Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-10-15, 09:01
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Knappt läsbar översättning på något som med nöd och näppe kan kallas svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Synd. Jag har inte läst dem. Får hitta ngt annat.

Mohammad Fazlhashemi eller Jan Hjärpe borde ta och översätta lite hadither! Tanken måste ha slagit dem. Men föresatsen kanske skrämmer dem något: ett sådant översättningsprojekt är såklart inget man företar sig i en handvändning, Vilka andra kunniga islamologer har vi i landet? Gardell håller väl mest på med modern politisk islam, snarare än "klassisk" islam.

Två nya, intressanta böcker har utkommit sedan denna tråd skapades: Fazlhashemi och Ambjörnssons tvåmansverk Visdomens hus: Muslimska idévärldar 600-2000 (Natur och Kultur, 2018) och Klas Grinells Islams filosofihistoria : från Fitaghuras och Aflatun till Nasr och Ramadan (Molin Sorgenfrei Förlag, 2016). Vill läsa bägge. Måtte jag ta mig tiden att inleda ett islam-studium någon gång! Carobnjaks listor och bokrecensioner i denna tråd är guld värda inför ett sådant företag.

https://www.adlibris.com/se/bok/isla...-9789187515224
https://www.nok.se/Allmanlitteratur/...Visdomens-hus/
__________________
Senast redigerad av Caesare 2017-10-15 kl. 09:05.
Citera
2017-10-15, 10:27
  #74
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Mohammad Fazlhashemi eller Jan Hjärpe borde ta och översätta lite hadither! Tanken måste ha slagit dem. Men föresatsen kanske skrämmer dem något: ett sådant översättningsprojekt är såklart inget man företar sig i en handvändning, Vilka andra kunniga islamologer har vi i landet? Gardell håller väl mest på med modern politisk islam, snarare än "klassisk" islam.

Två nya, intressanta böcker har utkommit sedan denna tråd skapades: Fazlhashemi och Ambjörnssons tvåmansverk Visdomens hus: Muslimska idévärldar 600-2000 (Natur och Kultur, 2018) och Klas Grinells Islams filosofihistoria : från Fitaghuras och Aflatun till Nasr och Ramadan (Molin Sorgenfrei Förlag, 2016). Vill läsa bägge. Måtte jag ta mig tiden att inleda ett islam-studium någon gång! Carobnjaks listor och bokrecensioner i denna tråd är guld värda inför ett sådant företag.

https://www.adlibris.com/se/bok/isla...-9789187515224
https://www.nok.se/Allmanlitteratur/...Visdomens-hus/

Ja tanken måste slagit de. Får se vad jag hittar framöver. Uppdraget är inte slutfört om vi säger så...

Vi har många kunniga islamologer. Bla de du nämnde. Sen har vi Sven Hedin, Anne Sofie Roald, Simon Sorgenfrei och Jonas Svensson. Vi får inte glömma alla arabister, iranister och översättare som också skriver om islam och besläktade områden som arabiska språket, arabiska världen, Iran osv.

Grinell skriver om intressanta saker. Jag rekommenderar hans bok Imamen, kuppen och tjänarna : Gülenismen och Turkiet om Gullenrörelsen och den senaste statskuppen i Turkiet för alla som vill få en nyanserad men hyfsat kortfattad bild av läget.
Citera
2017-11-06, 19:07
  #75
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag såg, apropå min tidigare undran rörande hadither på svenska, att det ska komma en bok av Christer Hedin som handlar just om hadither. Den är betitlad "Islam enligt haditerna" och ges ut av Studentlitteratur i februari 2018!
Citera
2017-11-06, 20:14
  #76
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Jag såg, apropå min tidigare undran rörande hadither på svenska, att det ska komma en bok av Christer Hedin som handlar just om hadither. Den är betitlad "Islam enligt haditerna" och ges ut av Studentlitteratur i februari 2018!

Den lägger jag på inköpslistan!

Hedin är verkligen allmänbildande av rang. Kunnig och ödmjuk dessutom.
Citera
2018-07-11, 11:38
  #77
Medlem
En gratis e-bok om islam.

En gratis e-bok om islam.

Nils Dacke har skrivit en bok som heter: Islam under slöjan. Den kostar 178 kr på Adlibris.

Numera kan man läsa den gratis som e-bok. Det var mkt som jag inte kände till förut. Har blivit mer negativt inställd till denna så kallade religion efter att ha läst boken.

Om man googlar på "islam under slöjan" så hittar man en länk. Sedan laddar man ner boken som ett pdf-dokument.
Citera
2018-07-11, 12:20
  #78
Medlem
kalkryggars avatar
Varför länkar du inte in skiten istället så det blir rätt? Är det den här du menar:
http://www.nils-dacke.se/Islam_under...Nils_Dacke.pdf
Citera
2018-07-11, 12:42
  #79
Medlem
BlackInNewYORK1985s avatar
Nils Dacke är alltså en pseudonym. Vem är författarn och varför skulle jag läsa den när författarna inte står för sina åsikter?
Citera
2018-07-11, 12:48
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackInNewYORK1985
Nils Dacke är alltså en pseudonym. Vem är författarn och varför skulle jag läsa den när författarna inte står för sina åsikter?


Det där var bra nära riktigt dumt.

Salman Ruschdi skrev boken Satansverserna och sedan dess har han ständigt fått leva med livvaktsskydd. Här i Sverige har vi Lars Vilks som gjorde en skojig tavla med Muhammed som också får leva med livvakter dygnet runt.

Livsfarligt att skriva sanningsenligt om den totalistära ideologin islam.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback