2017-10-24, 20:59
Medlem
Eatkebabwithbreads avatar
Kikade lite på specsavers sida på glas och det verkar ju vara en jäkla djungel bara för att välja rätt glas.

Räcker det med enkelslipade tro? Vad använder ni?

Framkommer ju inte direkt på kvittot vad det är jag har köpt, står bara "ultra superclean S" och det finns inget sådant på hemsidan. Det närmaste som finns på hemsidan är "ultraclear".

Verkar ju vara en jäkla skillnad när man drar den grejen för att se skillnaden på att ha tilläggsbehandlingen eller inte. Frågan är ju hur verklighetstroget det är...

https://www.specsavers.se/glasogon/k...ens_polarising

Tillägg för UV-ljus verkar kosta 500 kr iaf... Värt?

"Solfärg och UV-filter - 500 kr

Solfärg förvandlar dina glasögon till solglasögon med styrka. Välj mellan tre moderna färger för att skapa en unik look.

Finns i brunt, grått och grönt
Kan lindra ansträngda ögon
Se klart under alla förhållanden
Dämpar starkt ljus
UV-skydd
"
Citera
2017-10-24, 21:01
Medlem
Eatkebabwithbreads avatar
"
UltraClear 600 kr

Du slipper irriterande blänk och reflexer från glasen. Du ser bättre och dina glasögon ser också bättre ut.

Antireflex- och repskydd
Glasögonen ser klarare och snyggare ut
Dina ögon syns bättre genom glasen
Minskar bländning från bl.a. datorskärmar och bilstrålkastare

"

Undrar om det kan vara den jag köpt...
Citera
2017-10-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har glasögon med antireflex och antirepbehandling och så har jag Specsavers billiga "2 för 1" glasögon med standardglas utan behandlingar. Ingen skillnad alls. Även bågarna är nästan identiska till utseendet. Dyra paret (från Synsam) har Carl Zeiss-glas och bägarna är Titan Flex. Kostade nästan 8000:- för sju år sedan. Specsaversglasögonen kostade under 200:- med glas..

Kommer aldrig mer att gå på bluffen med "behandlingar", tror alla glas en kedja har är samma behandlade egentligen. För två hundra kan man ju bara beställa ett nytt par om det skulle bli repor, menar jag. Anti-reflex är bara båg, lika mycket/lite reflexer i mina billiga bågar som i de svindyra.

Skulle definitivt välja antireflex och smutsavvisande/reptålighet.

http://www.testfakta.se/sv/kropp-hal...-mellan-glasen

http://www.testfakta.se/sites/defaul...NARY_97299.pdf
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-10-24 kl. 21:40.
Citera
2017-10-24, 21:50
Medlem
Uv-skyddade glas är värt varenda krona under sommarhalvåret, jag själv som har glasögon bär ju inte vanliga solglasögon så då är det perfekt att man kan baka in den mörknande effekten i glas med styrka.
Citera
2017-10-24, 22:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Skulle definitivt välja antireflex och smutsavvisande/reptålighet.

http://www.testfakta.se/sv/kropp-hal...-mellan-glasen
http://www.testfakta.se/sites/defaul...NARY_97299.pdf

Mina egna erfarenheter säger mig annorlunda: Har haft "behandlade" glasögon i många år, har haft obehandlade glasögon i två år, de senaste två åren.. Ingen skillnad alls i verkligheten, utom på priset man betalar. 200 spänn versus flera tusen spänn?? -Man kan byta ut glasögonen flera gånger på 8000:- om glasögonen bara kostar 200:- Närmare bestämt 40 gånger! (Fan, det är typ hela livet, om man inte är as-klantig!)

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Uv-skyddade glas är värt varenda krona under sommarhalvåret, jag själv som har glasögon bär ju inte vanliga solglasögon så då är det perfekt att man kan baka in den mörknande effekten i glas med styrka.

Japp! Jag måste också ha solglasögon med styrka, kostar betydligt mer än vanliga solglasögon som man "köper på macken".. (Dock är "mörknande vanliga glas" värdelösa när det är sommar på allvar.. Ska vara solglasögon-glas!).
My two cents..
Citera
2017-10-24, 23:06
Medlem
Citat:
Japp! Jag måste också ha solglasögon med styrka, kostar betydligt mer än vanliga solglasögon som man "köper på macken".. (Dock är "mörknande vanliga glas" värdelösa när det är sommar på allvar.. Ska vara solglasögon-glas!).
My two cents..
Alltså jag har ju egentligen "solbrillor" fast dessa mörka glas fick jag med i kartongen hem, det är alltså dessa du har styrka i? Det skulle bli alldeles för mörkt för mig, dessutom går de bara att använda utomhus och även där är det inte i närheten av lika mycket "see-throught" för att det skulle funka för mig, visst hade det varit skönt att ibland ha lite mörkare men det fungerar inte lika väl i det praktiska livet.

Får man fråga när du använder dina solglas med styrka? Jag ser bara några få tillfällen det för mig skulle vara möjligt (bakisdagar, stranden och ev cykla runt lite försiktig om det är ljust ute).
Citera
2017-10-24, 23:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Alltså jag har ju egentligen "solbrillor" fast dessa mörka glas fick jag med i kartongen hem, det är alltså dessa du har styrka i? Det skulle bli alldeles för mörkt för mig, dessutom går de bara att använda utomhus och även där är det inte i närheten av lika mycket "see-throught" för att det skulle funka för mig, visst hade det varit skönt att ibland ha lite mörkare men det fungerar inte lika väl i det praktiska livet.

Får man fråga när du använder dina solglas med styrka? Jag ser bara några få tillfällen det för mig skulle vara möjligt (bakisdagar, stranden och ev cykla runt lite försiktig om det är ljust ute).

Behöver ha solglasögon med samma styrka som vanliga glasögon. Funkar halvokej med "vanliga solglasögon" också, men skillnaden för mig är mer än skillnaden mellan 4K UHD-TV och vanlig analog tjock-tv från 1970.. (som en liten liknelse i synskärpa). Har under sommarhalvåret med mig två par, ett par solglasögon, och ett par vanliga. Det paret jag inte har på näsan, ligger i etuiet. Växlar par när det behövs. Funkar utmärkt.
Citera
2017-10-25, 09:17
Medlem
Citat:
Mina egna erfarenheter säger mig annorlunda: Har haft "behandlade" glasögon i många år, har haft obehandlade glasögon i två år, de senaste två åren.. Ingen skillnad alls i verkligheten, utom på priset man betalar. 200 spänn versus flera tusen spänn?? -Man kan byta ut glasögonen flera gånger på 8000:- om glasögonen bara kostar 200:- Närmare bestämt 40 gånger! (Fan, det är typ hela livet, om man inte är as-klantig!)

Var får du 8000 SEK ifrån? Antireflex och smutsavvisande behandling kostar 600 SEK på Specsavers. Det är definitivt värt pengarna. Jag har både billiga varianten utan och dyra varianten med. Reflexer från lysrör och lampor i ett kontorslandskap kan vara j-ligt irriterande.

Alternativt köper man en båge komplett med glas för 795 och får antireflex och smutsavvisande behandling på köpet.

https://www.specsavers.se/erbjudanden/fritt-tillval
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-10-25 kl. 09:28.
Citera
2017-10-25, 09:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Var får du 8000 SEK ifrån? Antireflex och smutsavvisande behandling kostar 600 SEK på Specsavers. Det är definitivt värt pengarna. Jag har både billiga varianten utan och dyra varianten med. Reflexer från lysrör och lampor i ett kontorslandskap kan vara j-ligt irriterande.

Läs mitt tidigare inlägg i tråden: Det rörde sig om Titan Flex-bågar med glas från Carl Zeiss. Behandlade med allt möjligt från Synsam för sju år sedan. Jämförde dessa med bågar med standardglas från Specsavers för knappt 200 spänn. Specsaversbrillorna är lika bra, förutom att bågen inte är av Titan Flex. (Titan Flex är specialtitan som böjer sig men flexar tillbaka, metallen har ett "minne", svindyrt men bra, nästan oförstörbart)

Har fyra par från Specsavers, två billiga utan behandling och två dyra med behandling, ingen skillnad alls. Jag märker då den inte i alla fall. Men man kanske måste ha svårare synfel (tjockare glas) än jag för att kunna "njuta" av antireflexbehandlingen? {retorisk fråga}
Citera
2017-10-25, 10:50
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Det du inte vill missa i glajjorna är uv-skydd.
Smaksak förstås. Personligen hatar jag uvskydd. Jag vill inte att mina glasögon ska förvandlas till solglasögon automatiskt när jag är utomhus.

Jag skulle tagit det billigaste alternativet. Det viktigaste är att du har rätt styrka och kan se genom glaset. Skit i alla tillägg.

Vet dock inte om du behöver enkelslipade eller progressiva.
Senast redigerad av raggarsvin 2017-10-25 kl. 11:00.
Citera
2017-10-25, 11:45
Medlem
Kanske lite utanför ämnet, men kommer ändå att tänka på när en kompis nappade på ett erbjudande av Specsavers: Köp ett par glasögon och få ett par slipade solglasögon gratis.

När han fick räkningen såg han att man tagit nästan dubbla priset på vad enbart glasögonen skulle kosta. Han ringde butiken och undrade om inte solglasögonen var gratis. Då fick han svaret att det var de, men färgningen av glasen ingick inte och den var dyr.

Då gick kompisen i taket och undrade hur man kan kalla glasögon med ofärgade glas för solglasögon.

Jag vet inte hur mycket han fick bråka, men han fick priset reducerat och en ursäkt för missförståndet. Om det var ett misstag av Specsavers, eller en medveten chansning, går det så går det, kan man inte veta.
Citera
2017-10-25, 15:43
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
För att svara på din fråga om dessa extratillägg är värt det så säger jag nej.
Jag har ägt glasögon med alla finesser, UV-skydd, antireflex, antirep osv och jag kan säga att skillnaden är marginell och repor som egentligen är mitt största bekymmer är en risk även om du har köpt till antirep-skydd eller om du inte har det alls. Kör på helt vanliga glas utan några extragrejer, det är min rekommendation.
Får du repor på ett vanligt billigt glas så kostar det inte mycket att byta ut. Om du har specialglas och får en repa då har du kastat pengar i sjön.

Jag hade faktiskt rekommenderat Synsams abonnemang där du "leasar" tre par valfria glasögon (bågarna får kosta upp till 3000kr styck om jag inte minns fel). Kostar 200kr i månaden (24mån bindningstid) om du håller dig under prisgränsen gällande bågarna och håller dig till vanliga glas utan extra tillägg. Man kan lägga till repskydd osv men då kostar det betydligt mer i månaden.
Det ingår fria synundersökningar, fritt glasbyte, reparation, service, förlust och skadeskyddat under avtalets period. Det enda som krävs från dig som kund är att du returnerar bågarna efter 24 månader eller köper ut glasögonen till reducerat pris när avtalet löper ut. Man kan alltid byta ut sina existerande bågar men då förlänger man bindningstiden 12 månader till.
Tycker att den dealen är väldigt bra för 200kr i månaden, priset är en fis i rymden och har man oturen att behöva glasögon för att se klart och tydligt då är det värt att ha tre par schyssta glasögon för en liten summa. Det är ändå vår syn vi pratar om.

Vill även tillägga att Synsam är proffsiga och jag har alltid blivit bra bemött, aldrig några konstigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in