2015-04-18, 11:30
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Du ser människor? Som du har rätt att håna beroende på vem dom tycker om?
Skulle råda dig att inte ta åt dig så mycket av min kritik.
Finns en hel del heterosexuella som följer en morbid syn på sexualiteten också.

"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?"
Citera
2015-04-18, 11:37
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Skulle råda dig att inte ta åt dig så mycket av min kritik.

Din "kritik" skadar andra människor. Jag tar åt mig så mycket jag vill.

Citat:
Finns en hel del heterosexuella som följer en morbid syn på sexualiteten också.

Sant.

Citat:
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?"

Hur kommer det sig att du inte svarat på en enda av mina frågor?
Citera
2015-04-18, 11:43
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
.
Hur kommer det sig att du inte svarat på en enda av mina frågor?
Rada upp dom igen då, så ska jag försöka svara på dessa utifrån det jag kommit fram till tills nu.
Citera
2015-04-18, 12:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Själv skapar jag mig en sköld mot verkligheten.

DET kan jag verkligen hålla med dig om.
Citera
2015-04-18, 12:37
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
DET kan jag verkligen hålla med dig om.
Det är ju tänkt att inte missförstås.
Men föralldel, touche.
Citera
2015-04-18, 12:44
Medlem
Citat:
förhåller jag mig skeptisk till homosexuella drifter
Vad menar du med det?
Citera
2015-04-18, 12:45
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Rada upp dom igen då, så ska jag försöka svara på dessa utifrån det jag kommit fram till tills nu.

(FB) Varför skapade gud homosexualitet?
Citera
2016-09-08, 14:47
Medlem
Är det inte en risk att kyrkan tappar folk när man gör frågan om evolution till en vattendelare.

Kreationism frodas och förespråkas bland Pingstkyrkan, och inte bara små församlingar utan även stora. Sveriges näst största, Smyrna Göteborg, talar varmt om den. Svenska kyrkan och Katolska förkastar kreationism. De ser inte möjligheten är förena tron med evolutionen.

Pastorn säger att "det man söker finner man" och det är ofrånkomligt att de söker gud som svar och därför bortser för vetenskap och då hittar gud.

Så här låter det i en predikan "göteborg frågar gud" "hur blev allt till?"

Skapelsen enl bibeln. Det finns vetenskapliga fakta stöder att det är lika möjligt som andra teorier.
Förordar genesis.nu som förespråka kreationism och ung jord.

Vidare säger han " det du söker kommer du att finna". Mao det är godtyckligt vad man tror på. Det är ju inte så vetenskapen fungerar. Man kan säkert hitta argument för och emot, men det betyder
inte att det skulle vara 50/50. Han drar paralleller med en människa som är pessimist jämfört med en som är optimist, men detta har ju inte med hur man förhåller sig evolution.
Att ditt hjärta gör att man tar in fakta på olika sätt, inte speciellt vetenskapligt eller seriöst. Det talar ju för att tron är irrationell och något för hjärtat snarare än hjärnan.
Gud har alltså skapat oss med avancerade hjärnor, men vi ska inte använda dem när vi ska nå honom.

Avslutningsvis säger han att det spelar roll hur vi ser på vår tillkomst, syfte eller slump. Men det har ju absolut inget med hur vi de facto blev till.

https://www.youtube.com/watch?v=JaRGTP_6SCM

Eftersnack

"Evolutionsteorin är ju bara en teori" Ja, på samma sätt som gravitationsteorin. Det är den högsta nivån den kan få inom vetenskapen.
Vidare menar de att det finns argument för båda sidor och många goda för skapelsen.
De pratar också om "survival of the fittest" och hur det har påverkat vissa ideologier negativt.
Men det säger inget om sanningshalten. Möjligtvis om Guds inblanding.
De pratar om evolution inom arter men är skeptiska till artöverskridande evolution. Jag undrar var de drar gränsen och även hur mycket evolution som skett inom arter om man tror på
en jord som är 6000 år.

Det säger också att vetenskapen som sanningssökare är viktig, men ändå använder de den när det passar.

https://www.youtube.com/watch?v=vhfDNs6VlK8
Citera
2016-09-08, 23:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Är det inte en risk att kyrkan tappar folk när man gör frågan om evolution till en vattendelare.

Absolut. Den bokstavstroende kreationismen kommer att gå samma öde till mötes som geocentrismen, dvs. läran om att Solen snurrar kring Jorden. Eller läran om att Jorden är platt.

Framgångsrika samfund anpassar sig till nya vetenskapliga rön utan att för den skull göra avkall på sin tro. Ett exempel på det är den romersk-katolska kyrkan, som accepterat både modern kosmologi och evolutionen.

Citat:
"Evolutionsteorin är ju bara en teori" Ja, på samma sätt som gravitationsteorin. Det är den högsta nivån den kan få inom vetenskapen.

Det här är ett grundläggande missförstånd som man ofta stöter på hos folk som inte förstår skillnaden mellan observationer och vetenskapliga teorier.

Evolutionen är ingen teori. Den är precis som gravitationen ett naturligt fenomen som vi kan observera, mäta och studera genom experiment. Äpplet faller till marken oavsett vilka teorier vi har eller inte har om varför det faller till marken. På samma sätt sker evolutionen oavsett vilka teorier vi har om den. Den är precis som gravitationen ett oomkullrunkeligt faktum.

Teorier är modeller - ofta matematiska - som försöker förklara naturliga fenomen. Newton formulerade en teori för gravitationen som var så bra att den höll i flera hundra år. Den var dock ofullständig och ersattes till slut av Einsteins almänna relativitetsteori. Kanske kommer det någon gång i framtiden en ännu bättre gravitationsteori.

Vad gäller evolutionen (ett observerbart faktum) så formulerade Darwin en teori: teorin om arternas uppkomst genom det naturliga urvalet. Även den teorin var ofullständig, främst eftersom man på den tiden ännu inte visste hur genetiska skillnader uppstår och nedärvs. Efter Mendels upptäckter kunde man formulera en bättre teori för det naturliga urvalet som kompletterade Darwins ursprungliga teori.
Citera
2016-09-09, 04:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jo.

"Väderkvarskriget" mellan evolutionsteorin och religion/tro/teism är obsolet.
Citera
2017-10-25, 09:33
Medlem
Ny film som verkar ganska påkostad som förespråkar skapelseberättelsen och förkastar evolutionen.

Redan i trailern ser man misstag som att evolutionen får dåliga konsekvenser. Det saknar ju betydelse i frågan huruvida den är sann.
Och att man inte skulle ha en mening med livet om evolutionen var sann.

Ray Comfort, Ken Ham och Chad Hovind är med bla.

https://www.youtube.com/watch?v=oP6mt20jWIg

https://genesismovie.com/about
Citera
2017-10-25, 10:03
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ny film som verkar ganska påkostad som förespråkar skapelseberättelsen och förkastar evolutionen.

Redan i trailern ser man misstag som att evolutionen får dåliga konsekvenser. Det saknar ju betydelse i frågan huruvida den är sann.
Och att man inte skulle ha en mening med livet om evolutionen var sann.

Ray Comfort, Ken Ham och Chad Hovind är med bla.

https://www.youtube.com/watch?v=oP6mt20jWIg

https://genesismovie.com/about

Ray Comfort, Ken Ham, och Chad Hovind, ja då vet man ju omedelbart att det kommer vara extremt skarpa analyser av evolutionen och väl genomtänkta argument.

Hovind: Jag känner en snubbe som vet allt, så därför har du fel.
Comfort: Man är dum i huvudet om man tror på evolutionen och jag har inte tillräckligt med tro för att tro på evolutionen.
Ham: Bibeln säger att Noah byggde en båt som inte ens vi klara av att bygga med 100 miljoner dollar i budget och moderna maskiner, därför är det sant.

Jag gissar på att detta sammanfattar hela filmen ganska väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in