Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 22:05
  #85
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Nej, jag får inga spykänslor eftersom jag bara äter sånt jag tycker om.

Det finns även färs gjord på exempelvis vetegluten, men det är nog inget du hittar på din lokala Ica eller Coop ännu.

Potatis och bönavkok till exempel innehåller stärkelse. Det finns också en produkt som heter No Egg (stärkelse och bindemedel) som är gjord för att ersätta ägg.
https://www.peta.org/living/food/veg...eplacer-guide/ <- där är väldigt bra sida om hur man ersätter ägg i vegansk mat .. finns inget generellt sätt, utan man väljer ngt lämpligt beroende på vad man gör..
Ägg känns ganska utdaterat att använda som bindemedel 2017.. bara lathet .. och vidrigt när man tänker på vad ägg är egentligen..
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2017-05-26 kl. 22:07.
Citera
2017-05-27, 01:35
  #86
Medlem
RetroLovers avatar
Jag är beredd att hålla med om att många av alternativen till kött inte alls smakar bra. Om du är vegetarian så kan jag dock varmt rekommendera Quorn. Inte alls lika torrt och smaklöst som många sojaprodukter. Jag saknar inte kött, men jag saknar Quorn sedan jag blev vegan (bara ett fåtal av deras produkter är helt veganska, tyvärr). Ett annat problem med "biffar", falafel och liknande är att det ofta är en miljon olika örter i. Jag vill inte att det ska vara smaklöst, men explosioner av alla sorters örter är inte alls gott i min smak.
Citera
2017-05-28, 12:02
  #87
Medlem
Bogomils avatar
Nu behöver vegetariansk/vegansk mat inte nödvändigvis att vara dessa svindyra, kött-imiterande hel- eller halv-färdiga produkter.

Det går hur bra som helst att laga sin egen vegetarianska/veganska mat från vanliga råvaror, som är billiga, nyttiga och med stora smaksvariations-möjligheter. Med samma arbetsinsats som i annan matlagning.

Och som med annan matlagning, då kan tillagningen av vegetariansk/vegansk mat ändras och anpassas efter individuell smak och med hänsyn till olika individers metabolism och/eller medicinska situationer.
Citera
2017-10-19, 21:03
  #88
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Så jag är en kille som försöker konvertera till vegetarian, men jag håller på att misslyckas katastrofalt.

Igår åt jag någon slags Sojafil med omega-3. Jag kämpade desperat att få i mig halva portionen, men sen gick det inte mer, fick kväljningar nästan så jag började spy.
Det smakade skit helt enkelt.

Idag åt jag några slags gröna prickar/linser blandat med lite övrig sallad. Det smakade också skit, men jag fick i mig nästan hela portionen.
Nu efteråt känner jag mig halvt illamående.

Allt annat vegan/vegetariskt jag köper har inte haft samma dåliga effekt, men det har inte varit någon dans på rosor där heller inte.

Så jag undrar hur orkar ni äta allt denna skit ? hur lång tid tog det för er att vänja er ?
Har ni tillgång till något antikväljningsmedel ?
Peppar ni varandra att äta det ?

Observera att jag är seriös! vill verkligen bli vegetarian/vegan, då jag kommit fram till att det är det bästa för bra Kolesterol-nivåer av alla dieter.

/Mvh
Visst är veganismen den mest överlägsna kosten för ens kolesterolvärden (lakto-vegetarianism innehåller dock en hel del kolesterol, särskilt ägg, men även mejeriprodukter har en hel del kolesterol), men jag förstår inte riktigt vad ditt problem är? Vad var det för sojafil du körde med? Alpro har ju rätt god soyghurt, och även sojakvarg (deras sojafil är väl mindre lyckad, men inget man får kväljningar av). Klart som fan veganism smakar dåligt om du bara ska äta linser utan Anamma's veganska sojaköttbullar (eller sojafärs, Kung Markatta har även en prisvärdig torkad sojafärs, som går att koka med linserna, pastan eller nudlarna osv). Old school veganer (alltså 60/70-talister) som är fientliga mot soja och quorn, och bara lever på linser och bönor dagarna ut, har inte mycket till kulinarisk smak, men vi yngre (alltså "millennials") och mer öppensinnade veganer, vi kan äta gott

Jag började experimentera med vegetarianism redan 2005, blev bjuden på quorn nuggets, öppensinnad som jag är, testade jag det och och gillade det direkt. Runt 2008 gick jag över till lakto-ovo vegetarianism på heltid (rent tekniskt dock var det lakto-vegetarianism, eftersom jag väldigt sällan äter ägg; jag gillar visserligen stekt äggvita, men hatar smaken av äggula, dock innehöll både quorn och sojakött äggvita vid det här laget, och även en del andra produkter brukade innehålla ägggula, t.ex. Ben & Jerry Brownie smak osv). Runt 2013 beslutade jag mig för att börja med veganism efter att jag upptäckte hampafrön (levde typ en hel månad på bara hemmagjord hampamjölk som min enda protein- och fettkälla). Det skall erkännas att jag till och från sedan 2008 har ätit kött, ost, kvarg osv (dock dricker jag aldrig Arlamjölk eftersom jag hatar smaken), så rent tekniskt är jag flexitarian (om man ska vara petig med termerna), men just nu är jag inne i en hardcore vegansk period, och det enda som inte är veganskt är mina fiskolja kapslar, som jag funderar på och sannolikt kommer att utesluta också och byta ut mot en extra påse 750 g chiafrön, och då får man utöver mer omega-3 ALA, en massa fibrer, fullvärdigt veganskt protein och en hel del mikronutrienter. Sedan är det väl gelatinet i mina multivitaminkapslar som inte heller är veganskt, men jag kan inte göra mycket åt den saken (de skulle ju kunna använda veganska kapslar), men hur som helst så är gelatin/kollagen bra för huden och lederna, och jag är ingen fundamentalistvegan som springer omkring och moraliserar och leker moralens väktare och 'empat' osv; det där beteendet är lite löjligt.

Att vara lakto-ovo vegetarian är dock hur simpelt som helst, särskilt idag, när det finns så mycket fantastiskt lakto-ovo vegetariskt och veganskt utbud! Du märker verkligen ingen större skillnad. Det enda du behöver göra är att byta ut komjölken mot sojamjölk, köttfärs mot sojafärs/quornfärs, hamburgare mot quornburgare/sojaburgare, korv mot quornkorv/sojakorv, osv. I övrigt behöver du inte ändra på något. Nu finns dessutom hela Anamma's sojakött utbud som veganska produkter (de har skippat äggvitan). Äggvitan innehåller förvisso inget kolesterol, men problemet med äggvita är att det är en allergen, och animaliskt protein är alltid mer karcinogent än veganskt protein för oss människor.

Hur som helst, angående veganism, så visst, du måste skära ner ytterligare på matutbudet, och i dagsläget är det bara quorn schnitzel som är vegansk bland quornutbudet (quorn bör du dock, trots äggvitan, ändå äta även om du kör strikt veganskt i övrigt, eftersom quorn är mycket miljövänligt att tillverka; krävs inga stora fält jordbruk osv, väldigt litet ekologiskt fotavtryck med quorn), men detta är inget större problem; alla icke veganska produkter du utesluter, är bara bra för din hälsa att utesluta. Ta kexchoklad som exempel, det är gott, djävulskt gott, men hur nyttigt är det? Jag diggade Chloetta Kexchoklad som fan under tonåren, har inte ätit det alls på senare år, men det senaste året fastnade jag för ICA:s Basic Wafer chokladsmak med hasselnötsfyllning: godaste kexchokladen någonsin, och helt klart det godaste i ICA Basic sortimentet (som ju ska vara lågbudget och smaka skit, vilket det brukar göra, ta bara deras tonfisk som exempel, usch). Men fyfan vad dessa chokladwafers sabbade min deff Har säkert förkortat mitt liv med något år av att ha missbrukat denna högkaloriska och mättade fett fyllda sockerbomb under någon månad eller två. Poängen är att kexchoklad är lakto-vegetarianism (i dagsläget; man skulle kunna byta ut komjölken mot sojamjölk i tillverkningensprocessen för att utesluta kolesterol och kasein, och sockret mot palatinos så att det blir lite nyttigare kolhydrater också), och visst, det är gott som fan, men det är bara bra för hälsan att skippa sådan skräpmat.

Raw food veganism: bästa du kan äta för din hälsa och välmående. Du utesluter en massa processad skräpmat och karcinogena animaliska proteiner och mättade fettsyror och kolesterolbomber, samt även processad vegansk skräpmat som t.ex. chips osv. Veganskt kött kräver dock en viss process, men i övrigt kan du äta allt annat veganskt, ganska oprocessat.

Sedan är verkligen vegansk mat godare, det är bara det att du inte har vant dig än (eller antagligen börjat med fel veganska matprodukter). Du har ju trots allt under hela ditt liv ätit animalisk skräpmat, och dina smaklökar, mage och hjärna är liksom hjärntvättat inställda på den typen av kost. Du behöver avvänja dig med en ordentlig vegansk 'detox' (tramsord egentligen men det är sant att animalisk skräpmat är ett jävla gift). Det är dock en psykologisk process att avvänja sig från kött, ägg och mejeriprodukter, men när man väl har gjort det, vill man inte tillbaka, efter att ha blivit "red pillad" (hatar det uttrycket och använder det inte i vanliga fall, men det passar bra här) och insett hur äckligt kött faktiskt är. Veganism är att vara upplyst, öppensinnad och medveten helt enkelt. Och ja, det är en psykologisk process att konvertera till veganismen Veganism är helt enkelt den rätta mentaliteten, eller en del av den mentaliteten hur som helst.

Alpro Soya Chocolate (alltså vegansk O'Boy), tycker jag personligen smakar mycket bättre än standard O'Boy (och ha i åtanke, jag drack alltid O'Boy istället för vanlig mjölk som liten, eftersom vanlig Arlamjölk alltid varit vidrig för min del). Så jag gillar O'Boy, men O'Boy har fortfarande den där animaliska eftersmaken som brukar finnas i vanlig mjölk (tror det är smaken av laktoset), även om det är ganska svagt jämfört med vanlig mjölk, pga all choklad och socker. Testa dig fram bland veganutbudet, finns en hel del idag, och det kommer bara bli vanligare med veganska matprodukter ju mer mainstream veganismen blir, så det är bara att vänja sig för din del, eftersom du snart bara kommer att ha vegansk mat att välja på

Edit:

Förresten, det här fick inte plats i mitt nästa inlägg, så jag tar det här. Jag rekommenderar att du utöver Core Female Vitamins, även kör med Ferrosan Multi-Tabs Imumax (verkar vara svår att beställa online i dagsläget, men brukar finnas på apoteket):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809065

^^ Innehåller liknande ingredienser av multivitamineraler, men till skillnad från Core Female Vitamins, 1 miljard lactobacillus rhamnosus GG (mycket bra skit!). Hur som helst, en Multi-Tabs Imumax och en Core Female Vitamins om dagen, håller doktorn borta från magen
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-10-19 kl. 21:29.
Citera
2017-10-19, 21:05
  #89
Medlem
EliasAlucards avatar
Eftersom jag är en erfaren och avancerad vegan, tänkte jag hjälpa dig lite på traven, med en smidig och praktisk vegansk diet som jag själv kör med till och från, och som du kan börja med, innan du känner att du är mogen att sätta ihop din egna veganska diet. Jag föreslår följande kostförändringar:

1) Byt ut ditt lakto-vegetariska smör mot Becel Proaktiv 35% (den med växtsteroler); den är vegansk och fytosterolerna i den är kickass veganska steroider! Växtsteroider som t.ex. beta-sitosterol motverkar LDL-lipoprotein (det "dåliga kolesterolet") och höjer HDL (det "bra kolesterolet"), plus en massa andra häftiga hälsoeffekter. Som du kanske vet så är fytosteroler, växternas motsvarighet till kolesterol, och föga förvånande är det till skillnad från det animaliska steroidhormonet kolesterol, nyttigt för oss att äta växtsteroider! Jag rekommenderar 3 gram om dagen, växtsteroler från Becel Proaktiv (alltså runt 55 g smör). Annars kan du skippa det här smöret också, och köpa fytosterolpiller, om du vill undvika kalorierna (blir ju bara 174 kcal, men det är en smakfråga)

2) Byt ut Arla mjölken mot ICA:s osötade, kalciumberikade, ekologiska sojamjölk (den i <3 eco, vit förpackning, berikad med enbart kalcium).

3) Byt ut vassleproteinisolatet mot sojaproteinisolat (Star Nutrition eller Bulk Powders)

4) Börja äta skalade hampafrön som din primära fettkälla (Becelsmöret bör du endast använda på bröd, men annars, bör skalade hampafrön vara standard). Se även till att du får i dig 60% av ditt proteinintag från soja och 40% från skalade hampafrön eller vitt hampaproteinpulver gjort på skalade hampafrön (Kung Markatta säljer en på 75 g hampaproteinkoncentrat för runt 30-50 kr beroende på butik, innehåller nästan 60 g protein och är perfekt att slänga i sojamjölken eller sojaproteinshaken; det billigare hampaproteinet är gjort på oskalade hampafrön, är mörkgrön till färgen och smakar sand). Detta är en viktig vegansk proteinkombination för att uppnå 1.0 i PDCAAS värden (maximalt proteinbetyg).

5) Om du äter mycket sojabönor eller sojamjölk, soyghurt osv, där du får i dig en hel del sojafett, se till att kontra detta med minst 50 g chiafrön, eftersom soja har en omega-6/3 ratio på 7:1, medan hampafrön som är optimal, har 3:1 (man ska ligga mellan 1:1 till max 4:1, alltså högst 4 gånger mer omega-6 än omega-3).

6) Rent tekniskt är det enda fetter du behöver, 60 gram skalade hampafrön (blir runt 30 g fett), och det enda proteinet du behöver, 60 gram sojaprotein och 40 gram hampaprotein. Detta kan dock bli rätt enformigt att bara äta så hela tiden, klart man vill njuta av lite smak på maten osv. Men det går att äta gott veganskt, bara man har har fantasi och kunskap att koka ihop veganska varianter.

7) Vill du vara riktigt hardcore gangstershit, och en portabel/mobil vegan, så rekommenderar jag följande ingredienser:

7.1) 200 g Weider Oat Flour (denna är god som faen, särskilt brownie smaken, blandas utmärkt med sojaproteinpulver chokladsmak, men du kan använda havrepulver från andra tillverkare också om du vill variera; MyProtein har en med banansmak!).

7.2) 101 g Star Nutrition Soy Protein Isolate Choklad (eller Bulk Powders som sagt, dock är den senare inte smaksatt).

7.3) 60 g skalade hampafrön (Gogreen eller Grainway är de i dagsläget med bäst makronutrientfördelning, typ bara fett, protein och fibrer, men även Risenta funkar bra, brukar finnas på ICA och Willys).

7.4) 30 g Raw Cocoa Nibs (du kan köra med valfritt märke, alla smakar lika bra, säljs på de flesta online proteinbutiker och även på Coop)

7.5) 25 g Chiafrön (Risenta är billigast)

7.6) Body Science Sloow Carbs (palatinose/isomaltulose, bra skit!), dosera 100-300 g efter behov. Jag kommer att räkna kcal och övriga näringsvärden för allt detta, utan palatinoset.

7.7) En Core Female Vitamins (ja det här är bra skit, den kallas "Female" enbart eftersom den innehåller soja-fytoöstrogener, och ja, isoflavoner är mycket bra även för oss män, kanske till och med bättre för oss än för kvinnor).

7.8) Tre kalciumtabletter (ICA:s egna märke funkar bra, eller VitaKalk på apoteket)

7.9) Åtta Self Omninutrition Potassium & Magnesium (viktigt med både kalium och magnesium, dock är hampafrön rena magnesiumbomben, men dessa tabletter ska du ta för kaliumet; magnesiumet är en bonus).

7.10) En fet 2.2 liters jug eller en sån där 2.5 liters "Mammoth Mug" som Rich Piana brukade använda (finns även utan Piana's tramsiga 5% märke, men säljs i skrivande stund inte i Sverige), den senare är mycket enklare att hälla i skopor havre- och sojaproteinpulver. Glöm inte även en sån där billig fyrkantig plastförpackning som finns på ICA, för att hälla i chia/hampafröna och kakaonibsen, så att du kan bära med dig käket på stan eller till jobbet, gymmet osv.

7.11) En sån där smidig pillerask som säljs på Gymgrossisten, viktig för att förvara alla piller:

https://www.gymgrossisten.com/pillma...-starnutrition
https://www.gymgrossisten.com/optimum-pillbox

7.12) Sist men inte minst, 1 vitamin D3, 1 K2 MK-7 och 1 Probio Vital, i syfte att motverka kalcifiering/åderförkalkning, och probiotikan för att konvertera soja-fytoöstrogenen daidzein till (S)-Equol, för maximala antioxidant- och hälsoeffekter från soja. Core Female Vitamins innehåller visserligen den nödvändiga probiotikan som kan göra jobbet/konverteringen, men Probio Vital innehåller samma bakterie i mycket högre doser, plus en till högdoserad bakterie som också kan konvertera. Bulk Powders har för övrigt en billigare D3 på hela 5000 IU, men det är upp till dig hur du vill göra där.

Hur mycket kcal du vill ha av dessa ingredienser är upp till dig, men jag rekommenderar dessa basingredienserna som standard för att få i dig alla essentiella näringsämnen i perfekt dosering (kolin räknar jag inte med här, men det finns mycket kolin i soja och brukar följa med i sojaproteinisolat, sedan är det diskutabelt hur essentiella kolin, inositol, svavel osv är), och sedan kan du öka upp till 3,000 kcal eller mer, med palatinoset, om du känner att du behöver mer energi. Men dessa ingredienser är godare än det mesta du kan äta från animalisk mainstreamkost. Detta är dock mer under vanliga träningsdagar, eller när du inte orkar laga mat, eller när du inte tycker att det är värt att punga ut 200 kr för att bli mätt på donken (den här pulverdieten går på runt 60-90 kr om dagen beroende på vilka ingredienser man väljer; t.ex. Grainway hampafrön, är billigare än Gogreen's och Risenta's hampafrön, osv, och sedan blir det billigare utan palatinoset också).

Hur som helst, här kommer näringsvärdet:

1776 kcal
135.5 g kolhydrater
135.1 g protein
67.9 g fett
- 16.51 g mättat fett
- 14.36 g enkelomättat fett
- 35.06 g fleromättat fett
-- 10.8 g omega-3
-- 23.9 g omega-6
--- omega-6/3 ratio: 2.21:1
40 g fibrer
3 g salt (jag rekommenderar starkt att du slänger i 4 g jodat salt i jugen, men inte mer än så)
0 g kolesterol
40 mg soja-fytoöstrogener (är nog lite mer, men jag vet inte hur mycket sojaproteinet innehåller)
0.035 g transfett (från chiafrön)
11 miljarder godartade probiotiska bakterier

Vitaminer:

A 6002 μg 667% RDI
B1 3.7 mg 244% RDI
B2 2.7 mg 157% RDI
B3 35.5 mg 178% RDI
B6 2.9 mg 179% RDI
B12 3.8 μg 188% RDI
Folat 568 μg 189% RDI
C 250.3 mg 334% RDI
D3 122.5 μg 1633% RDI
E 13.9 μg 139% RDI
K1 75 μg 100% RDI
K2 200 μg 267% RDI

Mineraler:

Fosfor 2187.5 mg 365% RDI
Järn 27 mg 300% RDI
Kalcium 1799.1 mg 225% RDI
Kalium 4875.9 mg 139% RDI
Magnesium 2840.6 mg 812% RDI
Selen 56.8 μg 114% RDI
Zink 19.2 mg 214% RDI
Jod 351.8 μg 235% RDI (med 4 g jodat salt räknat)

Säg mig, krossar inte det här allt vad "vanlig mat" kan erbjuda i näringsvärde? Och nej, du bör inte ta några fiskoljakapslar, eftersom 10.8 g vegansk omega-3 ALA (särskilt med en sådan hög omega-3 balans/ratio) konverteras i högre utsträckning bland veganer till omega-3 DHA/EPA, än om du får i dig fiskolja (kroppen gör sig inte besväret att konvertera ALA, om den redan får i sig fiskolja, eller om man får i sig för mycket omega-6, så tänk på det). Det skall dock erkännas att det finns några essentiella näringsämnen som jag inte har med här, t.ex. mangan (som hampa är fullproppad med, så den är lugn), koppar osv, men det beror på att min kaloriräknare inte har med dessa näringsämnen, men de är helt klart över 100% RDI i vilket fall som helst. Tänk även på att du utöver den här pulverdieten, behöver 3.7 liter vatten, så 2 liter vatten i jugen för havret/sojan/palatinoset, och sedan 1.7 liter vatten för resten av dagen, när du är klar med protein/carbs shaken.

För övrigt Kalas-Kuken, utmärkt inlägg här:

(FB) Ni som är vegetarianer/Veganer - hur kan ni äta all denna skit ? hur vänjer man sig ?

^^ Fler anti-intellektuella köttätare och mainstreamtänkare borde läsa det här inlägget för att förstå allvaret i animalisk kost (alltså kolesterol, animaliskt mättat fett och karcinogent animaliskt protein osv).
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-10-19 kl. 21:15.
Citera
2017-10-20, 00:17
  #90
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Hur som helst så har T-lymphocyte rätt i mycket det han/hon säger. Mina professorer lär ut liknande fakta, och jag har svårt att tro att de alla är tillsammans i någon gigantisk global vegan-sekt som försöker lura oss.

Kolesterol accelererar processen av åderförkalkning. Ju mer kolesterol och inflammation desto lättare blir det att bygga upp ett plack.

Jag har sett det under mikroskop: Det börjar redan i barndomen, kolesterol & fett samt en del socker som byggs upp på insidan av artärer.
Det kommer vita blodceller(makrofager) och försöker äta upp all kolesterol, många av makrofagerna hinner inte ut ur placket och cellen dör inuti placket.
Detta leder till fibros och kalcifiering, vilket gör placket ännu stelare och svårare för makrofager att ta sig ut(och på så sätt få kolesterolet att återvända till cirkulationen-> levern->gallsyra-> tarmen-> avföringen.

Jag har till och med känt på denna åderförkalkning vid obduktioner: Det är stenhårt, artärerna är hårda som kopparrör och helt igenproppade. Man kan skära sig på dessa vassa kalciumbitar om man inte är försiktig.
Citat:
Ursprungligen postat av T-lymphocyte
Du har uppenbarligen inte läst någon litteratur om ämnet så hur kan du möjligen göra sådana här påståenden? Om du inte uppfattade det så delade TS faktumet att detta börjar i barndomen, så ålder är inte en faktor förutom på så sätt att kärlsjukdomar successivt byggs upp och att blodkärlen blir styvare med ålder. Det underliggande problemet med förhöjt kolesterol är i princip densamma för en 10-åring som en 100-åring. Man har bokstavligen kollat i kärlen på barn som dött i bilolyckor och sett att över 50% av barn runt 10 har åderförfettning synlig med naket öga. Du är med all sannolikhet i en senare grad av denna sjukdomsutveckling, och det högst troligt att du kommer dö av det, som de flesta människor i världen gör. Att inte ha någon inflammation är fullständigt oundvikligt, det är del av att vara vid liv. Vi kan minska skadan det gör, med en diet rik på antioxidanter som i princip bara finns i växter, träning, meditation och genom att undvika djurprodukter av en mängd anledningar. Delvis blir kärlen styva av måltider med mycket fett då detta stör kvävesignaleringen som vidgar kärlen, och delvis så är djurprodukter ofta fyllda av inflammatoriska ämnen som endotoxiner. De flesta kan dock inte undvika att skada kärlen och då är det enda vi kan göra är att hålla byggstenarna till placken på tillräckligt låga nivåer så vår kropp kan hantera dem, en egenskap du överskattar kraftigt.
Utmärkta inlägg, Kalas-Kuken och T-lymphocyte! Angående inflammation, fibros och kalcifiering, mitt föregående inlägg som jag rekommenderade Kalas-Kuken mitt veganska recept, det är en anti-inflammatorisk (omega-6 är inflammatorisk, medan omega-3 är anti-inflammatorisk), kolesterolfri, fibrosmotverkande (vitamin D3) och dekalcifieriande (vitamin K2) vegansk diet. Dessutom låg på mättat fett (under 20 g totalt). Om Kalas-Kuken är extra orolig över inflammation, kan han höja intaget av chiafrön tills det blir 1:1 i omega-6/3 ratio, och även högdosera D3 och K2 (typ 1 mg var, men se i så fall till att även högdosera vitamin A i form av veganskt retinylpalmitat, för att motverka eventuell toxicitet från högdoserad D3; A och D3 i höga doser, motverkar varandras toxicitet, och nej, beta-karoten fungerar inte lika bra i det syftet, eftersom det måste vara högdoserat vitamin A, vilket beta-karoten inte är, annars är beta-karoten utmärkt när man inte högdoserar D3/K2).

Läste förresten igenom tråden och såg att Kalas-Kuken verkar ha problem med soja-allergi eller liknande, byt i så fall ut sojaproteinisolatet som jag rekommenderade, mot en vegansk kombination av ärt- ris- och hampaprotein pulver, eller liknande lösningar. Weider har även ett intressant, sojafritt veganskt proteinpulver:

https://www.gymgrossisten.com/vegan-protein-750-g

^^ Det är typ en blandning av ärtproteinisolat och risproteinisolat + lite protein från andra nyttiga växter. Har inte testat den själv, men Weider kan det här med bra smak. Annars finns även det här veganska proteinpulvret som du kan använda istället för sojaproteinisolat ("havre (42%), ris (27%), hampaprotein (13%), linfrö (9%), solrosfrö, psylliumfrö"):

https://www.svensktkosttillskott.se/..._vegan_protein

Lycka till hur som helst med veganismen, Kalas-Kuken, och välkommen till klubben!

Edit:

Glömde även säga, att det är viktigt att inta dessa multivitaminpiller, tillsammans med en fettrik måltid (alltså hampafröna), eftersom de fettlösliga vitamierna behöver fett för att tas upp, och i sin tur, öka upptaget av mineralerna de är associerade med. Du kan ta vitaminerna samtidigt som du äter hampafröna och dricker havre/sojaproteinshaken, allt på en gång. Och nej, du kommer inte förlora eller "pissa ut" så mycket protein. Hampa- och sojaprotein är långsamma proteiner, till skillnad från vassle, så de ger inga insulinspikar och de konverteras inte till fett om man får i sig för mycket protein på en gång, som fallet kan vara med snabbare proteiner som vassle.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-10-20 kl. 00:28.
Citera
2017-10-21, 10:56
  #91
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Eftersom jag är en erfaren och avancerad vegan, tänkte jag hjälpa dig lite på traven, med en smidig och praktisk vegansk diet som jag själv kör med till och från, och som du kan börja med, innan du känner att du är mogen att sätta ihop din egna veganska diet. Jag föreslår följande kostförändringar:

1) Byt ut ditt lakto-vegetariska smör mot Becel Proaktiv 35% (den med växtsteroler); den är vegansk och fytosterolerna i den är kickass veganska steroider! Växtsteroider som t.ex. beta-sitosterol motverkar LDL-lipoprotein (det "dåliga kolesterolet") och höjer HDL (det "bra kolesterolet"), plus en massa andra häftiga hälsoeffekter. Som du kanske vet så är fytosteroler, växternas motsvarighet till kolesterol, och föga förvånande är det till skillnad från det animaliska steroidhormonet kolesterol, nyttigt för oss att äta växtsteroider! Jag rekommenderar 3 gram om dagen, växtsteroler från Becel Proaktiv (alltså runt 55 g smör). Annars kan du skippa det här smöret också, och köpa fytosterolpiller, om du vill undvika kalorierna (blir ju bara 174 kcal, men det är en smakfråga)

2) Byt ut Arla mjölken mot ICA:s osötade, kalciumberikade, ekologiska sojamjölk (den i <3 eco, vit förpackning, berikad med enbart kalcium).

3) Byt ut vassleproteinisolatet mot sojaproteinisolat (Star Nutrition eller Bulk Powders)

4) Börja äta skalade hampafrön som din primära fettkälla (Becelsmöret bör du endast använda på bröd, men annars, bör skalade hampafrön vara standard). Se även till att du får i dig 60% av ditt proteinintag från soja och 40% från skalade hampafrön eller vitt hampaproteinpulver gjort på skalade hampafrön (Kung Markatta säljer en på 75 g hampaproteinkoncentrat för runt 30-50 kr beroende på butik, innehåller nästan 60 g protein och är perfekt att slänga i sojamjölken eller sojaproteinshaken; det billigare hampaproteinet är gjort på oskalade hampafrön, är mörkgrön till färgen och smakar sand). Detta är en viktig vegansk proteinkombination för att uppnå 1.0 i PDCAAS värden (maximalt proteinbetyg).

5) Om du äter mycket sojabönor eller sojamjölk, soyghurt osv, där du får i dig en hel del sojafett, se till att kontra detta med minst 50 g chiafrön, eftersom soja har en omega-6/3 ratio på 7:1, medan hampafrön som är optimal, har 3:1 (man ska ligga mellan 1:1 till max 4:1, alltså högst 4 gånger mer omega-6 än omega-3).

6) Rent tekniskt är det enda fetter du behöver, 60 gram skalade hampafrön (blir runt 30 g fett), och det enda proteinet du behöver, 60 gram sojaprotein och 40 gram hampaprotein. Detta kan dock bli rätt enformigt att bara äta så hela tiden, klart man vill njuta av lite smak på maten osv. Men det går att äta gott veganskt, bara man har har fantasi och kunskap att koka ihop veganska varianter.

7) Vill du vara riktigt hardcore gangstershit, och en portabel/mobil vegan, så rekommenderar jag följande ingredienser:

7.1) 200 g Weider Oat Flour (denna är god som faen, särskilt brownie smaken, blandas utmärkt med sojaproteinpulver chokladsmak, men du kan använda havrepulver från andra tillverkare också om du vill variera; MyProtein har en med banansmak!).

7.2) 101 g Star Nutrition Soy Protein Isolate Choklad (eller Bulk Powders som sagt, dock är den senare inte smaksatt).

7.3) 60 g skalade hampafrön (Gogreen eller Grainway är de i dagsläget med bäst makronutrientfördelning, typ bara fett, protein och fibrer, men även Risenta funkar bra, brukar finnas på ICA och Willys).

7.4) 30 g Raw Cocoa Nibs (du kan köra med valfritt märke, alla smakar lika bra, säljs på de flesta online proteinbutiker och även på Coop)

7.5) 25 g Chiafrön (Risenta är billigast)

7.6) Body Science Sloow Carbs (palatinose/isomaltulose, bra skit!), dosera 100-300 g efter behov. Jag kommer att räkna kcal och övriga näringsvärden för allt detta, utan palatinoset.

7.7) En Core Female Vitamins (ja det här är bra skit, den kallas "Female" enbart eftersom den innehåller soja-fytoöstrogener, och ja, isoflavoner är mycket bra även för oss män, kanske till och med bättre för oss än för kvinnor).

7.8) Tre kalciumtabletter (ICA:s egna märke funkar bra, eller VitaKalk på apoteket)

7.9) Åtta Self Omninutrition Potassium & Magnesium (viktigt med både kalium och magnesium, dock är hampafrön rena magnesiumbomben, men dessa tabletter ska du ta för kaliumet; magnesiumet är en bonus).

7.10) En fet 2.2 liters jug eller en sån där 2.5 liters "Mammoth Mug" som Rich Piana brukade använda (finns även utan Piana's tramsiga 5% märke, men säljs i skrivande stund inte i Sverige), den senare är mycket enklare att hälla i skopor havre- och sojaproteinpulver. Glöm inte även en sån där billig fyrkantig plastförpackning som finns på ICA, för att hälla i chia/hampafröna och kakaonibsen, så att du kan bära med dig käket på stan eller till jobbet, gymmet osv.

7.11) En sån där smidig pillerask som säljs på Gymgrossisten, viktig för att förvara alla piller:

https://www.gymgrossisten.com/pillma...-starnutrition
https://www.gymgrossisten.com/optimum-pillbox

7.12) Sist men inte minst, 1 vitamin D3, 1 K2 MK-7 och 1 Probio Vital, i syfte att motverka kalcifiering/åderförkalkning, och probiotikan för att konvertera soja-fytoöstrogenen daidzein till (S)-Equol, för maximala antioxidant- och hälsoeffekter från soja. Core Female Vitamins innehåller visserligen den nödvändiga probiotikan som kan göra jobbet/konverteringen, men Probio Vital innehåller samma bakterie i mycket högre doser, plus en till högdoserad bakterie som också kan konvertera. Bulk Powders har för övrigt en billigare D3 på hela 5000 IU, men det är upp till dig hur du vill göra där.

Hur mycket kcal du vill ha av dessa ingredienser är upp till dig, men jag rekommenderar dessa basingredienserna som standard för att få i dig alla essentiella näringsämnen i perfekt dosering (kolin räknar jag inte med här, men det finns mycket kolin i soja och brukar följa med i sojaproteinisolat, sedan är det diskutabelt hur essentiella kolin, inositol, svavel osv är), och sedan kan du öka upp till 3,000 kcal eller mer, med palatinoset, om du känner att du behöver mer energi. Men dessa ingredienser är godare än det mesta du kan äta från animalisk mainstreamkost. Detta är dock mer under vanliga träningsdagar, eller när du inte orkar laga mat, eller när du inte tycker att det är värt att punga ut 200 kr för att bli mätt på donken (den här pulverdieten går på runt 60-90 kr om dagen beroende på vilka ingredienser man väljer; t.ex. Grainway hampafrön, är billigare än Gogreen's och Risenta's hampafrön, osv, och sedan blir det billigare utan palatinoset också).

Hur som helst, här kommer näringsvärdet:

1776 kcal
135.5 g kolhydrater
135.1 g protein
67.9 g fett
- 16.51 g mättat fett
- 14.36 g enkelomättat fett
- 35.06 g fleromättat fett
-- 10.8 g omega-3
-- 23.9 g omega-6
--- omega-6/3 ratio: 2.21:1
40 g fibrer
3 g salt (jag rekommenderar starkt att du slänger i 4 g jodat salt i jugen, men inte mer än så)
0 g kolesterol
40 mg soja-fytoöstrogener (är nog lite mer, men jag vet inte hur mycket sojaproteinet innehåller)
0.035 g transfett (från chiafrön)
11 miljarder godartade probiotiska bakterier

... etc

Vad du väljar som din diet är din sak, men den kombination av biokemisk information och piller-/kosttillskotts-ätande du här presenterar inspirerar knappast särskild många potentiella vegetarianer/veganer.
Citera
2017-10-24, 14:21
  #92
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Så jag är en kille som försöker konvertera till vegetarian, men jag håller på att misslyckas katastrofalt.

Igår åt jag någon slags Sojafil med omega-3. Jag kämpade desperat att få i mig halva portionen, men sen gick det inte mer, fick kväljningar nästan så jag började spy.
Det smakade skit helt enkelt.

Idag åt jag några slags gröna prickar/linser blandat med lite övrig sallad. Det smakade också skit, men jag fick i mig nästan hela portionen.
Nu efteråt känner jag mig halvt illamående.

Allt annat vegan/vegetariskt jag köper har inte haft samma dåliga effekt, men det har inte varit någon dans på rosor där heller inte.

Så jag undrar hur orkar ni äta allt denna skit ? hur lång tid tog det för er att vänja er ?
Har ni tillgång till något antikväljningsmedel ?
Peppar ni varandra att äta det ?

Observera att jag är seriös! vill verkligen bli vegetarian/vegan, då jag kommit fram till att det är det bästa för bra Kolesterol-nivåer av alla dieter.

/Mvh

Jag är inte vegetarian/vegan, men jag äter gärna vegetariskt/veganskt - helt enkelt för att mat är gott - det är väldigt lite som inte är gott. Däremot undviker jag många såna där "konstiga" saker. Sojamjölk och havregurt. Har smakat. Tyckte inte om. Så jag äter det inte. Men vegetarisk mat, hemmalagad av färska råvaror... endast en inskränkt, "troende" kötterian ratar vegetarisk kost, bara för att den är vegetarisk. (Precis som "militanta troende veganer" ratar kött.)

I och för sig är det väl meningslöst att predika inför "troende" av andra religioner, eftersom man tror det man vill tro. Fakta är lätt att ignorera när det passar.
Citera
2017-10-25, 03:41
  #93
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Jag är inte vegetarian/vegan, men jag äter gärna vegetariskt/veganskt - helt enkelt för att mat är gott - det är väldigt lite som inte är gott. Däremot undviker jag många såna där "konstiga" saker. Sojamjölk och havregurt. Har smakat. Tyckte inte om. Så jag äter det inte. Men vegetarisk mat, hemmalagad av färska råvaror... endast en inskränkt, "troende" kötterian ratar vegetarisk kost, bara för att den är vegetarisk. (Precis som "militanta troende veganer" ratar kött.)

Självklart. Att acceptera köttätande behöver ju inte automarisk att innebära nån anti-vegetabilisk diet.
Citera
2017-10-25, 16:26
  #94
Medlem
Jag skulle gärna äta mer vegetariskt men upplever att jag blir fort hungrig efter jag ätit sådan mat
Citera
2017-10-28, 13:15
  #95
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigleg77
Jag skulle gärna äta mer vegetariskt men upplever att jag blir fort hungrig efter jag ätit sådan mat

Det kan ta en viss tid före metabolismen lmställar sig.
Citera
2017-10-28, 13:57
  #96
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad du väljar som din diet är din sak, men den kombination av biokemisk information och piller-/kosttillskotts-ätande du här presenterar inspirerar knappast särskild många potentiella vegetarianer/veganer.
Fast din åsikt är ju ganska irrelevant, har ingen tyngd och håller inget vatten. Varför din åsikt är betydelselös, beror på att den inte är baserad på kunskap/vetenskap (trots din signatur som du har enbart för kukmätningssyfte att framställa dig själv som en auktoritet).

Faktum är att den veganska pulverdieten dieten jag rekommenderade Kalas-Kuken, är mycket god, mycket nyttig, mycket miljövänlig, mycket enkel att "laga" och mycket praktisk, smidig och snabb att äta och "diska" (bara att skölja proteinshaken med lite varmt vatten, så är det klart; diskmedel behövs inte). Framförallt är den ungefär tusen gånger nyttigare än den animaliska skräpmaten du äter regelbundet, och som grädde på moset, billigare också.

Viktigast av allt dock, är att det här är framtidens mat (det är så vi kommer äta i framtiden; ju mer upplyst mänskligheten blir, och ju mindre tid vi har att stå och koka ihop något i köket och diska, och slösa flera timmar om dagen på att stå i köket, desto fler kommer söka sig till enkla, snabba och supernyttiga veganska pulverdieter som den jag kör med). Veganism är wave of the future.

Sedan om du är fastlåst i mainstreamtänkandet där du inte kan slita dig loss från "jag måste steka maten och jag måste tugga den", det är ditt konservativa hälsoproblem det, men ditt hälsoproblem är vårt miljöproblem (annars hade det liksom varit helt okej att du sliter ut din hälsa). Veganska pulverdieter behöver varken kylskåp eller stekning (värme förstör mikronutrienter, särskilt värmekänsliga vitaminer, för övrigt), undantaget är väl oljor rika på fleromättade fettsyror.

Förhoppningsvis kommer vi att förbjuda era miljöfientliga animaliska dieter i sinom tid
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-10-28 kl. 14:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback