Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-03, 18:43
  #145
Medlem
Gädda äter man inte det är skräpfisk, jag fiskar enbart i våran största norrländska laxälv och sjöar med öring, därför avlägsnar jag all gädda för att den inte ska påverka beståndet på öring,harr och sik, samt laxen som simmar upp sommarhalvåret.
Citera
2017-11-03, 19:06
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Det där hör man ofta, men var finns fakta för att backa upp det hela? Har det gjorts undersökningar?

Visst har de känsel i munnen, men fiskar man med små hullinglösa krokar är det inte värre för fisken än att du går och får en vaccination.
Däremot ska man ALDRIG använda rostfria eller galvaniserade krokar, inte heller lyfta fisken ur vattnet när man krokar av dem, det är bättre att klippa av kroken när fisken är i vattnet.
Ska man släppa tillbaka fisken ska man inte heller använda håvar eftersom slemskiktet på fisken skadas med svamptillväxt på skinnet och andra problem.
Citera
2017-11-03, 19:12
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pothead1
Gädda äter man inte det är skräpfisk, jag fiskar enbart i våran största norrländska laxälv och sjöar med öring, därför avlägsnar jag all gädda för att den inte ska påverka beståndet på öring,harr och sik, samt laxen som simmar upp sommarhalvåret.

Gädda är en alldeles utmärkt matfisk, dessutom håller den beståndet för andra fiskarter nere, annars kan olika fiskarter växa till i antal, och det blir bara småfisk/tusenbröder. Fisken kräver mat för att växa till i storlek, många fiskar ska ju dela på den föda som finns tillgängligt i vattnet de lever i.
Det är nog ingen risk att Laxen som vandrar upp i älvarna påverkas ett dugg av gäddbeståndet, de är oftast för stora för normala gäddor.
Lite sorgligt att dagens sportfiskare inte har någon kännedom om hur naturen fungerar.
Citera
2017-11-03, 22:25
  #148
Medlem
Man kan ändå inte skjuta under stolen att gäddan äter ädelfisken och inte blir det nå Tusenbröder aborrar i torneälv iallafall, möjligtvis i sjöar som bara håller gädda och aborre, fiskar inte i såna sjöar ändå, och jag är inte nå ”sportfiskare” eller vad dom kallar det. Jag fiskar för att få mat och för att de är roligt, fiskar mest med nät.
Citera
2017-11-04, 09:28
  #149
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
... Lite sorgligt att dagens sportfiskare inte har någon kännedom om hur naturen fungerar.
Gäddan äter knappast upp stora laxar, ok. Laxarna simmar uppströms för att leka. Laxynglen blir gäddmat. Tänkte du inte på va? Men om vi håller oss till en normal norrlandsälv är kanske vattenkraftsdammar och den romätande siken värre än gäddan, vad gäller negativ påverkan för lax, öring och harr.
Citera
2017-11-04, 12:52
  #150
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pothead1
Man kan ändå inte skjuta under stolen att gäddan äter ädelfisken och inte blir det nå Tusenbröder aborrar i torneälv iallafall, möjligtvis i sjöar som bara håller gädda och aborre, fiskar inte i såna sjöar ändå, och jag är inte nå ”sportfiskare” eller vad dom kallar det. Jag fiskar för att få mat och för att de är roligt, fiskar mest med nät.

