• 23 910 online
  • 1 146 808 medlemmar
  • 59 359 067 inlägg
2017-10-22, 20:51
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kvällsaktiviteter? Slutar man exempelvis jobbet kl. 16, vilket många gör, så blir det inte direkt en kvällsaktivitet om man sysslar med det direkt efter jobbet eller en stund senare. Jag sa aldrig att man skulle både jobba och vara på stranden samtidigt. Jag sa att de kan göra vad de vill en vanlig onsdag, de får bara ta det efter jobbet eller studierna. Fattar du trögt?

Missförstår inte. Men du verkar göra det. För jag anser fortfarande att man kan gå ut och äta på restaurang, åka till stranden, kolla på konstutställning etc en vanlig onsdag efter jobbet. Det är inte så att man endast gör sådana saker när man är ledig.

Jag sa ingenting om att semestern kan regna bort, eller något liknande. Jag sa bara att folk inte åker till stranden om det är dåligt väder. Eller om det bara är kallt, trots att solen skiner. 14-15 grader en solig sommardag betraktas nog som kallt för de flesta, och då vill man knappast åka och bada. Det är ju du som har klagat på stränder som ligger öde efter första helgen i augusti. Vad är det du inte förstår? Jag snackar inte om en regnig semester, utan om varför stränder kan vara folktomma när du vill åka dit.

På tal om sommarstugor, det finns gott om sommarstugor överallt. Många av dem finns inte ens vid sommarställen (vid kusten). De finns i fjällen, små insjöar och flertal andra platser. Så du har rätt i att de utnyttjar sina sommarstugor, men de finns inte alltid där klassiska sommarställen finns.

Tja, man skulle nog kunna ställa samma fråga angående julisemestern. Varför skulle de helt plötsligt ändra sig på den fronten, om de alltid har tagit semester under just den månaden? Men nu handlar det inte om semesterdagar, det handlar om långhelger eftersom du vill införa fler helgdagar. Det är inte samma sak. En långhelg brukar vara 4 eller eventuellt 5 dagar (oftast fre-mån eller liknande). Det är absolut inte samma sak som att ha 10 semesterdagar kvar.
Herregud alltså. Regniga dagar och sommartugor i fjällen. Du är ju uppenbart svagbegåvad.

Nej,nu var det du som skulle svara på en enkel fråga. Men det klarar du inte av. Du klarade inte ens av att läsa mitt inlägg där jag la upp hela augustisemestern i detalj och visar att sista semsterdagen skulle vara 27 augusti för en stor del av befolkningen. Därför 10 dagars ledighet kvar
Citera
2017-10-23, 10:25
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Herregud alltså. Regniga dagar och sommartugor i fjällen. Du är ju uppenbart svagbegåvad.

Nej,nu var det du som skulle svara på en enkel fråga. Men det klarar du inte av. Du klarade inte ens av att läsa mitt inlägg där jag la upp hela augustisemestern i detalj och visar att sista semsterdagen skulle vara 27 augusti för en stor del av befolkningen. Därför 10 dagars ledighet kvar

Du klarar uppenbarligen inte av att svara på mina frågor heller, så det är ju lugnt. Är knappast svagbegåvad, jag förstår bara inte hur du resonerar. Men det beror nog på hur du försöker förklara saker och ting, och knappast på mig. Att du undviker att svara på frågor, och upprepar samma saker på nytt hjälper knappast.

Jag måste vara blind för jag ser fanimig inte var du har lagt upp hela augustisemestern i detalj? Det enda du har nämnt är att folk utnyttjar sina sommarstugor när det är fint väder, vilket inkluderar augusti och september. Du gav två olika dagar (en dag i juli och en dag i augusti) som exempel på aktivitet i Båstad. Sedan kom du med motfrågan: ”Varför skulle folk inte åka till sommmarställen en semsterdag när de har 10 dagar ledigt kvar, alla vänner och bekanta är också lediga och det är 23 grader och sol ute (som i mitt exempel med 17augusti)”. Men det är inte en plan för augustisemester i detalj?

Ditt argument för att folk helt plötsligt skulle ta ut sin månads semester i augusti beror alltså på vädret? Eftersom du hävdar att folk tar ut sin semester baserat på när vädret generellt är som bäst. Att man tar hänsyn till det när man planerar sina semesterperioder.

För övrigt har semester i augusti inte ett jota med din ursprungliga ide att göra, dvs fler helgdagar i augusti och september.
Senast redigerad av Spyrran 2017-10-23 kl. 11:22.
Citera
2017-10-24, 20:26
Medlem
September brukar vara finaste månaden på året. Tar alltid min semester då. Hög, ren, frisk luft och ofta vindstilla,
Citera
2017-10-25, 16:42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigleg77
September brukar vara finaste månaden på året. Tar alltid min semester då. Hög, ren, frisk luft och ofta vindstilla,
Ja den är väldigt fin och väldigt bortglömd. Dessutom verkar året har förskjutits några veckor värmemässigt så september är ännu bättre än vad den var för 15 år sen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Citat:
Efter det impopulära sommartidsförsöket i Sverige 15 maj–30 september[14] 1916 infördes sommartid i landet igen först år 1980. Det året började sommartiden i Sverige första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september, klockan 1.00 UTC. 1981–1995 började den svenska sommartiden sista söndagen i mars och avslutades sista söndagen i september.

Jag tror att bristen på sommartid lever kvar i svenskarnas medvetande. Fram till 1980 gick solen alltså ner en timme tidigare året runt så runt 19.00 i slutet av augusti istället för 20.00.

1980 till 1995 gick solen ner runt 18.00 i slutet av september. Nu går den ner runt 19.00 eftersom sommartiden är en månad längre. Det här gör att många fortfarande förknippar september med den mörka hösten, när den i själva verket inte alls är mörk.

Då kan jag förstå att man uppskattade ljuset mer under juni och juli och värmen i augusti och september mindre.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-10-25 kl. 17:07.
Citera