot ett presenterat börvärde kan gå snabbt att implementera (ungefär som man gjorde på 7.5 cm KA-pjäsen, visare vid tornet som man "nollade" mot). Om pjäsen laddas "halvmanuellt" (stapla i hissen) och pjäsen inte har "totalsmarta granater" behövs ju ungefär samma handpåläggning som på gammaldags artilleripjäser med variabel (driv-)laddning, dessutom. Det kan ju bli svårt att meddela pjäsen vilken drivladdning nästa bula har, och då skulle den behöva ha autoservo för sida och höjd.
Citera
2017-11-09, 12:10
  #636
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En tanke här är att det kan bli pyssligt att koppla samman automatik med pjäsen. Det kan ju möjligen vara så att manuell riktning mot ett presenterat börvärde kan gå snabbt att implementera (ungefär som man gjorde på 7.5 cm KA-pjäsen, visare vid tornet som man "nollade" mot). Om pjäsen laddas "halvmanuellt" (stapla i hissen) och pjäsen inte har "totalsmarta granater" behövs ju ungefär samma handpåläggning som på gammaldags artilleripjäser med variabel (driv-)laddning, dessutom. Det kan ju bli svårt att meddela pjäsen vilken drivladdning nästa bula har, och då skulle den behöva ha autoservo för sida och höjd.

Streckkod och RFID.

En KA-pjäs (7,5) riktades ju alltid manuellt i höjd och sida och pjäschef/riktare måste ju ändå manövrera något. Då spelade det ingen roll om det var knappar eller en vev.

Men lättrörligt grk av den här typen måste ju också horisonteras och orienteras (heter det väl) och då kan det bli ganska många vevar att snurra på. Men det är klart, har man några visare att skruva in pjäsen mot så blir det ju bara två i alla fall. Men då fattar jag inte varför man inte sätter elmotorer på vevarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback