Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-01, 15:01
  #37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Väger björnar 400 kg?

Kanske inte 400kg men en stor hane kan väga upp till 350kg..och vilda djur är vanligen inga "soffliggare" utan vältränade av överlevnaden i skogen så det handlar om riktiga muskler..

Det sägs att en björn kan slå av huvudet på en människa med en ordentlig smäll med ramen.

Enda sättet att komma undan är nog att springa nedför i den brantaste backen man hittar..Björnar har svårt för att springa nedför då de har korta framben så de backar oftast i branta nedförslut.
Citera
2017-10-01, 17:33
  #38
Medlem
Zaedrewss avatar
Hugh Glass som Leonardo DiCaprio spelade i The Revenant ska ha använt en kniv för det dödande slaget mot en Grizzlybjörn (som är större och farligare än våra svenska björnar). Detta dock efter att då skjutit björnen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hugh_G...ustration.jpeg

Så bara en stor kniv gör nog inte så mycket till om björnen bestämt sig för att attackera. Att den gör det är också extremt ovanligt om du inte har lösspringande hund med dig och är ute på älgjakt och antingen då att hunden springer fel eller att man trampar innan mellan en björnhona och hennes ungar. Dock ska man vara ut i skogen är det inte dumt att ha med sig en kniv. Även om den inte kommer hjälpa mycket mot varken björn eller varg.
Citera
2017-10-02, 21:03
  #39
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så bara en stor kniv gör nog inte så mycket till om björnen bestämt sig för att attackera. Att den gör det är också extremt ovanligt om du inte har lösspringande hund med dig och är ute på älgjakt och antingen då att hunden springer fel eller att man trampar innan mellan en björnhona och hennes ungar. Dock ska man vara ut i skogen är det inte dumt att ha med sig en kniv. Även om den inte kommer hjälpa mycket mot varken björn eller varg.

Såväl laikor, jämthundar, finnspetsar, gråhundar och nobsar som karelare (alltså de i Sverige vanligaste ställande älghundarna) skäller gärna björn. Det handlar alltså inte om att hunden springer fel, utan om att den irriterar björnen då den ställer den och att bjäen därefter skrämmer hunden som springer tillbaks till föraren.

Oftast nöjer sig dock björnen med att lämna ifrån sig en rejäl utskällning och återgår sedan till att käka blåbär/lingon, samtidigt hunn springer till husse och ödmjukast anhåller om ett såtbyte. Händer ju inte direkt helt sällan om man jagar i de björnrikare delarna av Sverige.

OnT: Du har naturligtvis helt rätt i att en kniv är värdelös som självförsvar mot en anfallande björn. Det mest effektiva är grovt hagel på kort håll - vilket också är anledningen till att man gärna använder just detta vid eftersök på björn.

--
Det finns väl dock enbart ett exempel på björn som dödligt attackerat människa utanför jaktsituation i modern tid, Valsöbyn -07:
https://www.jaktojagare.se/kategorie...illfallighet-/

I Sverige då alltså. Eller ja, i Jämtland...
Citera
2017-10-26, 17:59
  #40
Medlem
Mina pengar är på björnen också, men jag lär inte kunna inkassera dem om jag får rätt.
Citera
2017-10-26, 20:08
  #41
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Om vi säger du möter en björn i skogen, vinner du med en stor vass kniv?

Tänker på alla faror det finns i vildmarken - Älgar, björn, varg osv... Är inte den enda lösningen att bara ha en stor vass kniv ifall någon av dessa djur går till anfall?

Ser inte hur man ska vinna mot ett djur (björn) som slår av en på mitten utan större ansträngning. Den intressanta frågan i så fall är om en människa skulle lyckas stalemata en björn, dvs hinna på något vis hinna sticka kniven på ett dödligt ställe innan björnen dödar en så att båda dör. För självklart går det att i teorin sticka ett långt vasst föremål i allt så att de dör, fast då talar vi i teorin. Man vinner nog aldrig mot en björn.

Varg däremot? Fattar inte varför ni tror att det skulle vara omöjligt att vinna mot en varg om man hade en riktigt lång kniv eller svärd. Ett hugg på rätt ställe så hade det varit godnatt för vargen.
Citera
2017-10-26, 20:17
  #42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Då får den smaka på slagserie mot mellangärdet.
En välriktad vänsterkrok, följd av en upercut.

Allt detta får jag nog aldrig chansen att göra, även om jag fick det skulle björnen nog inte ens märka det.

Nej, björnen vinner, om den inte går att muta med min fina Parkerpenna.
Citera
2017-10-27, 00:32
  #43
Medlem
Om det är handbeväpningen som är den centrala frågeställningen så tror jag att jag skulle försöka se till att ha en väldigt stor kniv redo, tänk machete men mer kombinerat stick- och hugg-vapen.

Längst ut på spetsen bör man lämpligen ha ett honungsindräkt äpple som björnen förhoppningsvis stannar upp vid för att mumsa i sig.........men jag tar inget ansvar för eventuella följder av sådant förfarande utifall någon testar detta på riktigt!


Annars är väl tipset att ha med sig något som liknar en fackla då det är ont om vilda djur som springer rakt in i brinnande eld. Några av våra förfäder visste allt om detta, är jag rädd.
Citera
2017-10-30, 12:57
  #44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Då får den smaka på slagserie mot mellangärdet.
En välriktad vänsterkrok, följd av en upercut.

Bättre och ge vänsterkroken till fiskepolaren istället så björnen tar han istället
Citera
2017-10-30, 15:16
  #45
Medlem
swebarbs avatar
Skulle man bli anfallen så räcker det att björnen får in en smäll så bryter den nacken på dig utan problem. Ni som tror försöka vinna med en kniv mot en björn är ju lagom roliga. Även om du skulle skjuta med nån pistol så lär den knappast gå ner helt direkt, krävs väl lite grövre kaliber för att få ner den på ett skott eller 2 isf. dom väger en del och blir rätt så stora när dom ställer sig på bakfötterna så ja försöka kan man alltid men det blir inte vackert..
Citera
2018-02-21, 22:30
  #46
Medlem
sealstrypers avatar
Enda chansen till överlevnad är nog att björnen troligen inte vill vara nära en människa som just skitit ner sig .....
Citera
2018-02-23, 17:55
  #47
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Enligt gamla metoder kan man spjuta Björn,ett kort spjut och locka till sig björnen, sedan när den reser sig på bakbenen lägger man sig och sätter spjutskaftet mot marken å riktar klingan mot bröstpartiet, när björnen sen kastar sig över dig (spjutar den sig själv)
Fiffigt va!
Kan man göra det där utan att bajsa på sig så är det jävligt manligt! Folk måste varit hårda förr.
Citera
2018-02-23, 22:18
  #48
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Kan man göra det där utan att bajsa på sig så är det jävligt manligt! Folk måste varit hårda förr.
Jag tror nog de passade på att tvätta sig innan de pallrade sig hemöver igen....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback