Citat:
Ursprungligen postat av
EnRedigKarl
Kvinnor brukar i regel dra sig för att avvisa män bryskt i dessa sammanhang, utan mest försöka smita undan så diskret som möjligt. Då slipper de obehagliga och stela situationer som kan uppstå. Det kan vara så att de båda gått mot T-banan tillsammans, att han insisterat på att följa henne hem eller tusen andra skäl. Om du tror att de flesta kvinnor som känner sig obekvämt närmade av män på utekvällar slänger en drink i deras face innan de rusar hem med pepparsprejen i högsta hugg, så, spoiler alert, nej.
Du menar att kvinnor inte är kapabla att hantera jobbiga situationer? Av erfarenhet från de kvinnor jag umgås med vet jag att det inte är en generell bristande kompetens hos alla kvinnor. Du borde prata med dina kvinnliga bekanta om det är så illa i din bekantskapskrets!
Jag tror inte det finns någon vuxen människa som inte någon gång tvingats ta sig ur en jobbig situation. Att hamna på dejt med ett svin kan alla göra. Det är svårt att helt minimera den risken. Men blir man utsatt för övergrepp ser man till att konfrontera eller avvika. "Min mor ringde när jag var på toaletten, det är bråttom och jag måste åka, hon hämtar upp mig strax." Det är ett av hundratals utvägar som finns tillgängliga. Vad man
inte ska göra är att sänka blicken och passivt följa med till parken i hopp om att svinet inte är ett svin innerst inne.
Lika mycket som att vi måste diskutera svin såsom Ismail och Virtanen så måste vi också ta tillfället i akt att undervisa och uppfostra alla flickor som inte fått dessa lärdomar från uppväxten. Som det är nu håller vi på att skapa en hel generation av flickor som aldrig kommer få växa upp och lära sig hantera livet som vuxen. Blir besvärligt att börja tala om ökat kvinnligt inflytande i bolagsstyrelser om de inte ens kan hantera en tölp på andra sidan matbordet!