2017-11-03, 16:39
Medlem
Jag kan lite engelska och spanska även jag vet att det är inte rätt med min svenska.
Jag tycker att det tar lång tid att man lära sig. Plus, vi alla lärt sig från barn.
Jag har ingen ordning om thai språk men det ska bli intressant!!

Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
möjligt att det är en troll tråd, min första tanke. Dock förstår jag inte anledningen men det är väl därför det kallas troll. Lite nyfiken på hur du vet hur de stavar, 1 eller alla? Jag har bott i Thailand några år och haft flickvänner längre tid. A skilde sig rätt stort från B vad gällde svenska och vilja lära sig. Det finns ingen "norm" som du möjligtvis skulle känna till.
Citera
2017-11-03, 16:43
Medlem
I varje land finns folk med högre utbuildning och låg.
Jag ser mig att bara försätta plugga mer och det ska bli bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har varit med Thailändskor både lågutbildade från "risfälten" som högutbildade från Bangkok, du hör tydligt vilka ord de har svårt med pga att vi ljudar på helt andra sätt här, likaså har vi svårt med att ljuda rätt på Thailändska eller Kinesiska.
Har du Thailändska som modersmål så blir det inte dessa ord TS tar upp som du har svårighet med att stava, det har jag själv sett från fruns SFI när hon gick där, samt att jag har (tyvärr) fått traggla med så kallande Syrier och de har lite andra problem med uttal och stavning. Det som man ser hos TS verkar mer vara nån MP hen som försöker stava fel med Svenska som modersmål. Det har ju kommit mer politiskt folk hit till forat och man kunde läsa om i andra medier att de skulle ge sig på alternativmedia för att påverka även där, så även här inne. Tycker dock MP S V L ungdomsförbund kan skaffa ett eget forum.
Citera
2017-11-03, 16:47
Medlem
Ja du har rätt. Jag bara söker jobb hela tiden och bli bättre och bättre. Idag kanske är det inte lätt att hitta ett jobb. Jag hoppas att efter utbuildning ska jag få något som jag tycker om och annan yrken.
Citat:
Ursprungligen postat av absque
Duger inte restaurangbranschen så kanske testa städ istället? Finns inte så mycket för outbildade som inte behärskar språket. Redan svårt hitta jobb som inte kräver utbildning även som svenska. Kolla om arbetsförmedlingen har något att erbjuda. Har själv fått jobb genom en kortare praktik.. Har ingen fullständig gymnasieutbildning men tjänar ändå OK nu.
Citera
2017-11-03, 16:54
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pigpigpiggy
Hej Allihoppa, jag är nytt här och ursäktar min svenska.

Jag studerar nu på en yrkeshögskolan men det har inget felt på den utbuildning,lärare och skolan. Men jag är förtfarande besviken. Jag kanske är Dum PÅ Språk MEN JAG ÄR INTE DUM PÅ HUVUD!!!!
Det hänt många gånger i gruppsarbet.Alla andra trorde att jag är bara lite asiatisk tjej, jag vet ingenting,ni är så dumma och fättiga.Ni vet ingenting. Det alltid händlade som, när jag har en ide och de andrar bara ignorerar. Jag försöker att fixa det,försöker att bli bättre på svenska,försket att lyssna på er,försöker att läsa,,,,,,,,,, Jag vet att det funka inte med engelska här men ursäkta,jag studerade ett annant språk. Jag kännade lite mobbed i skolan när andra ville inte prata med mig eller jag vet inte.

Jag är lite rädd nu. Jag är inte smartast men jag gör min bäst. Det är så svenska vill inte lära sig att acceptera utlandsk även alla erkänner inte så. Jag är rädd för att vi söker för praktik plats. Jag vet inte om att jag kan inte prata svenska,vad ska jag göra ?????Jag vill inte jobba bara i restuarang men jag sökt många annant typer av jobber. Jag fick inte. Jag vet inte hur behandlar om min situation.....

Vad tänker ni ???

så så min vän. du duger säkert till att ligga på rygg
Citera
2017-11-03, 16:57
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Hej jag hade funderat innan jag tog den kurs. Men den yrkeshögskola krävs bara mitt nivå av svenska ,mate och engelska,därför väljade jag,samma som andra svenskar söker den utbuildning.
Jag hänger inte så mycket med folk som kommer samma från mitt land.
Jag tänker att du ger mig flera bra tips spm titta mer på tv program och läsa mer.
Tack för det !

Ursäkta, men vad är det för slags utbildning du går där man knappt ska kunna skriva svenska eller ens kunna tala svenska ordentligt? Låter ju helt sjukt. Men säkert något inom vården.

Ett tips då du ser tv är att använda undertexter. Bra om du har svårt att uppfatta ett ord och samtidigt träna på läsning.
Citera
2017-11-03, 17:19
Medlem
Om din engelska är bättre än svenska, kanske bartender? Tycker att det allt blir vanligare med att bartender inte pratar svenska alls, (Eller dom förstår vad man beställer på svenska, men dom svarar på engelska).

Testa använda någon dejtingapp? Svenskar brukar gilla asiatiskt utseende så där kanske du kan träffa någon och lära dig bättre svenska.
Citera
2017-11-03, 18:13
Medlem
Tack för stöd!!!
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
så så min vän. du duger säkert till att ligga på rygg
Citera
2017-11-03, 18:15
Medlem
Jag är säker att många tror samma sak som du , men vi klarar oss
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ursäkta, men vad är det för slags utbildning du går där man knappt ska kunna skriva svenska eller ens kunna tala svenska ordentligt? Låter ju helt sjukt. Men säkert något inom vården.

Ett tips då du ser tv är att använda undertexter. Bra om du har svårt att uppfatta ett ord och samtidigt träna på läsning.
Citera
2017-11-03, 18:16
Medlem
Tack för tips med internet dejting men jag har min kille då behöver jag inte använda den.Plus jag vill komma in mer till svensk samhället. Jag behöver inte få tips med relationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Om din engelska är bättre än svenska, kanske bartender? Tycker att det allt blir vanligare med att bartender inte pratar svenska alls, (Eller dom förstår vad man beställer på svenska, men dom svarar på engelska).

Testa använda någon dejtingapp? Svenskar brukar gilla asiatiskt utseende så där kanske du kan träffa någon och lära dig bättre svenska.
Citera
2017-11-03, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail

SFI släpper ingen med så stora brister och då kommer man inte in på Komvux, så det existerar ingen utbildning som hen går nu, det är vanliga fakta.
Sen är hen en lågpostare samt att hen bara skriver här med ett tvivelaktigt mål, sen har vi då nicket som vill hetsa.
Vet att det finns ett antal som kör trolltrådar, en del riktigt underhållande trådar blir det, men sen blir de väl avstängda mellan varven men de brukar bara ha som enda intresse att trolla. Denna får låga poäng.
Citera
2017-11-03, 18:29
Medlem
Tack för läsning,om du behöver utbuildning som du fick inget alls, gå in till studentum.se och kolla själv.Varsågod!
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
SFI släpper ingen med så stora brister och då kommer man inte in på Komvux, så det existerar ingen utbildning som hen går nu, det är vanliga fakta.
Sen är hen en lågpostare samt att hen bara skriver här med ett tvivelaktigt mål, sen har vi då nicket som vill hetsa.
Vet att det finns ett antal som kör trolltrådar, en del riktigt underhållande trådar blir det, men sen blir de väl avstängda mellan varven men de brukar bara ha som enda intresse att trolla. Denna får låga poäng.
Citera
2017-11-03, 18:44
Bannlyst
Citat:
Tack för läsning,om du behöver utbuildning som du fick inget alls, gå in till studentum.se och kolla själv.Varsågod!
Tack för omtanken men i mitt skede i livet så är det knappast studier som är på den personliga agendan om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in