Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 21:39
  #169
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Hur ser området runt en oljeborrning ut?
Inte roligt det heller... men det argumentet kan man inte använda som försvar när man tar fram en ny teknik som visar sig vara än mer miljöförstörande.
Citera
2017-10-31, 21:47
  #170
Avstängd
12hoppihagens avatar
Elbilarna tankas förnybart, men deras batterier är allt annat än fyllda med förnybara metaller, är inte detta extremt motsägelsefullt och jävligt illa med ett drivmedel som ska rädda världen?

Problematiken hur all laddning ska försörjas kvarstår, och hur elbilen ska bli ett alternativ för alla bilister, inte bara för er med villa och 1 mil T&R till jobbet utan andra åtaganden och intressen....

https://www.expressen.se/motor/elbil...kar-de-miljon/
Citera
2017-10-31, 22:33
  #171
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Elbilarna tankas förnybart, men deras batterier är allt annat än fyllda med förnybara metaller, är inte detta extremt motsägelsefullt och jävligt illa med ett drivmedel som ska rädda världen?

Problematiken hur all laddning ska försörjas kvarstår, och hur elbilen ska bli ett alternativ för alla bilister, inte bara för er med villa och 1 mil T&R till jobbet utan andra åtaganden och intressen....

https://www.expressen.se/motor/elbil...kar-de-miljon/


Inte för att jag vill vara långrandig, men Elon Musk har fel, han har rätt i att batterier är effektivare än vätgasceller men jag tror på vätgas är bättre för miljön och så mycket renare.

"Jag kan sätta upp solceller på taket som matar en nedgrävd tank och genom gammal teknik med anod och katod som skapar vätgas och knallgas när solen skiner och tanka bilen till nästa trycktank med vätgas och sedan om jag har tur så exploderar inte hela skiten".

Vätgas är vattendroppar ur avgasröret från ren energi men vi är inte där än.
Citera
2017-11-01, 16:16
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Inte för att jag vill vara långrandig, men Elon Musk har fel, han har rätt i att batterier är effektivare än vätgasceller men jag tror på vätgas är bättre för miljön och så mycket renare.

"Jag kan sätta upp solceller på taket som matar en nedgrävd tank och genom gammal teknik med anod och katod som skapar vätgas och knallgas när solen skiner och tanka bilen till nästa trycktank med vätgas och sedan om jag har tur så exploderar inte hela skiten".

Vätgas är vattendroppar ur avgasröret från ren energi men vi är inte där än.

Vätgas och bränsleceller har en del problem minst sagt.

https://www.redeye.se/arena/posts/my...ler-och-vatgas

Alla kan inte ha en egen tank hemma heller. Måste finnas vätgasmackar som måste hålla sina behållare högt trycksatta vilket kräver ideliga påfyllningar. Flera varje dag antagligen. Massor av tankbilar på vägarna med trycksatta och explosiva tankar som dessutom konstant läcker ut gas. Svinnet och energiförstöringen blir enormt då det går åt svinmycket energi för att göra vätgasen också.

Dessutom. Om alla bilar droppar vatten efter sig, hur kul blir det på vintern i minusgrader? Isbana...
Citera
2017-11-01, 16:37
  #173
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vätgas och bränsleceller har en del problem minst sagt.

https://www.redeye.se/arena/posts/my...ler-och-vatgas

Alla kan inte ha en egen tank hemma heller. Måste finnas vätgasmackar som måste hålla sina behållare högt trycksatta vilket kräver ideliga påfyllningar. Flera varje dag antagligen. Massor av tankbilar på vägarna med trycksatta och explosiva tankar som dessutom konstant läcker ut gas. Svinnet och energiförstöringen blir enormt då det går åt svinmycket energi för att göra vätgasen också.

Dessutom. Om alla bilar droppar vatten efter sig, hur kul blir det på vintern i minusgrader? Isbana...
En bränslecellsbil avger mindre mängd vatten i avgaserna än dagens diesel- och bensindrivna bilar.
Citera
2017-11-01, 16:58
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En bränslecellsbil avger mindre mängd vatten i avgaserna än dagens diesel- och bensindrivna bilar.


Ok. Lär väl aldrig bli nåt problem. Tekniken känns rätt död. Är väl nästan bara Toyota som kör vidare på det spåret?
Citera
2017-11-02, 12:33
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratPK
Shenare!

Jag har länge kört äldre stylade bilar. Jag kör väldigt mycket bil i stan och även en del roadtrips.

Har bara haft bensinare. Nu går jag i tankarna att sälja min bmw e36 325 cab och hitta något mer bekvämt till vardagsbruk. Tankarna gick kring en trimmad diesel då jag gillar att köra snabbt. Är inbiten bmw-nörd så hamnar helst i en bmw.


Så.. nu med allt tjat om att diesel dör ut osv så kollar jag på andra alternativ så som el med mer. Så vad är framtidens bränsle om några år? Gärna en bmw som sagt. Vad ska man leta efter om man vill kunna åka långt och billigt i en fräsh och bekväm bmw? Maxpris ligger väl runt 200000 och vill inte ha någon skitful hundkojja.. gärna en stor och rymlog 5-serie eller nåt.. hittar inget vettigt på blocket?