Gäddan äter Öring, det stämmer. Men man behöver inte oroa sig över att Gäddan skulle äta upp all Öring eller minska beståndet så pass att det märks.
Ska du inte äta Gäddan så kan du släppa tillbaka den igen. Arterna har lärt sig att leva tillsammans i många år utan problem.
Däremot kan rovfiskar som Gäddan ställa till det lite i sjöar eller gölar där man planterar ädelfisk.
"Kan" alltså, men inte säkert. Det är inget som du sj behöver vara orolig över då de arter som förekommer i älvar lever där naturligt och kan föröka sig.
Citera
2018-06-10, 21:13
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Gäddan äter Öring, det stämmer. Men man behöver inte oroa sig över att Gäddan skulle äta upp all Öring eller minska beståndet så pass att det märks.
Ska du inte äta Gäddan så kan du släppa tillbaka den igen. Arterna har lärt sig att leva tillsammans i många år utan problem.
Däremot kan rovfiskar som Gäddan ställa till det lite i sjöar eller gölar där man planterar ädelfisk.
"Kan" alltså, men inte säkert. Det är inget som du sj behöver vara orolig över då de arter som förekommer i älvar lever där naturligt och kan föröka sig.
Vi behöver inte gädda i våra norrbottniska älvar, vi nöjer oss med öringen harren och siken. Har du hört någon som åker till ”Norrland” för att fiska gädda? Nä Fifan de fisket kan ni bedriva söderöver.
Citera
2018-06-10, 21:33
  #152
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pothead1
Vi behöver inte gädda i våra norrbottniska älvar, vi nöjer oss med öringen harren och siken. Har du hört någon som åker till ”Norrland” för att fiska gädda? Nä Fifan de fisket kan ni bedriva söderöver.

Jo för tusan. Gäddfisket i Norrland är riktigt bra i de stora Norrländska sjöarna.
Nu har jag inte haft tid men förr va vi ett gäng som åkte upp i slutet på sommaren för att fiska stor gädda. Vet många andra som gjort och fortfarande gör samma sak.
Citera
2018-06-11, 20:56
  #153
Medlem
Shankss avatar
Fiskar mest i Vindelälven. Gädda som står strömt till tar jag upp då den dels förstör fisket men också äter upp mycket harr och öring. Skulle jag där det är mindre strömt kan jag kasta tillbaks den.

Annars sker ju det riktiga gäddfisket på våren, innan leken. Gärna då med angeldon. de gäddorna brukar jag antingen torka och ha i säcken på utflykter och i skogen, eller göra gäddbiffar på. De är också utmärkt att steka eller att ha i fisksoppa.

Sedan är jag också av den åsikten att det jag fiskar äter jag upp, sedan slutar jag.
Citera
2018-08-04, 04:26
  #154
Medlem
Det är trevligt och osjälviskt att fiskare värnar om fiskbeståndet vilket så klart är till alla fiskares fördel.

Men rent spontant tycker jag att det är lite som att odla morötter för att dra upp dom och slänga på komposten.

Har jobbat ihop med folk som köpt utrustning för hundratusentals kronor men inte ätit en promille av vad de fiskat upp.

Tar det emot att släppa tillbaka fisken? Är själva spänningen i att dra upp fisken över vattenytan tillräcklig utdelning för att man ska vara nöjd? Tänker på all tid och pengar som fodras för ett seriöst fiske.

Men just som jägare kanske det är svårt att se tjusningen i det. Mest sitter jag och gäspar i båten.
Citera
2018-08-04, 22:45
  #155
Medlem
idiamindadas avatar
Jävla trams. Man tar upp de fiskar man avser att äta. Sedan tänder man pipan och kontemplerar. Inget jävla lekande med djur för sitt eget nöje.
Citera
2018-08-11, 22:42
  #156
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jävla trams. Man tar upp de fiskar man avser att äta. Sedan tänder man pipan och kontemplerar. Inget jävla lekande med djur för sitt eget nöje.

Det är inget trams, vad som är tramsigt är att du tycks tro att folk fiskar med det primära målet att få föda. Vilket givetvis inte stämmer.

Kika på vad Sportfiskarna anser, kika på de c&c tävlingar där fisken märks för att man bättre ska kunna se till återväxten.

I Stockholms södra skärgård är situationen riktigt illa vad det gäller gädda, nu så även abborre...

Är man riktig sportfiskare tar man upp enstaka fiskar för grillning resten släpper man tillbaks, det handlar inte om djurplågeri utan om en sund hobby.

Forskning har visserligen visat att fiskar stressas vid drillning samt att de har känslor, dock återhämtar de sig fort vid de allra flesta återutsättnongar, vilket visat sig genom märkning.

Att fiska enbart för föda ter sig löjligt, starta upp motorn på båten och bege sig ut i ytterskärgården och ha oturen att kroka en 6kilos öring på första kastet en tidig vårmorgon, vilket jävla dilemma... Med din syn på saken skulle hela dagen blivit förstörd och det säger jag som vegetarian samt medlem i Djurens rätt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback