Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Detta är jag tveksam till, jag skulle vilja säga att det finns en konflikt mellan religion och vetenskap. Religion förespråkar att man bara ska tro på något och att tro är något positivt och bra och man ska ha en stark tro. Detta är i direkt konflikt med vetenskapen som kräver att påståenden faktiskt går att verifiera på något sätt. Så jag tycker själv att du ger exempel på konflikten, den religiöse bara drar något ur röven och bestämmer för att börja tro på det, medan vetenskapsmannen avvaktar att tro på det tills det går att verifiera.
Enligt bibeln är "tro" detsamma som att man ska få bevis för det man inte kan se:
"
Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr 11:1 NWT)
Även vetenskapliga teorier baseras med bevis på verkligheter man inte ser. Länge kunde man inte se atomer, men dom matematiska bevisen talade för att atomer existerade. Vi kan fortfarande inte se atomer med egna ögon, men vi litar på att svepelektronmikroskop visar verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Detta är ju däremot totalt felaktigt, du har helt enkelt inte koll på vad en vetenskaplig teori är och jag råder dig att kolla upp det. Att säga att jorden är platt är en teori i samma bemärkelse som evolutionen blir faktiskt väldigt löjligt och jag tror du skulle hålla med mig om du bara förstod att ordet teori har två fullständigt olika betydelser när man säger "evolutionsteorin" och "jorden är platt teorin".
Jag håller inte med dig riktigt, vetenskapliga teorier kan vara mer eller mindre underbyggda av bevis/verifieringar och mer eller mindre trovärdiga. Man kan i princip ställa upp en teori utan några som helst bevis som stödjer teorin, t.ex. när Einstein ställde upp relativitetsteorin. Den teorin bevisades inte förrän 1919 i en solförmörkelse.
Många vetenskapsmän såg Einsteins relativitetsteori som på en "jorden är platt teorin", ända tills solförmörkelsen 1919.
Teorier kan vara mer eller mindre trovärdiga, Einsteins teori var väldigt trovärdig på grund av att den höll ihop, men den var ändå inte bevisad. "jorden är platt teorin" är inte heller bevisad, men den teorin är inte alls trovärdig på grund av alla dom bevis som motsäger det. Så ja, "Att säga att jorden är platt är en teori
i samma bemärkelse som evolutionsteorin är löjligt", men
bara för att bevisen motsäger den teorin. Annars är "jorden är platt teorin" och evolutionsteorin båda två olika teorier.
Evolutionsteorin är inte heller bevisad i själva kärnfrågan om att en art kan förändras till en annan art enligt Ernst Mayrs definition av art. Man har aldrig observerat att en art har blivit en annan art enligt Ernst Mayrs definition av art, det finns inga bevis för det.
Skapelseteorin är inte heller bevisad, men jag anser att den är mer trovärdig än evolutionsteorin. Att djur och människor kan förändras motsäger inte skapelseteorin.