Eller ska man satsa på en diesel? Ethanolkonvertera en bensinare? Eller vanlig bensinare? Ge mig tips om både bra bränslealternativ och bilar!

Bensin, diesel är ju på utgående°
Citera
2017-11-02, 18:28
  #176
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vätgas och bränsleceller har en del problem minst sagt.

https://www.redeye.se/arena/posts/my...ler-och-vatgas

Alla kan inte ha en egen tank hemma heller. Måste finnas vätgasmackar som måste hålla sina behållare högt trycksatta vilket kräver ideliga påfyllningar. Flera varje dag antagligen. Massor av tankbilar på vägarna med trycksatta och explosiva tankar som dessutom konstant läcker ut gas. Svinnet och energiförstöringen blir enormt då det går åt svinmycket energi för att göra vätgasen också.

Dessutom. Om alla bilar droppar vatten efter sig, hur kul blir det på vintern i minusgrader? Isbana...

Njaa, man kunde ju ha vätgastillverkningen vid macken. Vatten och el finns ju överallt och transporteras i rör och kopparledningar. Man skulle ju förstås behöva bygga ut elkraften helst med billig kolkraft och dra nya vattenledningar för rent dricksvatten är det ju ont om i världen.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-02 kl. 18:34.
Citera
2017-11-02, 20:36
  #177
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vätgas och bränsleceller har en del problem minst sagt.

https://www.redeye.se/arena/posts/my...ler-och-vatgas

Alla kan inte ha en egen tank hemma heller. Måste finnas vätgasmackar som måste hålla sina behållare högt trycksatta vilket kräver ideliga påfyllningar. Flera varje dag antagligen. Massor av tankbilar på vägarna med trycksatta och explosiva tankar som dessutom konstant läcker ut gas. Svinnet och energiförstöringen blir enormt då det går åt svinmycket energi för att göra vätgasen också.

Dessutom. Om alla bilar droppar vatten efter sig, hur kul blir det på vintern i minusgrader? Isbana...

Om du ser ett " och ett till " så kan det vara så att det är satir..
Den länk/rapporten du nämner är från 2008 och det finns bättre teknik numera, det jag skrev om att producera egen vätgas med elektrolyt kan man göra men inte praktiskt genomförbart när man vill lagra.

En vätgasbränslecell är givetvis inte en behållare med explosiv gas och tiden får utvisa om kolvmotorn får leva vidare eller om det blir rena elmotorer, problemet är att alla bilar idag är inte elmotorer och när en mäktig industri strävar efter status quo för att behålla kolvmotorer så bromsas givetvis utvecklingen.

Om det droppar från avgasröret så är det varma droppar

Så ska man skrota kolvmotorn för att den använder fossila bränslen eller hitta en lösning med vätgas.
Framtiden är inte enbart fordon drivna med en elmotor utan även det som finns idag och då finns det bara vätgas kvar för en miljövänlig lösning, flygplan går utmärkt att utveckla för vätgasdrift men problemet idag är lagring.
__________________
Senast redigerad av LembitART 2017-11-02 kl. 20:50.
Citera
2017-11-02, 21:11
  #178
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Om du ser ett " och ett till " så kan det vara så att det är satir..
Den länk/rapporten du nämner är från 2008 och det finns bättre teknik numera, det jag skrev om att producera egen vätgas med elektrolyt kan man göra men inte praktiskt genomförbart när man vill lagra.

En vätgasbränslecell är givetvis inte en behållare med explosiv gas och tiden får utvisa om kolvmotorn får leva vidare eller om det blir rena elmotorer, problemet är att alla bilar idag är inte elmotorer och när en mäktig industri strävar efter status quo för att behålla kolvmotorer så bromsas givetvis utvecklingen.

Om det droppar från avgasröret så är det varma droppar

Så ska man skrota kolvmotorn för att den använder fossila bränslen eller hitta en lösning med vätgas.
Framtiden är inte enbart fordon drivna med en elmotor utan även det som finns idag och då finns det bara vätgas kvar för en miljövänlig lösning, flygplan går utmärkt att utveckla för vätgasdrift men problemet idag är lagring.

Vätgasen används ju i bränsleceller och genererar el till elmotorn. Menar du att man ska ha vätgas att förbränna i en kolvmotor?
Citera
2017-11-02, 22:48
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vätgasen används ju i bränsleceller och genererar el till elmotorn. Menar du att man ska ha vätgas att förbränna i en kolvmotor?

Fungerar det ens?
Citera
2017-11-02, 23:13
  #180
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vätgasen används ju i bränsleceller och genererar el till elmotorn. Menar du att man ska ha vätgas att förbränna i en kolvmotor?

Ja det finns två vätgas-sätt att driva en motor, en elmotor driver du med vätgasceller och du kan även driva en vanlig kolvmotor med vätgas, problemet är att det är en högexplosiv gas som ska lagras i en säker tank i bilen, det finns redan men tekniken kommer utvecklas.

Ett sätt är att blanda gasen med typ luft(vätgas)-upptagandes pellets som fördröjer en explosion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback