Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-08, 01:09
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Den 90:e Oscarsgalan kommer att hållas i Dolby Theater, Los Angelses, den 4:e mars 2018.
Och Jimmy Kimmel kommer än en gång att vara värd.

En som får en Oscar redan den 11:e november, är bland annat Donald Sutherland - en "Honorary Oscars".

Nyhetssidan, "AwardsWatch", har listat sina favoriter till att bli nominerade.

Citat:
Best actor
  • Gary Oldman - Darkest Hour
  • Daniel Day-Lewis -Phantom Thread
  • Denzel Washington -Roman J. Israel, Esq.
  • Bryan Cranston - Last Flag Flying
  • Timothée Chalamet - Call Me By Your Name
Bubblare: Tom Hanks - The Post, Andrew Garfield - Breathe, Jake Gyllenhaal - Stronger

Best actress
  • Meryl Streep - The Post
  • Sally Hawkins - The Shape of Water
  • Kate Winslet - Wonder Wheel
  • Frances McDormand - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Saoirse Ronan - Lady Bird
Bubblare: Annette Bening - Film Stars Don’t Die in Liverpool, Emma Stone - Battle of the Sexes, Judi Dench - Victoria and Abdul

Best picture
  • Dunkirk - Warner Bros
  • The Shape of Water- Fox Searchlight
  • The Post - 20th Century Fox
  • Call Me By Your Name - Sony Pictures Classics
  • Get Out - Universal
  • The Florida Project - A24
  • Roman J. Israel, Esq - Sony
  • Last Flag Flying - Amazon/Lionsgate
  • Darkest Hour - Focus Features
Bubblare: Downsizing - Paramount, Phantom Thread - Focus Features, Wonderstruck - Amazon

Vilka tror ni vinner de åtrovärda statyetterna?
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2017-09-08 kl. 01:14.
Citera
2017-09-08, 02:49
  #2
Medlem
Gary Oldman
Sally Hawkins
Dunkirk

+ Hoyte van Hoytema
Citera
2017-09-08, 13:06
  #3
Medlem
KingStanniss avatar
Intressant att spekulera redan nu, men finns vissa filmer som är x/y i ekvationen. Respekterade namn som bland annat Steven Spielberg, Ridley Scott, Woody Allen och Paul Thomas Anderson har ännu inte visat sina filmer någonstans vilket gör att jag inte vågar spekulera kring bästa film eller regissör, men här kommer mina tankar kring skådespeleriet.

Bästa skådespelare:
Gary Oldman har tjänat ihop till en Oscar och biopics brukar gå bra hos akademin, men hur bra är filmen? Kommer Oldman själv kunna bära detta? Day-Lewis gör sin sista roll så han ska man inte räkna ut, det finns även dem som menar att Denzel förtjänade att vinna förra året, får han sin revansch i år?

Bästa skådespelerska
Förhoppningsvis har akademin tröttnat på Meryl Streep så hon inte vinner denna, Bening, McDormand och Ronan brukar alltid vara bra, men med tanke på hur många kvinnor som vunnit oscars i Woody Allens filmer så skulle jag verkligen inte räkna ut Kate Winslet.

Bästa manliga biroll
Dafoe är en som likt Oldman "tjänat" ihop en Oscar, han har även fler projekt i år vilket aldrig är någonting dåligt, det finns dem som menar att han kunde vunnit denna kategorien för 30 år sedan redan för Plutonen, får han sin revansch nu? Armie Hammer och Michael Sthulbarg har fått lysande kritik bägge två, men om båda blir nominerade lär de säkerligen splittra rösterna.

Bästa kvinnliga biroll
En kategori som de senaste åren tyvärr blivit en kategori där den som kan fuska bäst med att benämna sig som biroll istället för huvudroll vunnit. Se Viola Davis och Alicia Vikander som exempel. Michelle Pfeiffer är dock någon som jag gärna skulle unna en Oscar, så hoppas på henne.
Citera
2017-10-24, 20:27
  #4
Medlem
De lär nog vara jävligt noggranna med skämten den här gången, nu när halva eliten har blivit exponerad.
Citera
2017-10-24, 21:08
  #5
Medlem
Jonipoons avatar
Vad gäller bästa film så kan jag redan nu betta min vänstra pungkula på att det kommer stå mellan Dunkirk och Get Out. Det återstår dock att se ifall det blir det mer välförtjänta bidraget (Dunkirk) eller det bidrag med högst PK-poäng (Get Out). Eftersom Moonlight vann senast så talar det lite till Get Outs nackdel, då det är ovanligt att två "svarta" filmer vinner på raken. Å andra sidan skulle det generera mer PK-poäng då det blir något historiskt.

Vad gäller övriga kategorier har jag inte så mycket att säga för tillfället. Jag tror dock att Guillermo del Toros The Shape of Water kan kamma hem en hel del nomineringar, kanske inte för bästa film men däremot Best Director, Best Original Screenplay, Best Production Design, Best Makeup and Hairstyling, Best Visual Effects samt Best Actress för Sally Hawkins. Är dock inte säkert att den vinner en enda. Men nominerad? Absolut!

Skulle samtidigt inte förvåna mig ifall den fördömda Jennifer Lawrence blir nominerad igen för Best Actress för sin roll i Mother!. Sjukt tråkigt i så fall. Jag tycker hon spelar exakt samma roll i alla filmer - sig själv. Är väl inget fel med det, många actionskådisar som spelar sig själva och gjort så i flera decennier. Skillnaden är att de aldrig blivit nominerade för sina skådespelarinsatser, så varför skall Lawrence bli det?

Fox arbetar hårt för att superhjältefilmen Logan skall bli nominerad i en av de mer seriösa kategorierna, men akademin är inte direkt kända för att gynna superhjältefilmer hur djupa och bra de än är. Hittills genom åren så har endast Christopher Nolan lyckats imponera på tråkmånsarna, men så är han ju också lite av en gunstling i Hollywood. Om jag vågar hoppas så skulle det vara roligt ifall Dafne Keen blir nominerad för Best Supporting Actress, det är väl den mest realistiska kategorin om någon. Men allra mest realistiskt är väl att det blir 0 nomineringar.
__________________
Senast redigerad av Jonipoon 2017-10-24 kl. 21:13.
Citera
2017-10-24, 22:49
  #6
Medlem
KingStanniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Vad gäller bästa film så kan jag redan nu betta min vänstra pungkula på att det kommer stå mellan Dunkirk och Get Out. Det återstår dock att se ifall det blir det mer välförtjänta bidraget (Dunkirk) eller det bidrag med högst PK-poäng (Get Out). Eftersom Moonlight vann senast så talar det lite till Get Outs nackdel, då det är ovanligt att två "svarta" filmer vinner på raken. Å andra sidan skulle det generera mer PK-poäng då det blir något historiskt.

Vad gäller övriga kategorier har jag inte så mycket att säga för tillfället. Jag tror dock att Guillermo del Toros The Shape of Water kan kamma hem en hel del nomineringar, kanske inte för bästa film men däremot Best Director, Best Original Screenplay, Best Production Design, Best Makeup and Hairstyling, Best Visual Effects samt Best Actress för Sally Hawkins. Är dock inte säkert att den vinner en enda. Men nominerad? Absolut!

Skulle samtidigt inte förvåna mig ifall den fördömda Jennifer Lawrence blir nominerad igen för Best Actress för sin roll i Mother!. Sjukt tråkigt i så fall. Jag tycker hon spelar exakt samma roll i alla filmer - sig själv. Är väl inget fel med det, många actionskådisar som spelar sig själva och gjort så i flera decennier. Skillnaden är att de aldrig blivit nominerade för sina skådespelarinsatser, så varför skall Lawrence bli det?

Fox arbetar hårt för att superhjältefilmen Logan skall bli nominerad i en av de mer seriösa kategorierna, men akademin är inte direkt kända för att gynna superhjältefilmer hur djupa och bra de än är. Hittills genom åren så har endast Christopher Nolan lyckats imponera på tråkmånsarna, men så är han ju också lite av en gunstling i Hollywood. Om jag vågar hoppas så skulle det vara roligt ifall Dafne Keen blir nominerad för Best Supporting Actress, det är väl den mest realistiska kategorin om någon. Men allra mest realistiskt är väl att det blir 0 nomineringar.

Om de vill satsa på PK i år så är Call Me By Your Name mer rimlig då den fått betydligt bättre kritik än Get Out. I övrigt så ligger Spielbergs kommande film The Post som favorit hos de flesta spelbolagen jag kollat. Sen är det ju fortfarande lite lurigt då vissa filmer inte har visats någonstans ännu, men i detta nu känns detta som ett väldigt svagt filmår.
__________________
Senast redigerad av KingStannis 2017-10-24 kl. 22:52.
Citera
2017-10-24, 22:55
  #7
Medlem
Captinheros avatar
Gissar att Wonderwoman , bladerunner 2049 ( seriöst den måste ju bli nominerad i de visuella kategorierna) möjligtvis IT kanske får en nominering. Tror ni Bill har en chans eller är han bara överypad i rollen?

Guardians of the galaxy 2 känns också som att den har en möjlighet att få en nominering för effekter. Har inte sett några direkt oscar bait filmer i år känner jag. Så blir nog att se en hel del när spekulationer/nomineringar kommer igång.


Juste Dunkirk lär ju få någon nominering också. Den första filmen jag gissar på kommer att slåss om bästa film.

Tycker ni Split/McAvoy kommer få någon chans ?

Fattar inte att Jimmie får chansen igen. Har var värdelös förra året. Alldeles för politisk humor och även om han är helt ok i sin egna show. Så känner jag ge någon annan en chans.
__________________
Senast redigerad av Captinhero 2017-10-24 kl. 23:04.
Citera
2017-10-24, 23:38
  #8
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Om de vill satsa på PK i år så är Call Me By Your Name mer rimlig då den fått betydligt bättre kritik än Get Out. I övrigt så ligger Spielbergs kommande film The Post som favorit hos de flesta spelbolagen jag kollat. Sen är det ju fortfarande lite lurigt då vissa filmer inte har visats någonstans ännu, men i detta nu känns detta som ett väldigt svagt filmår.
Call Me By Your Name är ju delvis på italienska så den räknas väl som utländsk film?
Citera
2017-10-24, 23:40
  #9
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Fox arbetar hårt för att superhjältefilmen Logan skall bli nominerad i en av de mer seriösa kategorierna, men akademin är inte direkt kända för att gynna superhjältefilmer hur djupa och bra de än är. Hittills genom åren så har endast Christopher Nolan lyckats imponera på tråkmånsarna, men så är han ju också lite av en gunstling i Hollywood. Om jag vågar hoppas så skulle det vara roligt ifall Dafne Keen blir nominerad för Best Supporting Actress, det är väl den mest realistiska kategorin om någon. Men allra mest realistiskt är väl att det blir 0 nomineringar.

Såhär när året börjar gå mot sitt slut känns det som att Logan är en av årets bästa filmer. Jag hade gärna sett att den får en nominering. Jag blev mäktigt imponerad av den ska jag säga, det är nog inte sedan Nolans dagar jag varit så förtjust i superhjältar. Jag trodde det skulle vara mer eller mindre som vilken random superhjältefilm som helst (även om jag alltid gillat karaktären Wolverine) men så fel jag hade. Riktigt djup och känslosam samtidigt som den är brutal. Om någon annan film typ Wonder Woman (nog för att den var ok i sin genre) blir nominerad istället blir jag fan förbannad!
Citera
2017-10-25, 00:05
  #10
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Såhär när året börjar gå mot sitt slut känns det som att Logan är en av årets bästa filmer. Jag hade gärna sett att den får en nominering. Jag blev mäktigt imponerad av den ska jag säga, det är nog inte sedan Nolans dagar jag varit så förtjust i superhjältar. Jag trodde det skulle vara mer eller mindre som vilken random superhjältefilm som helst (även om jag alltid gillat karaktären Wolverine) men så fel jag hade. Riktigt djup och känslosam samtidigt som den är brutal. Om någon annan film typ Wonder Woman (nog för att den var ok i sin genre) blir nominerad istället blir jag fan förbannad!
Wonder Woman kommer inte att bli nominerad, tror det är ganska lugnt.

