Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-04, 22:21
  #1
Medlem
Är det crossmotorcyklar, tvåtakt eller fyrtakt? Oljeblandat eller rent? Motorgräsklippare, trimmer? Vilket fordon är billigast och bäst att köpa om man bara vill kunna generera så höga halter kolmonoxid som möjligt?
Citera
2017-11-04, 22:53
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Är det crossmotorcyklar, tvåtakt eller fyrtakt? Oljeblandat eller rent? Motorgräsklippare, trimmer? Vilket fordon är billigast och bäst att köpa om man bara vill kunna generera så höga halter kolmonoxid som möjligt?

Jag skulle rekommendera en gammal Mercedes-diesel (Eller Hanomag) från början av 1970-talet. Dessa (avgaserna) såg ut som en "lützendimma" på flera kilometers avstånd som kom farandes, även då bilarna var relativt nya. Tror faktiskt att nazisterna använde gamla mersor i början när de skulle gasa ihjäl sina offer med koloxid.. Om vi räknar på modernare fordon, så skulle jag tippa på de du räknat upp, de saknar ju all form av avgasrening allihop. Kanske en illa skött begagnad gräsklippare med kasst luftfilter på blocket för ett par hundra? Får man fråga vad du ska med koloxiden till?
Citera
2017-11-04, 22:57
  #3
Medlem
franges avatar
Gamla öststatsfordon generellt, en gammal Lada borde nog gå att hitta billigt - och det är inte direkt avancerad teknik eller högteknologisk avgasrening som varit prio 1 vid tillverkningen...
Citera
2017-11-04, 23:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag skulle rekommendera en gammal Mercedes-diesel (Eller Hanomag) från början av 1970-talet. Dessa (avgaserna) såg ut som en "lützendimma" på flera kilometers avstånd som kom farandes, även då bilarna var relativt nya. Tror faktiskt att nazisterna använde gamla mersor i början när de skulle gasa ihjäl sina offer med koloxid.. Om vi räknar på modernare fordon, så skulle jag tippa på de du räknat upp, de saknar ju all form av avgasrening allihop. Kanske en illa skött begagnad gräsklippare med kasst luftfilter på blocket för ett par hundra? Får man fråga vad du ska med koloxiden till?

Men den kanske är bökig att få tag i, denna Mercedes? (svår att få in genom ytterdörren också, nej, jag skojar bara)

Frågan är ju hur många procent kolmonoxid olika fordon avger. Om man kan få en siffra.

Vill helst ha något nytt och fräscht som går bra.
Citera
2017-11-04, 23:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Gamla öststatsfordon generellt, en gammal Lada borde nog gå att hitta billigt - och det är inte direkt avancerad teknik eller högteknologisk avgasrening som varit prio 1 vid tillverkningen...

Tänkte mer något två-hjuligt eller bärbart som går att köpa nytt. Vill ha en fräsch grej i garderoben och visa kompisarna och göra experiment med.
Citera
2017-11-04, 23:10
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Men den kanske är bökig att få tag i, denna Mercedes? (svår att få in genom ytterdörren också, nej, jag skojar bara)

Frågan är ju hur många procent kolmonoxid olika fordon avger. Om man kan få en siffra.

Vill helst ha något nytt och fräscht som går bra.

Då är det väl någon form av tvåtakts-moppe eller dito mc. Allt annat i motorväg är ju så renat och avgastestat idag. (Märkligt att myndigheterna skitit i tvåtaktare, tja allt tvåhjuligt öht. Tror en moppe släpper ut mer skit på en km än en modern bil gör på tio mil..). Ska du gasa råttor och möss eller? -En kompis farsa gasade sork på 80-talet med vattenslang ner i sorkhålen och andra ändan kopplad till avgasröret på 240:in..
Citera
2017-11-04, 23:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då är det väl någon form av tvåtakts-moppe eller dito mc. Allt annat i motorväg är ju så renat och avgastestat idag. (Märkligt att myndigheterna skitit i tvåtaktare, tja allt tvåhjuligt öht. Tror en moppe släpper ut mer skit på en km än en modern bil gör på tio mil..). Ska du gasa råttor och möss eller? -En kompis farsa gasade sork på 80-talet med vattenslang ner i sorkhålen och andra ändan kopplad till avgasröret på 240:in..

Men en trimmer är väl också tvåtakt? Är alltså en två-taktsmotor med oljeblandat bränsle den bästa, smidigaste, billigaste kolmonoxid skaparen? Vad kan procenthalten ligga på? 5%? 8%? 10%?

(Har inget bra svar vad jag ska den till, känns bra helt enkelt)
Citera
2017-11-04, 23:39
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Men en trimmer är väl också tvåtakt? Är alltså en två-taktsmotor med oljeblandat bränsle den bästa, smidigaste, billigaste kolmonoxid skaparen? Vad kan procenthalten ligga på? 5%? 8%? 10%?

(Har inget bra svar vad jag ska den till, känns bra helt enkelt)

Koloxid skapas vid ofullständig förbränning/vid för lite syre. Att mäta koloxidhalten på avgaser kräver väl att man har tillgång till en liknande apparat de har på bilprovningen.. Jag skulle inte köra en trimmer inomhus, den (roterande bladet) kommer orsaka skador på möblemanget. Ska du bara ta livet av dig (gör inte det) så är det väl enklast att ta in kolgrillen.. (iofs. även det riskabelt pga. brandrisken).
Citera
2017-11-05, 00:44
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Jag hopps detta inte är en självmordstråd

En gammal moppe med 2-taktsmotor så klart!
__________________
Senast redigerad av sommarlov 2017-11-05 kl. 00:53.
Citera
2017-11-05, 00:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag hopps detta inte är en självmordstråd

Frågade detsamma och blev raderad...
Citera
2017-11-05, 11:52
  #11
Medlem
fimbuls avatar
Glöm svaret du fick om en gammal diesel. En dieselmotor går med luftöverskott och producerar nästan ingen kolmonoxid alls.
Citera
2017-11-05, 14:45
  #12
Medlem
INTPs avatar
Kanske inte billigast eller lätt att hitta, men vill man framställa kolmonoxid med något fordonsrelaterat så bör ett gengasaggregat från andra världskriget vara riktigt bra. Det skapar kolmonoxid m.m. genom att förbränna trä ineffektivt, och denna gengas leds sedan till motorn och används som bränsle när förbränningen fullbordas. Om man släpper ut gengasen istället för att ha som bränsle lär kolmonoxidmängden vara oslagbar av alla andra motorer som fungerar någorlunda korrekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback