• 1
  • 2
2017-11-08, 22:11
Medlem
Jag har alltid haft en summa som buffert. Dels en summa som man alltid kan plocka pengar från inom någon minut (5-10tkr). Nu har jag även en buffert på ca 20tkr på ett sparkonto med en ränta. Utöver detta så har jag även mitt sparande, det här är som sagt mina buffertsummor för oväntade kostnader.

Hur mycket bör man ha som student egentligen? Varje månad får jag i runt 10k i lån och bidrag. Mina levnadskostnader är en bra bit under detta, så jag har egentligen god marginal för att tex klanta mina studier i ett kvartal och leva utan CSN utan att ta av mina sparpengar.

Bör jag utöka min buffert? Bör jag minska min buffert? Personligen så tycker jag att det är trevligt att ha en reservbuffert, sen att den inte bara går till kris utan även oväntade kostnader som tex spontanresor, spelar inte så stor roll i min värld.
Citera
2017-11-08, 22:16
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Jag har alltid haft en summa som buffert. Dels en summa som man alltid kan plocka pengar från inom någon minut (5-10tkr). Nu har jag även en buffert på ca 20tkr på ett sparkonto med en ränta. Utöver detta så har jag även mitt sparande, det här är som sagt mina buffertsummor för oväntade kostnader.

Hur mycket bör man ha som student egentligen? Varje månad får jag i runt 10k i lån och bidrag. Mina levnadskostnader är en bra bit under detta, så jag har egentligen god marginal för att tex klanta mina studier i ett kvartal och leva utan CSN utan att ta av mina sparpengar.

Bör jag utöka min buffert? Bör jag minska min buffert? Personligen så tycker jag att det är trevligt att ha en reservbuffert, sen att den inte bara går till kris utan även oväntade kostnader som tex spontanresor, spelar inte så stor roll i min värld.

Om du inte behöver alla pengar du lånar dig till så minska lånet...
Citera
2017-11-08, 22:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Att du ens tänker på att ha en reservbuffert som student innebär att du liksom inte behöver oroa dig. Men som minimum om man kan är det väl exakt det du skriver som är bra att ha. Om man skulle missa några tentor och inte få CSN på ett tag eller om det är något akut som tandläkare som måste betalas.
Citera
2017-11-08, 22:50
Medlem
Jag har alltid sett till att ha en buffert mellan 20-30.000 när jag pluggat.

Delvis har detta gett mig en trygghet att inte behöva vänta på CSN, har jag en ovanligt dyr månad och är lite väl generös en kväll på klubb för jag bara över en tusenlapp. Likväl ger en buffert en möjlighet att göra spontanresor m.m precis som du säger.

Tror någonstans kring 20.000 är en bra nivå att ligga på, i varje fall inte lägre. Jag brukar tänka 2 månader utan annan inkomst ska täckas.

Sen har jag ju visserligen även ett stort socialt skyddsnät i form av täta vänner och familj.
Citera
2017-11-08, 22:53
Medlem
Falafelns avatar
Det beror ju på vad du ska ha din buffert till. Din buffert räcker till de flesta oväntade utgifter en student kan råka utför och du kommer antagligen också ha pengar kvar efter en oväntad utgift så att du har gått om tid att spara upp till 20 000 igen. Jag skulle tro säga att 20 000 är rätt bra (betydligt mer än de flesta) eftersom du antagligen inte har så mycket oväntat att råka ut för (bilreparationer, fuktskador i tvättstugan etc är ju kanske inte något du behöver planera för). Håll dig där och lägg till överskott i en separat "buffert" som du kan spontanresa eller annat för.

Planerar du att gå miste om CSN behöver du spara mer pengar.

Lycka till med studierna!
Citera
2017-11-08, 22:57
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Om du inte behöver alla pengar du lånar dig till så minska lånet...
Om man har så att man klarar sig utan CSN-lån bör man ändå plocka ut så mycket man kan och peta in sitt överskott på valfri indexfond eller annan sparform. Mer förmånligt lån kommer man aldrig att få, så det är bara att passa på och samla ihop till en kontantinsats eller andra stora köp man kommer göra när man pluggat klart. Räntan idag ligger på ungefär 0,3 %.
Citera
2017-11-08, 23:25
Medlem
Hur kan du ens ha en levnadskostnad på "långt under 10k"? Generösa föräldrar?
Citera
2017-11-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Om man har så att man klarar sig utan CSN-lån bör man ändå plocka ut så mycket man kan och peta in sitt överskott på valfri indexfond eller annan sparform. Mer förmånligt lån kommer man aldrig att få, så det är bara att passa på och samla ihop till en kontantinsats eller andra stora köp man kommer göra när man pluggat klart. Räntan idag ligger på ungefär 0,3 %.

Helt rätt. Har aldrig förstått mig på idioter som "inte tar CSN för de behöver inte". Det handlar inte om att man måste använda upp varenda krona. Har man någon känsla för ekonomi överhuvudtaget så förstår man att man inte säger nej till ett så pass förmånligt lån.
Citera
2017-11-09, 00:37
Medlem
Ja ta ut csn men se även till att spara om det går. En stor buffert är väldigt bra att ha när man slutar plugga och behöver flytta och skaffa lägenhet /villa i annan stad inför sitt första stora jobb... Den summan kan aldrig bli för liten.
Citera
2017-11-09, 10:35
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philippakatt

Det är inte alls orimligt, jag själv gick runt på 6-6,5 k/mån när jag var student. Dock med ett billigt boende, 1,5 k/mån.
Citera
2017-11-09, 13:20
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philippakatt
Hyra 3000
Mat 2000
Öl 500
Kurslitteratur; lånar/laddar ned
Sparar:4500
Citera
2017-11-09, 13:50
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso

Om du utökar din buffert gör du det på bekostnad av ditt långsiktiga sparande. Det kan bli dyrt. Syftet med din buffert verkar inte vara att du inte ska behöva ta ett smslån om någon nödvändig hushållsapparat går sönder utan snarare att du ska kunna unna dig spontana nöjen. Jag tycker verkligen inte att det finns någon anledning att utöka den.

Och man ska under inga omständigheter låta bli att spara för att kunna ta mindre studielån. Det är oerhört korkat.
Senast redigerad av buzzkillington 2017-11-09 kl. 13:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in