Jag tycker också Logan är en av årets bästa filmer. 2017 har dock i överlag varit ett år av besvikelser när det kommer till storfilmer. Jag har sett 21 filmer från 2017 hittills i år, varav 11 av de på bio. Min topp 5 ser ut såhär för tillfället:

1. Logan
2. Blade Runner 2049
3. American Fable
4. Your Name
5. It

Största jokern på denna listan är väl American Fable, en film som verkligen överraskade mig. Otroligt bra film, väldigt annorlunda. Såg den hemma då den inte gick på bio. Sedan så har vi den japanska animefilmen Your Name som levererade en tårgripande kärlekshistoria med inslag av sci-fi. Övriga filmer jag tyckte var riktigt bra i år är Split, A Cure For Wellness, Life, samt War for the Planet of the Apes.

Min topp 5 för SÄMSTA filmer jag sett hittills ser ut såhär:

5. Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
4. Kong: Skull Island
3. The Great Wall
2. King Arthur: Legend of the Sword
1. Spider-Man: Homecoming (absolut SKITsämst)
__________________
Senast redigerad av Jonipoon 2017-10-25 kl. 00:07.
Citera
2017-10-25, 00:46
  #11
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Wonder Woman kommer inte att bli nominerad, tror det är ganska lugnt.

Jag tycker också Logan är en av årets bästa filmer. 2017 har dock i överlag varit ett år av besvikelser när det kommer till storfilmer. Jag har sett 21 filmer från 2017 hittills i år, varav 11 av de på bio. Min topp 5 ser ut såhär för tillfället:

1. Logan
2. Blade Runner 2049
3. American Fable
4. Your Name
5. It

Största jokern på denna listan är väl American Fable, en film som verkligen överraskade mig. Otroligt bra film, väldigt annorlunda. Såg den hemma då den inte gick på bio. Sedan så har vi den japanska animefilmen Your Name som levererade en tårgripande kärlekshistoria med inslag av sci-fi. Övriga filmer jag tyckte var riktigt bra i år är Split, A Cure For Wellness, Life, samt War for the Planet of the Apes.

Min topp 5 för SÄMSTA filmer jag sett hittills ser ut såhär:

5. Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
4. Kong: Skull Island
3. The Great Wall
2. King Arthur: Legend of the Sword
1. Spider-Man: Homecoming (absolut SKITsämst)

Jag har ärligt inte sett speciellt mycket film från i år, det är nog Blade Runner 2049, Mother! och It som jag nu spontant ser mest fram emot att se. Jag håller med A Cure for Wellness var riktigt bra, av de filmer jag sett från i år ligger den också i toppen men jag antar det är väl långsökt att tro att den ska få något erkännande på galan.
Citera
2017-10-25, 01:44
  #12
Medlem
Neofytens avatar
Förresten vad tror ni chanserna är för Blade Runner 2049 (har själv ej sett den än) och Villeneuve? Nu var väl iofs han på tapeten förra året med Arrival (som jag inte tyckte var något speciellt) även om han inte vann (edit: ser nu att den vann för Best Achievement in Sound Editing iallafall.) Iñárritu kunde ju dominera två år i rad så allt borde väl vara möjligt!
__________________
Senast redigerad av Neofyten 2017-10-25 kl. 02:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback