Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 12:29
  #1
Medlem
Christopher.s avatar
Klarar en husvagn att lämnas åt sitt öde under vintern, dvs en vinterbonad husvagn - klarar den av snö eller rasar taket in?
Citera
2017-10-22, 12:39
  #2
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Klarar en husvagn att lämnas åt sitt öde under vintern, dvs en vinterbonad husvagn - klarar den av snö eller rasar taket in?

De nordiska vagnarna klarar en del snölast men onödig belastning.

Inte bra att förvara utomhus då temperaturvariationerna gör att fukt kan krypa in i skarvar.
Alltså plusgrader på dagen och sedan minus på natten gång efter gång tar hårt på en ouppvärmd husvagn.

Försök att hitta något ställe så du åtminstone får tak över den. Bäst är tempererad lokal.
OBS lador mm så kan man få problem med skadedjur så det är viktigt att man sätter ut fällor då.

Se även till att placera några så kallade torrbollar i vagnen så du håller ned fukten i luften.
Bör bytas någon gång under vintern. Se till att de inte kan välta för det är en saltblandad lösning som bildas och ger korrosion på metaller om det läcker ut.
Citera
2017-10-22, 19:44
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
...
Se även till att placera några så kallade torrbollar i vagnen så du håller ned fukten i luften.
Bör bytas någon gång under vintern. Se till att de inte kan välta för det är en saltblandad lösning som bildas och ger korrosion på metaller om det läcker ut.
Ja, snåla inte, jag har 3 st på olika platser, det behövs.
Jag var och tömde de idag, förvånande vilka mängde fukt de absorberar.

Snörika vintrar måste taket skottas.
Citera
2017-10-23, 12:42
  #4
Medlem
jag kan hålla med om att yaket ska sopas av..absolut ej skottas om det är mycket snö.Fungerar alldeles utmärkt att stå ouppvärmd på vintern då de är konstruerade för att stå ute.
Torrbollar är ett jävulens påfund..visst suger de vatten men luften har alltid en viss % fukt vilket innebär att den suger in ny normalfuktig luft genom ventilationen
Citera
2017-10-26, 17:27
  #5
Medlem
Jag har en gammal sävsjö som står ute.. När det blev 70 cm snö på taket så vart det svårt öppna garderobsdörren, så jag brukar försöka hålla ner snötäcket. Torrbollar är verkningslösa här i norrland, då de inte verkar funka alls i -20 eller kallare..
Citera
2017-10-26, 17:55
  #6
Medlem
Här alltid haft vagnar ute utan problem och och nu står den i umeå trakten sedan några år det verkar inte fastna någon snömängd på talet men det går ju inte att utesluta och dom flesta försäljare har vagnarna ute men vi så det går nog bra även om det är att föredra att den står inne
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback